Vispārīgā un attīstības psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Zina Vispārīgās un attīstības psiholoģijas teorētiskos pamatus un zina psihisko parādību grupas – kognitīvos procesus, emocionālos stāvokļus un personības individuālās īpašības.. 2. Pārzin personības attīstības vecumposmu periodizāciju, personības attīstības teorijas un pieejas personības attīstības skaidrojumam. 3. Ir apguvis attīstības psiholoģijas priekšmeta specifiku, terminoloģiju.
Prasmes
1.4. Prot izmantot apgūtos teorētiskos pamatus par psihiskām parādībām un personības izpētes pieejām personības raksturojumā. 5. Spēj patstāvīgi raksturot katru vecumposmu fiziskajā, sociālajā, kognitīvajā un emocionālajā attīstībā. 6. Demonstrē prasmes pielietot iegūtās zināšanas savas personības attīstības skaidrojumā un prasmes analizēt faktorus, kuri nosaka bērna kā personības attīstību.
Kompetences
1.7. Izprot psihisko parādību norises un to izpausmes profesionālajā darbībā. 8. Spēj teorētiski izvērtēt un pielietot dažādas psiholoģiskās metodikas un praktiskās pieejas pedagoģiskajā darbā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studējošie padziļina zināšanas lekcijas laikā apgūtajās tēmās, veicot trīs patstāvīgos darbus:
1. Domu karte par izziņas procesiem.
2. Analītiska viena psiholoģijas teorētiskā virziena apraksts (eseja).
3. Patstāvīgs integratīvs pētījums ar prezentācijas sagatavošanu par vienu no psihiskajām parādībām un tā attīstību konkrētajā vecumposmā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgais darbs - Analītiska viena psiholoģijas teorētiskā virziena apraksts.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgs integratīvs pētījums ar prezentācijas sagatavošanu par vienu no psihiskajām parādībām un tā attīstību konkrētajā vecumposmā.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Domu karte par izziņas procesiem ar prezentāciju
|
||
|
4.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kopvērtējums ir summatīvs.
Patstāvīgie darbi;
Noslēguma pārbaudījums.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets, metodes un teorētiskie pamatvirzieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētīšanas metodes psiholoģijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētīšanas metodes psiholoģijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie izziņas procesi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie izziņas procesi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālie un gribas stāvokļi. Motivācija un ierosa
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālie un gribas stāvokļi. Motivācija un ierosa
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecumposmu periodizācija (D.Elkoņins, Ē.Ēriksons, Ž.Piaže). Bērna psihiskās attīstības raksturojums no dzimšanas - 1.g.vec.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecumposmu periodizācija (D.Elkoņins, Ē.Ēriksons, Ž.Piaže). Bērna psihiskās attīstības raksturojums no dzimšanas - 1.g.vec.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna psihiskās attīstības raksturojums no 1. - 3.g.vec.un no 3. - 6, 7.g.vec.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna psihiskās attīstības raksturojums no 1. - 3.g.vec.un no 3. - 6, 7.g.vec.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības. Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības. Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets, metodes un teorētiskie pamatvirzieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētīšanas metodes psiholoģijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie izziņas procesi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālie un gribas stāvokļi. Motivācija un ierosa
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna psihiskās attīstības raksturojums no 1. - 3.g.vec.un no 3. - 6, 7.g.vec.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pusaudžu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības. Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Aut. kol. R.: Zvaigzne ABC, 2015.
Ābele A. Vispārīgā psiholoģija. R: RaKa, 2000. (akceptējams izdevums)
Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. R: Izglītības soļi, 2000. (akceptējams izdevums)
Vorobjovs A. No domas līdz zinātnei: psiholoģijas vēsture. R: Izglītības soļi, 2005. (akceptējams izdevums)
Sebre S., Miltuze A. Attīstības psiholoģija. R: Zvaigzne ABC, 2022.
Kalvāns Ē. Attīstības psiholoģija. Rēzekne: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, 2018.
Mann S. Psychology. A complete introduction. 2016.
Ārvalstu studentiem/For international students:
Mann S. Psychology. A complete introduction. 2016.
Papildu literatūra
Kā mīlēt savu bērnu / Ross Kempbels ; [no angļu val. tulk. Ziedone Sērmūkša]. Rīga: Amnis, 2004. - 116 lpp. ; 20 cm.
Kempbels R. Kā patiesi mīlēt pusaudzi. R.: SIA Amnis, 1991.
Karpova Ā. Personība : teorijas un to radītāji : mācību līdzeklis. R.: Zvaigzne ABC, 1998.
Vuorinens R., Tūnala E. Psiholoģijas pamati. Psihe - garīgā pasaule. R.: Zvaigzne ABC 1998.
Vuorinēns R., Tūnala E. Cilvēka attīstības posmi. R.: Zvaigzne, 1999.
Svence G. Attīstības psiholoģija. R.: Zvaigzne ABC, 1999.
Кулагина И.Ю. Возрастная психология: развитие ребенка от рождения до 17 лет / Ун-т Рос. акад. Образования, 1999.
Реан, Дандарова. Аверин: Психология человека от рождения до смерти. Издательство: АСТ, 2007.