Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vispārīgā un attīstības psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_013
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt izpratnes veidošanos par psiholoģiju kā zinātni un personības psihisko parādību norisēm un izpausmēm, kā arī sniegt zināšanas par personības psihisko procesu, emocionālo stāvokļu un individuālo īpašību būtību un to izpausmēm. Izpratnes veidošana par cilvēka attīstības likumsakarībām un īpatnībām dažādos dzīves posmos, par iespējām personības attīstības sekmēšanā un savas personības izaugsmes stimulēšanā. Holistiskas pieejas veicināšana personības psihiskās attīstības problēmjautājumu izpratnē un interpretācijā.

Priekšzināšanas

Sekmīgi pabeigta vidusskolas programma, vēlamas priekšzināšanas par CNS uzbūvi un funkcijām.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Zina Vispārīgās un attīstības psiholoģijas teorētiskos pamatus un zina psihisko parādību grupas – kognitīvos procesus, emocionālos stāvokļus un personības individuālās īpašības.. 2. Pārzin personības attīstības vecumposmu periodizāciju, personības attīstības teorijas un pieejas personības attīstības skaidrojumam. 3. Ir apguvis attīstības psiholoģijas priekšmeta specifiku, terminoloģiju.

Prasmes

1.4. Prot izmantot apgūtos teorētiskos pamatus par psihiskām parādībām un personības izpētes pieejām personības raksturojumā. 5. Spēj patstāvīgi raksturot katru vecumposmu fiziskajā, sociālajā, kognitīvajā un emocionālajā attīstībā. 6. Demonstrē prasmes pielietot iegūtās zināšanas savas personības attīstības skaidrojumā un prasmes analizēt faktorus, kuri nosaka bērna kā personības attīstību.

Kompetences

1.7. Izprot psihisko parādību norises un to izpausmes profesionālajā darbībā. 8. Spēj teorētiski izvērtēt un pielietot dažādas psiholoģiskās metodikas un praktiskās pieejas pedagoģiskajā darbā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošie padziļina zināšanas lekcijas laikā apgūtajās tēmās, veicot trīs patstāvīgos darbus: 1. Domu karte par izziņas procesiem. 2. Analītiska viena psiholoģijas teorētiskā virziena apraksts (eseja). 3. Patstāvīgs integratīvs pētījums ar prezentācijas sagatavošanu par vienu no psihiskajām parādībām un tā attīstību konkrētajā vecumposmā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Patstāvīgais darbs - Analītiska viena psiholoģijas teorētiskā virziena apraksts.
2.

Pārbaudījums

-
-
Patstāvīgs integratīvs pētījums ar prezentācijas sagatavošanu par vienu no psihiskajām parādībām un tā attīstību konkrētajā vecumposmā.
3.

Pārbaudījums

-
-
Domu karte par izziņas procesiem ar prezentāciju
4.

Pārbaudījums

-
-
Kopvērtējums ir summatīvs. Patstāvīgie darbi; Noslēguma pārbaudījums.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets, metodes un teorētiskie pamatvirzieni.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētīšanas metodes psiholoģijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētīšanas metodes psiholoģijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie izziņas procesi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie izziņas procesi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocionālie un gribas stāvokļi. Motivācija un ierosa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocionālie un gribas stāvokļi. Motivācija un ierosa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vecumposmu periodizācija (D.Elkoņins, Ē.Ēriksons, Ž.Piaže). Bērna psihiskās attīstības raksturojums no dzimšanas - 1.g.vec.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vecumposmu periodizācija (D.Elkoņins, Ē.Ēriksons, Ž.Piaže). Bērna psihiskās attīstības raksturojums no dzimšanas - 1.g.vec.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna psihiskās attīstības raksturojums no 1. - 3.g.vec.un no 3. - 6, 7.g.vec.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna psihiskās attīstības raksturojums no 1. - 3.g.vec.un no 3. - 6, 7.g.vec.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pusaudžu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības. Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pusaudžu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības. Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
44 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets, metodes un teorētiskie pamatvirzieni.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētīšanas metodes psiholoģijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie izziņas procesi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocionālie un gribas stāvokļi. Motivācija un ierosa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna psihiskās attīstības raksturojums no 1. - 3.g.vec.un no 3. - 6, 7.g.vec.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pusaudžu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības. Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,00
Kontaktstundas:
10 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Aut. kol. R.: Zvaigzne ABC, 2015.

2.

Ābele A. Vispārīgā psiholoģija. R: RaKa, 2000. (akceptējams izdevums)

3.

Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. R: Izglītības soļi, 2000. (akceptējams izdevums)

4.

Vorobjovs A. No domas līdz zinātnei: psiholoģijas vēsture. R: Izglītības soļi, 2005. (akceptējams izdevums)

5.

Sebre S., Miltuze A. Attīstības psiholoģija. R: Zvaigzne ABC, 2022.

6.

Kalvāns Ē. Attīstības psiholoģija. Rēzekne: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, 2018.

7.

Mann S. Psychology. A complete introduction. 2016.

8.

Ārvalstu studentiem/For international students:

9.

Mann S. Psychology. A complete introduction. 2016.

Papildu literatūra

1.

Kā mīlēt savu bērnu / Ross Kempbels ; [no angļu val. tulk. Ziedone Sērmūkša]. Rīga: Amnis, 2004. - 116 lpp. ; 20 cm.

2.

Kempbels R. Kā patiesi mīlēt pusaudzi. R.: SIA Amnis, 1991.

3.

Karpova Ā. Personība : teorijas un to radītāji : mācību līdzeklis. R.: Zvaigzne ABC, 1998.

4.

Vuorinens R., Tūnala E. Psiholoģijas pamati. Psihe - garīgā pasaule. R.: Zvaigzne ABC 1998.

5.

Vuorinēns R., Tūnala E. Cilvēka attīstības posmi. R.: Zvaigzne, 1999.

6.

Svence G. Attīstības psiholoģija. R.: Zvaigzne ABC, 1999.

7.

Кулагина И.Ю. Возрастная психология: развитие ребенка от рождения до 17 лет / Ун-т Рос. акад. Образования, 1999.

8.

Реан, Дандарова. Аверин: Психология человека от рождения до смерти. Издательство: АСТ, 2007.