Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Klīniskās aprūpes pamati fizioterapijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_257
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sporta teorijas katedra
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Zināšanu un izpratnes veidošana par galvenajiem veselības aprūpes jēdzieniem, uz problēmu balstīta aprūpes veidošana un problēmu risināšana, dažādās kliniskās situācijās. Uzdevumi: Veidot izpratni par galvenajiem jēdzieniem aprūpē un to savstarpējo saistību ar klīnisko aprūpi; Sniegt zināšanas par holistisku pieeju aprūpei, kas vērsta uz klientu; Sniegt izpratni par dažādām aprūpes teorijām, aprūpes procesu; Sniegt zināšanas un izpratni par gerontoloģisku, paliatīvu un mirstošu pacientu aprūpes principiem. Sniegt zināšanas par aseptikas un antiseptikas principiem, infekcijas ierobežošanas pasākumus un kontroli; Sniegt zināšanas par dezinfekcijas un sterilizācijas metodēm; Sniegt zināšanas un izpratni par brūču klasifikāciju, brūču ārstēšanas un aprūpes uzdevumiem; Sniegt zināšanas un izpratni par klīniskās aprūpes manipulācijām, aprūpes ierobežojumiem, dažādās klīniskās situācijās.

Priekšzināšanas

LSPA apgūtās zināšanas anatomijā, fizioloģijā, latīņu valodā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.● Spēt demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas: par aprūpes teorijām, galvenos jēdzienus aprūpē, veselības aprūpes modeļus, pašaprūpes spēju izvērtēšanu, brūču klasifikāciju un novērtēšanu, klīniskās manipulācijas nozīmi un aprūpes principus, dezinfekcijas un sterilizācijas noteikumus, aseptikas un antiseptikas principus.

Prasmes

1.● Students spēs pieņemt lēmumus un risināt problēmas kas saistītas ar pacienta vajadzībām un nodrošināt holistisku pieeju aprūpē. ● Pieņemt lēmumus atbilstošu dezinfekcijas līdzekļu (virsmas, roku, telpu uzkopšanā) izmantošanai.

Kompetences

1.● Patstāvīgi pielietos zināšanas un prasmes brūču novērtēšanā, brūču dzīšanas stadiju izvērtēšanā un atbilstošu pārsēju izvēlē. ● Formulēt un analītiski raksturot galvenos aprūpes principus veselības veicināšanā. ● Demonstrēt stratēģisku un analītisku pieeju pacienta vispārējā stāvokļa un aprūpes problēmu izvirzīšanā, izvērtēšanā, mācēt sakārtot tās prioritārā secībā, kā arī diskutēt ar speciālistiem, nespeciālistiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

- Gatavošanās ieskaites testam par: 1) Aprūpes procesu, jēdzieniem aprūpē 2) Holistisku aprūpi, pašaprūpes spēju izvērtēšanu un veselības aprūpes līmeņiem 3) Aseptika, antiseptika, dezinfekcija, sterilizācija 4) Pacienta uzņemšanas noteikumu stacionārā, higiēnas nodrošināšanu aprūpē, aprūpes piederumu pielietošana 5) Mirstošu, gerontoloģisku pacientu aprūpi 6) Aprūpes īpatnībām dažādās klīniskās situācijās ( pacients ar traheostomu, zarnu stomu, iv kanili, urīnpūšļa ilgkatetru. 7) Brūču klasifikāciju un aprūpi. - Gatavošanās individuālam darbam: aprūpes teorijas analīze. - Gatavošanās patstāvīgam darbam: klīniskās situācijas analīze: aprūpes problēmu noteikšana, prioritātes izvērtēšana un aprūpes darbību apraksts.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-

Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. ● Galīgais vērtējums:beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Attieksmes vērtēšanas kritēriji: 5 punkti ( 5 % no kopējā vērtējuma)= (100% lekciju apmeklējums) 4 punkti = 80% 3 punkti = 70% 2 punkti = 60% 1 punkts = 50% 0 punkti = mazāk kā 50 punkti ( papildus patstāvīgais darbs par kādu no neapmeklētām tēmām) Testa vērtēšanas kritēriji: Ieskaitīts 70 %- 100 % no 50 jautājumiem, par katru jautājumu students iegūst 1 punktu. Neieskaitīts, ja ir atbildēts mazāk kā 70 % no 50 jautājumiem 50 punkti = 100% ( 10 balles) 35 punkti = 70% ( 4 balles) Vērtējums individuālam darbam brūču aprūpe: Punktu skaits = 20 punkti pēc noteiktiem kritērijiem: 5punkti = students veic brūču klasifikāciju, pēc teorijas, 2 punkti= katru no klasifikācijas daļām pamato, 5 punkti = apraksta izvēlētos līdzekļus brūcei 7 punkti = piemēro atbilstošus 3 pārsējus, pamato izvēli Vērtējums patstāvīgam darbam situācijas analīze – aprūpes plāns. Punktu skaits : 25 punkti 5 punkti = aprūpes problēmas ir aprakstītas, ir problēmu cēloņi 2 punkti = aprūpes problēmas ir sakārtotas prioritārā secībā 3 punkti = aprūpes problēmai ir uzstādīts mērķis 10 punkti = aprūpes darbības ir atbilstošas problēmai un virzītas, lai novērtu cēloni, tās ir secīgas un atbild uz jautājumiem KO? KĀ? KAD? KĀPĒC? CIK DAUDZ?KAS? Vērtējums studiju priekšmetā: 5 punkti + 50 punkti+20 punkti+25 punkti = 100 punkti ( maksimālais punktu skaits studiju priekšmetā) Ieskaitīts 70%, neieskaitīts mazāk kā 70 % no kopējā punktu skaita. 99- 100 punkti = 10 balles 98 - 94 = 9 balles 93 - 89= 8 balles 88 - 84 = 7 balles 83 - 79 = 6 balles 78 - 74= 5 balles 73 - 70 = 4 balles 69 un mazāk = neieskaitīts

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads aprūpē, aprūpes jēdzieni, aprūpes process
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Holistiska aprūpe, pašaprūpe, veselības aprūpes līmeņi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta aprūpe stacionārā. Pacienta aprūpes higiēnas un labsajūtas nodrošinājums, aprūpes piederumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta aprūpe mājās. Geriatrija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Paliatīvā aprūpe, Mirstošu pacientu aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Brūču klasifikācija un novērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pirmā palīdzība brūču aprūpē.hronisku brūču aprūpe. Mūsdienīgas pārsiešanas metodes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta ar stomu aprūpes īpatnības. Pacienta enterālā unparenterālā barošana
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aseptika, antiseptika, dezinfekcija, sterilizācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aseptika, antiseptika, dezinfekcija, sterilizācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Higiēnas prasības stacionārā, infekciju uzraudzība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Higiēnas prasības stacionārā, infekciju uzraudzība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pēcoperāciju brūces un aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Akūtie stāvokļi ķirurģijā to novērtēšana un aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Akūtie stāvokļi ķirurģijā to novērtēšana un aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Onkoķirurģija unpacientu aprūpes īpatnības
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gremošanas trakta ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Asinsvadu ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uroģenitālās ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Proktoloģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads aprūpē, aprūpes jēdzieni, aprūpes process
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Holistiska aprūpe, pašaprūpe, veselības aprūpes līmeņi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta aprūpe stacionārā. Pacienta aprūpes higiēnas un labsajūtas nodrošinājums, aprūpes piederumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pacienta aprūpe mājās. Geriatrija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aseptika, antiseptika, dezinfekcija, sterilizācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Higiēnas prasības stacionārā, infekciju uzraudzība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pēcoperāciju brūces un aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Akūtie stāvokļi ķirurģijā to novērtēšana un aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Onkoķirurģija unpacientu aprūpes īpatnības
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Gremošanas trakta ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Asinsvadu ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uroģenitālās ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Proktoloģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
30 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Šiliņa M., Dāboliņa D. Ievads aprūpē. 1998.

2.

I. Paudere un autoru kol. ”Medicīniskās aprūpes rokasgrāmata”. Jumava, 2001.

3.

Granuma V. Pacienta Izglītošana. R.: MPIC, 1998.- 99 lpp.

4.

Priede – Kalniņa Z. Māsas prakse pamatota teorijā – Milwauke, Hertage Printing/Graphics, 1998

5.

Ankrava J., Kurtiša K. Pacientu aprūpes standartu lietošana; arstniecības personu izglītībā un praksē. Juridisko personu apvienība: Latvijas Universitātes Rīgas Medicīnas koledža un Latvijas Ārstu biedrība, Medicīnas apgāds, 2010

6.

Kapickis M., Gaile A., Antoņēviča L., Jakoviska D. Mūdienīgas brūču aprūpes nodrošināšana. Juridisko personu apvienība: Latvijas Universitātes Rīgas Medicīnas koledža un Latvijas Ārstu biedrība, Medicīnas apgāds, 2010

7.

PubMedPiemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Šiliņa M., Dupure I. Pacientu izglītošana - māsas kompetence. R.: Nacionālais apgāds, 2004.-104 lpp

2.

Ķirurģija. J.Gardovska redakc. Rīga, AML/RSU; Latvijas ķirurgu asociācija, 1. Izd. 2001; 2. Izd. 2013

3.

mācību materiāli

4.

Ehnfors M. VIPS modelis pacientu aprūpes dokumentēšanā. Rīga: Jumava, 2004

5.

Bodnieks E. Uztura terapijas iespējas: principi un vadlīnijas enterālās barošanas indikācijas, kontrindikācijas. Doctus. 2009; 4: 9—12

Citi informācijas avoti

1.

Darba higiēna. R.: Labklājības ministrija, 2003.

2.

Medscape