Vispārīgā psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, vppk@rsu.lv, +371 67061590
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Raksturo psiholoģiju kā zinātni un tās galvenos uzdevumus; 2. Nosauc mūsdienu psiholoģijas galvenos virzienus; 3. Raksturo dažādu psiholoģijas skolu koncepcijas un to galvenās atšķirības; 4. Atpazīst cilvēka psihiskās īpašības un stāvokļus, psihiskos procesus; 5. Nosauc galvenās pētīšanas metodes psiholoģijā; 6. Definē, kas ir psihe un kādi ir psihisko izpausmju veidi; 7. Apraksta, kādi ir vispārīgās psiholoģijas galvenie uzdevumi; 8. Apraksta nervu sistēmas uzbūvi, cilvēku smadzeņu uzbūvi un bioķīmiskos procesus; 9. Raksturo iedzimtības un vides lomu indivīda attīstībā; 10. Definē tādus jēdzienus kā apziņa, uzmanība, uztvere, sajūtas, atmiņa, valoda, domāšana un intelekts; 11. Raksturo emocionālos procesus, emocijas ietekmējošos faktorus un emociju saistību ar kognitīvajiem procesiem; 12. Apraksta motivācijas jēdzienu; 13. Raksturo domāšanas procesus, domāšanas saikni ar atmiņu, domāšanas operācijas, jēdzienu veidošanās un domāšanas un runas saistību; 14. Apraksta indivīda attīstību bērnībā, pusaudžu, jauniešu un pieaugušo vecumposmā; 15. Definē temperamenta jēdzienu; 16. Apraksta indivīda uzvedību sociālajā vidē; 17. Apraksta grupas jēdzienu, grupas veidus, struktūru un attīstības fāzes.
Prasmes
1.1. Skaidro galvenos psiholoģijas virzienus un nozares. 2. Apraksta personības individuāli tipoloģiskās īpatnības. 3. Skaidro faktorus, kas ietekmē grupas lēmumu.
Kompetences
1.1. Skaidro dažādus psihiskos fenomenus. 2. Salīdzina dažādus psiholoģijas virzienus un nozares. 3. Skaidro psiholoģijas zinātnes pamatjēdzienus indivīda un grupas kontekstā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studenti patstāvīgi lasa norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus, galvenos secinājumus, sagatavo ar citiem dalībniekiem prezentāciju par konkrēto tēmu, uzraksta eseju, gatavojas kontroldarbam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Aktīva dalība semināros (15%);
• Kontroldarbs (15%);
• Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija (15%);
• Eseja (15%)
• Rakstisks eksāmens (40%).
Aktīvi piedalīties semināros un diskusijās.
Prasības:
Students aktīvi piedalās visos semināros, produktīvi iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatojot un aizstāvēt savu viedokli, diskutējot izmanto atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem.
Sagatavoties rakstiskajam pārbaudījumam (kontroldarbam) par lekcijās apgūto materiālu
Prasības:
Students sekmīgi nokārto rakstisko pārbaudes darbu
Patstāvīgi sagatavot prezentāciju par konkrētu vispārīgās psiholoģijas tēmu
Prasības:
Students sagatavo prezentāciju par konkrētu vispārīgās psiholoģijas tēmu, patstāvīgi apgūstot iepriekš norādīto teorētisko literatūru
Uzrakstīt eseju
Prasības:
Students uzraksta eseju par tēmu “Vai psiholoģija ir zinātne?” un savlaicīgi to iesniedz norādītajā datumā. Esejā tiek apkopota nozīmīga informācija atbilstoši norādītajai tēmai, izmantojot atbilstošus literatūras avotus.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīda attīstība, prenetālais attīstības posms un dzimšana, indivīda attīstība bērnībā, pusaudžu un jauniešu attīstība, pieaugušo attīstība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīda attīstība, prenetālais attīstības posms un dzimšana, indivīda attīstība bērnībā, pusaudžu un jauniešu attīstība, pieaugušo attīstība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Temperamenta jēdziens. Personības iezīmju jēdziens un personības teorijas, “Es” jēdziens personības psiholoģijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Temperamenta jēdziens. Personības iezīmju jēdziens un personības teorijas, “Es” jēdziens personības psiholoģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Temperamenta jēdziens. Personības iezīmju jēdziens un personības teorijas, “Es” jēdziens personības psiholoģijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds sociālajā vidē, starppersonu attiecības, indivīds un grupa, grupu veidi, grupas struktūra un attīstības fāzes, faktori, kas ietekmē grupas lēmumu, starpkultūru psiholoģija
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds sociālajā vidē, starppersonu attiecības, indivīds un grupa, grupu veidi, grupas struktūra un attīstības fāzes, faktori, kas ietekmē grupas lēmumu, starpkultūru psiholoģija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Indivīds sociālajā vidē, starppersonu attiecības, indivīds un grupa, grupu veidi, grupas struktūra un attīstības fāzes, faktori, kas ietekmē grupas lēmumu, starpkultūru psiholoģija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (red.). (2015) Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Rīga: Zvaigzne ABC, 358.lpp.
Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (red.). (2015) Psiholoģija. 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC, 304.lpp.
Mārtinsone K. & Miltuze K. (red.). (2015) Psiholoģija. 3. daļa. Lietišķās jomas. Rīga: Zvaigzne ABC, 166.lpp. Coon, D. (2010). Introduction to psychology: gateweys to mind and behavior.
Gross, R. (2010). Psychology: the science of mind and behaviour. London: Hodder Education.
Papildu literatūra
Weiner, I. B. (2013). Handbook of psychology. Hoboken: Wiley.
Belmont; Wadsworth: Cengage Learning.
Gray, P. (2011). Psychology. New York: Worth Publishers.
Mārtinsone, K., Lasmane, A., & Karpova Ā. (2016) Psiholoģijas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC, 544. lpp.
Schacter, D., Gilbert, D. T. & Wegner, D. M. (2009). Psychology. New York: Worth Publishers.
Eysenck, M. (2004). Psychology: an international perspective. Hove; New York: Psychology Press.
Citi informācijas avoti
Periodika:
American Journal of Psychology
American Psychologist
Annual Review of Psychology
Psychological Bulletin
Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied
British Journal of Psychology
Psychological Review
Current Directions in Psychological Science