Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vispārīgā psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_496
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppk@rsu.lv, vppk@rsu.lv, +371 67061590

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt studentiem vispārīgas zināšanas par psiholoģijas zinātni un galvenajām nozarēm, psihologa profesiju un darba ētiku, psiholoģijas vēsturisko attīstību, pētniecības metodēm psiholoģijā, nervu sistēmas uzbūves pamatprincipiem, indivīda attīstību un iedzimtības un vides lomu indivīda attīstībā, psihiskajiem procesiem, emocionālajiem stāvokļiem, motivācijas teorijām, personības teorijām, indivīda saskarsmi un mijiedarbību grupā.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Raksturo psiholoģiju kā zinātni un tās galvenos uzdevumus; 2. Nosauc mūsdienu psiholoģijas galvenos virzienus; 3. Raksturo dažādu psiholoģijas skolu koncepcijas un to galvenās atšķirības; 4. Atpazīst cilvēka psihiskās īpašības un stāvokļus, psihiskos procesus; 5. Nosauc galvenās pētīšanas metodes psiholoģijā; 6. Definē, kas ir psihe un kādi ir psihisko izpausmju veidi; 7. Apraksta, kādi ir vispārīgās psiholoģijas galvenie uzdevumi; 8. Apraksta nervu sistēmas uzbūvi, cilvēku smadzeņu uzbūvi un bioķīmiskos procesus; 9. Raksturo iedzimtības un vides lomu indivīda attīstībā; 10. Definē tādus jēdzienus kā apziņa, uzmanība, uztvere, sajūtas, atmiņa, valoda, domāšana un intelekts; 11. Raksturo emocionālos procesus, emocijas ietekmējošos faktorus un emociju saistību ar kognitīvajiem procesiem; 12. Apraksta motivācijas jēdzienu; 13. Raksturo domāšanas procesus, domāšanas saikni ar atmiņu, domāšanas operācijas, jēdzienu veidošanās un domāšanas un runas saistību; 14. Apraksta indivīda attīstību bērnībā, pusaudžu, jauniešu un pieaugušo vecumposmā; 15. Definē temperamenta jēdzienu; 16. Apraksta indivīda uzvedību sociālajā vidē; 17. Apraksta grupas jēdzienu, grupas veidus, struktūru un attīstības fāzes.

Prasmes

1.1. Skaidro galvenos psiholoģijas virzienus un nozares. 2. Apraksta personības individuāli tipoloģiskās īpatnības. 3. Skaidro faktorus, kas ietekmē grupas lēmumu.

Kompetences

1.1. Skaidro dažādus psihiskos fenomenus. 2. Salīdzina dažādus psiholoģijas virzienus un nozares. 3. Skaidro psiholoģijas zinātnes pamatjēdzienus indivīda un grupas kontekstā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studenti patstāvīgi lasa norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus, galvenos secinājumus, sagatavo ar citiem dalībniekiem prezentāciju par konkrēto tēmu, uzraksta eseju, gatavojas kontroldarbam.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
• Aktīva dalība semināros (15%); • Kontroldarbs (15%); • Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija (15%); • Eseja (15%) • Rakstisks eksāmens (40%). Aktīvi piedalīties semināros un diskusijās. Prasības: Students aktīvi piedalās visos semināros, produktīvi iesaistās diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatojot un aizstāvēt savu viedokli, diskutējot izmanto atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. Sagatavoties rakstiskajam pārbaudījumam (kontroldarbam) par lekcijās apgūto materiālu Prasības: Students sekmīgi nokārto rakstisko pārbaudes darbu Patstāvīgi sagatavot prezentāciju par konkrētu vispārīgās psiholoģijas tēmu Prasības: Students sagatavo prezentāciju par konkrētu vispārīgās psiholoģijas tēmu, patstāvīgi apgūstot iepriekš norādīto teorētisko literatūru Uzrakstīt eseju Prasības: Students uzraksta eseju par tēmu “Vai psiholoģija ir zinātne?” un savlaicīgi to iesniedz norādītajā datumā. Esejā tiek apkopota nozīmīga informācija atbilstoši norādītajai tēmai, izmantojot atbilstošus literatūras avotus.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, vispārīgās psiholoģijas priekšmets un galvenie uzdevumi, psihologa profesija un darba ētika, psihologa izglītība Latvijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Īss ieskats psiholoģijas zinātnes vēsturiskajā attīstībā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni, pētīšanas metodes psiholoģijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nervu sistēmas vispārēja uzbūve, cilvēka smadzeņu attīstība un bioķīmiskie procesi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Iedzimtība un vide, ģenētika, fiziskā un sociāli kulturālā vide, ģimenes loma indivīda attīstībā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihiskie procesi, sajūtas un uztvere, uzmanība un apziņa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Atmiņa, valoda, domāšana, problēmu risināšana, lēmumu pieņemšana, intelekts, kreativitāte
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Emocijas un jūtas, emocionālie stāvokļi, emociju bioloģija un ieskats emociju teoriju vēsturē
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motivācijas jēdziens un motivācijas teorijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīda attīstība, prenetālais attīstības posms un dzimšana, indivīda attīstība bērnībā, pusaudžu un jauniešu attīstība, pieaugušo attīstība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīda attīstība, prenetālais attīstības posms un dzimšana, indivīda attīstība bērnībā, pusaudžu un jauniešu attīstība, pieaugušo attīstība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Temperamenta jēdziens. Personības iezīmju jēdziens un personības teorijas, “Es” jēdziens personības psiholoģijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Temperamenta jēdziens. Personības iezīmju jēdziens un personības teorijas, “Es” jēdziens personības psiholoģijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Temperamenta jēdziens. Personības iezīmju jēdziens un personības teorijas, “Es” jēdziens personības psiholoģijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīds sociālajā vidē, starppersonu attiecības, indivīds un grupa, grupu veidi, grupas struktūra un attīstības fāzes, faktori, kas ietekmē grupas lēmumu, starpkultūru psiholoģija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Indivīds sociālajā vidē, starppersonu attiecības, indivīds un grupa, grupu veidi, grupas struktūra un attīstības fāzes, faktori, kas ietekmē grupas lēmumu, starpkultūru psiholoģija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Indivīds sociālajā vidē, starppersonu attiecības, indivīds un grupa, grupu veidi, grupas struktūra un attīstības fāzes, faktori, kas ietekmē grupas lēmumu, starpkultūru psiholoģija
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (red.). (2015) Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Rīga: Zvaigzne ABC, 358.lpp.

2.

Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (red.). (2015) Psiholoģija. 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC, 304.lpp.

3.

Mārtinsone K. & Miltuze K. (red.). (2015) Psiholoģija. 3. daļa. Lietišķās jomas. Rīga: Zvaigzne ABC, 166.lpp. Coon, D. (2010). Introduction to psychology: gateweys to mind and behavior.

4.

Gross, R. (2010). Psychology: the science of mind and behaviour. London: Hodder Education.

Papildu literatūra

1.

Weiner, I. B. (2013). Handbook of psychology. Hoboken: Wiley.

2.

Belmont; Wadsworth: Cengage Learning.

3.

Gray, P. (2011). Psychology. New York: Worth Publishers.

4.

Mārtinsone, K., Lasmane, A., & Karpova Ā. (2016) Psiholoģijas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC, 544. lpp.

5.

Schacter, D., Gilbert, D. T. & Wegner, D. M. (2009). Psychology. New York: Worth Publishers.

6.

Eysenck, M. (2004). Psychology: an international perspective. Hove; New York: Psychology Press.

Citi informācijas avoti

1.

Periodika:

2.

American Journal of Psychology

3.

American Psychologist

4.

Annual Review of Psychology

5.

Psychological Bulletin

6.

Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied

7.

British Journal of Psychology

8.

Psychological Review

9.

Current Directions in Psychological Science