Saskarsmes psiholoģija un komunikācija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt studentu profesionālo kompetenci, veicinot sistematizēta un empīriski pamatota satura realizāciju par saskarsmes psiholoģijas un komunikācijas pamatjautājumiem, personības saskarsmes prasmju veidošanos, norisēm un izpausmēm.
Priekšzināšanas
Vispārīgās un attīstības psiholoģija, pedagoģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nosauc saskarsmes psiholoģijas teorētiskos pamatvirzienus un zinātnes aktualitātes.
2.Apraksta saskarsmes struktūru, sociālās percepcijas, komunikācijas, interakcijas izpausmes un sociālās ietekmes faktorus.
3.Definē personības uzvedības fenomenus grupās, konfliktu veidus, to norisi un risināšanas iespējas.
Prasmes
1.Prot skaidrot un noteikt aktuālas problēmas sporta pedagoga darbā un spēj mērķtiecīgi plānot un analīzēt to cēloņus sociāli psiholoģiskajā kontekstā.
2.Spēj diskutēt par komunikācijas un sadarbības prasmēm sporta speciālista darbībā un prot pielietot apgūtos teorētiskos pamatus simulētā mācību vidē.
Kompetences
1.Identificē un prot analizēt sociālpsiholoģiskās problēmas sporta vidē, izvēloties piemērotas komunikācijas izpausmes sporta speciālista darbībā.
2.Analītiski izvērtē grupas sociālos fenomenus, sociālās vides un personības mijiedarbību uz profesionālo sporta speciālista darbību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Konfliktsituācijas sporta vidē |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Divu sociālās percepcijas izvērtējums 3 situācijās. Konfliktu risināšanas un diskusiju metodes sporta komandā/grupā. Situāciju simulācija. |
||
|
2.
Zinātniskā pētījuma analīze |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Aktuālas saskarsmes problēmas sportā zinātniskā pētījuma analīze. |
||
|
3.
Prezentācija par izvēlēto tēmu. |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Teorētisko zināšanu pārbaudījums |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tiks novērtētas studentu teorētiskās zināšanas |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Verbālā un neverbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras saskarsmē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi. Konformisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālas saskarsmes problēmas sportā zinātniskā pētījuma analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Es izpratne, stereotipi un aizspriedumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā ietekme un veiksmīga komunikācija, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija. Sociālā veicināšana un sociālā kavēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālas saskarsmes problēmas sportā zinātniskā pētījuma analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru psiholoģija, sociālā uzvedība un starpgrupu komunikācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācija, tās teorijas. Komunikācijas modeļi. Zīmes un simboli.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācija sabiedrībā. Komunikācijas līmeņi. Starppersonu, grupu, masu komunikācijas teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas aspekti sporta vidē. Komunikācijas līmeņi. Starppersonu, grupu dinamikas aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācija sporta organizāciju vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās.
|
|
Verbālā un neverbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras saskarsmē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam.
|
|
Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija.
|
|
Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi. Konformisms.
|
|
Es izpratne, stereotipi un aizspriedumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā ietekme un veiksmīga komunikācija, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija. Sociālā veicināšana un sociālā kavēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālas saskarsmes problēmas sportā zinātniskā pētījuma analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācija, tās teorijas. Komunikācijas modeļi. Zīmes un simboli.
|
|
Komunikācija sabiedrībā. Komunikācijas līmeņi. Starppersonu, grupu, masu komunikācijas teorijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas aspekti sporta vidē. Komunikācijas līmeņi. Starppersonu, grupu dinamikas aspekti.
|
|
Komunikācija sporta organizāciju vidē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Apsalons, E. (2022). Komunikācijas kompetence. Kā saprasties un veidot attiecības. Rīga: Zvaigzne ABC.
Omārova S. (2009). Cilvēks runā ar cilvēku. Rīga: Kamene (attiecīgā izdevuma jaunāks izdevums nav izdots)
Ļevina, J., Škuškovnika, D., Enģele, I. (2015). Indivīds, grupa un sabiedrība. Kolektīvajā monogrāfijā Psiholoģija (2). Rīga: Zvaigzne ABC
Papildu literatūra
Berns E. (2002). Spēles ko spēlē cilvēki. Rīga: Birojs
Dragūns, J., Mārtinsone, K. (2015). Psiholoģija un kultūra. Kolektīvajā monogrāfijā Psiholoģija (2). Rīga: Zvaigzne ABC
Jhangiani, R., & Tarry, H. (2022). Principles of social psychology (1st international H5P edition). BCcampus. https://opentextbc.ca/socialpsychology/
Citi informācijas avoti
Putniņš, I., & Raščevska, M. 2004. Angļu–latviešu psiholoģijas terminu vārdnīca. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.