Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Saskarsmes psiholoģija un komunikācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_408
Zinātnes nozare
Sporta pedagoģija; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studentu profesionālo kompetenci, veicinot sistematizēta un empīriski pamatota satura realizāciju par saskarsmes psiholoģijas un komunikācijas pamatjautājumiem, personības saskarsmes prasmju veidošanos, norisēm un izpausmēm.

Priekšzināšanas

Vispārīgās un attīstības psiholoģija, pedagoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Nosauc saskarsmes psiholoģijas teorētiskos pamatvirzienus un zinātnes aktualitātes.

2.Apraksta saskarsmes struktūru, sociālās percepcijas, komunikācijas, interakcijas izpausmes un sociālās ietekmes faktorus.

3.Definē personības uzvedības fenomenus grupās, konfliktu veidus, to norisi un risināšanas iespējas.

Prasmes

1.Prot skaidrot un noteikt aktuālas problēmas sporta pedagoga darbā un spēj mērķtiecīgi plānot un analīzēt to cēloņus sociāli psiholoģiskajā kontekstā.

2.Spēj diskutēt par komunikācijas un sadarbības prasmēm sporta speciālista darbībā un prot pielietot apgūtos teorētiskos pamatus simulētā mācību vidē.

Kompetences

1.Identificē un prot analizēt sociālpsiholoģiskās problēmas sporta vidē, izvēloties piemērotas komunikācijas izpausmes sporta speciālista darbībā.

2.Analītiski izvērtē grupas sociālos fenomenus, sociālās vides un personības mijiedarbību uz profesionālo sporta speciālista darbību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Konfliktsituācijas sporta vidē

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Divu sociālās percepcijas izvērtējums 3 situācijās. Konfliktu risināšanas un diskusiju metodes sporta komandā/grupā. Situāciju simulācija.

2.

Zinātniskā pētījuma analīze

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

Aktuālas saskarsmes problēmas sportā zinātniskā pētījuma analīze.

3.

Prezentācija par izvēlēto tēmu.

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Teorētisko zināšanu pārbaudījums

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Tiks novērtētas studentu teorētiskās zināšanas

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Verbālā un neverbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras saskarsmē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi. Konformisms.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Aktuālas saskarsmes problēmas sportā zinātniskā pētījuma analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Es izpratne, stereotipi un aizspriedumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sociālā ietekme un veiksmīga komunikācija, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija. Sociālā veicināšana un sociālā kavēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Aktuālas saskarsmes problēmas sportā zinātniskā pētījuma analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Starpkultūru psiholoģija, sociālā uzvedība un starpgrupu komunikācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Komunikācija, tās teorijas. Komunikācijas modeļi. Zīmes un simboli.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Komunikācija sabiedrībā. Komunikācijas līmeņi. Starppersonu, grupu, masu komunikācijas teorijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Komunikācijas aspekti sporta vidē. Komunikācijas līmeņi. Starppersonu, grupu dinamikas aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Komunikācija sporta organizāciju vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
34 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās.
Verbālā un neverbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras saskarsmē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam.
Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija.
Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas;
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi. Konformisms.
Es izpratne, stereotipi un aizspriedumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sociālā ietekme un veiksmīga komunikācija, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija. Sociālā veicināšana un sociālā kavēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Aktuālas saskarsmes problēmas sportā zinātniskā pētījuma analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Komunikācija, tās teorijas. Komunikācijas modeļi. Zīmes un simboli.
Komunikācija sabiedrībā. Komunikācijas līmeņi. Starppersonu, grupu, masu komunikācijas teorijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Komunikācijas aspekti sporta vidē. Komunikācijas līmeņi. Starppersonu, grupu dinamikas aspekti.
Komunikācija sporta organizāciju vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Apsalons, E. (2022). Komunikācijas kompetence. Kā saprasties un veidot attiecības. Rīga: Zvaigzne ABC.

2.

Omārova S. (2009). Cilvēks runā ar cilvēku. Rīga: Kamene (attiecīgā izdevuma jaunāks izdevums nav izdots)

3.

Ļevina, J., Škuškovnika, D., Enģele, I. (2015). Indivīds, grupa un sabiedrība. Kolektīvajā monogrāfijā Psiholoģija (2). Rīga: Zvaigzne ABC

Papildu literatūra

1.

Berns E. (2002). Spēles ko spēlē cilvēki. Rīga: Birojs

2.

Dragūns, J., Mārtinsone, K. (2015). Psiholoģija un kultūra. Kolektīvajā monogrāfijā Psiholoģija (2). Rīga: Zvaigzne ABC

3.

Jhangiani, R., & Tarry, H. (2022). Principles of social psychology (1st international H5P edition). BCcampus. https://opentextbc.ca/socialpsychology/

Citi informācijas avoti

1.

American Psychological Association. (n.d.). APA dictionary of psychology.

2.

Putniņš, I., & Raščevska, M. 2004. Angļu–latviešu psiholoģijas terminu vārdnīca. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.