Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pētniecības metodes aprūpē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_369
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
9,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt magistrantu izpratni par pētniecības procesu dažādiem pētijuma veida dizainiem un pilnveidot prasmi veikt pētniecības pamatprincipiem atbilstošu patstāvīgu pētījumu, veidot pētniecības procesā iegūto datu analīzes izpratni un prasmes pielietot atbilstošu statistisko analīzi un interpretāciju.

Priekšzināšanas

Zināšanas aprūpes studiju priekšmetos, informātikā, statistikā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zinās dažādus pētījuma dizainus, to raksturlielumus un realizācijas specifiku veselības aprūpē. Students zina aprūpes pētniecības izlases veidošanas principus un iegūto datu analīzes metodes. Students zina pētījumu rezultātu interpretācijas principus, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs novērtēt dažādus pētījuma dizainus, to raksturlielumus un realizācijas specifiku veselības aprūpē. Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs sagatavot zinātnisku projektu (maģistra darba) pieteikumu; izvēlēties piemērotāko pētījuma dizainu, izlasi un atbilstošu statistisko analīzes metodi; interpretēt pētījuma rezultātus.

Kompetences

1.Argumentēt un pamatot ar zinātniskiem pierādījumiem aprūpes prakses norises. Spēs patstāvīgi formulēt pētniecības jautājumu un izvēlēties atbilstošu pētījuma dizainu praktiskam pētījumam veselības aprūpes jomā. Spēs atbildēt uz pētniecības jautājumu veselības aprūpes jomā; iegūt, atlasīt un analizēt iegūto informāciju veselības aprūpes problēmu pētniecībā, atbilstoši zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Pētījuma konceptuālā modeļa izstrāde un prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
10 balles

Pētījuma konceptuālā modeļa prezentācija, spēja atbildēt uz uzdotiem jautājumiem - 10% (vērtēšana - ieskaitīts/neieskaitīts). Divi pārbaudījuma testi - 20% (vērtēšana 10 baļļu sistēmā). Pētījuma projekta prezentācija 70% (vērtējums 10 baļļu sistēma).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Kvalitatīvs pētījums un tā dizaini. Vēsturisks. Darbības pētījums un gadījuma analīze, to pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījumu dizains, klasifikācija un pielietojums aprūpes praksē. Metaanalīze, Sistemātisks pārskats – pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē. Eksperimentālais pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē. Pētījuma konceptuālais un teorētiskais modelis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Kvalitatīvs pētījums un tā dizaini. Vēsturisks. Darbības pētījums un gadījuma analīze, to pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Korelāciju pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Šķērsgriezuma aprakstošs un Longitudinālais pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti. Randomizēts un Kohortu pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti. Jaukto metožu pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Kvazieksperimentālais pētījums. Pārbaudījuma tests. Pētījuma konceptuālā modeļa izstrāde un prezentācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Kvalitatīvs pētījums un tā dizaini. Vēsturisks. Darbības pētījums un gadījuma analīze, to pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Šķērsgriezuma aprakstošs un Longitudinālais pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti. Randomizēts un Kohortu pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti. Jaukto metožu pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Kvazieksperimentālais pētījums. Pārbaudījuma tests. Pētījuma konceptuālā modeļa izstrāde un prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Šķērsgriezuma aprakstošs un Longitudinālais pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti. Randomizēts un Kohortu pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti. Jaukto metožu pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījumu dizains, klasifikācija un pielietojums aprūpes praksē. Metaanalīze, Sistemātisks pārskats – pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē. Eksperimentālais pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē. Pētījuma konceptuālais un teorētiskais modelis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījumu plānošana, organizācija un realizācija, t.sk. ētiskie aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījumu plānošana, organizācija un realizācija, t.sk. ētiskie aspekti.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Kvalitatīvs pētījums un tā dizaini. Vēsturisks. Darbības pētījums un gadījuma analīze, to pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Korelāciju pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Šķērsgriezuma aprakstošs un Longitudinālais pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti. Randomizēts un Kohortu pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti. Jaukto metožu pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījumu plānošana, organizācija un realizācija, t.sk. ētiskie aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījumu dizains, klasifikācija un pielietojums aprūpes praksē. Metaanalīze, Sistemātisks pārskats – pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē. Eksperimentālais pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē. Pētījuma konceptuālais un teorētiskais modelis.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Datu ieguve un avoti. Primārie un sekundārie dati. Pētījuma izlase un izlases lielums. Nejaušās un sistēmiskās kļūdas. Varbūtīgā izlase, nevarbūtīgā izlase, reprezentatīvā izlase, nereprezentatīvā izlase.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Datu ieguve un avoti. Primārie un sekundārie dati. Pētījuma izlase un izlases lielums. Nejaušās un sistēmiskās kļūdas. Varbūtīgā izlase, nevarbūtīgā izlase, reprezentatīvā izlase, nereprezentatīvā izlase.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījuma izlases un populācijas analīze aprūpes pētījumos, aprakstošās un secinošās statistikas metodes. Parametriskas un neparametriskas statiskās analīzes metodes, to pielietojums aprūpes pētniecībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījuma izlases un populācijas analīze aprūpes pētījumos, aprakstošās un secinošās statistikas metodes. Parametriskas un neparametriskas statiskās analīzes metodes, to pielietojums aprūpes pētniecībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pētījuma projekta prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pētījuma projekta prezentācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Divu neatkarīgu grupu un divu atkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā. Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Divu neatkarīgu grupu un divu atkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā. Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Divu neatkarīgu grupu un divu atkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā. Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Trīs un vairāk atkarīgu un neatkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā. Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Trīs un vairāk atkarīgu un neatkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā. Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Divu pazīmju un trīs un vairāk pazīmju saistības analīze aprūpes pētniecībā. Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi. Pārbaudījuma tests.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Divu pazīmju un trīs un vairāk pazīmju saistības analīze aprūpes pētniecībā. Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi. Pārbaudījuma tests.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījuma projekta prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pētījuma projekta prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
30 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone K., Pipere, A. Zinātniskās darbības metodoloģija:starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU, 2021.

2.

Mārtinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: RaKa, 2011. (akceptējams izdevums)

3.

Kroplijs, Artūrs. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska. Rīga: RaKa, 2010. (akceptējams izdevums)

4.

Kristapsone, S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2008. (akceptējams izdevums)

5.

Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2018.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā, 2019.

7.

K.P. Suresh and S. Chandrashekara. Sample size estimation and power analysis for clinical research studies. J. Hum Reprod Sci. 2012 Jan-Apr; 5(1): 7–13.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Spila, Daiga. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. – 76 lpp

2.

Znotiņa, Inga. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 49 lpp.

3.

Barbara, D., Logan, J. Reading Research: a User-friendly Guide for Nurses and Other Health Professionals. Toronto: Mosby/Elsevier, 2018.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Boswell, C., Cannon S. Introduction to Nursing Research: Incorporating Evidence-Based Practice. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2020.Piemērots angļu valodas plūsmai