Pētniecības metodes
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061567
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Spēs atpazīt un aprakstīt pētniecības nozīmi veselības aprūpē. • Spēs nosaukt un aprakstīt pētniecības principus, ētiskos aspektus un regulējošos normatīvos aktus. • Spēs aprakstīt pētījuma dizaina veidus un pētnieciskā darba ciklu. • Spēs aprakstīt pētījuma problēmu, aktualitāti un pētniecības pamatprincipus.
Prasmes
1.• Spēs īstenot uz pierādījumiem balstītu aprūpi. • Lietos pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. • Pielietos māszinību teorijas un jēdzienus pētniecībā. • Spēs iesaistīties un līdzdarboties pētījumos. • Iesaistīsies un līdzdarbosies projektos saistībā ar veselības aprūpi un sociālo labklājības jomu, to izstrādes un norises pamatprincipos.
Kompetences
1.• Spēj īstenot pierādījumos balstītu aprūpi, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. • Spēj piedalīties un realizēt veselības aprūpes un sociālās labklājības jomas pētījumus un projektus savas kompetences ietvaros.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepazīties ar RSU un MDAK dokumentāciju, kas ir saistoša bakalaura darba izstrādei. Sagatavoties nodarbībām par “Projekta pieteikumu”, Kvalitatīvo un Kvantitatīvo pētniecību, Rezultātu analīzi un interpretāciju, Instrumenta izstrādi un sākotnējo datu ievākšanu. Sagatavot MDAK_B1 veidlapu seminārnodarbībai un MDAK_B2 priekšaizstāvēšanai. Atbildēt uz e-testa jautājumiem e-studijās.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai students varētu tikt pielaists šī kursa eksāmena kārtošanai, visiem pārbaudījumiem jābūt veiksmīgi nokārtotiem.
Kumulatīvs vērtējums veidojas no:
• Students veic uzdevumu: Pub. Medā izpildi un analīzi - 10% no kopējā vērtējuma;
• B1 lapas prezentācija - 20% no kopējā vērtējuma;
• E-testa kārtošana - 20% (jāiegūst testā vismaz 55%, kas atbilst pēc RSU Studiju reglamenta I vērtējumam 4);
• Kursa noslēgumā students kārto eksāmenu (mutiskā veidā): B2 lapas prezentācija - 50% no kopējā kumulatīvā vērtējuma (atkārtotas B2 lapas aizstāvēšanas vērtējums būs samazināts par 10%).
Vērtēšana kursā ir 10 ballu sistēmā, atbilstoši RSU Studiju reglamentam I.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievadlekcija studiju kursā. Studiju kursa plānojums, aktivitātes, starpvērtējumi un vērtējumi. Bakalaura darba izstrādes nolikums un metodiskie norādījumi. Bakalaura darba zinātniskās jomas un tēmas. Bakalaura darba vadītāja izvēle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Potenciālās bakalaura darba tēmas izstrāde: * aktualitāte, problēmas konteksts, zinātniskais pamatojums un praktiskais lietojums; * pētījuma jautājuma/hipotēzes izvirzīšana, mērķu formulēšana, uzdevumu plānošanas stratēģija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Potenciālās bakalaura darba tēmas izstrāde: * aktualitāte, problēmas konteksts, zinātniskais pamatojums un praktiskais lietojums; * pētījuma jautājuma/hipotēzes izvirzīšana, mērķu formulēšana, uzdevumu plānošanas stratēģija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datubāzu un elektronisko resursu izmantošana. Elektroniskās informācijas meklēšanas pamatprincipi, RSU abonētie e-resursi un meklētājs. Zinātniskā literatūra un tās apstrāde. Plaģiāts studējošo darbos. Bibliogrāfiskās atsauces, RSU bibliogrāfisko atsauču noformēšanas prasības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datubāzu un elektronisko resursu izmantošana. Elektroniskās informācijas meklēšanas pamatprincipi, RSU abonētie e-resursi un meklētājs. Zinātniskā literatūra un tās apstrāde. Plaģiāts studējošo darbos. Bibliogrāfiskās atsauces, RSU bibliogrāfisko atsauču noformēšanas prasības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu virzieni un veidi, to praktiskais pielietojums praksē. Zinātniskā metode un pētniecības process. Pētniecības ētiskie pamatprincipi, pētniecību regulējošie normatīvie akti. Klīnisko pētījumu ētiskie aspekti
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvās pētniecības pamatprincipi un tās lietojums veselības aprūpē. Pētījuma stratēģija, ierobežojumi un iespējas. Respondentu izlase un atlase. Kalkulatora pielietošana respondentu atlasē.
Datu vākšanas gaita, datu analīze un interpretācija. Pētījuma loģiskā struktūra, tā etapi, pētījuma dizaina un stratēģijas jēdziens, pētījuma projekts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kvantitatīvās pētniecības pamatprincipi un tās lietojums veselības aprūpē. Pētījuma stratēģija, ierobežojumi un iespējas. Respondentu izlase un atlase. Kalkulatora pielietošana respondentu atlasē.
Datu vākšanas gaita, datu analīze un interpretācija. Pētījuma loģiskā struktūra, tā etapi, pētījuma dizaina un stratēģijas jēdziens, pētījuma projekts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvās pētniecības pamatprincipi un tās lietojums veselības aprūpē. Pētījuma stratēģija un iespējas, respondentu atlase un izlase. Datu vākšanas gaita, datu analīze un interpretācija. Kvalitatīvo pētījumu integrācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Kvalitatīvās pētniecības pamatprincipi un tās lietojums veselības aprūpē. Pētījuma stratēģija un iespējas, respondentu atlase un izlase. Datu vākšanas gaita, datu analīze un interpretācija. Kvalitatīvo pētījumu integrācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumā izmantojamie pētnieciskie instrumenti un to izstrāde atkarībā no pētījuma dizaina. Instrumentu struktūra, izstrādes gaita. Gatavo instrumentu izmantošana, tulkošanas un adaptācijas process.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma validitāte un ticamība. Pētījuma rezultātu ievākšana, apstrāde, aprakstīšana un interpretācija. Pētījuma diskusijas veidošanas pamatprincipi, interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma validitāte un ticamība. Pētījuma rezultātu ievākšana, apstrāde, aprakstīšana un interpretācija. Pētījuma diskusijas veidošanas pamatprincipi, interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma slēdzieni un secinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs "Bakalaura pētījuma projekts".
B1 lapas prezentācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Seminārs "Bakalaura pētījuma projekts".
B1 lapas prezentācija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K., Pipere, A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Rīga, RSU, 2019, 311 lpp.
Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. Pētniecība. Teorija un prakse. RaKa 2016.
Mārtinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga, RaKa, 2011. (akceptējams izdevums)
Kroplijs, A. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: RaKa, 2010. (akceptējams izdevums)
Kristapsone, Silvija. Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem. Rīga Biznesa augstskola Turība, 2014
Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. 2018, RSU.
Blasius, J. and Thiessen, V. Assessing the Quality of Survey Data. London: Sage, 2012. (akceptējams izdevums)
Ārvalstu studentiem/For international students
Blasius, J. and Thiessen, V. Assessing the Quality of Survey Data. London: Sage, 2012. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Spila, D., Znotiņa, I. Medicīnas informācijas meklēšanas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 71 lpp.
Spila, Daiga. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. – 76 lpp.
Znotiņa, Inga. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 49 lpp.
Davies, Martin Brett. Doing a Successful Research Project: Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan, 2014.
Thomas, D. and Hodges, I. Designing and Managing Your Research Project: Core Skills for Social and Health Researchers. London: Sage, 2010.
Gerrish, K., Lacey, A. The Research Process in Nursing. Oxford Malden, MA: Blackwell Publishing, 2015.
Ārvalstu studentiem/For international students
Davies, Martin Brett. Doing a Successful Research Project: Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan, 2014.
Gerrish, K., Lacey, A. The Research Process in Nursing. Oxford Malden, MA: Blackwell Publishing, 2015.
Citi informācijas avoti
Kazer, Meredith Wallace Fitzpatrick, Joyce J. Encyclopedia of Nursing Research. NY: Springer Publishing Company, 2018.
De Chesnay, Mary. Nursing Research Using Case Studies: Qualitative Designs and Methods in Nursing. NY: Springer Publishing Company, 2017.
Houser, Janet. Nursing Research: Reading, Using, and Creating Evidence, Sudbury. Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2015.
Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2018.