Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Komunikācijas situāciju analīze

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_126
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt ar komunikācijas teorētiskajiem pamatelementiem, komunikācijas praktiskās analīzes modeļiem un metodēm, izmantojot atsevišķu aktuālu komunikācijas situāciju piemērus, kā arī sniegt elementāras iemaņas komunikācijas situāciju analīzē. Galvenais uzdevums ir mobilizēt un nostiprināt studentu iepriekšējās zināšanas komunikācijas teorijas un pētniecības jomā, aktualizējot tās lietišķu komunikācijas studiju problēmjautājumu un risinājumu un akadēmisku pētījumu kontekstā.

Priekšzināšanas

Vispārēja izpratne par komunikācijas procesiem, dalībniekiem, kanāliem un vēstījumiem (bakalaura studiju programmu līmenī).

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa apguves rezultātā studējošie padziļināti saprot dažādas pieejas komunikācijas pētniecībā un analīzē, apzinot komunikācijas struktūru, aktuālās problēmas, vietu sabiedrības dzīvē un kultūrā.

Prasmes

1.Kursa apguves rezultātā studējošie analizē un kritiski izvērtē dažāda veida komunikācijas situācijas, izklāsta savas idejas un situāciju analīzē iegūtās atziņas komunikācijas studijām atbilstošā terminoloģijā.

Kompetences

1.Kursa apguves rezultātā studējošie modelē un analizē dažāda veida un līmeņa komunikācijas situācijas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras studijas, praktiskie uzdevumi, noslēguma darbs – referāts.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Referāts, eksāmens, 3 analīzes uzdevumi, lekciju un semināru apmeklējums un atbilžu kvalitāte.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas teorijas. Komunikācijas analīzes pamati.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Auditorijas studijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Semiotika. Modalitātes un kodi. Reklāmas vēstījuma analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dienaskārtības pētījumi masu mediju komunikācijas pētniecībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Auditorijas studijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija. Kas ir komunikācija? Komunikācijas elementi un modeļi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politiskā komunikācija. Diskursa analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediju politika un mediju regulācija Latvijā - status quo un topošie likumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medijpratība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Mediju kvantitatīvā analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas situācijas analīze. Noslēguma darbu prezentācija un diskusija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Masas un masu komunikācija. Ziņu nogurums, dezinformācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Masas un masu komunikācija. Ziņu nogurums, dezinformācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediju efekti komunikācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija. Kas ir komunikācija? Komunikācijas elementi un modeļi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas teorijas. Komunikācijas analīzes pamati.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mediju politika un mediju regulācija Latvijā - status quo un topošie likumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Mediju kvantitatīvā analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Politiskā komunikācija. Diskursa analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas situācijas analīze. Noslēguma darbu prezentācija un diskusija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

McQuail, D. (2010). McQuail’s Mass Communication Theory. Los Angeles, California (USA) ;London: Sage Publications, p. 621.

2.

Hanson, R. E. (2019). Mass Communication: living in a media world. Los Angeles: SAGE Publications, p. 493.

3.

Hallin, D.C. and Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and politics, Cambridge, Cambridge University Press.

4.

Dobek-Ostrowska, B., Glowacki, M. (eds.). (2015). Democracy and media in Central and Eastern Europe 25 years on. Frankfurt am Main; New York: Peter Lang Edition.

5.

Chilton, P. Lakoff, G. Foreign Policy by Metaphor. In: Language and Peace. ed.by Schaeffner, C., Wenden, A.L. – London, NY: Routledge, 1995/ 2004., pp.37 – 60.

6.

Booth.T.A. Organisational Communication; A Case Study

7.

Daniel M. Shea. (1999). All Scandal Politics Is Local Ethical Lapses, the Media and Congressional Elections. Harvard International Journal of Press/Politics 4, no. 2. 45-62.

8.

Haidar, J. & Rodriguez L. (1995/ 2004). Power and Ideology in Different Discursive Practices. In: Language and Peace. ed.by Schaeffner, C., Wenden, A.L. – London, NY: Routledge, pp.119 – 135.

9.

Ijabs, I. un S. Kruks (2008) Saeima, vārdi un demokrātija. Rīga: Sorosa Fonds – Latvija.

10.

Drotner K. Differenc, K. ((2000). Difference and Diversity: trends in young Dane’s media uses. Media, Culture & Society 22, no. 2: 149-166.

11.

Mats Ekström. ((2002). Sweden Epistemologies of TV journalism :A theoretical framework. Journalism 3, no. 3: 259-282.

12.

McNamara, C. Basics in Internal Organizational Communications.

13.

Saussure, F. de (1918) Course in General Linguistics - Курс общей лингвистики. (II nodaļas 4., 5., 6 daļas).

14.

Silvio R. Waisbord Academy for Educational Development, Scandals, Media, and Citizenship in Contemporary Argentina

15.

van Dijk, T.S. Discourse Anlysis as Ideology Analysis. In: Language and Peace. ed.by Schaeffner, C., Wenden, A.L. – London, NY: Routledge, 1995/ 2004. , pp.17 – 36.

16.

Vitgenšteins, L. Filosofiskie pētījumi. – Rīga: Minerva, 1997. 11.- 21.lpp.

17.

Vološinovs, V. (1929) Марксизм и философия языка – Marxism and philosophy of language. (I un II daļas)

18.

Baldwin-Philippi, J., The technological performance of populism. New Media & Society,2019., 21(2), pp.376-397.

19.

De Cleen, B., Glynos, J. and Mondon, A., 2018. Critical research on populism: Nine rules of engagement. Organization, 25(5), pp.649-661.

20.

Ernst, N., Blassnig, S., Engesser, S., Büchel, F. and Esser, F., Populists prefer social media over talk shows: An analysis of populist messages and stylistic elements across six countries. Social Media+ Society,2019 5(1), p.1-14

21.

Danesi, M. Semiotics of the Mass Media. In International Handbook of Semiotics Springer, Dordrecht, 2015 pp. 485-502

22.

Tomasello, M., 2008. Origins of human communication. MIT press.

23.

Xi, H., Emotional Expression and Communication of Netizens in Specific Event Situations. Argos, 2019., 36(72).

24.

Riffe, D., Lacy, S., Watson, B.R., & Fico, F. (2019). Analyzing Media Messages: Using Quantitative Content Analysis in Research (4th ed.). Routledge.

25.

Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications.

26.

Shoemaker, P.J. and T. Vos. (2009), Gatekeeping theory, London, Routledge.

27.

McCombs, M. (2004). Setting the agenda: The mass media and public opinion, Cambridge, UK, Polity Press.

28.

Dearing, J.W. and E. Rogers. (1996), Communication concept 6: Agenda-setting, Thousand Oaks, CA, Sage publications.

29.

Juzefovičs, J. (2017) Broadcasting and National Imagination in Post-Communist Latvia: Defining the Nation, Defining Public Television. Bristol, Chicago: Intellect.

30.

M. Wijermars, K. Lehtisaari (eds.). (2019). Freedom of Expression in Russia’s New Mediasphere. London: Routledge.

Papildu literatūra

1.

Barts, R. Runas veidu iedalījums. // Kentaurs, XXI, 1999 Nr. 18, 108. – 120.lpp.

2.

Bourdieu, P. The Linguistic Market. In: Sociology in Question. – London, SAGE Publications, 1994., pp. 78- 87.

3.

Ostins, Dž. Performatīvie izteikumi. // Literatūra un Māksla, 1992., nr. 46/47, 27. XI/4.XIII

4.

Guo, L. and M.E. McCombs. (2011). Network agenda setting: A third level of media effects. Paper presented at the annual conference of the International Communication Association, Boston, MA.

5.

Scheufele, D.A. (2000). 'Agenda-setting, priming, and framing revisited: Another look at cognitive effects of political communication', Mass Communication & Society, vol. 3, no 2–3, pp. 297–316.