Veselības psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nosauc un raksturo veselības psiholoģijas mērķus, uzdevumus, metodoloģisko pamatprincipus, apakšnozares, aktualitātes mūsdienās, pieejas. Apraksta stresa un personības faktoru saistību ar veselību. Raksturo atšķirību starp akūtām un hroniskām sāpēm un sāpju kontroles tehnikas. Formulē atšķirības starp veselības uzvedības modeļiem un nosauc to sastāvdaļas. Raksturo ārstu un pacientu komunikācijas stilus un to ietekmi uz veselības uzvedību. Raksturo hronisku slimību fiziskās un sociālpsiholoģiskās sekas, kā arī faktorus, kas ietekmē hronisku slimību pārvarēšanu.
Prasmes
1.Pielieto zināšanas, lai raksturotu konkrētu pētījumu / problēmu / uzdevumu / situāciju biopsihosociālos aspektus. Pielieto veselības uzvedības teorijas un modeļus konkrētu fenomenu raksturošanai (piemēram, līdzestība, zāļu lietošana, dzīvesveida maiņa, profilaktiskās pārbaudes) un veselības uzvedības interpretācijai. Analizē dažādu komunikācijas stilu ietekmi uz veselības uzvedību. Analizē stresa pārvarēšanas stratēģijas un to saistību ar veselību.
Kompetences
1.Nodala / atšķir klīniskās, sabiedrības, kritiskās, kopienu un darba veselības pieejas un izvēlas konkrētas veselības psiholoģijas problēmas risināšanai visatbilstošāko pieeju. Sasaista veselības psiholoģijas mērķus un uzdevumus ar aktuāliem veselības psiholoģijas problēmām / sabiedrības veselības jautājumiem. Lieto biopsihosociālo pieeju, vērtējot veselības psiholoģijas fenomenus, konkrētu klientu / grupu psiholoģiskās problēmas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Noslēguma darbs mazajās grupās (3 studējošie) -
Savas vai kāda cita (piemēram, klienta) veselības uzvedības izvērtējums:
- izvēlēties aktuālu veselības uzvedības maiņu;
- veikt gadījuma / situācijas aprakstu;
- izvērtēt veselību pēc Biopsihosociālā modeļa – gan etioloģiju, gan sekas;
- definēt problēmu;
- formulēt veselības uzvedības maiņas mērķi pēc SMART shēmas (saskanīgu ar problēmu);
- izvērtēt izvēlētās veselības uzvedības maiņu no Transteorētiskā modeļa viedokļa - sniegt pamatojumu un piedāvāt 1 intervenci, katra posma ietvaros;
- sniegt secinājumus / grupas pašrefleksiju par darbu;
- sniegt individuālo pašrefleksiju rakstiski (līdz 2 lpp).
E-studijās iesniegt (augšupielādēt) noslēguma darba prezentāciju un individuālo darbu un prezentēt noslēguma nodarbībā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa vērtējumu veidojošie kritēriji:
- apmeklējums (10%);
- pārbaudes testi pēc katras tēmas (30%);
- noslēguma darbs - aizstāvēšana mazajās grupās (prezentācija 10-12 min) un individuālais darbs (pašrefleksija) (rakstiski līdz 2 lpp) (60%).
E-studijās norādītajā laikā iesniegta noslēguma darba prezentācija un individuālais darbs (pašrefleksija) (iesniegšanas kavēšana tiks ņemta vērā, izliekot gala vērtējumu).
Vēršu uzmanību, ka obligāta prasība ir studiju kursa izvērtējuma/atgriezeniskās saites sniegšana studiju kursa noslēgumā e-studiju platformā!
Lūgums iepazīties ar Mākslīgā intelekta vadlīnijām studiju procesā: https://www.rsu.lv/maksligais-intelekts-augstakaja-izglitiba
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sāpju jēdziens. Akūtas un hroniskas sāpes. Sāpju kontroles tehnikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu izglītošana. Komunikācija veselības aprūpē. Pacientu līdzestība un to ietekmējošie faktori.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedība un veselības uzvedības modeļi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma darbu aizstāvēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stress un veselība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis. Problēmu risināšanas modelis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma darbu aizstāvēšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis. Problēmu risināšanas modelis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Hroniskas slimības. Fiziskās un sociālpsiholoģiskās sekas. Faktori, kas ietekmē hronisku slimību pārvarēšanu. Psiholoģiskās intervences hronisku slimību pārvarēšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedība un veselības uzvedības modeļi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pacientu izglītošana. Komunikācija veselības aprūpē. Pacientu līdzestība un to ietekmējošie faktori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Hroniskas slimības. Fiziskās un sociālpsiholoģiskās sekas. Faktori, kas ietekmē hronisku slimību pārvarēšanu. Psiholoģiskās intervences hronisku slimību pārvarēšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sāpju jēdziens. Akūtas un hroniskas sāpes. Sāpju kontroles tehnikas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības un slimības pieejas. Veselības psiholoģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Personības faktori un veselība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Stress un veselība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Noslēguma darbu aizstāvēšana
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K., Sudraba, V. (zin.red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība.
Mārtinsone K., Sudraba V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Kolektīvajā monogrāfijā. RSU izdevniecība.
Ayers, S., de Visser, R. (2017). Psychology for Medicine and Healthcare (2nd ed.). SAGE Publications.
Ogden, J. (2012). Health Psychology: A Textbook (5th ed.). Maidenhead, UK: Open University Press.
Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2014). Health Psychology: Biopsychosocial Interactions (7th ed.). John Wiley & Sons.
Papildu literatūra
Mārtinsone, K., Freimane, G. (2019). Veselības psiholoģija – psiholoģijas zinātnes apakšnozare un profesionālās darbības joma. RSU izdevniecība.
Mārtinsone, K., Girgensone, B. (zin.red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Tiesu namu aģentūra.
Ashley, S. C. (2013). Health Psychology. Hoboken, N. J.
Stokenberga, I., Freimane, G., Sudraba, V. un Bite, I. (2015). Veselība un slimība psiholoģijā. No Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (red.). Psiholoģija, 2.sēj. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, (171. – 230.lpp.). Rīga: Zvaigzne ABC.
Taylor, S. E. (2012). Health Psychology. New York.
Citi informācijas avoti
Journal of Health Psychology.
British Journal of Health Psychology.
Psychology and Health.