Starpkultūru psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Analizē, salīdzina un kritiski izvērtē starpkultūru psiholoģijas koncepcijas, respektējot metodoloģiskos apsvērumus un lietojot atbilstošu terminoloģiju.
Prasmes
1.Skaidro starkultūru psiholoģijas konceptus par dažādiem psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas aspektiem, tostarp indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli, interpretē publicētos pētījumus starpkultūru psiholoģijā par savu pētījuma tēmu un, pamatojoties uz pētījumu rezultātiem, formulē problēmjautājumus un to risināšanas stratēģijas.
Kompetences
1.Analizē kultūras iespējamās ietekmes uz dažādiem psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas aspektiem, tostarp indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli un grupā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus, sagatavoties testam formulēt pētnieciskos problēmjautājumus sava darba kontekstā un to potenciālās risināšanas stratēģijas; izveidot grupas projekta darbu, prezentēt to.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Tests (50%). Projekta darba izstrāde par izvēlēto tēmu un tā prezentācija grupā (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā: līdzvērtība, emic un etic pieejas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru psiholoģijas pamata koncepcijas: kultūras dimensijas un vērtības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru konsultēšana (jēdziens, problēma un aktualitāte). Kultūras kompetence (kopīgais, atšķirīgas ASV, Eiropā un Latvijā).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru konsultēšana (jēdziens, problēma un aktualitāte). Kultūras kompetence (kopīgais, atšķirīgas ASV, Eiropā un Latvijā).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru izpēte (kopīgais, atšķirīgais izpētē). Klientūras specifika Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskie apsvērumi un aktualitātes citas kultūras pārstāvju konsultēšanā, izpētē. Dzimuma, reliģiskās/garīgās piederības, sociālā statusa un veseslības jautājumu nozīme citu kultūru pārstāvju konsultēšnā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tests.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starpkultūru konsultēšana (jēdziens, problēma un aktualitāte). Kultūras kompetence (kopīgais, atšķirīgas ASV, Eiropā un Latvijā).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tests.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācija un diskusijas projekta darbu, saskaņā ar izvēlēto tēmu.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Dragūns, J. & Mārtinsone, K. (2015). Psiholoģija un kultūra. No: K. Mārtinsone, A. Miltuze (Red.). Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC. 245 – 287.lpp.
Keith, K.D. (Eds.). (2011). Cross-cultural psychology. Contemporary themes and perspectives. Chichester: Wiley-Blackwell.
Matsumoto, D. & Juang, L. (2013). Culture and psychology (5th ed.). Belmont, CA: Wadsworth.
Papildu literatūra
Berry, J.W., Poortinga, Y. H., Breugelmans, S. M., Chasiotis, A., & Sam, D.L. (2011). Cross-cultural psychology: Research and applications (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press
Cole, M. (1996). Cultural psychology: A once and future discipline. Cambridge: Harvard University Press
Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
Kagitcibasi, C. (2007). Family, self, and human development across cultures: Theory and applications (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
Kitayama S. & Cohen D. (Eds.). (2007). Handbook of cultural psychology. New York: Guilford Press.
Matsumoto, D. & van de Vijver, F.J. R. (Eds.). (2011). Cross-cultural research methods in psychology. New York: Cambridge University Press.
Barrett, K. H., George, W., H. (2005). Race, Culture, Psychology, and Law. SAGE publications.
Sue, D. W., Sue, D. (2015). Counseling The Culturally Diverse (7th. edition) Theory & Practice.Willey.
Citi informācijas avoti
Cross-Cultural Research.
Journal of Cross-Cultural Psychology.
Journal of Personality and Social Psychology.
Personality and Individual Differences.