Pētījums psiholoģijā praksē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti kritiski izvērtē pētījuma stratēģijas un dizainus izvēlēto pētniecisko mērķu sasniegšanai, novērtē un analizē potenciālos riskus un draudus pētījuma procesā; skaidro un pamato teorijas un empīriskā pētījuma saistību; apraksta pētījuma organizācijas nosacījumus, lietojot pētniecības terminoloģiju.
Prasmes
1.Studenti identificē aktuālās pētījumu problēmas; izvēlas piemērotākās teorētiskās pieejas; izveido izpētes plānu, ņemot vērā iespējamos riskus un draudus; korekti izvēlas instrumentāriju, veido izlasi/ veic dalībnieku atlasi; ētiski atbilstoši veic pētījuma dalībnieku informēšanu par viņu tiesībām un pētījuma procesu; korekti ievāc datus; analizē iegūtos rezultātus; kritiski izvērtē pētījuma procesu un rezultātus. Veic pašrefleksiju par izpētes procesu un reflektē par kolēģu darbu.
Kompetences
1.Studenti īsteno pētījuma projektu psiholoģijā, atbilstoši savai profesionālajai kompetencei: organizē un vada pētījuma procesu un adekvāti skaidro, analizē, interpretē un prezentē pētījuma rezultātus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Attīstīt sava pētījuma projektu; raksturot pētījuma ētiskos aspektus; raksturot pētījuma pamatojumu, izveidot literatūras apskatu un detalizētu pētījuma metodoloģijas un rezultātu aprakstu; izveidot rezultātu interpretāciju; izvērtēt pētījuma ierobežojumus; izstrādāt projekta prezentāciju.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) Bakalaura darba priekšaizstāvēšana.
2) Dalība konferencē kā klausītājam "Veselība un personības attīstība: starpdisciplinārā pieeja", vienas prezentācijas analīze, norādot pētījuma tēmu, mainīgos, metodi un galvenos rezultātus.
Vēršu uzmanību, ka bakalaura darbs ir patstāvīgi izstrādāts darbs, tādēļ mākslīgā intelekta rīku (piemēram, ChatGPT) lietošana teksta ģenerēšanai ir stingri aizliegta un tiks uzskatīta par akadēmiskā godīguma pārkāpumu!
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma aktualitāte, problēma, mērķis, uzdevumi, jautājumi/ hipotēzes. Ētiskie apsvērumi. Potenciālie riski un draudi.
Apraksts
Anotācija: Individuālā pētījuma aktualitātes, problēmas, mērķa, pētniecisko uzdevumi un pētījuma jautājumu/ hipotēzes pārrunāšana.
Diskusija par ētiskajiem apsvērumiem.
Potenciālo risku un draudu pārrunāšana.
Nodarbības jautājumi: Kāda ir mana pētījuma aktualitāte, problēma, mērķis, pētnieciskie uzdevumi un pētījuma jautājumi/hipotēzes?
Kā es ievērošu ētiku savā darbā?
Kā es varu nodrošināt sava darba zinātnisko stiprumu?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma aktualitāte, problēma, mērķis, uzdevumi, jautājumi/ hipotēzes. Ētiskie apsvērumi. Potenciālie riski un draudi.
Apraksts
Anotācija: Individuālā pētījuma aktualitātes, problēmas, mērķa, pētniecisko uzdevumi un pētījuma jautājumu/ hipotēzes pārrunāšana.
Diskusija par ētiskajiem apsvērumiem.
Potenciālo risku un draudu pārrunāšana.
Nodarbības jautājumi: Kāda ir mana pētījuma aktualitāte, problēma, mērķis, pētnieciskie uzdevumi un pētījuma jautājumi/hipotēzes?
Kā es ievērošu ētiku savā darbā?
Kā es varu nodrošināt sava darba zinātnisko stiprumu?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumā pielietotās teorētiskās pieejas saskaņotība ar metodoloģiju.
Apraksts
Anotācija: Sava darba teorētiskā modeļa prezentēšana.
Nodarbības jautājumi: Kāds ir bakalaura darba teorētiskais modelis?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumā pielietotās teorētiskās pieejas saskaņotība ar metodoloģiju.
Apraksts
Anotācija: Sava darba teorētiskā modeļa prezentēšana.
Nodarbības jautājumi: Kāds ir bakalaura darba teorētiskais modelis?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Instrumentārija izvēle. Dalībnieku izlase/ atlase. Iekļaušanas un izslēgšanas kritēriji.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Instrumentārija izvēle. Dalībnieku izlase/ atlase. Iekļaušanas un izslēgšanas kritēriji.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma procedūras (dokumentācija), korekta datu ievākšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma procedūras (dokumentācija), korekta datu ievākšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīzes plāns.
Apraksts
Anotācija: Datu sagatavošana darbam (skrīnings un datnes tīrīšana).
Normālā sadalījuma pārbaude un aprakstošās statistikas rādītāji.
Slēdzienstatistikas metodes.
Nodarbības jautājumi: Vai datnē nav trūkstošu vai kļūdainu vērtību?
Vai ir aprēķināti skalu un kopējie rezultāti?
Vai dati atbilst normālajam sadalījumam?
Kāda ir atbilde uz pētījuma jautājumu?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīzes plāns.
Apraksts
Anotācija: Datu sagatavošana darbam (skrīnings un datnes tīrīšana).
Normālā sadalījuma pārbaude un aprakstošās statistikas rādītāji.
Slēdzienstatistikas metodes.
Nodarbības jautājumi: Vai datnē nav trūkstošu vai kļūdainu vērtību?
Vai ir aprēķināti skalu un kopējie rezultāti?
Vai dati atbilst normālajam sadalījumam?
Kāda ir atbilde uz pētījuma jautājumu?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīzes plāns.
Apraksts
Anotācija: Datu sagatavošana darbam (skrīnings un datnes tīrīšana).
Normālā sadalījuma pārbaude un aprakstošās statistikas rādītāji.
Slēdzienstatistikas metodes.
Nodarbības jautājumi: Vai datnē nav trūkstošu vai kļūdainu vērtību?
Vai ir aprēķināti skalu un kopējie rezultāti?
Vai dati atbilst normālajam sadalījumam?
Kāda ir atbilde uz pētījuma jautājumu?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīzes plāns.
Apraksts
Anotācija: Datu sagatavošana darbam (skrīnings un datnes tīrīšana).
Normālā sadalījuma pārbaude un aprakstošās statistikas rādītāji.
Slēdzienstatistikas metodes.
Nodarbības jautājumi: Vai datnē nav trūkstošu vai kļūdainu vērtību?
Vai ir aprēķināti skalu un kopējie rezultāti?
Vai dati atbilst normālajam sadalījumam?
Kāda ir atbilde uz pētījuma jautājumu?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu interpretācija. Ierobežojumi un nākotnes perspektīvas. Secinājumi.
Apraksts
Anotācija: Datu interpretācija un diskusijas gatavošana.
Zinātniskā stipruma izvērtējums.
Secinājumu izdarīšana.
Nodarbības jautājumi: Ko nozīmē iegūtie dati?
Kas ietekmē iegūto rezultātu kvalitāti?
Kādi ir secinājumi?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu interpretācija. Ierobežojumi un nākotnes perspektīvas. Secinājumi.
Apraksts
Anotācija: Datu interpretācija un diskusijas gatavošana.
Zinātniskā stipruma izvērtējums.
Secinājumu izdarīšana.
Nodarbības jautājumi: Ko nozīmē iegūtie dati?
Kas ietekmē iegūto rezultātu kvalitāti?
Kādi ir secinājumi?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma prezentācijas projekts.
Apraksts
Anotācija: Bakalaura prezentācijas struktūra un saturs.
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma prezentācijas projekts.
Apraksts
Anotācija: Bakalaura prezentācijas struktūra un saturs.
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma aktualitāte, problēma, mērķis, uzdevumi, jautājumi/ hipotēzes. Ētiskie apsvērumi. Potenciālie riski un draudi.
Apraksts
Anotācija: Individuālā pētījuma aktualitātes, problēmas, mērķa, pētniecisko uzdevumi un pētījuma jautājumu/ hipotēzes pārrunāšana.
Diskusija par ētiskajiem apsvērumiem.
Potenciālo risku un draudu pārrunāšana.
Nodarbības jautājumi: Kāda ir mana pētījuma aktualitāte, problēma, mērķis, pētnieciskie uzdevumi un pētījuma jautājumi/hipotēzes?
Kā es ievērošu ētiku savā darbā?
Kā es varu nodrošināt sava darba zinātnisko stiprumu?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma aktualitāte, problēma, mērķis, uzdevumi, jautājumi/ hipotēzes. Ētiskie apsvērumi. Potenciālie riski un draudi.
Apraksts
Anotācija: Individuālā pētījuma aktualitātes, problēmas, mērķa, pētniecisko uzdevumi un pētījuma jautājumu/ hipotēzes pārrunāšana.
Diskusija par ētiskajiem apsvērumiem.
Potenciālo risku un draudu pārrunāšana.
Nodarbības jautājumi: Kāda ir mana pētījuma aktualitāte, problēma, mērķis, pētnieciskie uzdevumi un pētījuma jautājumi/hipotēzes?
Kā es ievērošu ētiku savā darbā?
Kā es varu nodrošināt sava darba zinātnisko stiprumu?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumā pielietotās teorētiskās pieejas saskaņotība ar metodoloģiju.
Apraksts
Anotācija: Sava darba teorētiskā modeļa prezentēšana.
Nodarbības jautājumi: Kāds ir bakalaura darba teorētiskais modelis?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Instrumentārija izvēle. Dalībnieku izlase/ atlase. Iekļaušanas un izslēgšanas kritēriji.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma procedūras (dokumentācija), korekta datu ievākšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīzes plāns.
Apraksts
Anotācija: Datu sagatavošana darbam (skrīnings un datnes tīrīšana).
Normālā sadalījuma pārbaude un aprakstošās statistikas rādītāji.
Slēdzienstatistikas metodes.
Nodarbības jautājumi: Vai datnē nav trūkstošu vai kļūdainu vērtību?
Vai ir aprēķināti skalu un kopējie rezultāti?
Vai dati atbilst normālajam sadalījumam?
Kāda ir atbilde uz pētījuma jautājumu?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu interpretācija. Ierobežojumi un nākotnes perspektīvas. Secinājumi.
Apraksts
Anotācija: Datu interpretācija un diskusijas gatavošana.
Zinātniskā stipruma izvērtējums.
Secinājumu izdarīšana.
Nodarbības jautājumi: Ko nozīmē iegūtie dati?
Kas ietekmē iegūto rezultātu kvalitāti?
Kādi ir secinājumi?
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma prezentācijas projekts.
Apraksts
Anotācija: Bakalaura prezentācijas struktūra un saturs.
Literatūra: Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.), (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.). (2021). Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. RSU izdevniecība.
Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.). (2016). Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. RSU izdevniecība.
Šneidere, K., Lejiņa L. & Ļubenko, J. (2020). Metodiskie norādījumi kursa un bakalaura darbu izstrādei. Rīga: RSU.
Papildu literatūra
Goodwin, J. (2018) Research in Psychology. Methods and Design. New York: John Willey.
Mārtinsone, K., Pipere A. (Red.). (2011). Ievads pētniecībā. Stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: Raka.
Pētniecības terminu skaidrojošā vārdnīca (2011). Sast. I. Eņģele. Rīga: RaKa.
Bordens, K. S., & Abbott, B. B. (2018). Research Design and Methods: A Process Approach (9th ed.). Boston, MA: McGraw-Hill.
Robson, C. (2016). Real World Research: a Resource for Users of Social Research Methods in Applied Settings. West Sussex: John Wiley & Sons.
Citi informācijas avoti
Pētījumi datu bāzēs, atbilstoši izvēlētajai projekta tēmai psiholoģijā.