Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sporta psiholoģijas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_351
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Klīniskā farmācija; Komunikācijas zinātne; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Pedagoģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Politikas zinātne; Psiholoģija; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sociālā antropoloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Vecmāšu zinības; Veselības vadība; Zobārstniecība
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot vispārīgu priekšstatu par sporta psiholoģijas zinātni, galvenajiem sporta psiholoģijas virzieniem, sportistu psiholoģisko sagatavotību un fizisko aktivitāšu ietekmi uz psiholoģisko veselību.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas psiholoģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti spēj parādīt padziļinātas zināšanas un izpratni par sporta psiholoģiju, identificē un integrē sporta psihologa galvenos pienākumus darbā ar sportistiem. Uzskaita galvenos sportista sacensību sniegumu ietekmējošos faktorus un spēj patstāvīgi analizēt katru no gadījumiem, piedāvājot savu risinājumu tā uzlabošanai. Studenti nosauc un raksturo sportistu stresa mazināšanas tehnikas. Identificē faktorus un apstākļus, kuri var negatīvi ietekmēt sportista psihisko veselību. Izskaidro veiksmīgas komunikācijas un attiecību veidošanas prasmes ar sportā iesaistītajām personām.

Prasmes

1.Studenti patstāvīgi spēj pielietot iegūtās zināšanas un prasmes, lai izvēlētos atbilstošākās tehnikas darbā ar sportistiem. Pārzina psihologa lomu sporta vidē un praktiski demonstrē dažādas tehnikas, strādājot ar sportistiem. Spēj argumentēti izskaidrot un diskutēt par sporta psiholoģijas jautājumiem un pamatjēdzieniem.

Kompetences

1.Spēj patstāvīgi analizēt gadījumus un formulēt darbības plānu, pamatojot savu izvēli. Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas, analizējot konkrētos gadījumus. Izprot profesionālās darbības ietekmi un sabiedrību un sporta vidi.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Seminārā tiek prezentēts sagatavots patstāvīgais darbs - gadījuma analīze. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpildīšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Videolekciju un klātienes lekciju apgūšana, pašpārbaudes testu izpilde - 20%. 2. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās - 20%. 3. Analizēts saņemtais gadījuma apraksts un tas prezentēts seminārā - 60%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Ievads sporta psiholoģijā, īss ieskats vēsturē, sporta psihologa profesionālās darbības tiesiskais regulējums, mūsdienu sporta psiholoģijas virzieni.
Apraksts
Anotācija: Ievadlekcijā tiek pārrunāta kursa norise, lekciju un nodarbību formāts, kursa prasības un gala eksāmens. Tiek apskatīti galvenie sporta psiholoģijas termini un definīcijas. Sporta psiholoģijas vēsture. Likumi, kas attiecas uz psihologiem, kas iesaistīti darbā sporta vidē. Sporta psiholoģijas aktualitātes. Literatūra: Tod, D. (2022). Sport psychology: The basics. Routledge Singh, R. (2022). Sports psychology. KK Publications. Vazne, Ž., Eikena, D., Simoneņkova, I., Ulme, G. (2022). Metodiskie ieteikumi sporta psihologa darbam. Latvijas Sporta psiholoģijas asociācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Ievads sporta psiholoģijā, īss ieskats vēsturē, sporta psihologa profesionālās darbības tiesiskais regulējums, mūsdienu sporta psiholoģijas virzieni.
Apraksts
Anotācija: Ievadlekcijā tiek pārrunāta kursa norise, lekciju un nodarbību formāts, kursa prasības un gala eksāmens. Tiek apskatīti galvenie sporta psiholoģijas termini un definīcijas. Sporta psiholoģijas vēsture. Likumi, kas attiecas uz psihologiem, kas iesaistīti darbā sporta vidē. Sporta psiholoģijas aktualitātes. Literatūra: Tod, D. (2022). Sport psychology: The basics. Routledge Singh, R. (2022). Sports psychology. KK Publications. Vazne, Ž., Eikena, D., Simoneņkova, I., Ulme, G. (2022). Metodiskie ieteikumi sporta psihologa darbam. Latvijas Sporta psiholoģijas asociācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sporta psihologa darbs – psihologa kompetences un prasmes, sportista psiholoģiskā izvērtēšana un konsultēšana, darba vide. Profesionālā ētika un ētiskās dilemmas sporta vidē.
Apraksts
Anotācija: Sporta psihologa darba pienākumu veikšanai nepieciešamās kompetences un prasmes. Sportista psiholoģiskā izpēte sportā. Sporta psihologa darbs augstu sasniegumu sportā. Sporta psihologa darbs bērnu un jauniešu sportā. Profesionālā ētika un ētiskās dilemmas sporta vidē. Literatūra: Tod, D. (2022). Sport psychology: The basics. Routledge Vazne, Ž., Eikena, D., Simoneņkova, I., Ulme, G. (2022). Metodiskie ieteikumi sporta psihologa darbam. Latvijas Sporta psiholoģijas asociācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sporta psihologa darbs – psihologa kompetences un prasmes, sportista psiholoģiskā izvērtēšana un konsultēšana, darba vide. Profesionālā ētika un ētiskās dilemmas sporta vidē.
Apraksts
Anotācija: Sporta psihologa darba pienākumu veikšanai nepieciešamās kompetences un prasmes. Sportista psiholoģiskā izpēte sportā. Sporta psihologa darbs augstu sasniegumu sportā. Sporta psihologa darbs bērnu un jauniešu sportā. Profesionālā ētika un ētiskās dilemmas sporta vidē. Literatūra: Tod, D. (2022). Sport psychology: The basics. Routledge Vazne, Ž., Eikena, D., Simoneņkova, I., Ulme, G. (2022). Metodiskie ieteikumi sporta psihologa darbam. Latvijas Sporta psiholoģijas asociācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sacensību sniegumu ietekmējošie faktori un tā uzlabošana.
Apraksts
Anotācija: Sacensību definēšana. Psiholoģiskie faktori, kuri ietekmē sacensību sniegumu. Intervences un metodes šo faktoru mazināšanai (īss teorētisks ieskats tēmā). Literatūra: Tod, D. (2022). Sport psychology: The basics. Routledge Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sportistu psiholoģiskā sagatavotība treniņos un sacensībās, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā noturība. Motivācija, tās veidošana un attīstīšana. Principi mērķu izvirzīšanai. Grupas mērķi. Nodarbības jautājumi: Kas ir motivācija? Kādi faktori ietekmē motivāciju? Kā izvirzīt efektīvu un sasniedzamu mērķi? Kā pielietot SMART metodi? Literatūra: Keegan, R. (2020). Being a sport psychologist. Bloomsbury Publishing. Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics Singh, R. (2022). Sports psychology. KK Publications.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sportistu psiholoģiskā sagatavotība treniņos un sacensībās, mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana.
Apraksts
Anotācija: Psiholoģiskā noturība. Motivācija, tās veidošana un attīstīšana. Principi mērķu izvirzīšanai. Grupas mērķi. Nodarbības jautājumi: Kas ir motivācija? Kādi faktori ietekmē motivāciju? Kā izvirzīt efektīvu un sasniedzamu mērķi? Kā pielietot SMART metodi? Literatūra: Keegan, R. (2020). Being a sport psychologist. Bloomsbury Publishing. Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics Singh, R. (2022). Sports psychology. KK Publications.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Stresa pārvarēšanas stratēģijas treniņos un sacensībās – pašregulācijas metodes, emociju regulācija.
Apraksts
Anotācija: Stresa un trauksmes definēšana. Tiks apskatīti galvenie stresori sacensību vidē un pārrunātas iespējamās metodes to mazināšanai. Praktisks darbs ar dažādām pašregulācijas prasmēm, piemēram, vizualizācijas vadīšanu un iekšējās runas izmantošanu treniņos un sacensībās. Praktiski izmēģinātas dažādas emociju regulācijas metodes. Nodarbības jautājumi: Kādi ir galvenie stresori sacensību vidē? Kā tos mazināt? Kas ir emociju regulācija? Kā to pielietot? Literatūra: Arnold, R., & Fletcher, D. (Eds.). (2021). Stress, well-being, and performance in sport. Routledge. Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Stresa pārvarēšanas stratēģijas treniņos un sacensībās – pašregulācijas metodes, emociju regulācija.
Apraksts
Anotācija: Stresa un trauksmes definēšana. Tiks apskatīti galvenie stresori sacensību vidē un pārrunātas iespējamās metodes to mazināšanai. Praktisks darbs ar dažādām pašregulācijas prasmēm, piemēram, vizualizācijas vadīšanu un iekšējās runas izmantošanu treniņos un sacensībās. Praktiski izmēģinātas dažādas emociju regulācijas metodes. Nodarbības jautājumi: Kādi ir galvenie stresori sacensību vidē? Kā tos mazināt? Kas ir emociju regulācija? Kā to pielietot? Literatūra: Arnold, R., & Fletcher, D. (Eds.). (2021). Stress, well-being, and performance in sport. Routledge. Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Pārslodze, sportistu izdegšana un depresija.
Apraksts
Anotācija: Teorētiski tiks pārrunāti faktori, kuri var ietekmēt sportistu pārslodzi, izdegšanu un depresiju. Apskatīti veidi to noteikšanai/mērīšanai. Sportistu izdegšanas un pārslodzes prevence un ārstēšana. Literatūra: Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics Arnold, R., & Fletcher, D. (Eds.). (2021). Stress, well-being, and performance in sport. Routledge. Chien-Hsun Lin, Frank J.H. Lu, Tung-Wei Chen & Yawen Hsu. (2022). Relationship between athlete stress and burnout: a systematic review and meta-analysis, International Journal of Sport and Exercise Psychology, 20:5, 1295-1315.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sporta traumas – sāpju menedžments, rehabilitācija, karjeras maiņas un identitātes krīzes.
Apraksts
Anotācija: Traumas definēšana un tās cēloņu apskatīšana. Stresa un traumas saistību izpēte. Psiholoģiskas reakcijas un traumu. Sporta psihologa loma rehabilitācijas procesā. Traumatisma risku noteikšana. Nodarbības jautājumi: Kādi psiholoģiski faktori var ietekmēt sportista traumatismu? Kāda ir psihologa loma rehabilitācijas procesā? Literatūra: Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics Gledhill, A., & Forsdyke, D. (Eds.). (2021). The psychology of sports injury: from risk to retirement. Routledge.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sporta traumas – sāpju menedžments, rehabilitācija, karjeras maiņas un identitātes krīzes.
Apraksts
Anotācija: Traumas definēšana un tās cēloņu apskatīšana. Stresa un traumas saistību izpēte. Psiholoģiskas reakcijas un traumu. Sporta psihologa loma rehabilitācijas procesā. Traumatisma risku noteikšana. Nodarbības jautājumi: Kādi psiholoģiski faktori var ietekmēt sportista traumatismu? Kāda ir psihologa loma rehabilitācijas procesā? Literatūra: Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics Gledhill, A., & Forsdyke, D. (Eds.). (2021). The psychology of sports injury: from risk to retirement. Routledge.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sportista savstarpējās attiecības (komandas biedri, treneri, vecāki, sistēma). Treneru un administratoru izglītošana par psiholoģisko grūtību agrīnu identificēšanu un novēršanu.
Apraksts
Anotācija: Tiks pārrunāta tēma par komandu, tās attīstību un pozitīva klimata radīšanu tajā. Izprasts komunikācijas process, efektīvi komunikācijas veidi, konfliktu risināšanas stratēģijas, konstruktīvas kritikas nodošanas veidi. Nodarbības jautājumi: Kas ir komanda un kas ir grupa? Kā sportista un apkārtējo attiecības var ietekmēt viņa sniegumu? Kā efektīvi sniegt kritiku un to uzņemt? Literatūra: Tod, D. (2022). Sport psychology: The basics. Routledge Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics Singh, R. (2022). Sports psychology. KK Publications.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Sportista savstarpējās attiecības (komandas biedri, treneri, vecāki, sistēma). Treneru un administratoru izglītošana par psiholoģisko grūtību agrīnu identificēšanu un novēršanu.
Apraksts
Anotācija: Tiks pārrunāta tēma par komandu, tās attīstību un pozitīva klimata radīšanu tajā. Izprasts komunikācijas process, efektīvi komunikācijas veidi, konfliktu risināšanas stratēģijas, konstruktīvas kritikas nodošanas veidi. Nodarbības jautājumi: Kas ir komanda un kas ir grupa? Kā sportista un apkārtējo attiecības var ietekmēt viņa sniegumu? Kā efektīvi sniegt kritiku un to uzņemt? Literatūra: Tod, D. (2022). Sport psychology: The basics. Routledge Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics Singh, R. (2022). Sports psychology. KK Publications.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Fizisko aktivitāšu veicināšana sabiedrībā. Fizisko aktivitāšu ietekme uz cilvēka garīgo veselību.
Apraksts
Anotācija: Sporta ietekme uz psihisko veselību, labbūtību, dzīves kvalitāti, personību un kognitīvajām funkcijām. Literatūra: Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics https://www.spkc.gov.lv/lv/fiziskas-aktivitates?utm_source=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F https://www.vm.gov.lv/lv/media/6408/download
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Seminārs – gadījuma analīze.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Vazne, Ž., Eikena, D., Simoneņkova, I., Ulme, G. (2022). Metodiskie ieteikumi sporta psihologa darbam. Latvijas Sporta psiholoģijas asociācija.

2.

Arnold, R., & Fletcher, D. (Eds.). (2021). Stress, well-being, and performance in sport. Routledge.

3.

Tod, D. (2022). Sport psychology: The basics. Routledge

4.

Keegan, R. (2020). Being a sport psychologist. Bloomsbury Publishing.

5.

Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics

6.

Gledhill, A., & Forsdyke, D. (Eds.). (2021). The psychology of sports injury: from risk to retirement. Routledge.

7.

Singh, R. (2022). Sports psychology. KK Publications.

Papildu literatūra

1.

Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija. Rīga: Zvaigzne, ABC.

2.

Ābele, A. (2009). Sporta psiholoģijas pamati. Rīga: RaKa.

3.

Butler, R. (2020). Sports psychology in action. CRC Press.

4.

Nicholls, A. R. (2021). Psychology in sports coaching: Theory and practice. Routledge.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Applied Sport Psychology

2.

International Journal of Sport and Exercise Psychology

3.

American Journal of Psychology

4.

American Psychologist