Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ģimenes medicīnas pamati un īpašu pacientu grupu aprūpe: pediatrija, gerantoloģija, grūtnieces

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ISK_228
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Farmācija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Iekšķīgo slimību katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, isk@rsu.lv, +371 67069329

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni par ģimenes ārsta prakses uzdevumiem un funkcijām, īpašu pacienta grupu (bērnu, vecāka gadagājuma pacientu, grūtnieču) aprūpes problēmām un to risinājumiem.

Priekšzināšanas

Cilvēka anatomijas pamati, fizioloģija un patoloģijas pamati, mikrobioloģijas pamati, farmakoloģija, imunoloģija, epidemioloģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: • izprast nozoloģisku, etioloģisku, paliatīvu, simptomatoloģisku terapiju ģimenes ārsta praksē sastopamu biežāko slimību gadījumā; • oriantēties individuālo veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu kopumu ģimenes ārsta praksē.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • komunicēt ar primārajā aprūpē esošām personām un to piederīgajiem: • sadarbībā ar ģimenes ārstu novērtēt pacienta veselības stāvokli, ņemot vērā diagnozi, simptomus un izmeklējumu rezultātus; • sadarbībā ar ģimenes ārstu, noteikt individuālam pacientam attiecīgu farmakoterapiju, sastādīt darbības plānus, novērtēt to realizācijas sekmīgumu apstākļos, kas raksturīgi reālām ģimenes ārstu praksēm Latvijā.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs: • realizēt komandas darbu un sadarboties ar ģimenes medicīnai draudzīgiem speciālistiem, veselības primārās aprūpes mērķu sasniegšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Students patstāvīgi apgūst studiju programmā piedāvāto literatūru, veic iegūtās informācijas apkopojumu. Sagatavo klīniskā farmaceita vērtējumu medikamentozās terapijas gadījumos dažādām pacientu grupām (bērni, pusaudži, grūtnieces, vecāka gadagājuma pacienti). Pēc studiju kursa noklausīšanās un eksāmena aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; laikus iesniegti, kvalitatīvi izpildīti mājas darbi, mutisko atbilžu kvalitāte (iekļaujot iemaņu un teorētisko zināšanu lietišķa pielietojuma demonstrācija ģimenes ārsta praksē). Eksāmens: tiek pārbaudītas komunikācijas iemaņas un prasme veikt medikamentozas terapijas analīzi dažādām pacientu grupām. Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs un veidojas no tematiskās prezentācijas vērtējuma (60%) un vērtējumiem aktīvas līdzdalības studiju kursā iekļauto tēmu apspriešanā (40%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Būtiskākie aspekti bērna veselības aprūpē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Vecāku loma pusaudžu ārstēšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Pusaudžu psihoemocionālā stāvokļa raksturojums, saskarsme ar ārstu veselības problēmu risināšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Pusaudžu psihoemocionālā stāvokļa raksturojums, saskarsme ar ārstu veselības problēmu risināšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Grūtnieču veselības aprūpes būtiskie jautājumi un risinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Grūtnieču novērošanas aktualitātes primārajā veselības aprūpē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sieviete postmenopauzālā periodā - problēmas un risinājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Senioru aktīvas novecošanas koncepcija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Personības izmaiņas un mentālā veselība novecojot.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Senioru novecošana veselības versijā - veselību veicinošu pasākumu īstenošana ģimenes ārsta praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Senioru novecošana veselības versijā - veselību veicinošu pasākumu īstenošana ģimenes ārsta praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Vecums un slimība - holistiska pieeja problēmu risināšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Saskarsme un sadarbība ar dažāda vecuma pacientu grupu pārstāvjiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Primārās veselības aprūpes vieta un loma iedzīvotāju veselības aprūpes sistēmā Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Multimorbīdu pacientu aprūpe.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Aktuālākās geriatriskās aprūpes problēmas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Onkoriski un onkoloģiskās slimības senioriem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Kognitīvās vitalitātes veicināšana un saglabāšana cilvēka mūžā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Essentials of Family Medicine by Philip D. Sloane, M.D., Lisa M. Slatt, Mark H. Ebell, Louis B. Jacques. Lippincott Williams & Wilkins, 2018

2.

R. Douglas Collins. Differential Diagnosis and Treatment in Primary Care, 2017

3.

Chantal Simon, Oxford handbook of General Practice (Oxford handbooks S.), 2020

4.

Robert B. Taylor. Family medicine: principles and practice. New York, 2003. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Sūnīte Solvita, Kaspars Kroders. Latvijas primārās veselības aprūpes galvenās problēmas Eiropas reģiona veselības aprūpes stratēģisko mērķu kontekstā. (Main problems of primary health care in Latvia in the context of strategic goals in health care for the European region). 2004.// Latvijas Universitātes raksti: zinātnisko rakstu krājums, Nr. 671, 2004. 362.-370. lpp.

Citi informācijas avoti

1.

Veselību visiem 21.gadsimta. PVO, 2002.