Veselības sporta pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Cigoriņu iela 3, suuk@rsu.lv, +371 67611559
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apraksta un skaidro veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei izmantojamos vingrinājumus; veselības sporta vēsturi un attīstību 20. un 21. gadsimtā; nosauc veselības sporta un sacensību sporta galvenās funkcijas; uzskaita un klasificē veselības sportā izmantojamos nodarbību veidus; definē jēdzienus ‘veselība’, ‘veselīgs dzīvesveids’, ‘sports’, ‘veselības sports’; nosauc galvenos faktorus, no kuriem atkarīga cilvēka veselība; pamato fizisko vingrinājumu nozīmi veselības nostiprināšanai; formulē aptaukošanās cēloņus un negatīvo ietekmi uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīmi un fizisko vingrinājumu pielietošanu aptaukošanās novēršanā; izklāsta fizisko vingrinājumu pielietošanu dažādu slimību profilaksē; izskaidro dažādu vingrinājumu nozīmi klienta mērķu sasniegšanai; raksturo bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifiku; izklāsta fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem; pastāsta par fiziskām aktivitātēm sportistiem ar veselības novirzēm un veselības stāvokļiem, kādos sporta veidos nodarbības ir aizliegtas; interpretē veselību veicinošā treniņa pamatprincipus, to pielietošanu veselības sporta nodarbībās.
Prasmes
1.Izmanto aerobos, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumus veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei; izvēlas un iesaka piemērotākos vingrinājumus, slodzes apjomu un intensitāti, dažādus nodarbību veidus; sastāda vienkāršu veselības sporta treniņa programmu dažāda vecuma cilvēkiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus.
Kompetences
1.Izstrādā rekomendācijas fiziskai aktivitātei un nodarbību plānu dažāda vecuma klientiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus; izglīto klientus par fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienu sabiedrībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi apgūt dažādas kursa tēmas pēc docētāja norādītajiem literatūras avotiem. Divu veselības sporta treniņu programmu sastādīšana vienam mēnesim, konkrētam cilvēkam, izmantojot aerobos, spēka un lokanības vingrinājumus, norādot cilvēka vecumu, dzimumu, augumu, svaru, ķermeņa masas indeksu (ĶMI), fizisko aktivitāti, fizisko sagatavotību, veselības stāvokli un mērķus, ko cilvēks vēlas sasniegt, izmantojot fiziskos vingrinājumus.
Patstāvīgā darba tēmas un ieteicamā literatūra patstāvīgajam darbam
1. Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem
2. Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019.g)
3. Sporta politikas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam.
4. Energoapgāde muskuļu darba laikā, anaerobās maiņas slieksnis. (229.- 234.lpp)
5. Sporta treniņa struktūra. (2.gr. 80. lpp)
6. Treniņa slodze, noguruma simptomi pēc dažāda lieluma slodzēm (81.-84.lpp)
7. Pārslodzes stadijas, pārslodzi izraisošie un pastiprinošie iemesli (84.-85.lpp)
8. Fiziskās aktivitātes sportistiem ar veselības novirzēm (180.-193.lpp)
9. Veselības stāvokļi, kādos sporta nodarbības ir aizliegtas (193.-195.lpp)
10. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem (195.-198.lpp)
11. Izplatītākās hroniskās slimības un fizisko vingrinājumu nozīme to profilaksē
12. Sirds un asinsvadu slimības, to simtomi
13. Vispusība –galvenais princips bērnu un jauniešu sportā (35 lpp)
14. Bērnu kustību iemaņu attīstība un bērna attīstības līmenim atbilstošu sporta aktivitāšu izvēle (58 -59 lpp) Dažādas intensitātes un apjoma slodžu ietekme uz bērna augšanu (60 lpp)
15. Izturības attīstīšanas un izmaiņu specifika dažāda vecuma bērniem un jauniešiem (64-66 lpp) (98- 100)
16. Nosacījumi bērnu un pusaudžu spēka treniņam (45 -46 lpp)Spēka treniņa pamati, drošiba un efektivitāte bērniem un pusaudžiem (60-64 lpp.) Spēka treniņa specifika dažāda vecuma bērniem un jauniešiem(100 -101).
17. Ātruma lokanības un veiklības attīstīšana dažāda vecuma bērniem (102 – 104). Jaudas izmaiņu un attīstīšanas specifika bērniem un jauniešiem (67 lpp)
18. Bērnu un pusaudžu organisma balsta un kustību aparāta adaptācija regulārai fiziskai slodzei (110 – 113)
19. Vingrinājumi stājas profilaksei bērniem un pusaudžiem(161 -164)
20. Kustību ietekme uz bērna vispārējo attīstību agrīnā vecumā (88-100)
Ieteicamā literatūra patstāvīgā darba tēmām
- (1. tēma) https://www.spkc.gov.lv/lv/fiziskas-aktivitates/fizisko_aktivitu_ieteikumi_latvijas_iedzvotjiem.pdf
- (2. tēma) Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (2019). http://www.vm.gov.lv/images/userfiles/Tava%20veseliba/Preci…
- (3. tēma) https://www.izm.gov.lv/sites/izm/files/media_file/sporta_politikas_pamatnostadnes.pdf
- ((4.-. tēmas) Grasis N. un autoru kolektīvs. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava, 2015, 375 lpp.
- (5.-10. tēmas) Grasis N. un autoru kolektīvs. Trenera rokasgrāmata 2. Rīga, Lttc, 2006, 312 lpp.
- (12. tēma) http://www.spkc.gov.lv/mili-savu-sirdi/887/sirds-un-asinsvadu-slimibas-un-to-simptomi
- (13.-20. tēmas) J.Žīdens un autoru kolektīvs. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata 3. Rīga, Lttc, 2008, 215 lpp.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu vienam mēnesim konkrētam cilvēkam, izmantojot aerobos, spēka un lokanības vingrinājumus, norādot cilvēka vecumu, dzimumu, augumu, svaru, ĶMI, fizisko aktivitāti, fizisko sagatavotību, veselības stāvokli. Uzskaitīt galvenos mērķus svarīguma secībā, ko cilvēks vēlas sasniegt izmantojot fiziskos vingrinājumus.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lekciju un nodarbību apmeklējums un aktīva dalība nodarbībās 20%, veselības sporta treniņa programma 30%, teorētiskie jautājumi 20%, tests 30%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Jaunākie zinātniskie pētījumi un tendences.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Jaunākie zinātniskie pētījumi un tendences.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sporta īss vēsturisks apskats un attīstība. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sporta īss vēsturisks apskats un attīstība. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Ieteicamais aerobas slodzes apjoms. Aerobas slodzes intensitātes kritēriji, slodzes plānošana un dozēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Ieteicamais aerobas slodzes apjoms. Aerobas slodzes intensitātes kritēriji, slodzes plānošana un dozēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augstas intensitātes intervālu treniņi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. AIIT iedalījums. Jaunāko zinātnisko pētījumu pārskats par dažādu AIIT ietekmi uz aerobajām darbaspējām, maksimālo jaudu un ķermeņa kompozīciju.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augstas intensitātes intervālu treniņi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. AIIT iedalījums. Jaunāko zinātnisko pētījumu pārskats par dažādu AIIT ietekmi uz aerobajām darbaspējām, maksimālo jaudu un ķermeņa kompozīciju.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka vingrinājumu nozīme veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka vingrinājumu nozīme veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu.
Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu.
Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. Fizisko vingrinājumu nozīme un pielietošana sirds un asinsvadu slimību profilaksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. Fizisko vingrinājumu nozīme un pielietošana sirds un asinsvadu slimību profilaksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izstrādāto treniņa programmu prezentācijas un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izstrādāto treniņa programmu prezentācijas un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izstrādāto treniņa programmu prezentācijas un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izstrādāto treniņa programmu prezentācijas un analīze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Jaunākie zinātniskie pētījumi un tendences.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sporta īss vēsturisks apskats un attīstība. Cilvēka fiziskās aktivitātes raksturojums un veselības sporta attīstība 21. gadsimtā. Veselības sporta attīstība Latvijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Ieteicamais aerobas slodzes apjoms. Aerobas slodzes intensitātes kritēriji, slodzes plānošana un dozēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Augstas intensitātes intervālu treniņi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. AIIT iedalījums. Jaunāko zinātnisko pētījumu pārskats par dažādu AIIT ietekmi uz aerobajām darbaspējām, maksimālo jaudu un ķermeņa kompozīciju.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka vingrinājumu nozīme veselības nostiprināšanā un dažādu slimību profilaksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārattīstošie vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu.
Grupu nodarbību vispārējs raksturojums, galvenās priekšrocības un trūkumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselību veicinošā treniņa pamatprincipi, to pielietošana veselības sporta nodarbībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko aktivitāšu specifika. Fizisko aktivitāšu īpatnības senioriem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aptaukošanās cēloņi un negatīvā ietekme uz cilvēku organismu, fiziskās slodzes nozīme un fizisko vingrinājumu pielietošana aptaukošanās novēršanā. Fizisko vingrinājumu nozīme un pielietošana sirds un asinsvadu slimību profilaksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izstrādāto treniņa programmu prezentācijas un analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izstrādāto treniņa programmu prezentācijas un analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. Pieejams no: https://www.spkc.gov.lv/sites/spkc/files/data_content/fizisko_aktivitu_ieteikumi_latvijas_iedzvotjiem.pdf
Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem. 2019. Pieejams no: http://www.vm.gov.lv/images/userfiles/Tava%20veseliba/Precizets_Rekomend%C4%81cijas_FA_080219_050819.pdf
Sporta politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam. Pieejams: https://www.izm.gov.lv/lv/sporta-politikas-pamatnostadnes-2021-2027gadam
Līcis R., Grāvītis U., Luika S. un autoru kolektīvs. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTTC, 2015.
Dzenis A., Grāvītis U., Knipše G. un autoru kolektīvs. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava, 2015, 375 lpp.
Delavjē F. Muskulatūras attīstīšana. Spēka vingrinājumi anatomiskā skatījumā. Zvaigzne ABC, 2017.
Žīdens J. un autoru kolektīvs. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. Rīga, Lttc, 2008, 215 lpp.
Papildu literatūra
Physical activity. WHO, 2020. https://www.who.int/news-room/fact-
Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report. Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services, 2018, 779p.
Bompa, Tudor O. Periodization : theory and methodology of training / Champaign, IL : Human Kinetics, 2019.
Santana, Juan Carlos. Functional Training / Champaign, IL : Human Kinetics, 2016. 1 tiešsaistes resurss (xiv, 274 lpp.)
EuropeActive. EuropeActive's Essentials for Personal Trainers / Thomas Rieger, Ben Jones, Alfonso Jimenez, editors. Champaign, IL: Human Kinetics, 2016. 1 tiešsaistes resurss (x, 310 lpp.)
Gavin, James. Lifestyle Wellness Coaching / James Gavin, PhD, Madeleine Mcbrearty, PhD, Concordia University. 2nd edition. Champaign, IL : Human Kinetics, 2013. 1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.)
Bompa, Tudor O. Conditioning Young Athletes / Tudor O. Bompa, Michael Carrera. Champaign, IL : Human Kinetics, 2015. 1 tiešsaistes resurss (viii, 296 lpp.)
Citi informācijas avoti
Sebastien FM Chastin, et.all. Effects of Regular Physical Activity on the Immune System, Vaccination and Risk of Community-Acquired Infectious Disease in the General Population: Systematic Review and Meta-Analysis Sports Med. 2021 Aug
Dong-Hyuk Cho, et all. Physical Activity and the Risk of COVID-19 Infection and Mortality: A Nationwide Population-Based Case-Control Study J. Clin. Med. 2021, 10(7), 1539
Elin Ekblom-Bak, et.all. Cardiorespiratory fitness and lifestyle on severe COVID-19 risk in 279,455 adults: a case control study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2021.
Daizong Wen, et.all. Effects of Different Protocols of High Intensity Interval Training for VO2max Improvements in Adults: A Meta-Analysis of Randomised Controlled Trials. Journal of Science and Medicine in Sport 22(8), 2019.