Psihosomatiskā medicīna un psihoterapijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pamatzināšanas par cilvēka personības struktūru, attīstību un funkcionēšanas likumsakarībām; par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un psihosomatiskiem aspektiem zobu higiēnista praksē.
Prasmes
1.Pratīs analizēt dažādus personības iezīmju un attiecību piemēru veidus; pratīs analizēt zobu higiēnista prakses klīniskos piemērus no psihosomatiskā viedokļa. Prasme sniegt atbalsta terapijas elementus zobu higiēnista - pacienta attiecībās.
Kompetences
1.Atpazīt psihosomatiskus traucējumus pacientiem stomatoloģijas klīnikā un nosūtīt tos pie ārsta -psihoterapeita. Sniegt atbalsta terapijas elementus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Pacientu gadījumu aprakstu analīze. Zinātniskās literatūras apskats.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%:
1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%)
2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%)
3. Terapeitisku zobu higiēnista - pacienta attiecību veidošanas principi (20%)
II. Prasmes: 40%:
1. Terapeitisku zobu higiēnista - pacienta attiecību veidošanas pamati (20%)
2. Zobu higiēnista - pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%)
Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs.
To veido:
1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles:
• Video materiāla analīze un/vai
• Klīniskā gadījuma apraksts un/vai
• Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai
• Daudz atbilžu tests un/vai
• Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu.
2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām.
Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes:
-izcili nokārtots sarppārbaudījums;
-100% nodarbību un lekciju apmeklējums;
-aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs.
VAI
Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības un psihiskās veselības jēdziens.
Emociju klasifikācija un nozīme somatizācijas procesā. Afektu teorija. Aleksitīmija. Stresa un distresa jēdziens.
Biopsihosociālais modelis medicīnā. Terapeitiskas zobu higiēnista - pacienta attiecības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie aizsardzības mehānismi; to nozīme medicīnā. Personības funkcionēšanas līmeņi (neirotiskais, robežlīmenis, psihotiskais). Kā veidot attiecības ar pacientiem dažādos funkcionēšanas līmeņos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihoterapijas jēdziens; mērķi, indikācijas, kontrindikācijas. Psihoterapijas process, tā fāzes. Psihoterapijas tehnikas. Psihoterapijas veidi. Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija, atbalsta psihoterapija, kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Emocionālās krīzes, to veidi, krīzes intervence. Posttraumatiskā stresa sindroms; tā attīstība, simptomi. Izdegšanas sindroms; klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika un terapijas iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihosomatisko traucējumu un slimību klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika un terapijas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zobu higiēnista - pacienta terapeitiskās attiecības. Lomu spēles.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Depresīvas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar depresīvu pacientu. Māniska personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar mānisku pacientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Obsesīvi - kompulsīva personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar obsesīvi kompulsīvu pacientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Narcistiska personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar narcistisku pacientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atkarīgas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar atkarīgu pacientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Histēriskas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar histērisku pacientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mazohistiskas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar mazohistisku pacientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Šizoīda personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar šizoīdu pacientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Paranoīdas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar paranoīdu pacientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antisociālas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar antisociālu pacientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Eksāmens – rakstisks (tests).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Daniels Goulmens. Tava emocionālā inteliģence. Apgāds Jumava. 2019.
Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011
Gunta Ancāne. Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13. (akceptējams izdevums)
Artūrs Utināns. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums)
Džons Boulbijs. Drošais pamats. Rasa, ABC. 1998. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43
Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp
Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule.2004.2. 36- 40.
Gunta Ancāne. „Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti.”//Latvijas Ārsts.-2005/6. 77.-79.
Gunta Ancāne. “Psihosomatiskie traucējumi un slimības” //Psiholoģijas Pasaule.-2004/04; 44.-49.
Gunta Ancāne. “21.gadsimta modernā slimība – izsīkuma jeb izdegšanas sindroms” //Psiholoģijas Pasaule.-2004/07; 26-31.
Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process. Guilford Press. 2011.