Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihosomatiskā medicīna un psihoterapijas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_007
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Zobārstniecība
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem pamatzināšanas par cilvēka psihiskās funkcionēšanas likumsakarībām un psihosomatiskiem aspektiem zobārstniecībā, kā arī iemaņas psihoemocionālā atbalsta sniegšanā un zobu higiēnista - pacienta attiecību atšķirībām dažādu pacientu personības struktūru gadījumā.

Priekšzināšanas

Priekšstats par psihes dabaszinātnisko un humanitāro dabu. Nervu sistēmas anatomija un fizioloģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pamatzināšanas par cilvēka personības struktūru, attīstību un funkcionēšanas likumsakarībām; par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un psihosomatiskiem aspektiem zobu higiēnista praksē.

Prasmes

1.Pratīs analizēt dažādus personības iezīmju un attiecību piemēru veidus; pratīs analizēt zobu higiēnista prakses klīniskos piemērus no psihosomatiskā viedokļa. Prasme sniegt atbalsta terapijas elementus zobu higiēnista - pacienta attiecībās.

Kompetences

1.Atpazīt psihosomatiskus traucējumus pacientiem stomatoloģijas klīnikā un nosūtīt tos pie ārsta -psihoterapeita. Sniegt atbalsta terapijas elementus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Pacientu gadījumu aprakstu analīze. Zinātniskās literatūras apskats. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%) 3. Terapeitisku zobu higiēnista - pacienta attiecību veidošanas principi (20%) II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku zobu higiēnista - pacienta attiecību veidošanas pamati (20%) 2. Zobu higiēnista - pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%) Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības un psihiskās veselības jēdziens. Emociju klasifikācija un nozīme somatizācijas procesā. Afektu teorija. Aleksitīmija. Stresa un distresa jēdziens. Biopsihosociālais modelis medicīnā. Terapeitiskas zobu higiēnista - pacienta attiecības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie aizsardzības mehānismi; to nozīme medicīnā. Personības funkcionēšanas līmeņi (neirotiskais, robežlīmenis, psihotiskais). Kā veidot attiecības ar pacientiem dažādos funkcionēšanas līmeņos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoterapijas jēdziens; mērķi, indikācijas, kontrindikācijas. Psihoterapijas process, tā fāzes. Psihoterapijas tehnikas. Psihoterapijas veidi. Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija, atbalsta psihoterapija, kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Emocionālās krīzes, to veidi, krīzes intervence. Posttraumatiskā stresa sindroms; tā attīstība, simptomi. Izdegšanas sindroms; klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika un terapijas iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihosomatisko traucējumu un slimību klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika un terapijas iespējas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zobu higiēnista - pacienta terapeitiskās attiecības. Lomu spēles.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Depresīvas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar depresīvu pacientu. Māniska personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar mānisku pacientu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Obsesīvi - kompulsīva personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar obsesīvi kompulsīvu pacientu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Narcistiska personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar narcistisku pacientu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atkarīgas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar atkarīgu pacientu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Histēriskas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar histērisku pacientu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mazohistiskas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar mazohistisku pacientu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šizoīda personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar šizoīdu pacientu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Paranoīdas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar paranoīdu pacientu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Antisociālas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar antisociālu pacientu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksāmens – rakstisks (tests).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023

2.

Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023

3.

Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023

4.

Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023

5.

Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022

6.

Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022

7.

Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021

8.

Daniels Goulmens. Tava emocionālā inteliģence. Apgāds Jumava. 2019.

9.

Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018

10.

Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011

11.

Gunta Ancāne. Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13. (akceptējams izdevums)

12.

Artūrs Utināns. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums)

13.

Džons Boulbijs. Drošais pamats. Rasa, ABC. 1998. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43

2.

Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp

3.

Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule.2004.2. 36- 40.

4.

Gunta Ancāne. „Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti.”//Latvijas Ārsts.-2005/6. 77.-79.

5.

Gunta Ancāne. “Psihosomatiskie traucējumi un slimības” //Psiholoģijas Pasaule.-2004/04; 44.-49.

6.

Gunta Ancāne. “21.gadsimta modernā slimība – izsīkuma jeb izdegšanas sindroms” //Psiholoģijas Pasaule.-2004/07; 26-31.

7.

Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process. Guilford Press. 2011.