Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pedagoģiskā psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_371
Zinātnes nozare
Pedagoģiskā psiholoģija; Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, vppk@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studenta izpratni par pedagoģiskās psiholoģijas jēdzienu un problemātiku, mācīšanās teoriju nozīmi un to praktiskās izmantošanas iespējām atbilstoši mūsdienu izglītības prasībām, veidojot izpratni par mācīšanos (learning) un mācīšanu (teaching) dažāda vecuma grupās, par skolotāja pašefektivitātes saistību ar skolēnu (studentu) akadēmiskajiem sasniegumiem un motivāciju, par sociāli emocionālās mācīšanās aktualitāti pozitīva klases (grupas) klimata izveidē, kā arī mācīšanās stila nozīmi motivācijā, mācīšanās saistību ar izglītojamo uzvedības (uztveres u.c.) grūtībām, mobingu grupā un risinājumu iespējām.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, sociālā psiholoģija, psiholoģiskā izpēte.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti izprot pedagoģiskās psiholoģijas jēdzienu un problemātiku, mācīšanās teoriju nozīmi un to praktiskās izmantošanas iespējas atbilstoši mūsdienu izglītības prasībām, veido pētījumos balstītus pārspriedumus par mācīšanos (learning) un mācīšanu (teaching) dažāda vecuma grupās, salīdzina pētījumus par skolotāja pašefektivitātes saistību ar skolēnu (studentu) akadēmiskajiem sasniegumiem un motivāciju, izprot aktualitāi par sociāli emocionālās mācīšanās iespējām pozitīva klases (grupas) klimata izveidē, kā arī izprot un demonstrē zināšanas par mācīšanās stilu (pieeju, strategiju) nozīmi mācīšanās motivācijā. Spēj prognozēt mācīšanās un mācīšanās pieeju saistību ar izglītojamo uzvedības (uztveres u.c.) modelēšanu, grūtībām, mobingu grupā un risinājumu iespējām.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

Prasmes

1.Studenti diskutē par pedagoģiskās psiholoģijas galvenajām kategorijām, prot atbildēt uz jautājumiem, kāpēc daži skolēni mācās labprātāk nekā citi, kas viņus motivē mācīties un kā skolotājs var ietekmēt šo procesu, prot patstāvīgi darboties grupā.

Kompetences

1.Studenti spēj analizēt mācību procesa psiholoģiskos aspektus, analizēt skolēnu mācību grūtību, uzvedības grūtību cēloņus un izstrādāt mācību grūtību pārvarēšanas plānu un programmu saistībā ar mūsdienu izglītības aktualitātēm, piemēram, SEM.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Grupas prezentācija

35,00% no gala vērtējuma
10 balles

Pēc katras tēmas ir grupu darbi, sagatavoti mājās uz nodarbībām pēc norādītā plāna. Tēmas apakštematus izvēlas grupas un sagatavo 5-7 slaidu pārskatu par izvēlēto apakštematu, prezentē to seminārā, veidojot disksusiju. Grupas darba prezentacija veido 35% no kopējā vērtējuma

2.

Pārbaudījums

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

Seminārā (nodarbībā) studenti mazajās grupās prezentē savu kopdarbu par attiecīgo tematu, izmantojot kādu (kādas) no mācīšanās teorijām un mūsdienu pieejas mācīšanās procesā, iesaistot auditoriju pēc sociālā konstruktīvisma vai kognitīvisma// sociālās iemācīšanās teorijas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

15,00% no gala vērtējuma
10 balles

Pec katras no tēmām seko pašpārbaudes tests, ko veido vairāk ka desmit jautājumi, kuri ir sakārtoti pēc principa- izvēlies pareizo atbildi! Atbildes ir dotas. Dažos gadījumos var būt esejas tipa jautājumi, kuru gadījumā studentam ir jāuzraksta 150-250 vārdu apjomā atbilde uz kādu problēmsituācijas apraksttu.

2.

Gala eksāmens tests

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

Eksāmena formāts ir veidots pēc struktūras - jautājumi un iespējamās atbildes, viens vai divi no jautājumiem var būr esejas veida. Eksāmena satura jautājumi ir veidoti pēc semestra laikā apgūtā satura tēmās.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskās psiholoģijas jēdzieni un principi, mērķi, uzdevumi un metodes. Mūsdienu izglītības zinānes aktualitātes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskās psiholoģijas jēdzieni un principi, mērķi, uzdevumi un metodes. Mūsdienu izglītības zinānes aktualitātes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskās psiholoģijas atslēgvārdi- mācīšanās un mācīšana, audzināšana (parenting), mācīšanās stili un kognitīvie stili, sociāli emocionālā mācīšanās un klases pozitīvais klimats, skolotāja personība un pašefektivitāte, mācīšanās teorijas. Īss apskats, pētījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskās psiholoģijas atslēgvārdi- mācīšanās un mācīšana, audzināšana (parenting), mācīšanās stili un kognitīvie stili, sociāli emocionālā mācīšanās un klases pozitīvais klimats, skolotāja personība un pašefektivitāte, mācīšanās teorijas. Īss apskats, pētījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanās un mācīšana, motivācijas problemātika, skolotāja personība un pašefektivitāte, stundas (nodarbības) dizaina saistība ar mūsdienu izglītības pieejām un mācīšanās teorijām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanās un mācīšana, motivācijas problemātika, skolotāja personība un pašefektivitāte, stundas (nodarbības) dizaina saistība ar mūsdienu izglītības pieejām un mācīšanās teorijām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par tēmas atslēgvārdiem- mācīšanās motivācija, skolotāja personība un pašefekivitāte, dzīvesspēks, mācīšanās teoriju saistība ar nodarbības dizainu, mērķiem un uzdevumiem mūsdienu izglītības kontekstā. Seminārs grupās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par tēmas atslēgvārdiem- mācīšanās motivācija, skolotāja personība un pašefekivitāte, dzīvesspēks, mācīšanās teoriju saistība ar nodarbības dizainu, mērķiem un uzdevumiem mūsdienu izglītības kontekstā. Seminārs grupās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāli emocionālās mācīšanās (SEM) aktualitāte mūsdienu izglītībā, sociāli emocionālās kompetences un darbs ar to attīstības plānošanu nodarbībās pozitīva klases (grupas) klimata izveidē. Mūsdienu pētījumi par SEM.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāli emocionālās mācīšanās (SEM) aktualitāte mūsdienu izglītībā, sociāli emocionālās kompetences un darbs ar to attīstības plānošanu nodarbībās pozitīva klases (grupas) klimata izveidē. Mūsdienu pētījumi par SEM.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atgriezeniskā saite kā skolēnu snieguma novērtējuma instruments pēc Dž.Hatija. Skolēnu uzvedības problemātika, mobings klasē, prevencija (D. Olweus) un pedagoģiskās korekcijas iespējas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atgriezeniskā saite kā skolēnu snieguma novērtējuma instruments pēc Dž.Hatija. Skolēnu uzvedības problemātika, mobings klasē, prevencija (D. Olweus) un pedagoģiskās korekcijas iespējas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskās psiholoģijas jēdzieni un principi, mērķi, uzdevumi un metodes. Mūsdienu izglītības zinānes aktualitātes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskās psiholoģijas atslēgvārdi- mācīšanās un mācīšana, audzināšana (parenting), mācīšanās stili un kognitīvie stili, sociāli emocionālā mācīšanās un klases pozitīvais klimats, skolotāja personība un pašefektivitāte, mācīšanās teorijas. Īss apskats, pētījumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanās un mācīšana, motivācijas problemātika, skolotāja personība un pašefektivitāte, stundas (nodarbības) dizaina saistība ar mūsdienu izglītības pieejām un mācīšanās teorijām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diskusija par tēmas atslēgvārdiem- mācīšanās motivācija, skolotāja personība un pašefekivitāte, dzīvesspēks, mācīšanās teoriju saistība ar nodarbības dizainu, mērķiem un uzdevumiem mūsdienu izglītības kontekstā. Seminārs grupās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociāli emocionālās mācīšanās (SEM) aktualitāte mūsdienu izglītībā, sociāli emocionālās kompetences un darbs ar to attīstības plānošanu nodarbībās pozitīva klases (grupas) klimata izveidē. Mūsdienu pētījumi par SEM.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atgriezeniskā saite kā skolēnu snieguma novērtējuma instruments pēc Dž.Hatija. Skolēnu uzvedības problemātika, mobings klasē, prevencija (D. Olweus) un pedagoģiskās korekcijas iespējas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Martinsone K., Miltuze A. (Red.) (2015) Psiholoģija 3. sējums. Rīga: Zvaigzne ABC

2.

Geidžs N.L., Berliners. (1999) Pedagoģiskā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC (vienīgais izdevums latviešu valodā)

3.

Svence, G. (2020) Psiholoģija jaunajam skolotājam. LU Akadēmiskais apgāds.

4.

Šteinberga A. (2013) Pedagoģiskā psiholoģija. RaKa (akceptējams izdevums)

5.

Cobern, W. W. (1998) Socio-Cultural Perspectives on Science Education. (akceptējams izdevums)

6.

Beaver, Rick. (Ed.) (2011) Educational Psychology Casework : A Practice Guide. Second Edition 2nd ed. London : Jessica Kingsley Publishers. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) (akceptējams izdevums)

7.

Gibbs, S., & Miller, E. (2014). Teachers’ resilience and well-being: a role for educational psychology. Teachers and Teaching: theory and practice, 20(5), pp. 609–621. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Woolfolk, A. (2024) Educational psychology, 15th ed., Boston, MA, Pearson Education, Inc.

2.

Balsons M. (1995) Kā izprast klases uzvedību. Rīga: Lielvārds

3.

Birkāne, U& Svence, G. (2020) Skolotāju iesaistes darbā, emocionālās izdegšanas un dzīvesspēka rādītāju sakarības. Baltic Journal of Psychology. Rīga, Latvijas Universitāte

4.

Sadarbības tīkls konsultatīvā atbalsta sniegšanai bērniem ar saskarsmes grūtībām un uzvedības traucējumiem. Rokasgrāmata.

Citi informācijas avoti

1.

Seligman, M. Learned Helplessness and Depression. [Skatīts 26.03.2020.]

2.

Journal of Educational Psychology. Editor: Karen R. Harris, EdD

3.

Spera, C. (2005) A Review of the Relationship Among Parenting Practices, Parenting Styles, and Adolescent School. Achievement. Educational Psychology Review, 17(2), pp. 125–146.