Pedagoģiskā psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, vppk@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt studenta izpratni par pedagoģiskās psiholoģijas jēdzienu un problemātiku, mācīšanās teoriju nozīmi un to praktiskās izmantošanas iespējām atbilstoši mūsdienu izglītības prasībām, veidojot izpratni par mācīšanos (learning) un mācīšanu (teaching) dažāda vecuma grupās, par skolotāja pašefektivitātes saistību ar skolēnu (studentu) akadēmiskajiem sasniegumiem un motivāciju, par sociāli emocionālās mācīšanās aktualitāti pozitīva klases (grupas) klimata izveidē, kā arī mācīšanās stila nozīmi motivācijā, mācīšanās saistību ar izglītojamo uzvedības (uztveres u.c.) grūtībām, mobingu grupā un risinājumu iespējām.
Priekšzināšanas
Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, sociālā psiholoģija, psiholoģiskā izpēte.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti izprot pedagoģiskās psiholoģijas jēdzienu un problemātiku, mācīšanās teoriju nozīmi un to praktiskās izmantošanas iespējas atbilstoši mūsdienu izglītības prasībām, veido pētījumos balstītus pārspriedumus par mācīšanos (learning) un mācīšanu (teaching) dažāda vecuma grupās, salīdzina pētījumus par skolotāja pašefektivitātes saistību ar skolēnu (studentu) akadēmiskajiem sasniegumiem un motivāciju, izprot aktualitāi par sociāli emocionālās mācīšanās iespējām pozitīva klases (grupas) klimata izveidē, kā arī izprot un demonstrē zināšanas par mācīšanās stilu (pieeju, strategiju) nozīmi mācīšanās motivācijā. Spēj prognozēt mācīšanās un mācīšanās pieeju saistību ar izglītojamo uzvedības (uztveres u.c.) modelēšanu, grūtībām, mobingu grupā un risinājumu iespējām.
Pārbaudījums
Prasmes
1.Studenti diskutē par pedagoģiskās psiholoģijas galvenajām kategorijām, prot atbildēt uz jautājumiem, kāpēc daži skolēni mācās labprātāk nekā citi, kas viņus motivē mācīties un kā skolotājs var ietekmēt šo procesu, prot patstāvīgi darboties grupā.
Kompetences
1.Studenti spēj analizēt mācību procesa psiholoģiskos aspektus, analizēt skolēnu mācību grūtību, uzvedības grūtību cēloņus un izstrādāt mācību grūtību pārvarēšanas plānu un programmu saistībā ar mūsdienu izglītības aktualitātēm, piemēram, SEM.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Grupas prezentācija |
35,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Pēc katras tēmas ir grupu darbi, sagatavoti mājās uz nodarbībām pēc norādītā plāna. Tēmas apakštematus izvēlas grupas un sagatavo 5-7 slaidu pārskatu par izvēlēto apakštematu, prezentē to seminārā, veidojot disksusiju. Grupas darba prezentacija veido 35% no kopējā vērtējuma |
||
|
2.
Pārbaudījums |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Seminārā (nodarbībā) studenti mazajās grupās prezentē savu kopdarbu par attiecīgo tematu, izmantojot kādu (kādas) no mācīšanās teorijām un mūsdienu pieejas mācīšanās procesā, iesaistot auditoriju pēc sociālā konstruktīvisma vai kognitīvisma// sociālās iemācīšanās teorijas. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Pec katras no tēmām seko pašpārbaudes tests, ko veido vairāk ka desmit jautājumi, kuri ir sakārtoti pēc principa- izvēlies pareizo atbildi! Atbildes ir dotas. Dažos gadījumos var būt esejas tipa jautājumi, kuru gadījumā studentam ir jāuzraksta 150-250 vārdu apjomā atbilde uz kādu problēmsituācijas apraksttu. |
||
|
2.
Gala eksāmens tests |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Eksāmena formāts ir veidots pēc struktūras - jautājumi un iespējamās atbildes, viens vai divi no jautājumiem var būr esejas veida. Eksāmena satura jautājumi ir veidoti pēc semestra laikā apgūtā satura tēmās. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskās psiholoģijas jēdzieni un principi, mērķi, uzdevumi un metodes. Mūsdienu izglītības zinānes aktualitātes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskās psiholoģijas jēdzieni un principi, mērķi, uzdevumi un metodes. Mūsdienu izglītības zinānes aktualitātes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskās psiholoģijas atslēgvārdi- mācīšanās un mācīšana, audzināšana (parenting), mācīšanās stili un kognitīvie stili, sociāli emocionālā mācīšanās un klases pozitīvais klimats, skolotāja personība un pašefektivitāte, mācīšanās teorijas. Īss apskats, pētījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskās psiholoģijas atslēgvārdi- mācīšanās un mācīšana, audzināšana (parenting), mācīšanās stili un kognitīvie stili, sociāli emocionālā mācīšanās un klases pozitīvais klimats, skolotāja personība un pašefektivitāte, mācīšanās teorijas. Īss apskats, pētījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās un mācīšana, motivācijas problemātika, skolotāja personība un pašefektivitāte, stundas (nodarbības) dizaina saistība ar mūsdienu izglītības pieejām un mācīšanās teorijām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās un mācīšana, motivācijas problemātika, skolotāja personība un pašefektivitāte, stundas (nodarbības) dizaina saistība ar mūsdienu izglītības pieejām un mācīšanās teorijām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par tēmas atslēgvārdiem- mācīšanās motivācija, skolotāja personība un pašefekivitāte, dzīvesspēks, mācīšanās teoriju saistība ar nodarbības dizainu, mērķiem un uzdevumiem mūsdienu izglītības kontekstā. Seminārs grupās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par tēmas atslēgvārdiem- mācīšanās motivācija, skolotāja personība un pašefekivitāte, dzīvesspēks, mācīšanās teoriju saistība ar nodarbības dizainu, mērķiem un uzdevumiem mūsdienu izglītības kontekstā. Seminārs grupās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli emocionālās mācīšanās (SEM) aktualitāte mūsdienu izglītībā, sociāli emocionālās kompetences un darbs ar to attīstības plānošanu nodarbībās pozitīva klases (grupas) klimata izveidē. Mūsdienu pētījumi par SEM.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli emocionālās mācīšanās (SEM) aktualitāte mūsdienu izglītībā, sociāli emocionālās kompetences un darbs ar to attīstības plānošanu nodarbībās pozitīva klases (grupas) klimata izveidē. Mūsdienu pētījumi par SEM.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atgriezeniskā saite kā skolēnu snieguma novērtējuma instruments pēc Dž.Hatija. Skolēnu uzvedības problemātika, mobings klasē, prevencija (D. Olweus) un pedagoģiskās korekcijas iespējas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atgriezeniskā saite kā skolēnu snieguma novērtējuma instruments pēc Dž.Hatija. Skolēnu uzvedības problemātika, mobings klasē, prevencija (D. Olweus) un pedagoģiskās korekcijas iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskās psiholoģijas jēdzieni un principi, mērķi, uzdevumi un metodes. Mūsdienu izglītības zinānes aktualitātes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskās psiholoģijas atslēgvārdi- mācīšanās un mācīšana, audzināšana (parenting), mācīšanās stili un kognitīvie stili, sociāli emocionālā mācīšanās un klases pozitīvais klimats, skolotāja personība un pašefektivitāte, mācīšanās teorijas. Īss apskats, pētījumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par atslēgvārdiem, seminārs
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanās un mācīšana, motivācijas problemātika, skolotāja personība un pašefektivitāte, stundas (nodarbības) dizaina saistība ar mūsdienu izglītības pieejām un mācīšanās teorijām.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Diskusija par tēmas atslēgvārdiem- mācīšanās motivācija, skolotāja personība un pašefekivitāte, dzīvesspēks, mācīšanās teoriju saistība ar nodarbības dizainu, mērķiem un uzdevumiem mūsdienu izglītības kontekstā. Seminārs grupās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli emocionālās mācīšanās (SEM) aktualitāte mūsdienu izglītībā, sociāli emocionālās kompetences un darbs ar to attīstības plānošanu nodarbībās pozitīva klases (grupas) klimata izveidē. Mūsdienu pētījumi par SEM.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Atgriezeniskā saite kā skolēnu snieguma novērtējuma instruments pēc Dž.Hatija. Skolēnu uzvedības problemātika, mobings klasē, prevencija (D. Olweus) un pedagoģiskās korekcijas iespējas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Martinsone K., Miltuze A. (Red.) (2015) Psiholoģija 3. sējums. Rīga: Zvaigzne ABC
Geidžs N.L., Berliners. (1999) Pedagoģiskā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC (vienīgais izdevums latviešu valodā)
Šteinberga A. (2013) Pedagoģiskā psiholoģija. RaKa (akceptējams izdevums)
Beaver, Rick. (Ed.) (2011) Educational Psychology Casework : A Practice Guide. Second Edition 2nd ed. London : Jessica Kingsley Publishers. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) (akceptējams izdevums)
Gibbs, S., & Miller, E. (2014). Teachers’ resilience and well-being: a role for educational psychology. Teachers and Teaching: theory and practice, 20(5), pp. 609–621. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Woolfolk, A. (2024) Educational psychology, 15th ed., Boston, MA, Pearson Education, Inc.
Balsons M. (1995) Kā izprast klases uzvedību. Rīga: Lielvārds
Birkāne, U& Svence, G. (2020) Skolotāju iesaistes darbā, emocionālās izdegšanas un dzīvesspēka rādītāju sakarības. Baltic Journal of Psychology. Rīga, Latvijas Universitāte
Sadarbības tīkls konsultatīvā atbalsta sniegšanai bērniem ar saskarsmes grūtībām un uzvedības traucējumiem. Rokasgrāmata.
Citi informācijas avoti
Seligman, M. Learned Helplessness and Depression. [Skatīts 26.03.2020.]
Journal of Educational Psychology. Editor: Karen R. Harris, EdD