Profilakse zobārstniecībā III
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 20, tsk@rsu.lv, +371 67455560
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nosauks kariesa etioloģiskos un riska faktorus, indikatorus; izskaidros minētos terminus. Aprakstīs kariesa riska noteikšanas procesu. Raksturos un salīdzinās kariesa diagnostikas metodes. Raksturos kariesa, eroziju un periodonta saslimšanu profilakses metodes un līdzekļus, un to pielietošanu. Klasificēs un aprakstīs neinvazīvas un minimāli invazīvas kariesa ārstēšanas metodes.
Prasmes
1.Diagnosticēs kariesu ar dažādām metodēm, tās savstarpēji kombinējot un sintezējot iegūtos rezultātus; spēs uzstādīt diagnozi, novērtējot dažādas kariesa attīstības stadijas un aktivitāti. Aptaujās pacientu un pielietos palīgdiagnostikas metodes (siekalu testus, aplikuma novērtējumu, smaganu veselības pārbaudi, zobu cieto audu patoloģiju novērtējumu), lai noskaidrotu saslimšanu riska faktorus. Noteiks kariesa risku ar dažādām metodēm. Diferencēs kariesu, erozijas, abrāzijas, atrīcijas, abfrakcijas, iedzimtus un iegūtus zobu audu veidošanās (hipoplāzijas) un mineralizācijas (hipomineralizācijas) defektus. Sastādīs atbilstošu un individualizētu kariesa, citu zobu cieto audu un periodonta saslimšanu profilakses un ārstēšanas plānu. Komunicēs iegūtos izmeklēšanas rezultātus un ārstēšanas gaitu ar pacientu. Pielietos profilakses un neinvazīvās kariesa ārstēšanas metodes.
Kompetences
1.Spēs patstāvīgi izvērtēt dažādu mutes saslimšanu diagnostikas, profilakses un ārstēšanas metožu pielietojuma nepieciešamību individuāli katram pacientam; spēs sekot zinātniskajā literatūrā par jaunu diagnostikas un ārstēšanas līdzekļu pielietojumu un esošo metožu racionālu izmantošanu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Jāsagatavo vismaz 2 klīnisko gadījumu prezentācijas.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
70% divu pacientu klīnisko gadījumu prezentāciju vērtējums + 30% referāta vērtējums (teorētiska klīniskā gadījuma apraksts).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Anamnēzes un izmeklēšanas karte, kariesa attīstības stadijas, progresijas un aktivitātes pieraksts, instrukcijas pacientam.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Kariesa diagnostika klīnikā, kariesa un periodonta saslimšanu riska noteikšana, ārstēšanas plāna sastādīšana (vismaz vienam pieaugušam pacientam un vienam bērnam).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Kariesa diagnostika klīnikā, kariesa un periodonta saslimšanu riska noteikšana, ārstēšanas plāna sastādīšana (vismaz vienam pieaugušam pacientam un vienam bērnam).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Profilakses un ārstēšanas plāna izklāstīšana pacientam, zobu pulēšana, fluorīdu aplikācijas, silantu aplikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Profilakses un ārstēšanas plāna izklāstīšana pacientam, zobu pulēšana, fluorīdu aplikācijas, silantu aplikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Studentu pacientu prezentācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Studentu pacientu prezentācijas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management, 3rd Edition. Wiley-Blackwell, 2015.
Pitts N. “Detection, Assessment, Diagnosis and Monitoring of Caries”. Karger, 2009 (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Sheiham A, James WP. Diet and Dental Caries: The Pivotal Role of Free Sugars Reemphasized. J Dent Res. 2015 Oct;94(10):1341-7.
Simón-Soro A, Mira A. Solving the etiology of dental caries. Trends Microbiol. 2015 Feb;23(2):76-82.
Senneby A, Mejàre I, Sahlin NE, Svensäter G, Rohlin M. Diagnostic accuracy of different caries risk assessment methods. A systematic review. J Dent. 2015 Dec;43(12):1385-93.
Guerrieri A, Gaucher C, Bonte E, Lasfargues JJ. Minimal intervention dentistry: part 4. Detection and diagnosis of initial caries lesions. BDJ 2012;213(11):551–7.
Gimenez T, Piovesan C, Braga MM, Raggio DP, Deery C, Ricketts DN, et al. Visual Inspection for Caries Detection A Systematic Review and Meta-analysis. J Dent Res. 2015 Jul;94(7):895-904.
Rugg-Gunn A. Dental caries: Strategies to control this preventable disease. Acta Med Acad. 2013 Nov;42(2):117-30.
Silva N, Abusleme L, Bravo D, Dutzan N, Garcia-Sesnich J, Vernal R, Hernández M, Gamonal J. Host response mechanisms in periodontal diseases. J Appl Oral Sci. 2015 May-Jun;23(3):329-55.
Fontana M, Young DA, Wolff MS, Pitts NB, Longbottom C. Defining dental caries for 2010 and beyond. Dent Clin North Am. 2010 Jul;54(3):423-40.
Goldberg M. Understanding Dental Caries – from Pathogenesis to Prevention and Therapy. Springer, 2016.
Kay E.J., Levine R. S., Stillman-Lowe C. A guide to Prevention in Dentistry: Including the Scientific Basis of Oral Health Education. British Dental Journal, 2004
Edwina A. M. Kidd. Essentials of Dental Caries: The Disease and its Management (Kidd, Essentials of Dental Caries). Oxford University Press, 2016.
Citi informācijas avoti
RSU bibliotēkas abonētās datu bāzes (Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley Online Library, EBSCO, Dyna Med)