Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ievads psihiatrijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KF_040
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Psihiatrija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni par psihiskās veselības aprūpes sistēmas vēsturi pasaulē un Latvijā. Veidot izpratni par Latvijas psihiskās veselības aprūpes sistēmu. Veidot izpratni par psihisko traucējumu klasifikāciju pēc SSK-11. Veidot izpratni par psihisko traucējumu epidemioloģiju, etioloģiju un patoģenēzi, to klīniskajām izpausmēm un norisi, to ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipiem. Veidot izpratni par psiholoģiskās palīdzības iespējām psihisku traucējumu gadījumos. Veidot izpratni par ētiskajiem un juridiskajiem principiem, kas jāievēro psihisku traucējumu gadījumos. Veidot izpratni par aprūpes plānošanu un atbildību sadalījumu starp dažādiem speciālistiem psihisko traucējumu gadījumos. Apgūt pamatiemaņas darbā ar klientiem ar psihiskiem traucējumiem – terapeitiskās alianses veidošana, klienta psihiskā stāvokļa un tā dinamikas novērtēšana. Apgūt pamatiemaņas klienta sociālo problēmu definēšanai un to risināšanas iespēju rašanai.

Priekšzināšanas

Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie aspekti; Vispārīgā psiholoģija; Bioloģija un ģenētika.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Iegūtas zināšanas par psihisko emocionālo un uzvedības traucējumu izplatību, etioloģiju, patoģenēzi, klīniskiem simptomiem, diagnostiku un norisi (pēc SSK-11), psihiskās veselības veicināšanu, psihisko un uzvedības traucējumu, un pašnāvību profilaksi.

Prasmes

1.Spēj atpazīt un novērtēt pamata psihiatriskos simptomus; diferencēt normu no stresa reakcijas sadzīves situācijās un garīgās patoloģijas, novērtēt pašsavainošanās risku; empātiski intervēt pacientus ar psihiskiem traucējumiem, apzināties terapeitisko attiecību nozīmi psihiatrijā; attīstīt iemaņas sadarboties ar pārējiem ārstnieciskās komandas dalībniekiem.

Kompetences

1.Spēj novērtēt pacienta psihisko stāvokli, pamatot lēmumu par palīdzības nepieciešamību pacientam. Spēj pacientam radīt izpratni par psihisko slimību un pamatot palīdzības nepieciešamību. Prot sadarboties ar pārējām terapijā iesaistītajām personām. Radoša, ētiska pieeja sniedzot palīdzību ambulatori un klīnikā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studenti patstāvīgi apgūst praktisko darbu teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studijas materiālus, lekcijā doto informāciju un ieteikto papildus literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un tie tiek apspriesti grupās. Studenti praktisko darbu gaitā apskatītajiem klīniskajiem gadījumiem novērtē psihisko stāvokli un izstrādā ārstēšanas plānu, ko analizē grupās.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Seminārnodarbību apmeklēšana ir obligāta. Katrā seminārnodarbībā tiek vērtēta katra dalībnieka līdzdalība, aktivitāte, sniegums. Vērtēšana notiek kombinēti, apvienojot pasniedzēja, kolēģu un pašnovērtējumu.
2.

Pārbaudījums

-
-
Noslēguma atzīme ir kumulatīva. Studenti patstāvīgi apgūst teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studiju materiālus, lekcijās doto informāciju un ieteikto papildus literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un tie tiek apspriesti grupās. Cikla noslēgumā tiek paredzēts rakstiskais eksāmens. Kursa vertējumu veido 50% - eksāmena atzīme un 50% - patstāvīgie darbi.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības traucējumi I
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vielu lietošanas un atkarīgas uzvedības traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksāmens
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Barošanas un ēšanas traucējumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiatrijas vēsture pasaulē un Latvijā. Psihiatriskās palīdzības organizācija mūsdienu Latvijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihisko traucējumu farmakoterapijas pamati
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermeņa distresa un ķermeniskas pieredzes radītie traucējumi. Patstāvīgais darbs
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Citur neklasificēti simptomi, pazīmes, klīniskās atrades
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Seksuālā disfunkcija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vispārējā psihopataloģija; psihiskie un uzvedības traucējumi, to diagnostika; SSK- 10 un SSK-11
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Disociatīvie traucējumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dzimuminkongruence
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Barošanas un ēšanas traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Obsesīvi – kompulsīvie un ar tiem saistītie traucējumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Specifiskie ar stresu saistītie traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Specifiskie ar stresu saistītie traucējumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šizofrēnija vai citi primāri psihotiski traucējumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Parafīliskie traucējumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības traucējumi II
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Impulsu kontroles traucējumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neiroloģiskās attīstības traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dzimuminkongruence
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Šizofrēnija vai citi primāri psihotiski traucējumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirokognitīvie traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirokognitīvie traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskās veselības traucējumi, kas saistiti ar grūtniecību, dzemdībam un pecdzemdību periodu
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Miega – nomoda traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Garastāvokļa traucējumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Garastāvokļa traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neiroloģiskās attīstības traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihosomatiskie traucējumi un slimības
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Trauksmes un ar bailēm saistītie traucējumi
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
64 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Harrison, P., Geddes, J., Sharpe, M. Lecture notes: Psychiatry. 10th Edition. Wiley-Blackwell, Hoboken, NJ, USA, 2011.

2.

Semple, D., Smyth, R. Oxford Handbook in Psychiatry. 3rd Edition. Oxford University Press, Oxford, 2013.

3.

Utināns, A. Cilveka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga, Nacionālais apgāds.

4.

Kulbergs, Juhans. Dinamiskā psihiatrija. Jumava, 2001.

Papildu literatūra

1.

The ICD-11 Classification of Mental and Behavioural Disorders. World Health Organization, Geneva, 2022.

2.

The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders. World Health Organization, Geneva, 1992.