Profesionālā ētika
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Aprakstīt ētikas attīstības virzienus, principus un kategorijas; formulēt ētikas un morāles principu savstarpējo saistību un nozīmi sabiedrībā; izskaidrot ētikas principu, vērtību un normu pielietojumu valsts pārvaldē; atpazīt un definēt iespējamos korupcijas riskus profesionālās ētikas jomās; identificēt galvenos principus un veidus veselības aprūpē un pacienta tiesību aspektus; skaidri izklāstīt un pamatot ētisko vērtību, principu un normu nodrošināšanu un veicināšanu profesionālajā darbā.
Prasmes
1.Atklāt, ieraudzīt un analizēt ētikas un morāles dažādus jautājumus savā profesionālajā darbā un sabiedrībā; risināt ētisko aspektu problēmas, dilemmas un to cēloņus; veikt nepieciešamās darbības, lai novērstu iespējamos pārkāpumus un neētisku rīcību; rīkoties noteikti un profesionāli korupcijas risku situācijās, kā arī praksē demonstrēt savas personīgās ētikas un morāles augstos standartus.
Kompetences
1.Iegūtās zināšanas palīdzēs studentiem demonstrēt un apliecināt profesionālu un ētisku rīcību. Ar savu personīgo piemēru studenti attīstīs un pilnveidos šo iestāžu kompetenci, profesionālismu un labo slavu. Iegūtās zināšanas veicinās labu valsts pārvaldi, kas izpaudīsies savstarpējā cieņā ar darba biedriem, sabiedrību un iespējamiem klientiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Atbilstoši tēmai (lekcijai/nodarbībai) veikt zinātniskās literatūras un citu avotu atlasi un analīzi. Patstāvīgi veikt minētās tēmas padziļinātu izpēti, piemērojot un izmantojot to savā prakstiskajā darbā. Izstrādāt praktisko rakstu darbu (pārspriedumu) ar apjomu no 4-6 lpp. par kādu no profesionālās ētikas aspektiem pēc brīvas izvēles vai arī pēc pasniedzēja norādījumiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa gala vērtējumu veido: aktīva līdzdalība lekciju un semināru nodarbībās (20%); pozitīvi novērtēts rakstu darbs (30%) un sekmīgi nokārtots kursa nobeiguma pārbaudījums – rakstisks eksāmens (50%).
Gala atzīme ir vērtēta 10 ballu sistēmā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads vispārīgajā Ētikā. Ētikas definīcija un skaidrojums; Ētikas dažādie virzieni; Ētikas vērtību grupas (aksioloģija); Ētikas jautājumu loks un to saistība ar citām zinātnēm
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas principu nozīme, to būtiskāko normu pielietojums profesionālajā ētikā visdažādākajās darbības sfērās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vadītāja autoritāte un personāla vadība darba produktivitātes un disciplīnas nostiprināšanā. Konfliktu situācijas un to risinājumi. Vadītāja varas demonstrēšanas aspekti un autoritāte
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas un morāles principu savstarpējo saistību un nozīmes aspekti sabiedrībā; ētikas principu, vērtību un normu pielietojuma valsts pārvaldē izvērtējums un analīze; ētisko vērtību, principu un normu nodrošināšana un veicināšana profesionālajā darbā; ētisko aspektu iespējamo problēmu, dilemmu un cēloņu apskats, analīze un novērtējums; praktiskās un nepieciešamās darbības, lai novērstu iespējamos pārkāpumus un neētisku rīcību profesionālajā darba vidē un sabiedrībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas mērķi, uzdevumi un nozīme. Komunikācija un profesionālā ētika. Iespējamās problēmas un to izvērtējums. Komunikācijas šķēršļi. Komunikācijas šķēršļu pārvarēšana. Piemēri labas un prasmīgas komunikācijas veidošanā un ievērošanā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzraudzības (pārraudzība, kontrole) nozīme profesionālās ētikas ievērošanā amatpersonu darbībā. Ētikas kodekss. Tā nozīme, veidošana un pielietošana. Ētisko principu un normu pārkāpumu izskatīšana un novēršana. Vadītāja atbildība profesionālās ētikas ievērošanā, nodrošināšanā un veicināšanā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas dilemmu risinājumi un cilvēktiesības. Vērtību sistēmu atšķirības un citi aspekti ētikas dilemmu gadījumos. Izvēles iespējas un prasmes pieņemt pareizos lēmumus. Klienta-pacienta pašnoteikšanās tiesības un ar to saistītie profesionālās ētikas jautājumi. Profesionālā atbildība ētikas dilemmu gadījumos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Profesionālā ētika veselības aprūpē. Medicīnas ētika. Biomedicīniskie pētījumi un noteikumi to veikšanai. Pacienta tiesības un to ievērošana. Dilemmu risinājumi veselības aprūpē. Ārstniecības personāla savstarpējo attiecību ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sabiedrības veselības Ētikas kodekss. Galvenie principi un aspekti. Sabiedrības veselības aizsardzības un veicināšanas tiesību akti un cilvēktiesības. Valsts un pašvaldības institūciju atbildība un pilnvaras sabiedrības veselības jautājumos. Starptautiskās tiesību normas un to ievērošanas nosacījumi. Diskusija par sabiedrības veselības jautājumiem nākotnē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu profesionālās ētikas dažādi jautājumi un problēmas. Ētisko vērtību un principu maiņa postmodernismā un globalizācijas procesā. Personības loma un nozīme profesionālās ētikas ievērošanā un veicināšanā savā darba vidē un sabiedrībā kopumā. Iespējamie risinājumi un nepieciešamā rīcība (soļi) labas ētiskas uzvedības ievērošanā
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ētika valsts amatpersonu darbībā, sagatavojis: KNAB, Valsts administrācijas skola, Rīga, 2008. (akceptējams izdevums)
Kuzņecova, A., „Profesionālās ētikas pamati”, RaKa. Rīga, 2003. (akceptējams izdevums)
Lasmane, S.,Rietumeiropas Morāles filozofija. Antoloģija, LU Akadēmiskais apgāds, 2006. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
„Biomedicīnas ētika: teorija un prakse”. RSU Humanitāro zinātņu katedra, Rīga, 2006.
Citi informācijas avoti
Medicīnas ētikas rokasgrāmata, Pasaules medicīnas asociācija, izdevusi Latvijas Ārstu biedrība, Rīga, 2009. http://www.medicinasapgads.lv/userfiles/files/Medicinas%20etika.pdf