Bioētika un medicīnas socioloģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studentiem izpratni par veselības aprūpes un biomedicīnas ētiskajām un sociālajām dimensijām - ētiskajiem ietvariem un socioloģiskajiem kontekstiem, kas veido veselības aprūpi. Kurss veicinās kritisko domāšanu par ētiskajās dilemmām medicīnā un par nostiprinās izpratni par veselības, slimības un veselības aprūpes sociālajajām determinantēm, veselības nevienlīdzību, pacienta–ārsta attiecībām un profesionālo atbildību. Iegūtās analītiskās prasmes ļaus tikt galā ar sarežģītām morālām individuālām un kolektīvām problēmām klīniskajā praksē, pētniecībā un sabiedrības veselībā.
Priekšzināšanas
Lai sekmīgi apgūtu paredzēto studiju kursu, studentam nav nepieciešamas īpašas priekšzināšanas.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti orientēsies galvenajās ētikas teorētiskajās pieejās, problēmās un principos bioētikas diskursā.
2.Studenti iepazīs socioloģisko pieeju un socioloģiskās teorijas par veselību, slimību, veselības aprūpi un veselības aprūpes profesijām, sabiedrības struktūrām, to mijiedarbību un no tās izrietošajām sekām attiecībā uz veselību un pieeju veselības arpūpei.
3.Studenti būs iepazinušies ar juridiskajām, profesionālajām un kultūras normām, kas regulē klīnisko un sabiedrības veselības praksi.
Prasmes
1.Studenti attīstīs spējas definēt galvenās ētikas teorijas un bioētikas jēdzienus, identificēt un izskaidrot bioētiskās problēmas un dilemmas, un pielietot savas zināšanas, lai analizētu un diskutētu par ētiskiem gadījumiem, spētu veidot un noformulēt pamatotus argumentus un risinātu morālās dilemmas, izmantojot bioētikas teorētiskos ietvarus.
2.Studenti spēs identificēt un izmantot medicīnas socioloģijas galvenos jēdzienus un veikt reālu ar veselību un veselības aprūpi saistītu situāciju socioloģisku analīzi, identificējot strukturālas nevienlīdzības, kultūras ietekmi un varas attiecības.
Kompetences
1.Sekmīgi pabeidzot kursu, studenti spēs cieņpilni un konsekventi un patstāvīgi izmantot ētikas principus pacientu aprūpē un lēmumu pieņemšanas procesā; atpazīt un atbilstoši reaģēt uz sociālajām determinantēm, kas ietekmē pacientu veselību un veselības aprūpes pieejamību; orientēties institucionālajos un politikas kontekstos, apzinoties profesionālās normas, pacientu tiesības un taisnīguma principu; un piedalīties kritiskā un starpdisciplinārā sadarbībā, spējot līdzsvarot klīniskos, morālos, kultūras un socioloģiskos aspektus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
(1. un 2. daļa) Literatūras apguve |
-
|
-
|
|
Apgūt un analizēt kursa obligāto literatūru un semināru lasāmvielu. |
||
|
2.
(1. daļa) Bioētikas gadījums |
-
|
-
|
|
Strādājot grupās, sagatavot gadījumu ētiskai analīzei uz vienu no semināriem, kā arī vadīt un izvērtēt diskusijas par sagatavoto gadījumu, semināra ietvaros. |
||
|
3.
(2. daļa) Gatavošanās semestra pārbaudes darbiem |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi sagatavoties semestra pārbaudes darbiem par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros. |
||
|
4.
(1. un 2. daļa) Gatavošanās eksāmenam |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi sagatavoties eksāmenam par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros. |
||
|
5.
(1. un 2. daļa) Kursa novērtējuma anketas |
-
|
-
|
|
Kursa noslēgumā aizpildīt kursa novērtēšanas anketas. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
(1. un 2. daļa) Dalība semināros |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Students individuāli un grupā aktīvi piedalās visos semināros, saprot un spēj formulēt semināra lasāmvielā paustās idejas, produktīvi iesaistās diskusijās par semināra tēmas jautājumiem, argumentē savu pozīciju, diskusijās izmanto atbilstošu terminoloģiju, diskusijās atsaucas uz semināra lasāmvielu. |
||
|
2.
(1. daļa) Gadījums |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Gadījuma piedāvāšana ētiskai analīzei un diskusijas vadīšana un izvērtēšana par gadījumu semināra gaitā. |
||
|
3.
(2. daļa) Semestra pārbaudījumi |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti kārto 3 semestra pārbaudes darbus par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros. |
||
|
4.
(1. un 2. daļa) Eksāmens |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Students raksta eksāmenu, kurā tiek vērtētas viņa zināšanas par kursā apgūtajām tēmām. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bioētika un ētiskās teorijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Bioētika un ētiskās teorijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskās problēmas cilvēka dzīvības sākumā: embrija morālais statuss
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ētiskās problēmas cilvēka dzīvības sākumā: embrija morālais statuss
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Asistētās nāves ētika
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Asistētās nāves ētika
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orgānu transplantācija ētika un nāves definīcijas
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Orgānu transplantācija ētika un nāves definīcijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Taisnīgums: Taisnīga resursu sadale veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Taisnīgums: Taisnīga resursu sadale veselības aprūpē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ētika pētniecībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ētika pētniecībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Cieņa pret autonomiju
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ģenētiskā diagnostika un gēnu terapija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Apkopojums par 1. daļu
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvnieku izmantošana zinātnē un izglītībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads medicīnas socioloģijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ārsta un pacienta mijiedarbība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Veselības un slimības modeļi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa socioloģija un slimības pieredze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sociālās determinantes, veselības dzīvesstili, mentālā veselība un postmodernisms
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas Zelta laikmets, alternativā medicīna un nākotne
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas socioloģijas pamati
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvenās teorijas socioloģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Veselības un slimības jēdzieni
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa izpratne socioloģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā nevienlīdzība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvesstili
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Garīgo slimību interpretācija socioloģijā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ārsta un pacienta attiecības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Komplementārā un alternatīvā medicīna
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālās pārmaiņas un globālie procesi veselības aprūpē
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Kursa 1. daļai:
Klīve, V.V. Rīcības ceļos. Rīga: Zinātne, 1998. (akceptējams izdevums)
Sīle, V. (sast.) Biomedicīnas ētika. Teorija un prakse. Rīga: RSU, 2006. (akceptējams izdevums)
Neiders, I. Gēnu redaktori. Rīgas Laiks, 2018, Septembris, 10.-19. lpp.
Kuhse, H & Singer, P. (eds.) A Companion to Bioethics. Blackwell Publishing, 2nd Edition, 2009. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai
Neiders, I. “Cilvēka uzlabošana.” Sīlis, V. Neiders, I. (red.) Filosofiskā antropoloģija II, Rīga, RSU, 2018.
Singers, P. “Dzīvnieku atbrīvošana” (Kentaurs XXI, 2001, 25, 94.-107. lpp.) (akceptējams izdevums)
Kursa 2. daļai:
Bite, D. (zin. red.). 2022. Medicīnas socioloģija. Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem)
Collyer, Fran (ed.). 2015. The Palgrave Handbook of Social Theory in Health, Illness and Medicine. Palgrave Macmillan. eBook Collection (EBSCOhost)Piemērots angļu valodas plūsmai
Ivanovs, Andrejs. 2016. Riska faktoru analīze saslimšanai ar tuberkulozi Latvijā. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem)
Mežinska, Signe. 2011. Hroniskas slimības subjektīvā pieredze un pensijas vecuma cilvēku dzīves kvalitāte. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem) (akceptējams izdevums)
Salmane - Kuļikovska, Ieva. 2014. Bezrecepšu medikamentu, vitamīnu un uztura bagātinātāju lietošana Latvijā. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem)
Sīlis, Vents. 2018. “veselības un medicīnas socioloģija.” no Nacionālā enciklopēdija (latviešu plūsmas studentiem)
Sīlis, Vents. 2010. Latvijas iedzīvotāju veselības uzvedība un dzīves kvalitāte. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem) (akceptējams izdevums)
Vībane, Kristīne. 2019. Insultu pārcietušo cilvēku un viņu tuvinieku insultpratība. Promocijas darbs, Rīga: LU Sociālo zinātņu fakultāte (latviešu plūsmas studentiem)
Vībane, Kristīne. 2018. “klīniskā socioloģija.” no Nacionālā enciklopēdija (latviešu plūsmas studentiem)
Weiss, Gregory L., and Lynne E. Lonnquist. 2017. The Sociology of Health, Healing, and Illness. 9th edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. eBook Collection (EBSCOhost)Piemērots angļu valodas plūsmai
Ettorre, Elizabeth. 2010. Culture, Bodies and the Sociology of Health. Farnham : Routledge. eBook Academic Collection (EBSCOhost) (klasiska mācību grāmata medicīnas socioloģijā)Piemērots angļu valodas plūsmai
Will, Catherine M. 2020. 'And breathe...'? The sociology of health and illness in COVID‐19 time. Sociology of Health & Illness. Jun2020, Vol. 42 Issue 5, p.967-971.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Kursa 1. daļai:
Kuhse, H. (ed.) Bioethics. An Anthology. Blackwell Publishing. 2006.Piemērots angļu valodas plūsmai
Steinbock, B. (ed.) The Oxford Handbook of Bioethics. Oxford: Oxford University Press, 2009.Piemērots angļu valodas plūsmai
Campbell, A. Bioethics: The Basics, Routledge, 2017.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kursa 2. daļai:
Association, Press. 2016. “‘Postcode Lottery’ Revealed in NHS Care.” The Guardian, September 8, 2016, sec. Society.Piemērots angļu valodas plūsmai
Clarke, Alan. 2010. The Sociology of Healthcare: 2nd Edition. London: Pearson. Kopkatalogā (klasiska mācību grāmata medicīnas socioloģijā)Piemērots angļu valodas plūsmai
Cockerham, William C. 2013. “Sociological Theory in Medical Sociology in the Early Twenty-First Century.” Social Theory & Health 11 (3): 241–55. Health Research Premium CollectionPiemērots angļu valodas plūsmai
Kitto, Simon. 2011. Sociology of Interprofessional Health Care Practice: Critical Reflections and Concrete Solutions. New York : Nova Science Publishers. eBook Academic Collection (EBSCOhost)Piemērots angļu valodas plūsmai
Neiders, Ivars. 2015. “Budžeta ‘ēdāji’ - Rīgas Laiks.” Rīgas laiks, February 2015 (latviešu plūsmas studentiem)
Nettleton, Sarah. 2013. The Sociology of Health and Illness. Reprinted. Cambridge: Polity Press. (klasiska medicīnas socioloģijas mācību grāmata)Piemērots angļu valodas plūsmai
“Pētījums: 87% iedzīvotāju veselības aprūpes pieejamību vērtē kā viduvēju vai sliktu.” n.d. Accessed September 5, 2019. (latviešu plūsmas studentiem)
Relating Social Theories to Medicine. n.d. Accessed September 3, 2019Piemērots angļu valodas plūsmai
“Sabiedrības aizspriedumi atspoguļojas mediķos; HIV pacientiem atsaka pieņemšanu.” 2019. TVNET. April 14, 2019 (latviešu plūsmas studentiem)