Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bioētika un medicīnas socioloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_188
Zinātnes nozare
Citas sociālās zinātnes, tai skaitā starpnozaru sociālās zinātnes un militārā zinātne; Lietišķā socioloģija; Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem izpratni par veselības aprūpes un biomedicīnas ētiskajām un sociālajām dimensijām - ētiskajiem ietvariem un socioloģiskajiem kontekstiem, kas veido veselības aprūpi. Kurss veicinās kritisko domāšanu par ētiskajās dilemmām medicīnā un par nostiprinās izpratni par veselības, slimības un veselības aprūpes sociālajajām determinantēm, veselības nevienlīdzību, pacienta–ārsta attiecībām un profesionālo atbildību. Iegūtās analītiskās prasmes ļaus tikt galā ar sarežģītām morālām individuālām un kolektīvām problēmām klīniskajā praksē, pētniecībā un sabiedrības veselībā.

Priekšzināšanas

Lai sekmīgi apgūtu paredzēto studiju kursu, studentam nav nepieciešamas īpašas priekšzināšanas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti orientēsies galvenajās ētikas teorētiskajās pieejās, problēmās un principos bioētikas diskursā.

2.Studenti iepazīs socioloģisko pieeju un socioloģiskās teorijas par veselību, slimību, veselības aprūpi un veselības aprūpes profesijām, sabiedrības struktūrām, to mijiedarbību un no tās izrietošajām sekām attiecībā uz veselību un pieeju veselības arpūpei.

3.Studenti būs iepazinušies ar juridiskajām, profesionālajām un kultūras normām, kas regulē klīnisko un sabiedrības veselības praksi.

Prasmes

1.Studenti attīstīs spējas definēt galvenās ētikas teorijas un bioētikas jēdzienus, identificēt un izskaidrot bioētiskās problēmas un dilemmas, un pielietot savas zināšanas, lai analizētu un diskutētu par ētiskiem gadījumiem, spētu veidot un noformulēt pamatotus argumentus un risinātu morālās dilemmas, izmantojot bioētikas teorētiskos ietvarus.

2.Studenti spēs identificēt un izmantot medicīnas socioloģijas galvenos jēdzienus un veikt reālu ar veselību un veselības aprūpi saistītu situāciju socioloģisku analīzi, identificējot strukturālas nevienlīdzības, kultūras ietekmi un varas attiecības.

Kompetences

1.Sekmīgi pabeidzot kursu, studenti spēs cieņpilni un konsekventi un patstāvīgi izmantot ētikas principus pacientu aprūpē un lēmumu pieņemšanas procesā; atpazīt un atbilstoši reaģēt uz sociālajām determinantēm, kas ietekmē pacientu veselību un veselības aprūpes pieejamību; orientēties institucionālajos un politikas kontekstos, apzinoties profesionālās normas, pacientu tiesības un taisnīguma principu; un piedalīties kritiskā un starpdisciplinārā sadarbībā, spējot līdzsvarot klīniskos, morālos, kultūras un socioloģiskos aspektus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

(1. un 2. daļa) Literatūras apguve

-
-

Apgūt un analizēt kursa obligāto literatūru un semināru lasāmvielu.

2.

(1. daļa) Bioētikas gadījums

-
-

Strādājot grupās, sagatavot gadījumu ētiskai analīzei uz vienu no semināriem, kā arī vadīt un izvērtēt diskusijas par sagatavoto gadījumu, semināra ietvaros.

3.

(2. daļa) Gatavošanās semestra pārbaudes darbiem

-
-

Patstāvīgi sagatavoties semestra pārbaudes darbiem par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros.

4.

(1. un 2. daļa) Gatavošanās eksāmenam

-
-

Patstāvīgi sagatavoties eksāmenam par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros.

5.

(1. un 2. daļa) Kursa novērtējuma anketas

-
-

Kursa noslēgumā aizpildīt kursa novērtēšanas anketas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

(1. un 2. daļa) Dalība semināros

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Students individuāli un grupā aktīvi piedalās visos semināros, saprot un spēj formulēt semināra lasāmvielā paustās idejas, produktīvi iesaistās diskusijās par semināra tēmas jautājumiem, argumentē savu pozīciju, diskusijās izmanto atbilstošu terminoloģiju, diskusijās atsaucas uz semināra lasāmvielu.

2.

(1. daļa) Gadījums

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Gadījuma piedāvāšana ētiskai analīzei un diskusijas vadīšana un izvērtēšana par gadījumu semināra gaitā.

3.

(2. daļa) Semestra pārbaudījumi

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti kārto 3 semestra pārbaudes darbus par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros.

4.

(1. un 2. daļa) Eksāmens

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Students raksta eksāmenu, kurā tiek vērtētas viņa zināšanas par kursā apgūtajām tēmām.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Bioētika un ētiskās teorijas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Bioētika un ētiskās teorijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ētiskās problēmas cilvēka dzīvības sākumā: embrija morālais statuss
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ētiskās problēmas cilvēka dzīvības sākumā: embrija morālais statuss
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Asistētās nāves ētika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Asistētās nāves ētika
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orgānu transplantācija ētika un nāves definīcijas
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Orgānu transplantācija ētika un nāves definīcijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Taisnīgums: Taisnīga resursu sadale veselības aprūpē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Taisnīgums: Taisnīga resursu sadale veselības aprūpē
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ētika pētniecībā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ētika pētniecībā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Cieņa pret autonomiju
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ģenētiskā diagnostika un gēnu terapija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Apkopojums par 1. daļu
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Dzīvnieku izmantošana zinātnē un izglītībā
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads medicīnas socioloģijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ārsta un pacienta mijiedarbība
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Veselības un slimības modeļi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ķermeņa socioloģija un slimības pieredze
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Veselības sociālās determinantes, veselības dzīvesstili, mentālā veselība un postmodernisms
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Medicīnas Zelta laikmets, alternativā medicīna un nākotne
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Medicīnas socioloģijas pamati
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Galvenās teorijas socioloģijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Veselības un slimības jēdzieni
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ķermeņa izpratne socioloģijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sociālā nevienlīdzība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Dzīvesstili
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Garīgo slimību interpretācija socioloģijā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ārsta un pacienta attiecības
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Komplementārā un alternatīvā medicīna
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sociālās pārmaiņas un globālie procesi veselības aprūpē
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Kursa 1. daļai:

2.

Klīve, V.V. Rīcības ceļos. Rīga: Zinātne, 1998. (akceptējams izdevums)

3.

Sīle, V. (sast.) Biomedicīnas ētika. Teorija un prakse. Rīga: RSU, 2006. (akceptējams izdevums)

4.

Neiders, I. Gēnu redaktori. Rīgas Laiks, 2018, Septembris, 10.-19. lpp.

5.

Kuhse, H & Singer, P. (eds.) A Companion to Bioethics. Blackwell Publishing, 2nd Edition, 2009. (akceptējams izdevums)Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Neiders, I. “Cilvēka uzlabošana.” Sīlis, V. Neiders, I. (red.) Filosofiskā antropoloģija II, Rīga, RSU, 2018.

7.

Singers, P. “Dzīvnieku atbrīvošana” (Kentaurs XXI, 2001, 25, 94.-107. lpp.) (akceptējams izdevums)

8.

Kursa 2. daļai:

9.

Bite, D. (zin. red.). 2022. Medicīnas socioloģija. Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem)

10.

Collyer, Fran (ed.). 2015. The Palgrave Handbook of Social Theory in Health, Illness and Medicine. Palgrave Macmillan. eBook Collection (EBSCOhost)Piemērots angļu valodas plūsmai

11.

Ivanovs, Andrejs. 2016. Riska faktoru analīze saslimšanai ar tuberkulozi Latvijā. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem)

12.

Mežinska, Signe. 2011. Hroniskas slimības subjektīvā pieredze un pensijas vecuma cilvēku dzīves kvalitāte. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem) (akceptējams izdevums)

13.

Salmane - Kuļikovska, Ieva. 2014. Bezrecepšu medikamentu, vitamīnu un uztura bagātinātāju lietošana Latvijā. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem)

14.

Sīlis, Vents. 2018. “veselības un medicīnas socioloģija.” no Nacionālā enciklopēdija (latviešu plūsmas studentiem)

15.

Sīlis, Vents. 2010. Latvijas iedzīvotāju veselības uzvedība un dzīves kvalitāte. Promocijas darbs, Rīga: RSU (latviešu plūsmas studentiem) (akceptējams izdevums)

16.

Vībane, Kristīne. 2019. Insultu pārcietušo cilvēku un viņu tuvinieku insultpratība. Promocijas darbs, Rīga: LU Sociālo zinātņu fakultāte (latviešu plūsmas studentiem)

17.

Vībane, Kristīne. 2018. “klīniskā socioloģija.” no Nacionālā enciklopēdija (latviešu plūsmas studentiem)

18.

Weiss, Gregory L., and Lynne E. Lonnquist. 2017. The Sociology of Health, Healing, and Illness. 9th edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. eBook Collection (EBSCOhost)Piemērots angļu valodas plūsmai

19.

Ettorre, Elizabeth. 2010. Culture, Bodies and the Sociology of Health. Farnham : Routledge. eBook Academic Collection (EBSCOhost) (klasiska mācību grāmata medicīnas socioloģijā)Piemērots angļu valodas plūsmai

20.

Will, Catherine M. 2020. 'And breathe...'? The sociology of health and illness in COVID‐19 time. Sociology of Health & Illness. Jun2020, Vol. 42 Issue 5, p.967-971.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Kursa 1. daļai:

2.

Kuhse, H. (ed.) Bioethics. An Anthology. Blackwell Publishing. 2006.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Steinbock, B. (ed.) The Oxford Handbook of Bioethics. Oxford: Oxford University Press, 2009.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Campbell, A. Bioethics: The Basics, Routledge, 2017.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Kursa 2. daļai:

6.

Association, Press. 2016. “‘Postcode Lottery’ Revealed in NHS Care.” The Guardian, September 8, 2016, sec. Society.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Clarke, Alan. 2010. The Sociology of Healthcare: 2nd Edition. London: Pearson. Kopkatalogā (klasiska mācību grāmata medicīnas socioloģijā)Piemērots angļu valodas plūsmai

8.

Cockerham, William C. 2013. “Sociological Theory in Medical Sociology in the Early Twenty-First Century.” Social Theory & Health 11 (3): 241–55. Health Research Premium CollectionPiemērots angļu valodas plūsmai

9.

Kitto, Simon. 2011. Sociology of Interprofessional Health Care Practice: Critical Reflections and Concrete Solutions. New York : Nova Science Publishers. eBook Academic Collection (EBSCOhost)Piemērots angļu valodas plūsmai

10.

Neiders, Ivars. 2015. “Budžeta ‘ēdāji’ - Rīgas Laiks.” Rīgas laiks, February 2015 (latviešu plūsmas studentiem)

11.

Nettleton, Sarah. 2013. The Sociology of Health and Illness. Reprinted. Cambridge: Polity Press. (klasiska medicīnas socioloģijas mācību grāmata)Piemērots angļu valodas plūsmai

12.

“Pētījums: 87% iedzīvotāju veselības aprūpes pieejamību vērtē kā viduvēju vai sliktu.” n.d. Accessed September 5, 2019. (latviešu plūsmas studentiem)

13.

Relating Social Theories to Medicine. n.d. Accessed September 3, 2019Piemērots angļu valodas plūsmai

14.

“Sabiedrības aizspriedumi atspoguļojas mediķos; HIV pacientiem atsaka pieņemšanu.” 2019. TVNET. April 14, 2019 (latviešu plūsmas studentiem)