Speciālā pedagoģija sporta un veselības stundā
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studentiem izpratni par speciālās pedagoģijas teoriju un praksi, sporta aktivitāšu plānošanu un ieviešanu, kā arī palīglīdzekļu pielietošanu, lai veicinātu izglītojamo individuālo attīstību, mācīšanās procesu, personības un sociālo izaugsmi sporta un veselības stundās, ievērojot iekļaujošas izglītības principus. Mācīt studentus praktiski pielietot iegūtās zināšanas savā profesionālajā darbībā.
Priekšzināšanas
Sekmīgi apgūti studiju kursi "Klasvadība un projekti skolā" un "Pirmsskolas un skolas sporta izglītība".
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Spēj definēt speciālās pedagoģijas un iekļaujošas izglītības terminus.
Intervijas
2.Spēj nosaukt un raksturot speciālās pedagoģijas nozares, tās veidus un speciālās izglītības programmas, kā arī analizēt audzēkņu speciālo vajadzību izpausmes izglītības procesā.
Intervijas
3.Zina par dažādiem funkcionāliem traucējumiem un to ietekmi uz audzēkņu iekļaušanu sports un veselība stundās.
Intervijas
4.Identificē un raksturo atbalsta sniegšanu audzēknim ar speciālām vajadzībām – skolas vidē, gan ārpus izglītības vidē, lai nodrošinātu skolēna attīstību un iekļaušanos sabiedrībā.
Intervijas
5.Spēj izprast Pedagoģiski medicīniskās komisijas darbības specifiku Latvijā.
Intervijas
Prasmes
1.Lieto speciālās pedagoģijas un iekļaujošas izglītības jēdzienus/terminus.
Intervijas
2.Apkopo svarīgu informāciju par skolēna ar speciālām vajadzībām izglītības iespējām.
Intervijas
3.Atlasa un pielāgo speciālās pedagoģijas metodes darbā ar audzēkņiem, kuriem ir redzes, dzirdes, kustību traucējumi un garīgās attīstības traucējumiem sporta un veselības mācību stundā.
Intervijas
4.Lieto alternatīvās komunikācijas līdzekļus sarunā ar audzēkņiem, kuriem ir redzes, dzirdes, kustību un garīgās attīstības traucējumi.
Intervijas
5.Pielāgo mācību procesu un dažādus sporta veidus personām ar funkcionēšanas traucējumiem, ņemot vērā viņu individuālās vajadzības un iespējas.
Intervijas
6.Veido un uztur iekļaujošu vidi, kas nodrošina skolēniem emocionālo un fizisko drošību.
Intervijas
Kompetences
1.Spēj diferencēt speciālās izglītības programmas un iekļaujošas skolas modeļus.
Individuālais plāns
2.Spēj izvēlēties un pielāgot aktivitātes dažādām speciālo vajadzību grupām un argumentēt savu viedokli.
Individuālais plāns
3.Spēj pielāgot programmu, atbilstoši audzēkņa ar funkcionāliem traucējumiem individuālajām spējām.
Individuālais plāns
4.Spēj pielāgot attīstošās nodarbības, lai sekmētu Valsts pamatizglītības standartā izvirzīto kompetenču apgūšanu, atbilstoši izglītojamā spējām un veselības stāvoklim, izvērtējot to efektivitāti un pielāgošanas nepieciešamību.
Individuālais plāns
5.Diskutē un pamato viedokli par iekļaujošās izglītības problemātiku, attīstības tendencēm Latvijā un tās pilnveides iespējām.
Individuālais plāns
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Intervijas |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Intervija ar diviem praktizējošiem sporta pedagogiem, kuri strādā ar skolēniem ar īpašām vajadzībām. Intervijas laikā noskaidrot: kādi atbalsta pasākumi (ietver pielāgotu sporta inventāru, individuālu pieeju un palīglīdzekļus, kas atvieglo uzdevumu izpildi) tiek izmantoti, lai veicinātu skolēnu ar attīstības traucējumiem iekļaušanos sporta un veselības stundā? Kādi ir/bija šķēršļi, kas būtiski ietekmē pilnvērtīga atbalsta sniegšanas iespējas? Ar kādām problēmām iekļaujošās izglītības kontekstā sporta pedagogi saskārušies, un kādi risinājumi ir ieviesti (iekļaujot vismaz divus konkrētus praktiskus piedāvājumus, kas atbilst konkrētā skolēna individuālajām (speciālajām) vajadzībām)? Kādus metodiskos ieteikumus sporta pedagogi sniegtu kolēģiem darbā ar skolēniem, kuriem ir īpašas (speciālas) vajadzības? Kādus ieteikumus sporta pedagogi dotu skolēnu ģimenēm, lai veicinātu bērna attīstību un iekļaušanos mācību procesā un sportā? Analizēt un salīdzīnāt abu sporta pedagogu pieredzi un izdarīt savus secinājumus. |
||
|
2.
Individuālais plāns |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izveidot individuālo izglītības programmas apguves plānu vienam skolēnam. Rezultāts: Izveidots sporta aktivitātes plāns ar pielāgojumiem konkrētam skolēnam, nodrošinot viņa iespēju aktīvi piedalīties sporta un veselības stundā. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads speciālajā pedagoģija. Speciālās pedagoģijas un iekļaujošas izglītības termini
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējās izglītības īpašie veidi. Mācību procesa un aktivitāšu plānošana, pielāgošana. Individualizācijas un diferenciācijas pieeja
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējās izglītības īpašie veidi. Mācību procesa un aktivitāšu plānošana, pielāgošana. Individualizācijas un diferenciācijas pieeja
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo traucējumu raksturojums un to ietekme uz skolēnu ar funkcionāliem traucējumiem piedalīšanos sporta un veselības stundā. Ieteicamās fiziskās aktivitātes skolēniem ar dažādiem veselības traucējumiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo traucējumu raksturojums un to ietekme uz skolēnu ar funkcionāliem traucējumiem piedalīšanos sporta un veselības stundā. Ieteicamās fiziskās aktivitātes skolēniem ar dažādiem veselības traucējumiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. Universālais dizains
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. Universālais dizains
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads speciālajā pedagoģija. Speciālās pedagoģijas un iekļaujošas izglītības termini
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vispārējās izglītības īpašie veidi. Mācību procesa un aktivitāšu plānošana, pielāgošana. Individualizācijas un diferenciācijas pieeja
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo traucējumu raksturojums un to ietekme uz skolēnu ar funkcionāliem traucējumiem piedalīšanos sporta un veselības stundā. Ieteicamās fiziskās aktivitātes skolēniem ar dažādiem veselības traucējumiem
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sadarbība un atbalsta pasākumi izglītojamiem ar speciālām vajadzībām vispārējās izglītības programmas apguvē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Haegele, J. Hodge, S. & Shapiro, D. (Eds) (2022). Routledge Handbook of Adapted Physical Education. Routledge Internationas Handbook
Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā: Pētījuma gala ziņojums. (2020). Latvijas Republikas Saeima.
Kasser S.L., Lytle R.,K. (2013). Inclusive Physical Activity: promoting Health for a Lifetime. Human Kinetics (izdevums akceptējams)
Luke E. Kelly. editor (2020). Adapted Physical Education National Standards, Champaign, IL: Human Kinetics
Rīgas domes Labklājības departaments (2014-2019). Projekts "Vizuālā atbalsta materiālu darbnīcas pozitīvai uzvedībai bērniem un jauniešiem ar uzvedības traucējumiem".
Tūbele S., Landra T., Šūmane I., Burčaka M., Laganovska E., Kušnere S., Vīgante R. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem darbam ar izglītojamiem, kuriem ir mācīšanās traucējumi un redzes traucējumi. Rīga: VISC (izdevums akceptējams)
Tūbele S., Šteinberga A. (2004). Ievads speciālajā pedagoģijā. Rīga: RaKa (izdevums akceptējams)
Winnick, J. P., Porretta, D. L. (2022). Adapted physical education and sport (7th Edition). Human Kinetics
Bautre I., Falka G., Pērkone G., Tihomirova I. (2022). Sports un veselība 8. klasei. Metodiskā atbalsta materiāls pārejai uz mācībām valsts valodā. Valsts izglītības satura centrs.
Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā. Pētījuma gala ziņojums (2020). Latvijas Republikas Saeima.
Zommere L., Ābelniece I. (2022). Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana Metodiskie ieteikumi. Rīga:VISC
Papildu literatūra
Bālan V., Mujea A., Gherghel C. (2019). Bocce practical guide. Bucuresti: Discobolul
Bethere D., Līdaka A., Plostniece A., Ponomorjova J., Striguna S. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem darbam ar izglītojamiem, kuriem ir autisms (2013). Rīga:VISC
Bērtule D. (2018). Bērnu ar cerebrālo trieku ģimeņu vajadzības un tās ietekmējošie faktori. Promocijas darbs. RSU.
Brahuna I., Gorkija L. (2016). Sociālpedagoģiskais darbs pusaudžu saskarsmes prasmju pilnveidošanā: metodiskais līdzeklis. - Rīga: Aisma, profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs.
Bethere D., Līdaka A., Plostniece A., Ponomorjova J., Striguna S. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem darbam ar izglītojamiem, kuriem ir uzvedības traucējumi. Rīga:VISC
Falka A., Zommere L. (2023). Atbalsta komandas darba organizācija izglītības iestādē.Metodiskie ieteikumi. Rīga: VISC
Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M.E., Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed., Human Kinetics
Īdo Kedars (2025). Īdo Autisma zemē. Zvaigzne ABC
Lieberman, L. J., Grenier, M., Brian, A., Arndt, K. (2021). Universal design for learning in physical education. Human Kinetics
Lieberman, L. J., Houston-Wilson, C., Grenier M. (2025). Strategies for inclusion: physical education for everyone. Human Kinetics.
Reigase M., Prudņikova I. (2017). Ieteikumi iekļaujošas izglītības īstenošanai. Metodiskais materiāls. Rīga:VISC
Strazdiņa N. (2023). Veselīga dzīvesveida ieradumu veidošanās fiziskajās aktivitātēs dienas garumā. Drukātava. Iz
Tereško A., Kondrova A., Rozenfelde M., Želve I. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem sociālo prasmju, uzvedības un mācību sasniegumu izvērtēšanai. Rīga: VISC
Metodikais materiāls sociālajam darbam ar pilngadīgām personam ar garīga rakstura traucējumiem (2019). Labklājības ministrija.
A Quick Guide to Coach Recruitment and Retention (2024). Special Olympics. https://resources.specialolympics.org/sports-essentials/sports-and-coaching/a-quick-guide-to-coach-recruitment-and-retention
De Vroey A., Symeonidou S., Lecheval A., red. (2020). Skolotāju profesionālā iekļaujošā apmācība: 1. posms. Kopsavilkuma pārskats. Odense, Dānija. ISBN: 978-87-7110-923-8
Citi informācijas avoti
Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā (2020). Pētījuma gala ziņojums. Latvijas Republikas Saeima.
Skolas bibliotēka – atbalsts pilnveidotajā mācību saturā (2022). Skola2030 un Latvijas Nacionālās bibliotēkas Bibliotēku attīstības centra izdevums skolu bibliotekāriem.
Taking stock of the health-related Sustainable Development Goals in the COVID-19 era with a focus on leaving no one behind. The European Health report (2022). World Health Organization.
Vadlīnijas mācību satura plānošanai un īstenošanai Covid-19 izplatības laikā. Metodiskie ieteikumi vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm (2021). Valsts izglītības satura centrs. ESF projekts Nr. 8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā
Vai bērnam ar speciālām vajadzībām ir iespēja saņemt tā spējām, vajadzībām un bērna labākajām interesēm atbilstošu izglītību? Revīzijas ziņojums (2021). Latvijas Republika Valsts kontrole, Rīga.