Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Speciālā pedagoģija sporta un veselības stundā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_453
Zinātnes nozare
Sporta pedagoģija; Sporta teorija un vēsture; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris; Uzņēmējdarbības vadība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika (neklātiene)

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem izpratni par speciālās pedagoģijas teoriju un praksi, sporta aktivitāšu plānošanu un ieviešanu, kā arī palīglīdzekļu pielietošanu, lai veicinātu izglītojamo individuālo attīstību, mācīšanās procesu, personības un sociālo izaugsmi sporta un veselības stundās, ievērojot iekļaujošas izglītības principus. Mācīt studentus praktiski pielietot iegūtās zināšanas savā profesionālajā darbībā.

Priekšzināšanas

Sekmīgi apgūti studiju kursi "Klasvadība un projekti skolā" un "Pirmsskolas un skolas sporta izglītība".

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Spēj definēt speciālās pedagoģijas un iekļaujošas izglītības terminus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Intervijas

2.Spēj nosaukt un raksturot speciālās pedagoģijas nozares, tās veidus un speciālās izglītības programmas, kā arī analizēt audzēkņu speciālo vajadzību izpausmes izglītības procesā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Intervijas

3.Zina par dažādiem funkcionāliem traucējumiem un to ietekmi uz audzēkņu iekļaušanu sports un veselība stundās.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Intervijas

4.Identificē un raksturo atbalsta sniegšanu audzēknim ar speciālām vajadzībām – skolas vidē, gan ārpus izglītības vidē, lai nodrošinātu skolēna attīstību un iekļaušanos sabiedrībā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Intervijas

5.Spēj izprast Pedagoģiski medicīniskās komisijas darbības specifiku Latvijā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Intervijas

Prasmes

1.Lieto speciālās pedagoģijas un iekļaujošas izglītības jēdzienus/terminus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Intervijas

2.Apkopo svarīgu informāciju par skolēna ar speciālām vajadzībām izglītības iespējām.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Intervijas

3.Atlasa un pielāgo speciālās pedagoģijas metodes darbā ar audzēkņiem, kuriem ir redzes, dzirdes, kustību traucējumi un garīgās attīstības traucējumiem sporta un veselības mācību stundā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Intervijas

4.Lieto alternatīvās komunikācijas līdzekļus sarunā ar audzēkņiem, kuriem ir redzes, dzirdes, kustību un garīgās attīstības traucējumi.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Intervijas

5.Pielāgo mācību procesu un dažādus sporta veidus personām ar funkcionēšanas traucējumiem, ņemot vērā viņu individuālās vajadzības un iespējas.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Intervijas

6.Veido un uztur iekļaujošu vidi, kas nodrošina skolēniem emocionālo un fizisko drošību.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Intervijas

Kompetences

1.Spēj diferencēt speciālās izglītības programmas un iekļaujošas skolas modeļus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Individuālais plāns

2.Spēj izvēlēties un pielāgot aktivitātes dažādām speciālo vajadzību grupām un argumentēt savu viedokli.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Individuālais plāns

3.Spēj pielāgot programmu, atbilstoši audzēkņa ar funkcionāliem traucējumiem individuālajām spējām.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Individuālais plāns

4.Spēj pielāgot attīstošās nodarbības, lai sekmētu Valsts pamatizglītības standartā izvirzīto kompetenču apgūšanu, atbilstoši izglītojamā spējām un veselības stāvoklim, izvērtējot to efektivitāti un pielāgošanas nepieciešamību.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Individuālais plāns

5.Diskutē un pamato viedokli par iekļaujošās izglītības problemātiku, attīstības tendencēm Latvijā un tās pilnveides iespējām.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Individuālais plāns

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Intervijas

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Intervija ar diviem praktizējošiem sporta pedagogiem, kuri strādā ar skolēniem ar īpašām vajadzībām. Intervijas laikā noskaidrot:

kādi atbalsta pasākumi (ietver pielāgotu sporta inventāru, individuālu pieeju un palīglīdzekļus, kas atvieglo uzdevumu izpildi) tiek izmantoti, lai veicinātu skolēnu ar attīstības traucējumiem iekļaušanos sporta un veselības stundā?

Kādi ir/bija šķēršļi, kas būtiski ietekmē pilnvērtīga atbalsta sniegšanas iespējas?

Ar kādām problēmām iekļaujošās izglītības kontekstā sporta pedagogi saskārušies, un kādi risinājumi ir ieviesti (iekļaujot vismaz divus konkrētus praktiskus piedāvājumus, kas atbilst konkrētā skolēna individuālajām (speciālajām) vajadzībām)?

Kādus metodiskos ieteikumus sporta pedagogi sniegtu kolēģiem darbā ar skolēniem, kuriem ir īpašas (speciālas) vajadzības?

Kādus ieteikumus sporta pedagogi dotu skolēnu ģimenēm, lai veicinātu bērna attīstību un iekļaušanos mācību procesā un sportā?

Analizēt un salīdzīnāt abu sporta pedagogu pieredzi un izdarīt savus secinājumus.

2.

Individuālais plāns

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Izveidot individuālo izglītības programmas apguves plānu vienam skolēnam.

Rezultāts:

Izveidots sporta aktivitātes plāns ar pielāgojumiem konkrētam skolēnam, nodrošinot viņa iespēju aktīvi piedalīties sporta un veselības stundā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads speciālajā pedagoģija. Speciālās pedagoģijas un iekļaujošas izglītības termini
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vispārējās izglītības īpašie veidi. Mācību procesa un aktivitāšu plānošana, pielāgošana. Individualizācijas un diferenciācijas pieeja
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vispārējās izglītības īpašie veidi. Mācību procesa un aktivitāšu plānošana, pielāgošana. Individualizācijas un diferenciācijas pieeja
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Funkcionālo traucējumu raksturojums un to ietekme uz skolēnu ar funkcionāliem traucējumiem piedalīšanos sporta un veselības stundā. Ieteicamās fiziskās aktivitātes skolēniem ar dažādiem veselības traucējumiem
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Funkcionālo traucējumu raksturojums un to ietekme uz skolēnu ar funkcionāliem traucējumiem piedalīšanos sporta un veselības stundā. Ieteicamās fiziskās aktivitātes skolēniem ar dažādiem veselības traucējumiem
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. Universālais dizains
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. Universālais dizains
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA (NEKLĀTIENE)
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads speciālajā pedagoģija. Speciālās pedagoģijas un iekļaujošas izglītības termini
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vispārējās izglītības īpašie veidi. Mācību procesa un aktivitāšu plānošana, pielāgošana. Individualizācijas un diferenciācijas pieeja
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Funkcionālo traucējumu raksturojums un to ietekme uz skolēnu ar funkcionāliem traucējumiem piedalīšanos sporta un veselības stundā. Ieteicamās fiziskās aktivitātes skolēniem ar dažādiem veselības traucējumiem
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes personām dažādās attīstības fāzēs. Klasifikācijas
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sadarbība un atbalsta pasākumi izglītojamiem ar speciālām vajadzībām vispārējās izglītības programmas apguvē
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sporta organizācijas un galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Haegele, J. Hodge, S. & Shapiro, D. (Eds) (2022). Routledge Handbook of Adapted Physical Education. Routledge Internationas Handbook

2.

Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā: Pētījuma gala ziņojums. (2020). Latvijas Republikas Saeima.

3.

Kasser S.L., Lytle R.,K. (2013). Inclusive Physical Activity: promoting Health for a Lifetime. Human Kinetics (izdevums akceptējams)

4.

Luke E. Kelly. editor (2020). Adapted Physical Education National Standards, Champaign, IL: Human Kinetics

5.

Rīgas domes Labklājības departaments (2014-2019). Projekts "Vizuālā atbalsta materiālu darbnīcas pozitīvai uzvedībai bērniem un jauniešiem ar uzvedības traucējumiem".

6.

Tūbele S., Landra T., Šūmane I., Burčaka M., Laganovska E., Kušnere S., Vīgante R. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem darbam ar izglītojamiem, kuriem ir mācīšanās traucējumi un redzes traucējumi. Rīga: VISC (izdevums akceptējams)

7.

Tūbele S., Šteinberga A. (2004). Ievads speciālajā pedagoģijā. Rīga: RaKa (izdevums akceptējams)

8.

Winnick, J. P., Porretta, D. L. (2022). Adapted physical education and sport (7th Edition). Human Kinetics

9.

Bautre I., Falka G., Pērkone G., Tihomirova I. (2022). Sports un veselība 8. klasei. Metodiskā atbalsta materiāls pārejai uz mācībām valsts valodā. Valsts izglītības satura centrs.

10.

Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā. Pētījuma gala ziņojums (2020). Latvijas Republikas Saeima.

11.

Zommere L., Ābelniece I. (2022). Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana Metodiskie ieteikumi. Rīga:VISC

Papildu literatūra

1.

Bālan V., Mujea A., Gherghel C. (2019). Bocce practical guide. Bucuresti: Discobolul

2.

Bethere D., Līdaka A., Plostniece A., Ponomorjova J., Striguna S. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem darbam ar izglītojamiem, kuriem ir autisms (2013). Rīga:VISC

3.

Bērtule D. (2018). Bērnu ar cerebrālo trieku ģimeņu vajadzības un tās ietekmējošie faktori. Promocijas darbs. RSU.

4.

Brahuna I., Gorkija L. (2016). Sociālpedagoģiskais darbs pusaudžu saskarsmes prasmju pilnveidošanā: metodiskais līdzeklis. - Rīga: Aisma, profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs.

5.

Bethere D., Līdaka A., Plostniece A., Ponomorjova J., Striguna S. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem darbam ar izglītojamiem, kuriem ir uzvedības traucējumi. Rīga:VISC

6.

Falka A., Zommere L. (2023). Atbalsta komandas darba organizācija izglītības iestādē.Metodiskie ieteikumi. Rīga: VISC

7.

Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M.E., Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed., Human Kinetics

8.

Īdo Kedars (2025). Īdo Autisma zemē. Zvaigzne ABC

9.

Lieberman, L. J., Grenier, M., Brian, A., Arndt, K. (2021). Universal design for learning in physical education. Human Kinetics

10.

Lieberman, L. J., Houston-Wilson, C., Grenier M. (2025). Strategies for inclusion: physical education for everyone. Human Kinetics.

11.

Reigase M., Prudņikova I. (2017). Ieteikumi iekļaujošas izglītības īstenošanai. Metodiskais materiāls. Rīga:VISC

12.

Strazdiņa N. (2023). Veselīga dzīvesveida ieradumu veidošanās fiziskajās aktivitātēs dienas garumā. Drukātava. Iz

13.

Tereško A., Kondrova A., Rozenfelde M., Želve I. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem sociālo prasmju, uzvedības un mācību sasniegumu izvērtēšanai. Rīga: VISC

14.

Metodikais materiāls sociālajam darbam ar pilngadīgām personam ar garīga rakstura traucējumiem (2019). Labklājības ministrija.

16.

De Vroey A., Symeonidou S., Lecheval A., red. (2020). Skolotāju profesionālā iekļaujošā apmācība: 1. posms. Kopsavilkuma pārskats. Odense, Dānija. ISBN: 978-87-7110-923-8

17.

Ozols R. (2020). Diferenciācija, individualizācija un personalizācija. IKVD.

Citi informācijas avoti

1.

Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā (2020). Pētījuma gala ziņojums. Latvijas Republikas Saeima.

2.

Special Olympics mājaslapa

3.

Latvijas Autisma apvienība. Piktogrammas PDF formātā pieejamas mājaslapā

4.

Playing for All - Delivery Guide (2022). Special Olympics Australia.

5.

Skolas bibliotēka – atbalsts pilnveidotajā mācību saturā (2022). Skola2030 un Latvijas Nacionālās bibliotēkas Bibliotēku attīstības centra izdevums skolu bibliotekāriem.

6.

Taking stock of the health-related Sustainable Development Goals in the COVID-19 era with a focus on leaving no one behind. The European Health report (2022). World Health Organization.

7.

Vadlīnijas mācību satura plānošanai un īstenošanai Covid-19 izplatības laikā. Metodiskie ieteikumi vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm (2021). Valsts izglītības satura centrs. ESF projekts Nr. 8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā

8.

Vai bērnam ar speciālām vajadzībām ir iespēja saņemt tā spējām, vajadzībām un bērna labākajām interesēm atbilstošu izglītību? Revīzijas ziņojums (2021). Latvijas Republika Valsts kontrole, Rīga.