Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vispārīgā un attīstības psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_403
Zinātnes nozare
Attīstības psiholoģija; Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika (neklātiene)

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt izpratnes veidošanos par psiholoģiju kā zinātni un tās saikni ar citām zinātnēm. Veicināt izpratni par personības psihisko izziņas procesu norisēm un izpausmēm, kā arī sniegt zināšanas šo procesu attīstības pamatprincipiem. Veicināt izpratni par personības psihisko procesu, emocionālo stāvokļu un individuālo īpašību būtību un to izpausmēm sporta vidē. Vecināt izpratni par cilvēka attīstības likumsakarībām un īpatnībām dažādos dzīves posmos, par iespējām personības attīstības sekmēšanā un savas personības izaugsmes stimulēšanā.

Priekšzināšanas

Sekmīgi pabeigta vidusskolas programma, vēlamas priekšzināšanas par CNS uzbūvi un funkcijām.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Nosauc psiholoģijas izpētes metodes, psiholoģijas teorētiskos pamatvirzienus un lieto atbilstošu nozares terminoloģiju.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums - tests

2.Apraksta attīstības psiholoģijas priekšmeta specifiku, cilvēka kognitīvo un sociāli-emocionālo jomu un to attīstību.

3.Definē psihiskos izziņas procesus un apraksta personības attīstības vecumposmu periodizāciju, personības attīstības teorijas un skaidro pieejas personības attīstībā.

Prasmes

1.Pielieto apgūtos teorētiskos pamatus par personības izpētes pieejām personības raksturojumā.

2.Raksturo katru vecumposmu pēc attīstības jomām - fiziskā, kognitīvā, emocionālā un sociālajā attīstībā.

3.Pielieto iegūtās zināšanas savas personības attīstības skaidrojumā.

Kompetences

1.Analizē psihisko parādību norises un cilvēka attīstības pamatprincipus, to izpausmes profesionālajā darbībā.

2.Teorētiski izvērtē un pielieto dažādas metodikas un praktiskās pieejas pedagoģiskajā darbā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

15,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studenti patstāvīgā darba ietvaros izveido psihisko izziņas procesu domu karti, izvērtējot psihisko procesu savstarpējo mijiedarbību gadījuma analīzē.

2.

Pārbaudījums - dzīves gājuma analīze

15,00% no gala vērtējuma
10 balles

Analītiska viena psiholoģijas teorētiskā virziena apraksts saistībā ar dzīves gājuma analīzi. Tiek iesniegta dzīves gājuma analīze, kurā tiek analizēta indivīda attīstības procesa gaita dažādos vecumposmos, saistībā ar piedāvāto attīstības psiholoģijas teorētisko virzienu.

3.

Pārbaudījums - prezentācija

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Patstāvīgs integratīvs pētījums ar prezentācijas sagatavošanu par vienu no psihiskajām parādībām (sajūtas, uztvere, uzmanība, atmiņa, emocijas, motivācija, domāšana) un tās attīstīšanas iespējām treniņu procesā studenta izvēlētajā vecumposmā.

Prezentācija tiek sagatavota atbilstoši kritērijiem - 6 punkti

Pētījums tiek prezentēts seminārnodarbībā - 2 punkti

Secinājumi pētījumā tiek veidoti balstoties uz jaunākajām zinātniskajām atziņām -2

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums - tests

25,00% no gala vērtējuma
10 balles

Teorētisko zināšanu pārbaudes tests

2.

Pārbaudījums

15,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Aktīva līdzdalība nodarbībās

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets.
Apraksts

Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets, metodes un teorētiskie pamatvirzieni un nozares. Psiholoģijas saikne ar citām zinātnēm, psihiskās aprūpes speciālisti.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pētīšanas metodes psiholoģijā.
Apraksts

Pētījuma dizaini un ētiskie aspekti pētniecībā psiholoģijas nozarē. Zinātniski pamatotas literatūras izvēle.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pētīšanas metodes psiholoģijā.
Apraksts

Pētījuma dizaini un ētiskie aspekti pētniecībā psiholoģijas nozarē. Zinātniski pamatotas literatūras izvēle.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Zinātnisko pētījumu apskats.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesi.
Apraksts

Psihiskie izziņas procesi - sajūtas un uztvere.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Psihiskie izziņas procesi.
Apraksts

Uzmanība, tās veidi un loma sportā. Atmiņa, tās pamatprocesi, likumsakarības, veidi. Uzmanības un atmiņas loma un attīstīšanas iespējas trenera pedaģiskajā praksē.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Psihiskie izziņas procesi
Apraksts

Domāšana, tās veidi, īpatnības. Domāšanas operācijas. Intelekts.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Emocijas un jūtas.
Apraksts

Afektīvo procesu bioloģiskais pamats. Emocijas, emocionālie stāvokļi. Jūtas, to veidi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Motivācijas teorētiskie konstrukti
Apraksts

Motivācijas pamatcikls. Bāzes psiholoģiskās vajadzības. Gribas sfēra.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas.
Apraksts

Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Attīstības psiholoģija. Attīstības kritēriji un virzītājspēki.
Apraksts

Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pētīšanas metodes attīstības psiholoģijā un attīstības teorijas.
Apraksts

Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vecumposmu periodizācija. Attīstības jomas.
Apraksts

Vecumposmu periodizācija (D.Elkoņins, Ē.Ēriksons, Ž.Piaže u.c.) un jomas. Bērna psihiskās attīstības raksturojums pirmsskolā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Psihiskās attīstības raksturojums pusaudžu periodā
Apraksts

Psihiskās attīstības raksturojums pusaudžu periodā

Patstāvīgā darba "Dzīves gājuma analīze" studentu prezentācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Jauniešu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības.
Apraksts

Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga.

Patstāvīgā darba "Dzīves gājuma analīze" studentu prezentācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi.
Apraksts

Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi.

Patstāvīgā darba "Dzīves gājuma analīze" studentu prezentācijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Seminārnodarbība
Apraksts

Intergrātīvā patstāvīgā darba prezentēšana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Seminārnodarbība
Apraksts

Intergrātīvā patstāvīgā darba prezentēšana.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA (NEKLĀTIENE)
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets.
Apraksts

Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets, metodes un teorētiskie pamatvirzieni un nozares. Psiholoģijas saikne ar citām zinātnēm, psihiskās aprūpes speciālisti.

Pētīšanas metodes psiholoģijā.
Apraksts

Pētījuma dizaini un ētiskie aspekti pētniecībā psiholoģijas nozarē. Zinātniski pamatotas literatūras izvēle.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesi.
Apraksts

Psihiskie izziņas procesi - sajūtas un uztvere.

Psihiskie izziņas procesi.
Apraksts

Uzmanība, tās veidi un loma sportā. Atmiņa, tās pamatprocesi, likumsakarības, veidi. Uzmanības un atmiņas loma un attīstīšanas iespējas trenera pedaģiskajā praksē.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Emocijas un jūtas.
Apraksts

Afektīvo procesu bioloģiskais pamats. Emocijas, emocionālie stāvokļi. Jūtas, to veidi.

Motivācijas teorētiskie konstrukti
Apraksts

Motivācijas pamatcikls. Bāzes psiholoģiskās vajadzības. Gribas sfēra.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas.
Apraksts

Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Attīstības psiholoģija. Attīstības kritēriji un virzītājspēki.
Apraksts

Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā.

Pētīšanas metodes attīstības psiholoģijā un attīstības teorijas.
Apraksts

Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vecumposmu periodizācija. Attīstības jomas.
Apraksts

Vecumposmu periodizācija (D.Elkoņins, Ē.Ēriksons, Ž.Piaže u.c.) un jomas. Bērna psihiskās attīstības raksturojums pirmsskolā.

Psihiskās attīstības raksturojums pusaudžu periodā
Apraksts

Psihiskās attīstības raksturojums pusaudžu periodā

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Jauniešu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības.
Apraksts

Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga.

Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi.
Apraksts

Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Seminārnodarbība
Apraksts

Intergrātīvā patstāvīgā darba prezentēšana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Seminārnodarbība
Apraksts

Intergrātīvā patstāvīgā darba prezentēšana.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Sebre S., Miltuze A. 2022. Attīstības psiholoģija. R: Zvaigzne ABC

2.

Mārtinsone K., Miltuze A. 2015. Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi, Zvaigzne ABC

3.

Mārtinsone K., Miltuze A. 2015. Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, Zvaigzne ABC

4.

Spielman, R. M., Dumper, K., Jenkins, W., Lacombe, A., Lovett, M., Perlmutter, M. 2020. Psychology 2e (2nd ed.). OpenStax.

Papildu literatūra

1.

Raščevska, M. 2021. Domāt precīzi vai daudzveidīgi - konverģenta un diverģenta domāšana : monogrāfija. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds

2.

Kalvāns Ē. 2018. Attīstības psiholoģija. Rēzekne: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija

3.

Ābele A. 2000. Vispārīgā psiholoģija. R: RaKa. (akceptējams izdevums)

Citi informācijas avoti

1.

American Psychological Association. (n.d.). APA dictionary of psychology.

2.

Putniņš, I., & Raščevska, M. 2004. Angļu–latviešu psiholoģijas terminu vārdnīca. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.