Vispārīgā un attīstības psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt izpratnes veidošanos par psiholoģiju kā zinātni un tās saikni ar citām zinātnēm. Veicināt izpratni par personības psihisko izziņas procesu norisēm un izpausmēm, kā arī sniegt zināšanas šo procesu attīstības pamatprincipiem. Veicināt izpratni par personības psihisko procesu, emocionālo stāvokļu un individuālo īpašību būtību un to izpausmēm sporta vidē. Vecināt izpratni par cilvēka attīstības likumsakarībām un īpatnībām dažādos dzīves posmos, par iespējām personības attīstības sekmēšanā un savas personības izaugsmes stimulēšanā.
Priekšzināšanas
Sekmīgi pabeigta vidusskolas programma, vēlamas priekšzināšanas par CNS uzbūvi un funkcijām.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nosauc psiholoģijas izpētes metodes, psiholoģijas teorētiskos pamatvirzienus un lieto atbilstošu nozares terminoloģiju.
Pārbaudījums - tests
2.Apraksta attīstības psiholoģijas priekšmeta specifiku, cilvēka kognitīvo un sociāli-emocionālo jomu un to attīstību.
3.Definē psihiskos izziņas procesus un apraksta personības attīstības vecumposmu periodizāciju, personības attīstības teorijas un skaidro pieejas personības attīstībā.
Prasmes
1.Pielieto apgūtos teorētiskos pamatus par personības izpētes pieejām personības raksturojumā.
2.Raksturo katru vecumposmu pēc attīstības jomām - fiziskā, kognitīvā, emocionālā un sociālajā attīstībā.
3.Pielieto iegūtās zināšanas savas personības attīstības skaidrojumā.
Kompetences
1.Analizē psihisko parādību norises un cilvēka attīstības pamatprincipus, to izpausmes profesionālajā darbībā.
2.Teorētiski izvērtē un pielieto dažādas metodikas un praktiskās pieejas pedagoģiskajā darbā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
15,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Studenti patstāvīgā darba ietvaros izveido psihisko izziņas procesu domu karti, izvērtējot psihisko procesu savstarpējo mijiedarbību gadījuma analīzē. |
||
|
2.
Pārbaudījums - dzīves gājuma analīze |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Analītiska viena psiholoģijas teorētiskā virziena apraksts saistībā ar dzīves gājuma analīzi. Tiek iesniegta dzīves gājuma analīze, kurā tiek analizēta indivīda attīstības procesa gaita dažādos vecumposmos, saistībā ar piedāvāto attīstības psiholoģijas teorētisko virzienu. |
||
|
3.
Pārbaudījums - prezentācija |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Patstāvīgs integratīvs pētījums ar prezentācijas sagatavošanu par vienu no psihiskajām parādībām (sajūtas, uztvere, uzmanība, atmiņa, emocijas, motivācija, domāšana) un tās attīstīšanas iespējām treniņu procesā studenta izvēlētajā vecumposmā. Prezentācija tiek sagatavota atbilstoši kritērijiem - 6 punkti Pētījums tiek prezentēts seminārnodarbībā - 2 punkti Secinājumi pētījumā tiek veidoti balstoties uz jaunākajām zinātniskajām atziņām -2 |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums - tests |
25,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Teorētisko zināšanu pārbaudes tests |
||
|
2.
Pārbaudījums |
15,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Aktīva līdzdalība nodarbībās |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets.
Apraksts
Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets, metodes un teorētiskie pamatvirzieni un nozares. Psiholoģijas saikne ar citām zinātnēm, psihiskās aprūpes speciālisti. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētīšanas metodes psiholoģijā.
Apraksts
Pētījuma dizaini un ētiskie aspekti pētniecībā psiholoģijas nozarē. Zinātniski pamatotas literatūras izvēle. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētīšanas metodes psiholoģijā.
Apraksts
Pētījuma dizaini un ētiskie aspekti pētniecībā psiholoģijas nozarē. Zinātniski pamatotas literatūras izvēle. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnisko pētījumu apskats.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesi.
Apraksts
Psihiskie izziņas procesi - sajūtas un uztvere. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie izziņas procesi.
Apraksts
Uzmanība, tās veidi un loma sportā. Atmiņa, tās pamatprocesi, likumsakarības, veidi. Uzmanības un atmiņas loma un attīstīšanas iespējas trenera pedaģiskajā praksē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie izziņas procesi
Apraksts
Domāšana, tās veidi, īpatnības. Domāšanas operācijas. Intelekts. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas.
Apraksts
Afektīvo procesu bioloģiskais pamats. Emocijas, emocionālie stāvokļi. Jūtas, to veidi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Motivācijas teorētiskie konstrukti
Apraksts
Motivācijas pamatcikls. Bāzes psiholoģiskās vajadzības. Gribas sfēra. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas.
Apraksts
Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības psiholoģija. Attīstības kritēriji un virzītājspēki.
Apraksts
Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pētīšanas metodes attīstības psiholoģijā un attīstības teorijas.
Apraksts
Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vecumposmu periodizācija. Attīstības jomas.
Apraksts
Vecumposmu periodizācija (D.Elkoņins, Ē.Ēriksons, Ž.Piaže u.c.) un jomas. Bērna psihiskās attīstības raksturojums pirmsskolā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskās attīstības raksturojums pusaudžu periodā
Apraksts
Psihiskās attīstības raksturojums pusaudžu periodā |
|
Patstāvīgā darba "Dzīves gājuma analīze" studentu prezentācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Jauniešu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības.
Apraksts
Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga. |
|
Patstāvīgā darba "Dzīves gājuma analīze" studentu prezentācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi.
Apraksts
Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi. |
|
Patstāvīgā darba "Dzīves gājuma analīze" studentu prezentācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seminārnodarbība
Apraksts
Intergrātīvā patstāvīgā darba prezentēšana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seminārnodarbība
Apraksts
Intergrātīvā patstāvīgā darba prezentēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets.
Apraksts
Psiholoģija kā zinātne, izpētes priekšmets, metodes un teorētiskie pamatvirzieni un nozares. Psiholoģijas saikne ar citām zinātnēm, psihiskās aprūpes speciālisti. |
|
Pētīšanas metodes psiholoģijā.
Apraksts
Pētījuma dizaini un ētiskie aspekti pētniecībā psiholoģijas nozarē. Zinātniski pamatotas literatūras izvēle. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskie (jutekliskie) izziņas procesi.
Apraksts
Psihiskie izziņas procesi - sajūtas un uztvere. |
|
Psihiskie izziņas procesi.
Apraksts
Uzmanība, tās veidi un loma sportā. Atmiņa, tās pamatprocesi, likumsakarības, veidi. Uzmanības un atmiņas loma un attīstīšanas iespējas trenera pedaģiskajā praksē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Emocijas un jūtas.
Apraksts
Afektīvo procesu bioloģiskais pamats. Emocijas, emocionālie stāvokļi. Jūtas, to veidi. |
|
Motivācijas teorētiskie konstrukti
Apraksts
Motivācijas pamatcikls. Bāzes psiholoģiskās vajadzības. Gribas sfēra. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas.
Apraksts
Personības individuālās īpašības. Temperaments, raksturs, spējas. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Attīstības psiholoģija. Attīstības kritēriji un virzītājspēki.
Apraksts
Attīstības psiholoģijas priekšmets. Attīstības kritēriji un virzītājspēki, att. faktori. Vides un iedzimtības loma personības attīstībā. |
|
Pētīšanas metodes attīstības psiholoģijā un attīstības teorijas.
Apraksts
Attīstības psih. pētīšanas metodes. Attīstības teorijas (K.G.Jungs, A.Ādlers, Z.Freids, E.Ēriksons u.c.). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vecumposmu periodizācija. Attīstības jomas.
Apraksts
Vecumposmu periodizācija (D.Elkoņins, Ē.Ēriksons, Ž.Piaže u.c.) un jomas. Bērna psihiskās attīstības raksturojums pirmsskolā. |
|
Psihiskās attīstības raksturojums pusaudžu periodā
Apraksts
Psihiskās attīstības raksturojums pusaudžu periodā |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Jauniešu vecumposma psihiskās attīstības īpatnības.
Apraksts
Jaunības posma psiholoģiskais raksturojums. Morālās apziņas līmeņi pēc L.Kolberga. |
|
Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi.
Apraksts
Pieaugušu cilvēku un senioru attīstības pamatprincipi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seminārnodarbība
Apraksts
Intergrātīvā patstāvīgā darba prezentēšana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Seminārnodarbība
Apraksts
Intergrātīvā patstāvīgā darba prezentēšana. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sebre S., Miltuze A. 2022. Attīstības psiholoģija. R: Zvaigzne ABC
Mārtinsone K., Miltuze A. 2015. Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi, Zvaigzne ABC
Mārtinsone K., Miltuze A. 2015. Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, Zvaigzne ABC
Spielman, R. M., Dumper, K., Jenkins, W., Lacombe, A., Lovett, M., Perlmutter, M. 2020. Psychology 2e (2nd ed.). OpenStax.
Papildu literatūra
Raščevska, M. 2021. Domāt precīzi vai daudzveidīgi - konverģenta un diverģenta domāšana : monogrāfija. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds
Ābele A. 2000. Vispārīgā psiholoģija. R: RaKa. (akceptējams izdevums)
Citi informācijas avoti
Putniņš, I., & Raščevska, M. 2004. Angļu–latviešu psiholoģijas terminu vārdnīca. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.