Ambulatorā reimatoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Demonstrē padziļinātas un paplašinātas zināšanas par bērnu balsta un kustību (saistaudu) sistēmas un autoimūno saistaudu sistēmas slimību etioloģiju, patoģenēzi, diagnostiku, ārstēšanu un rehabilitāciju, kas nodrošina pamatu radošai domāšanai klīniskajā praksē un arī pētniecībā, kā arī spēju darboties starpdisciplinārā saskarē. 2. Par bērnu reimatoloģisko slimību diagnostikas, diferenciāldiagnostikas un ārstēšanas specifiku ambulatoros apstākļos, pārvaldīt reimatoloģisko slimību primāro un sekundāro profilaksi.
Prasmes
1.1. Ārsts izprot konkrētās problēmas būtību, diagnostikas algoritmus un spēj sniegt profesionālu specializētu neatliekamu palīdzību, kā arī praktiski realizē diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus, spēj veikt tālāku darbu, mācīšanos vai pētniecību sarežģītos un neprognozējamos apstākļos un, ja nepieciešams, tos pārveidot, lietojot jaunas pieejas. Ārstam ir spējas patstāvīgai attīstībai, prot labi komunicēt ar dažādiem pacientiem, viņu vecākiem, kolēģiem, ir prasmes pedagoģiskā un pētniecības darbā, ir darba organizācijas iemaņas 2. Pastāvīgi formulēt problēmas konkrētās medicīniskās klīniskās vai organizatoriskās situācijās un plānot adekvātus problēmu risinājumus, prast komunicēt ar kolēģiem, pacientiem un viņu piederīgajiem ambulatoros apstākļos.
Kompetences
1.1. Ārsts strādā atbilstoši savam pilnvaru lokam augstākajā zināšanu, prasmju, attieksmju apguves un lietošanas līmenī, veicot bērnu balsta un kustību (saistaudu) sistēmas un autoimūno saistaudu sistēmas slimību diagnostiku, ārstēšanu, rehabilitāciju un profilaksi, patstāvīgi plāno un organizē savu ārsta speciālista profesionālās kompetences pilnveidi un attīstību, uzņemas atbildību par personāla grupu darbu un spēj veikt inovācijas un uzņēmējdarbību. 2. Spēs izstrādāt savas tūlītējas darbības plānu un tālejošu rīcības taktiku attiecībā uz pacienta veselības problēmām un saskaņot to ar citu veselības aprūpes darbinieku darbību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Rezidents sagatavo semināru prezentācijas, padziļināti iepazīstoties un izmantojot pēdējo 5- 10 gadu literatūru.
2. Sagatvo 2 klīnisko gadījumu prezentācijas.
3. Patstāvīgi iemācās veikt klīniski praktiskos izmeklējumus un manipulācijas.
4. Rotācijas disciplīnas rezidenta teorētiskās un praktiskās zināšanas 10 ballu sistēmā novērtē attiecīgā rotācijas disciplīnas rezidenta vadītājs, par to izdarot ierakstu rezidentu grāmatā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Rotācijas cikla gala novērtējums ietver:
1. 50%- teorētiskais novērtējums semināru prezentāciju sagatavošana
2. 25% - klīnisko gadījumu prezentāciju sagatavošana
3. 25% - manipulāciju apguve
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
FCAS, MWS, CINCA
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Bioloģiskā terapija bērnu reimatoloģijā.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Ambulatora reimatoloģisku pacientu novērošana
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Bērnu reimatoloģijas tiesiskie pamati. Sociālā palīdzība.
Psihosociālas problēmas bērnu reimatoloģijā – ārsta kompetence, reakcija uz saslimšanu dažādos vecumos, vecāku reakcijas, ģimenes problēmas. Piekrišana terapijai, grūtības ārstēšanas laikā.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas pasākumu nozīme un ordinēšanas indikācijas, ņemot vērā Latvijas VM noteikumus, bērniem ar reimatoloģiskām saslimšanām.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Bērnu un jauniešu ar reimatoloģiskām saslimšanām pārejas process uz pieaugušo reimatologu aprūpi, t.sk., medikamentu ordiēšanas kārtība pēc NVD likumiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
P. Ross E., MD, PhD. Textbook of Pediatric Rheumatology. Published Elsewier, 2021.
Robert M. Kliegman, MD, Bonita M.D. Stanton, MD, Joseph St. Geme, Nina Schor and Richard E. Behrman, M.D. Nelson Textbook of Pediatrics. W. B. Saunders Company, 2020.
Papildu literatūra
Žurnāli:
Pediatric Rheumatology, ACR
The EULAR Journal: Annals of Rheumatis diseases
Oxford Jounals of Rheumatology
Citi informācijas avoti
Interneta informācijas avoti:
PEDINFO, Medscape, E medicine, PubMed, EndoText u.c.