Zinātniskā metodoloģija zobārstniecībā
Studiju kursa īstenotājs
-
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Spēs klasificēt pētījumu dizainus. • Zinās katra pētījuma dizaina sagaidāmos rezultātus un to izteiksmes veidus. • Spēs aprakstīt pētījumu metodes. • Zinās pētījuma protokola izstrādes procesu. • Spēs izskaidrot publikāciju novērtējuma kritērijus. • Zinās rezultātu analīzei nepieciešamo datu apstrādes procesu un statistikas testus. • Pazīs pētījuma ziņojuma un publikācijas rakstīšanas vadlīnijas katram pētījuma dizainam.
Prasmes
1.• Veiks literatūras mērķtiecīgu meklēšanu pēc noteiktiem kritērijiem. • Pielietos vadlīnijas zinātnisko publikāciju novērtēšanai. • Spēs zinātnisku publikāciju rezultātus pielietot klīniskās situācijās. • Pielietos vadlīnijas pētījumu protokolu izstrādei. • Spēs veikt vienkāršākos datu apstrādes un analīzes uzdevumus. • Spēs komunicēt mutiski un rakstiski par zinātnisku pētījumu rezultātiem.
Kompetences
1.Izmantojot iegūtās zināšanas par zinātniskās metodoloģijas pamatiem, patstāvīgi spēs risināt klīniskus jautājumus, meklējot, analizējot un kritiski izvērtējot zinātniskas publikācijas un ar atbalstu izplānot un veikt jaunu pētījumu, ievērojot datu menedžmenta FAIR principus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studentiem pēc katras lekcijas tiks piedāvātas aktivitātes padziļinātai tēmas izpētei; pēc nodarbībām būs jāiesniedz patstāvīgs uzdevums; semestra laikā jāsagatavo viens pētījuma protokols par paša izvēlētu tēmu un jāsagatavo prezentācija pēdējam kursa semināram.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Students sagatavo pētījuma protokolu sev izraudzītai pētījuma tēmai. Protokols ietver nosaukumu, administratīvos jautājumus, kopsavilkumu, ievadu, pētījuma jautājumu, mērķi, hipotēzi (atbilstoši pētījuma dizainam), pētījuma metožu aprakstu atbilstoši izvēlētā pētījuma dizainam, finansiālo plānojumu, laika plānojuma grafiku (Gantt diagrammu), pētniecības riskus, sasniedzamos rezultātus un literatūras sarakstu.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studenti formulē jautājumu PICO formātā; meklē pierādījumus biomedicīnas datu bāzēs; atlasa labākos pieejamos pierādījumus; lasa un kritiski izvērtē pieejamās informācijas ticamību; sintezē un integrē jauniegūto informāciju ar savu klīnisko vērtējumu; novērtē pieejamo pierādījumu atbilstību un piemērotību pacienta ārstēšanai.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Semināri tiks organizēti e-studiju vidē, izmantojot aktivitāti "Seminārs"; vērtējumu veidos 40% pasniedzēja vērtējums + 30% kolēģu vērtējums + 30% vērtējums par veiktajiem kolēģu darbu novērtējumiem.
Eksāmena vērtējums veidojas kā akumulatīvais vērtējums no visiem pārbaudījumiem:
0.3 * (1% pirmā semināra vērtējums + 19% otrā semināra vērtējums + 80% trešā seminara vērtējums) + 0.7 * (70% protokola novērtējums + 30% protokola prezentācijas vērtējums)
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Klīniskā jautājuma forma, pierādījumu meklēšana un analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu dizains – izplatības pētījumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu dizains – izplatības pētījumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu dizains – kohorta un gadījumu-kontroles pētījumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu dizains – kohorta un gadījumu-kontroles pētījumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu dizains – klīniskie pētījumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu dizains – klīniskie pētījumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu dizains – sistemātiskie literatūras pārskati
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma protokola un datu pārvaldes plāna rakstīšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu ievade, darbs ar datiem, to tīrīšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīze: aprakstošā datu analīze
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīze: datu vizualizācija un tabulas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīze: Analītiskā statistika
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma ziņojuma rakstīšana un publicēšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Prezentācijas konferencēs – tēzes, stenda referāts, mutiskā prezentācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Pētījumu protokolu prezentācijas
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Maldupa I, Uribe S. Ko nozīmē uz pierādījumiem balstīta zobārstniecība? Zobārstniecības raksti. 2014;(1):35–41.
Grimes DA, Schulz KF. An overview of clinical research: the lay of the land. Lancet. 2002 Jan 5;359(9300):57–61.
Richards D. Evidence-based Dentistry: Managing Information for Better Practice. Quintessence Pub.; 2008. 142 p.
Papildu literatūra
Sale JEM, Amin M, Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Glick M, Guyatt GH, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: VIII: How to appraise an article based on a qualitative study. The Journal of the American Dental Association. 2015 Aug 1;146(8):623–30.
Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, Guyatt GH, Azarpazhooh A. A practical approach to evidence-based dentistry: IV: How to use an article about harm. The Journal of the American Dental Association. 2015 Feb 1;146(2):94–101.e1.
Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, Guyatt GH, Azarpazhooh A. A practical approach to evidence-based dentistry: III: How to appraise and use an article about therapy. The Journal of the American Dental Association. 2015 Jan 1;146(1):42–9.e1.
Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Azarpazhooh A, Glick M, Guyatt GH. A practical approach to evidence-based dentistry: X: How to avoid being misled by clinical studies’ results in dentistry. The Journal of the American Dental Association. 2015 Dec 1;146(12):919–24.
Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Glick M, Guyatt GH, Azarpazhooh A. A practical approach to evidence-based dentistry: VI: How to use a systematic review. The Journal of the American Dental Association. 2015 Apr 1;146(4):255–65.e1.
Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Glick M, Guyatt GH, Neumann I, Azarpazhooh A. A practical approach to evidence-based dentistry: VII: How to use patient management recommendations from clinical practice guidelines. The Journal of the American Dental Association. 2015 May 1;146(5):327–36.e1.
Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, Guyatt GH, Azarpazhooh A. A practical approach to evidence-based dentistry: V: How to appraise and use an article about diagnosis. The Journal of the American Dental Association. 2015 Mar 1;146(3):184–91.e1.
Abrahamyan L, Pechlivanoglou P, Krahn M, Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Glick M, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: IX: How to appraise and use an article about economic analysis. The Journal of the American Dental Association. 2015 Sep 1;146(9):679–89.e1.
Baccaglini L, Shuster JJ, Cheng J, Theriaque DW, Schoenbach VJ, Tomar SL, et al. Design and statistical analysis of oral medicine studies: common pitfalls. Oral Dis. 2010 Apr;16(3):233–41.
Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, Guyatt GH, Azarpazhooh A. A practical approach to evidence-based dentistry: understanding and applying the principles of EBD. J Am Dent Assoc. 2014 Nov;145(11):1105–7.
Hall GM. How To Write a Paper. John Wiley & Sons; 2012. 176 p.
Greenhalgh T. How to Read a Paper: The Basics of Evidence-Based Medicine. John Wiley & Sons; 2014. 284 p.
Lesaffre E. Statistical and methodological aspects of oral health research. Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons; 2009.
Fletcher RH, Fletcher SW, Fletcher GS. Clinical Epidemiology: The Essentials. Lippincott Williams & Wilkins; 2012. 272 p.
Hulley SB, Cummings SR, Browner WS, Grady D, Newman TB. Designing Clinical Research. Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins; 2013. 367 p.