Psihiskā veselība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj definēt psihiskās veselības jēdzienu un būtību, un lomu vispārējā veselības stāvokļa saglabāšanā, identificēt tās preventīvo lomu attiecībā uz somatisko slimību etiopatoģenēzi, analizēt tās nozīmi ārsta profesijā, terapeitisko attiecību veidošanas procesā ar pacientiem.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs analizēt psihiskās veselības kritērijus, atpazīt tos klīniskajā praksē; spēs argumentēt zināšanas par psihiskās veselības būtisko lomu cilvēka veselības un dzīves kvalitātes nodrošināšanā.
Kompetences
1.Interpretēt psihiskās veselības un psihiskās patoloģijas jēdzienus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
Pārbaudījums
Studiju kursa tēmu plāns
-
Psihiskā veselība un tās kritēriji.
-
Psihiskās aizsardzības mehānismi.
-
Biopsihosociālais modelis.
-
Personību funkcionēšanas līmeņi.
-
Emociju klasifikācija un diferenciācija.
-
Stress – distress.
-
Emocionālās krīzes.
-
Ārsta – pacienta attiecības I.
-
Ārsta – pacienta attiecības II.
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022
K. Abrahamsson. R. Ennals. Sustainable work in Europe. Concepts, Conditions, Challenges. 2022 Edited Collection. 342 Pages
Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011
Gunta Ancāne, Andrejs Ancāns - Stress 21.gadsimtā. Kā palīdzēt sev un pacientiem. Latvijas Ārsts. 2, 2009, 10-15. (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne - Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13. (akceptējams izdevums)
Dreams in Jungian psychology: The use of dreams as an instrument for research, diagnosis and treatment of social phobia, 2009
Gunta Ancāne - „Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti.”//Latvijas Ārsts.- 2005/6. 77.-79. (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne - Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture//Psiholoģijas Pasaule. 2004.2. 36- 40. (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne - “ Psihosomatiskie traucējumi un slimības” “Psiholoģijas Pasaule”; nr.2004/04; 44.-49. (akceptējams izdevums)
Gunta Ancāne - Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.- 2004.-Nr.1-38.-43.lpp. (akceptējams izdevums)
Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001
Suzanne O'Sullivan. It's All in Your Head: Stories from the Frontline of Psychosomatic Illness. Vintage Publishing. 336 p.
Papildu literatūra
Artūrs Utināns - Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp.
Katedrā izstrādātie studentu pētnieciskie darbi/ student research works developed in the department:
1. Adelīna Nikitenko “Ģeneralizētas trauksmes izplatība Ogres pilsētas vidusskolēnu vidū un tās saistība ar vientulību.”
2. Aksel Darius Överlien Dalili “Burnout Syndrome in Medical Personnel During The Covid-19 Pandemic”
3. Ali Lavin “Changes of level of empathy in medical students during time of studies”
4. Ieva Kulša “Celikālijas psihosomatiskie aspekti.”
5. Jānis Kristpas Vasiļonoks “Ārstu-rezidentu spēja paziņot sliktas ziņas pacientam.”
6. Karīna Rudus “Saistība starp trauksmes simptomu smagumu un stresa pārvarēšanas stratēģijām RSU medicīnas fakultātes preklīnisko studiju gadu studentu vidū.”
7. Katrīna Liepiņa ”Adverse childhood experiences (ace) jeb nelabvēlīgas bērnības pieredzes saistībā ar gastrointestinālām sūdzībām āgenskalna ģimnāzijās”
8. Laura Gribuste “Saistība starp kritiskās domāšanas dispozīciju un ticību paranormālajam Rīgas Stradiņa Universitātes studentu vidū.”
9. Leonhard Francisco Schlichting “Borderline Personality Disorder as Comorbidity of Bulimia Nervosa in Adolescents”
10. Linda Borskoviča “Pašcieņas, trauksmes, depresijas rādītāju saistība ar glikēmijas kontroli pacientiem ar 1. un 2. Tipa cukura diabētu”
11. Linda Lumikki April Vainio “MDMA-assisted therapy in PTSD treatment”
12. Megija Zunde “Trauksmes simptomu īpatsvara dinamika vidējam medicīnas personālam Covid-19 pandēmijas laikā Latvijā.”
13. Miina-Maria Jyrälä “Depression as a risk factor for coronary artery disease, mechanisms behind it”
14. Nika Kristiāna Meždreija “Somatizācijas un trauksmes simptomu salīdzinājums sesijas laikā un pēc tā RSU 1. un 6. kursa medicīnas fakultātes studentiem”
15. Rebecca Abraham “The effect of parenting on the development of borderline personality disorder”
16. Rebeka Beinaroviča “Sociāli ekonomiskā stāvokļa saistība ar izdegšanas sindromu medicīnas fakultātē studējošajiem.”
17. Sima Shokouhi “The relationship between the belief in conspiracy theories and narcissistic personality traits in an individual.”
18. Svetlana Redina “Ēšanas traucējumu saistība ar depresijas un trauksmes simptomiem starp 12. klašu skolniekiem piecās Rīgas Pārdaugavas rajona skolās: 71. vidusskolā, 96. vidusskolā, Anniņmuižas vidusskolā, Arkādijas vidusskolā, Imantas vidusskolā”
19. Zanda Laura Šķiņķe “Trauksmes un depresijas simptomu korelācija ar un bez muguras lejasdaļas sāpēm RSU medicīnas fakultātes studentiem”
Citi informācijas avoti
Steven James Bartlett. Normality Does Not Equal Mental Health: The Need to Look Elsewhere for Standards of Good Psychological Health. Praeger, 2011.