Cenzūras vēsture, teorija un praktiskās izpausmes
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1)tiek papildinātas studentu teorētiskās zināšanas cenzūras multilaterālo un bidirekcionālo izpausmju konstatēšanai un analīzei; 2)tiek pilnveidotas studentu profesionālajai darbībai un pilsoniskajai aktivitātei nepieciešamās zināšanas par cenzūras procesu un formu ietekmi uz vārda un izteiksmes brīvību; 3)tiek papildinātas un nostiprinātas studentu zināšanas par cenzūras procesu adaptāciju un transformāciju 21. gadsimta digitālajā telpā.
Prasmes
1.1) tiek pilnveidotas studējošo prasmes apzināt un analizēt vārda un izteiksmes brīvības ierobežošanas mēģinājumus legālā, kvazilegālā un neformālā veidā; 2) tiek padziļinātas studējošo prasmes analītiski diferencēt cenzējošas un pseidocenzējošas iniciatīvas publiskā, korporatīvā un privāti interpersonālā vidē; 3) tiek aktualizētas prasmes apzināt cenzūras procesu un mehānismu sociālo multimodālitāti.
Kompetences
1.1) studējošie iegūst iemaņas identificēt vārda un izteiksmes brīvības limitēšanas mēģinājumus, kā arī apgūst stratēģijas efektīvai šo mēģinājumu neitralizēšanai, lai veicinātu ārēji nemanipulēta vēstījuma nodošanu auditorijai; 2) prot apzināt un analizēt, kā arī pretdarboties pašcenzūras incidentiem profesionālajā un radošajā darbībā, kā arī pilsoniskajās aktivitātēs; 3) orientējas cenzūras tipos, formās un metodēs, kuras potenciāli var tikt pielietotas viņu profesionālās un radošās darbības ierobežošanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lekcijās un semināros gūto zināšanu izmantojums, izstrādājot praktisko darbu: globālajā tīmeklī uzmeklēt kādu publicitāti guvušu cenzūras gadījumu (politiskās, reliģiskās, mākslas u.tml.) vai "Cancel Culture" piemēru sociālajos medijos, apkopot šī cenzūras gadījuma atspoguļojumu interneta vidē un izanalizēt, kādam cenzūras tipam un formai vai tipiem konkrētais incidents atbilst, kādas cenzūras metodes lietotas, kā arī kādas sekas bijušas cenzūras incidentā iesaistītajiem dalībniekiem (tiklab cenzētajam, kā cenzētājiem).
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējumu veido: 3 semināru atzīmes (50%) + noslēguma tests (eksāmens 50%) par kursā apgūtajiem valodas kultūras jautājumiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Iepazīšanās ar kursa aprakstu un nosacījumiem. Cenzūras jēdziens, definīcijas un pētniecības teorijas. Cenzūras izpausmes jomas cilts, monarhijas, demokrātijas un represīvas sistēmas ietvarā. Cenzūra 21. gadsimta Latvijas un pasaules politekonomisko un sociālo norišu kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cenzūras formas un metodes. Runas brīvība un tās ierobežojumi.Trīs cenzūras koncepcijas. Liberāli demokrātiskā cenzūras koncepcija un cenzūra kā ārēja koercīva spēka iedarbība. Totalitārā cenzūras koncepcija, Kārļa Marksa kritizētais runas brīvības jēdziens un pašcenzūra. “Jaunā cenzūras teorijas” ietvars kā 20. otrās puses un 21. gadsimta cenzūras procesu interpretācijas instruments.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cenzūra 20. gadsimta represīvajos režīmos. “Entartende Art” jeb “Deģenerātu māksla” 1930. gadu Nacistiskajā Vācijā. Cenzūra maoistu Ķīnā un “sarkano khmeru” Kambodžā. Cenzūra Padomju Sociālistisko Republiku Savienībā, boļševiku radošā marksisma interpretācija, staļinisma totālā informācijas aprites kontrole, “Atkušņa” nenotikusī liberalizācija un vēlīnā PSRS stagnantā cenzūra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cenzūras fenomena filosofiska interpretācija un analīze. Cenzūra sabiedrībā. Cenzūras kritika runas brīvības nepieciešamības un sociālo ieguvumu rāmējumā. Cenzūras produktīvās iedarbības potenciāls indivīda un sabiedrības attiecībās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cenzūra Latvijas teritorijā no Viduslaikiem līdz 21. gadsimtam. Indivīda izteiksmes brīvība Krievijas Impērijā, starpkaru posma Latvijas Republikā un Latvijas Padomju Sociālistiskajā Republikā. Literatūras, mākslas un mūzikas cenzūra. Vārda brīvība un tās ierobežojumi LR Satversmes 100. panta kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cenzūra globālajā tīmeklī – vispārējas izpausmes brīvības telpa vai totālas kontroles vide. Ķīnas Tautas republikas sociālo kredītpunktu sistēma. Digitālā cenzūra Krievijas Federācijā un Rietumvalstīs – atšķirīgais un kopīgais. Cenzūras izpausmes sociālajos medijos. “Cancel Culture” jeb “atcelšanas kultūra” – iesaistītās puses, identifikācijas parametri, potenciālās sekas sabiedrībai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cenzūras fenomena un tās izpausmju iztirzāšana un analīze (diskusija grupā).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rakstveida tests par līdz šim apgūtajiem cenzūras vēstures un teorijas jautājumiem. (testa atzīme 15%).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Individuāli sagatavota prezentācija par brīvi izvēlētu cenzūras teorijas aspektu, kas iztirzāts P.G.Ingrama monogrāfijā “Censorship and Free Speech. Some Philosophical Bearings”. Darbs jāprezentē un jāiesniedz rakstveidā (atzīme 15%).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuāla (līdz 5 gadus sena) digitālās cenzūras piemēra izklāsts un analīze: 5 min. prezentācija (uzstāšanās) par kādu digitālās cenzūras vai sociālo mediju cenzūras incidentu. Ja neuzstājas, darbs jāiesniedz rakstveidā (atzīme 20%).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Briedis, Raimonds. Teksta cenzūras īsais kurss: prozas teksts un cenzūra padomju gados Latvijā. Rīga: Latvijas Universitātes Literatūras, Folkloras un mākslas institūts, 2010.
Ball, Terence. "Two Concepts of Coercion." Theory and Society 5, no. 1. 1978, 97-112.
Ingram, P. G. Censorship and Free Speech: Some Philosophical Bearings. Applied Legal Philosophy. Aldershot: Ashgate/Dartmouth, 2000.
Bunn, Matthew. “Reimagining Repression: New Censorship Theory and After.” History and Theory 54, no. 1. 2015, 25-44.
Papildu literatūra
Kruks, Sergejs. “Par mūziku skaistu un melodisku!” Padomju kultūras politika, 1932–1964. Rīga: Neputns, 2008.
Elias, Norbert. The Civilizing Process. Oxford: Basil Blackwell, 1978.
Blum, Arlen Viktorovich. Cenzura v Sovetskom Sojuze, 1917-1991. Dokumenty. Sost.: A. V. Blum; comment.: V. G. Volovnikov. Moskva: ROSSPEN, 2004.
Butler, Judith P. Excitable Speech: A Politics of the Performative. New York: Routledge, 1997.
Jansen, Sue Curry. Censorship: The Knot That Binds Power and Knowledge. New York: Oxford University Press, 1991.