Profilakse, veselības veicināšana un izglītība
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +371 67338307
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kursa mērķis ir attīstīt studējošo zināšanas un prasmes veselības veicināšanas, veselības izglītības un profilaktiskās medicīnas jomā, akcentējot to nozīmi sabiedrības veselības saglabāšanā un uzlabošanā, veicināt izpratni par pieejām veselības uzvedības maiņai dažādās populācijas grupās, kā arī attīstīt studējošo prasmes izstrādāt, īstenot un novērtēt veselības veicināšanas programmas/plānus.
Priekšzināšanas
Sabiedrības veselībā, ētikā, psiholoģijā, socioloģijā un sociālajā medicīnā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nosauc un raksturo profilaktiskajā medicīnā, veselības izglītībā un veselības veicināšanā visbiežāk lietotos terminus.
2.Nosauc un skaidro atšķirības starp profilakses līmeņiem.
3.Nosauc un skaidro profilakses un veselības veicināšanas programmu izveides principus.
4.Apraksta veselības veicināšanas teorijas un to izmantošanas piemērus dažādās vidēs un mērķgrupās.
5.Apraksta profilaktiskā un veselības veicināšanas darba organizācijas principus.
Prasmes
1.Veic sabiedrības analīzi, nosakot profilakses un veselības veicināšanas darba prioritātes un mērķgrupas.
2.Atpazīst un analizē veselības uzvedības maiņas modeļus un to izmantošanu.
3.Izvēlas un izskaidro piemērotāko veselības veicināšanas stratēģiju.
4.Izstrādā un strukturē veselības veicināšanas programmu, formulējot mērķus, aktivitātes un novērtēšanas indikatorus.
5.Spēj izmantot Place Standard rīku vides novērtēšanai veselības veicināšanas darbā.
Kompetences
1.Spēj argumentēt un diskutēt par veselības veicināšanas darba nepieciešamību un izvērtēt problēmas risināšanas variantus.
2.Plāno, pielāgo un integrē veselības veicināšanas aktivitātes dažādās vidēs, izmantojot veselības veicināšanas pieejas un teorijas.
3.Analizē veselības veicināšanas darbam izvēlēto metožu lietderību.
4.Vispārina un analizē profilakses un veselības veicināšanas darba rezultātus.
5.Analizē vides atbilstību veselības veicināšanas kontekstā un izstrādā pamatotas rekomendācijas veselības veicināšanai, balstoties uz iegūtajiem datiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
Ieskaite
|
|
||
|
2.
Patstāvīgais darbs |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
||
|
3.
Darbs grupās |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Veselības veicināšanas projekta izstrāde mazās grupās un prezentācija |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Nodarbību apmeklējums, piedalīšanās grupu darbos un prezentācijās (20%). Patstāvīgo darbu izstrāde un iesniegšana (30%). Veselības veicināšanas projekta izstrāde mazās grupās un prezentācija (50%). |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanā, slimību profilaksē un veselības izglītībā lietotie jēdzieni, jomu kopīgais un atšķirīgais. Veselības veicināšanas attīstība: vēsturisks skatījums un mūsdienu tendences. Veselības veicināšanas politika starptautiski (PVO), Eiropā un Latvijā , galvenie politikas dokumenti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanā, slimību profilaksē un veselības izglītībā lietotie jēdzieni, jomu kopīgais un atšķirīgais. Veselības veicināšanas attīstība: vēsturisks skatījums un mūsdienu tendences. Veselības veicināšanas politika starptautiski (PVO), Eiropā un Latvijā , galvenie politikas dokumenti.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana un slimību profilakses līmeņi (primārā, sekundārā, terciārā, kvartārā profilakse). Individuālā, augsta riska grupas un populācijas stratēģijas profilakses darbā (Sick individuals and sick populations theory), risinot dažādus ar veselības veicināšanu saistītos uzdevumus.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselībpratības jēdziens un veselībpratība veselības veicināšanas kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Integrētā pieeja veselībai un veselības vajadzību izvērtēšana veselības veicināšanas darbā: sabiedrības analīze, tās galvenie elementi un izmantojamie informācijas avoti. Paraugprakšu portāli.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselību veicinoša vide. Place Standard rīks kā vides novērtēšanas instruments un tā izmantošana veselības veicināšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Place Standard rīka izmantošana praksē – veselību veicinošas vides novērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Debates "Daba (nature): audzināšana (nurture)" nozīme veselību ietekmējošo paradumu izpratnē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedības maiņas modeļi un to izmantošana veselības veicināšanas darbā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedības maiņas modeļi un to izmantošana veselības veicināšanas darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas darba plānošana, projekta galvenie elementi. Mērķu un prioritāšu noteikšana veselības veicināšanā: no stratēģiskās plānošanas līdz praktiskai īstenošanai. Pašvaldību veselības veicināšanas plānu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas darba plānošana, projekta galvenie elementi. Mērķu un prioritāšu noteikšana veselības veicināšanā: no stratēģiskās plānošanas līdz praktiskai īstenošanai. Pašvaldību veselības veicināšanas plānu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas darba, tostarp programmu/projektu izvērtēšana. Izvērtēšanas uzdevumi, īstenošanas posmi un izmantotās metodes – konceptuālā kartēšana un citi vērtēšanas indikatori.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunākās pieejas veselības uzvedības maiņai (COM-B modelis) un to izmantošana veselības veicināšanas darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas teoriju praktiskā izmantošana darbā. Veselības uzvedības maiņas teoriju integrācija veselības veicināšanas programmu izstrādē un to izmantošana dažādu problēmu risināšanā, strādājot ar dažādām mērķa grupām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Daudzsektoru sadarbība veselības veicināšanā. Sadarbības partneru dažādība, kopienas iesaistīšana un starpsektoru sadarbības modeļi (HealthyBoost u.c.).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas kampaņas un sociālo mediju loma veselības veicināšanā un slimību profilaksē. Digitālo tehnoloģiju izmantošana veselības veicināšanas darbā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Komerciālie un politiskie determinanti veselības veicināšanas kontekstā. Ētiskie principi veselības veicināšanas praksē un to risinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana izglītības iestādēs: izglītības iestāžu loma izglītojamo veselības un labbūtības veicināšanā un veselīgas vides veidošanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselības veicināšana darba vietās un veselības aprūpes iestādēs: pieejas darbinieku un pacientu veselības uzlabošanai un drošas vides veidošanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas interešu aizstāvība, advokācijas jautājumi un argumentācijas nozīmība. Angļu debašu organizēšana un īstenošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas projekta prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Veselības veicināšanas projekta prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Jane Wills. Foundations for health promotion. (2022) 5th Edition
Developing practice for public health and health promotion. (2010). 3nd edition, Jennie Naidoo and Jane Wills, Bailliere Tindall. (akceptējams izdevums)
Gottwald, Mary, Goodman-Brown, Jane. A Guide to Practical Health Promotion. (2012). Open University PressMcGraw-Hill Education McGraw-Hill House Shoppenhangers. USA First published. (akceptējams izdevums)
O'Cathain, A., Croot, L., Duncan, E., Rousseau, N., Sworn, K., Turner, K. M., Yardley, L., & Hoddinott, P. (2019). Guidance on how to develop complex interventions to improve health and healthcare. BMJ open, 9(8), e029954.
Haugan, G., & Eriksson, M. (Eds.). (2021). Health Promotion in Health Care – Vital Theories and Research. Springer.
Glanz, K., Rimer, B. K., & Viswanath, K. "V." (Eds.). (2015). Health behavior: Theory, research, and practice. 5th Edition. Jossey-Bass/Wiley.
Bartholomew Eldredge, L. K., Markham, C. M., Ruiter, R. A. C., Fernández, M. E., Kok, G., & Parcel, G. S. (2016). Planning health promotion programs: an Intervention Mapping approach. 4th Edition. Jossey-Bass Inc.
Papildu literatūra
Māris Baltiņš. (2003). Lietišķā epidemioloģija. Zinātne. 283-297.
Cragg, Liza, Nutland, Will. (2015). Health Promotion Practice. Open University PressMcGraw- Hill Education McGraw- Hill House Shoppenhangers, USAFirst published.
de Leeuw E. (2024). Health beyond borders: the future of health promotion. Scandinavian journal of public health, 14034948241288272. Advance online publication.
Pronk, N., Kleinman, D. V., Goekler, S. F., Ochiai, E., Blakey, C., & Brewer, K. H. (2021). Promoting Health and Well-being in Healthy People 2030. Journal of public health management and practice : JPHMP, 27(Suppl 6), S242–S248.
OECD (2022). Promoting Health and Well-being at Work: Policy and Practices, OECD Health Policy Studies, OECD Publishing, Paris.
Pulimeno, M., Piscitelli, P., Colazzo, S., Colao, A., & Miani, A. (2020). School as ideal setting to promote health and wellbeing among young people. Health promotion perspectives, 10(4), 316–324.
Waltz, T.J., Powell, B.J., Matthieu, M.M. et al. (2015). Use of concept mapping to characterize relationships among implementation strategies and assess their feasibility and importance: results from the Expert Recommendations for Implementing Change (ERIC) study. Implementation Sci 10, 109
Barry M. M. (2021). Transformative health promotion: what is needed to advance progress?. Global health promotion, 28(4), 8–16.
Kehoe, T. J., May, A., Holbrook, C., Barker, R., Hill, D., Jones, H., Moodie, R., Varnava, A., & Westmore, A. (2023). The past as present in health promotion: the case for a 'public health humanities'. Health promotion international, 38(6), daad163.
Michie, S., van Stralen, M.M. & West, R. (2011). The behaviour change wheel: A new method for characterising and designing behaviour change interventions. Implementation Sci 6, 42.
Citi informācijas avoti
A guide to tailoring health programmes: using behavioural and cultural insights to tailor health policies, services and communications to the needs and circumstances of people and communities.