Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Organisma funkciju regulācija un veselība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_535
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt iespēju apgūt zināšanas par organisma funkciju regulāciju un veselību, centrālās nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības un homeostāzes mehānismu nodrošināšanā, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību, un psiholoģiskās palīdzības iespējām stresa pārvarēšanā.

Priekšzināšanas

Psihes bioloģiskie pamati, neiropsiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti apraksta psihoneiroimunoloģijas pamatprincipus, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību, skaidro neirozinātnes funkcionālos pamatprincipus, sistematizē organisma funkciju un veselības pamatprincipus, novērtē centrālās nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības un homeostāzes mehānismu nodrošināšanā. Apraksta stresa pārvarēšanas intervences.

Prasmes

1.Studenti argumentēti diskutē par organisma funkciju regulāciju un veselību, centrālās nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības nodrošināšanā, psihoneiroimunoloģijas teorētiskām nostādnēm un jaunākajiem pētījumiem neirozinātnes jomā. Pielieto stresa mazināšanas stratēģijas.

Kompetences

1.Studenti izskaidro psihoneiroimunoloģijas pamatprincipus, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus pēc dotā parauga. Prasības: Veikt zinātnisko rakstu apkopojumu un sagatavot prezentāciju, sagatavot izdales materiālus.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Zināšanas: studenti apraksta psihoneiroimunoloģijas pamatprincipus, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību. Prasības: studenti sagatavo prezentāciju un izdales materiālus par organisma funkciju regulāciju un veselības pamatprincipiem, centrālas nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības un homeostāzes mehānismu nodrošināšanā. Prasmes: studenti argumentēti diskutē par organisma funkciju regulāciju un veselību. Prasības: studenti sagatavo prezentāciju un vada diskusiju par prezentējamo tēmu, veic stresa pārvarēšanas metodes. Kompetence: studenti izskaidro psihoneiroimunoloģijas pamatprincipus, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību. Prasības: studenti sagatavo rakstiskus izdales materiālus, kuros izskaidro psihoneiroimunoloģijas pamatprincipus, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību pamatojoties uz teorētiskām zināšanām. Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus pēc dotā parauga. Prasības: Veikt zinātnisko rakstu apkopojumu un sagatavot prezentāciju, sagatavot izdales materiālus.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma funkciju regulācija un veselība. Homeostāze un veselība. Organisma funkciju regulācijas veidi. Fizioloģisko un psihisko funkciju mijiedarbība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma funkciju regulācija un veselība. Homeostāze un veselība. Organisma funkciju regulācijas veidi. Fizioloģisko un psihisko funkciju mijiedarbība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma funkciju regulācija un veselība. Homeostāze un veselība. Organisma funkciju regulācijas veidi. Fizioloģisko un psihisko funkciju mijiedarbība.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Organisma funkciju regulācija un veselība. Homeostāze un veselība. Organisma funkciju regulācijas veidi. Fizioloģisko un psihisko funkciju mijiedarbība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirālā regulācija. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Neiromediatori un neiromodulātori. Humorālā regulācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirālā regulācija. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Neiromediatori un neiromodulātori. Humorālā regulācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirālā regulācija. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Neiromediatori un neiromodulātori. Humorālā regulācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neirālā regulācija. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Neiromediatori un neiromodulātori. Humorālā regulācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoneiroendokrīnā ietekme. Neiroendokrīnā sistēma. Nervu sistēmas – endokrīnās sistēmas un uzvedības mijiedarbība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoneiroendokrīnā ietekme. Neiroendokrīnā sistēma. Nervu sistēmas – endokrīnās sistēmas un uzvedības mijiedarbība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Imūnā regulācija. Organisma ģenētiskā homeostāze un tās riski. Imunitātes mehānismi. Imūnsistēmu ietekmējošie faktori. Imūnprofilakse. Imūnsistēmas darbības traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Imūnā regulācija. Organisma ģenētiskā homeostāze un tās riski. Imunitātes mehānismi. Imūnsistēmu ietekmējošie faktori. Imūnprofilakse. Imūnsistēmas darbības traucējumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Imūnā regulācija. Organisma ģenētiskā homeostāze un tās riski. Imunitātes mehānismi. Imūnsistēmu ietekmējošie faktori. Imūnprofilakse. Imūnsistēmas darbības traucējumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoneiroimunoloģijas pamatprincipi. Imūnsistēma un emocijas, stress. Imūnsistēma un relaksācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoneiroimunoloģijas pamatprincipi. Imūnsistēma un emocijas, stress. Imūnsistēma un relaksācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihoneiroimunoloģijas pamatprincipi. Imūnsistēma un emocijas, stress. Imūnsistēma un relaksācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa ietekme uz organisma funkcijām un veselību. Adaptācija stresam. Stresa mazināšanas intervences.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stresa ietekme uz organisma funkcijām un veselību. Adaptācija stresam. Stresa mazināšanas intervences.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ayers, S., Baum, A., McManus, C., Newman, S., Wallston, K., Weinman, J., & West, R. (Eds.). (2007). Cambridge Handbook of Psychology, Health and Medicine. Cambridge University Press.

2.

Gellman, M. D. (Ed.). (2013). Encyclopedia of Behavioral Medicine. Springer, New York.

3.

Press.

4.

Voita, D. (2015). Bioloģija un uzvedība. No Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. (65. – 105.lpp.). Rīga, Zvaigzne ABC.

Papildu literatūra

1.

Apinis, P. (1998). Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Rīga: NM apgāds.

2.

Cassidy, T. (2011). Stress, Cognition and Health. Routledge.

3.

Sanderson, C. A. (2013). Health Psychology. John Wiley & Sons, Inc.

4.

Sarafino, E.P. (2008). Health Psychology. Biopsychosocial Interactions. Willey&Sons.

5.

The Oxford Handbook of Health Psychology (2011). Friedman, H. S. (Ed). Oxford University

6.

Zupanc, G. (2010). Behavioral neurobiology. (2nd ed.). Oxford University Press.

Citi informācijas avoti

1.

Farb, N.A., Anderson, A.K, & Segal, Z.V. (2012). The Mindful Brain and Emotion Regulation in Mood Disorders. Iegūts no

3.

Fishbein, D., Warner, T., Krebs, C., Trevarthen, N., Flannery, B., & Hammond, J. (2009). Differential relationships between personal and community stressors and children’s neurocognitive functioning. Child Maltreat, 14,299–315.

4.

Hedges, W.H., Woon, F.L. (2011). Early-life stress and cognitive outcome. Psychopharmacology, 214:121–130.

5.

Mars, T.,S., & Abbey, H. (2010). Mindfulness meditation practice as a healthcare intervention: A systematic review. International Journal of Osteopathic Medicine, 13, 56–66.