Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Vingrošana pamati un metodika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_341
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem nepieciešamās teorētiskās un praktiskās zināšanas par vingrošanas metodiku, stundu organizāciju un vadīšanu vingrošanas elementu apgūšanā. Vingrošanas treniņu procesa organizācijas īpatnībām, saturu, principiem, metodēm un līdzekļiem; mācīt vingrošanas paņēmienu lietošanas prasmi; pilnveidot fiziskās īpašības un psiholoģisko sagatavotību.

Priekšzināšanas

Valsts vispārējā vidējā izglītība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Vingrošanas vēsture un attīstība Latvijā un Pasaulē. 2. Vingrošanas (ierindas mācības vingrinājumi, VAV, lietišķie vingrinājumi visām izglītības pakāpēm, stāju veidojošie vingrinājumi) mācīšanas metodiku (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas). 3. Formatīvo, summatīvo vērtēšanu un pašvērtējumu vingrošanas vingrinājumu apguvē.

Prasmes

1.5. Sastādīt un demonstrēt VAV ar un bez priekšmeta; 6. Pārzina un spēj sniegt situācijas izvērtējumu, skaidro stājas vingrinājumu nozīmi veselības aspektā. 7. Demonstrēt un mācīt atbilstošas stājas, lēcienu, rāpošanas un rāpšanās, velšanās veidus. 8. Demonstrēt un lietot prasmes produktīvi savienot mācību principus, metodes un līdzekļus organizējot treniņu procesu visos vecumposmos.

Kompetences

1.9. Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās un likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi un kritiski izvēlas un treniņu procesā izmanto dažādas metodes, tehnoloģijas un mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem. 10. Spēj radoši organizē mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu treniņu vidi, izvēlēties mācību līdzekļus vingrošanas vingrinājumu apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 11. Spēj pamatot atgriezniskās saites, formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu mācību mērķa un rezultātu sasniegšanā. 12. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās āra un piedzīvojuma aktivitātēs, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Digitālo līdzekļu klāsta izvēles demonstrējums vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas un mācīšanās nodrošināšanai un to kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 2. Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas tehnoloģijas un vienkāršākie taktikas paņēmieni un to mācīšana, mācību teoriju kritiska izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 3. Mācību stundas modelēšana vingrošanas vingrinājumu modificēšana atbilstoši visu izglītības līmeņu mācību saturam, praktiska prezentācija vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas rubrikas audzēkņu snieguma un caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un vērtēšanas rubrikas pašnovērtēšana. Nodarbību plānu un vērtēšanas rubriku savstarpējā vērtēšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Mācību rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrošanas nozīme dažāda vecuma bērnu ikdienā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrošanas (t.sk. parkūra) vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākajiem pētījumi vingrošanas metodikā pirmsskolas un skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ierindas mācības vingrinājumi. Vispārattīstošie vingrojumi ar un bez priekšmeta. Lietišķie vingrojumi. Rāpšanās pa dažādām virsmām. Smaguma celšana un pārvietošanās ar to. Līdzsvara vingrinājumi. Koordinācijas vingrojumi. Stāju veidojošie vingrinājumi. Šķēršļu joslas. Dažādi pārvēlieni, stājas, pārmetieni. Pāru un grupu vingrojumi. Lēcieni. Šķēršļu pārvarēšana veļoties, kāpjot, rāpojot, lienot uz dažādām virsmām, dažādos virzienos atbilstīgi daudzveidīgai videi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ierindas mācības vingrinājumi. Vispārattīstošie vingrojumi ar un bez priekšmeta. Lietišķie vingrojumi. Rāpšanās pa dažādām virsmām. Smaguma celšana un pārvietošanās ar to. Līdzsvara vingrinājumi. Koordinācijas vingrojumi. Stāju veidojošie vingrinājumi. Šķēršļu joslas. Dažādi pārvēlieni, stājas, pārmetieni. Pāru un grupu vingrojumi. Lēcieni. Šķēršļu pārvarēšana veļoties, kāpjot, rāpojot, lienot uz dažādām virsmām, dažādos virzienos atbilstīgi daudzveidīgai videi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ierindas mācības vingrinājumi. Vispārattīstošie vingrojumi ar un bez priekšmeta. Lietišķie vingrojumi. Rāpšanās pa dažādām virsmām. Smaguma celšana un pārvietošanās ar to. Līdzsvara vingrinājumi. Koordinācijas vingrojumi. Stāju veidojošie vingrinājumi. Šķēršļu joslas. Dažādi pārvēlieni, stājas, pārmetieni. Pāru un grupu vingrojumi. Lēcieni. Šķēršļu pārvarēšana veļoties, kāpjot, rāpojot, lienot uz dažādām virsmām, dažādos virzienos atbilstīgi daudzveidīgai videi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ierindas mācības vingrinājumi. Vispārattīstošie vingrojumi ar un bez priekšmeta. Lietišķie vingrojumi. Rāpšanās pa dažādām virsmām. Smaguma celšana un pārvietošanās ar to. Līdzsvara vingrinājumi. Koordinācijas vingrojumi. Stāju veidojošie vingrinājumi. Šķēršļu joslas. Dažādi pārvēlieni, stājas, pārmetieni. Pāru un grupu vingrojumi. Lēcieni. Šķēršļu pārvarēšana veļoties, kāpjot, rāpojot, lienot uz dažādām virsmām, dažādos virzienos atbilstīgi daudzveidīgai videi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ierindas mācības vingrinājumi. Vispārattīstošie vingrojumi ar un bez priekšmeta. Lietišķie vingrojumi. Rāpšanās pa dažādām virsmām. Smaguma celšana un pārvietošanās ar to. Līdzsvara vingrinājumi. Koordinācijas vingrojumi. Stāju veidojošie vingrinājumi. Šķēršļu joslas. Dažādi pārvēlieni, stājas, pārmetieni. Pāru un grupu vingrojumi. Lēcieni. Šķēršļu pārvarēšana veļoties, kāpjot, rāpojot, lienot uz dažādām virsmām, dažādos virzienos atbilstīgi daudzveidīgai videi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ierindas mācības vingrinājumi. Vispārattīstošie vingrojumi ar un bez priekšmeta. Lietišķie vingrojumi. Rāpšanās pa dažādām virsmām. Smaguma celšana un pārvietošanās ar to. Līdzsvara vingrinājumi. Koordinācijas vingrojumi. Stāju veidojošie vingrinājumi. Šķēršļu joslas. Dažādi pārvēlieni, stājas, pārmetieni. Pāru un grupu vingrojumi. Lēcieni. Šķēršļu pārvarēšana veļoties, kāpjot, rāpojot, lienot uz dažādām virsmām, dažādos virzienos atbilstīgi daudzveidīgai videi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ierindas mācības vingrinājumi. Vispārattīstošie vingrojumi ar un bez priekšmeta. Lietišķie vingrojumi. Rāpšanās pa dažādām virsmām. Smaguma celšana un pārvietošanās ar to. Līdzsvara vingrinājumi. Koordinācijas vingrojumi. Stāju veidojošie vingrinājumi. Šķēršļu joslas. Dažādi pārvēlieni, stājas, pārmetieni. Pāru un grupu vingrojumi. Lēcieni. Šķēršļu pārvarēšana veļoties, kāpjot, rāpojot, lienot uz dažādām virsmām, dažādos virzienos atbilstīgi daudzveidīgai videi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ierindas mācības vingrinājumi. Vispārattīstošie vingrojumi ar un bez priekšmeta. Lietišķie vingrojumi. Rāpšanās pa dažādām virsmām. Smaguma celšana un pārvietošanās ar to. Līdzsvara vingrinājumi. Koordinācijas vingrojumi. Stāju veidojošie vingrinājumi. Šķēršļu joslas. Dažādi pārvēlieni, stājas, pārmetieni. Pāru un grupu vingrojumi. Lēcieni. Šķēršļu pārvarēšana veļoties, kāpjot, rāpojot, lienot uz dažādām virsmām, dažādos virzienos atbilstīgi daudzveidīgai videi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar vingrošanas vingrojumiem un vingrinājumiem apguves un pielietošanas uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar vingrošanas vingrojumiem un vingrinājumiem apguves un pielietošanas uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēles un rotaļas ar parkūra un vingrošanas elementiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
38 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. Vingrošana skolā. (1988). Švinka U. red. Rīga, Zvaigzne, 194lpp.

2.

2. Švinks, U. (2003). Ierindas mācības pamati”, Rīga, LSPA.

3.

3. Švinks, U. (2002). Vispārattīstošie vingrojumi. Rīga, LSPA.

4.

4. Vingrošana pamatskolā 1.daļa. (1997). Mācību līdzeklis, Rīga, LSPA.

5.

5. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta 2018.gada 27.novembra noteikumi Nr.747

6.

6. Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta 2019.gada 3.septembra noteikumi Nr.416

7.

7. Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumi Nr.716

8.

8. Gerling, I. E. (2009). Teaching Children's Gymnastics: Spotting and Securing.

9.

9. Witfeld, J., Gerling, I., E., et.al. (2011). The Ultimate Parkour & Freerunning Book: Discover Your Possibilities.

Papildu literatūra

1.

10. Tanne, O. (2001). Ceļvedis vingrošanas teorijā un metodikā. Rīga, LSPA.

2.

11. Vispārattīstošo vingrojumu krājums. (1998). Mācību līdzeklis. Rīga, LSPA.

Citi informācijas avoti

1.

12. Bērnu un pusaudžu trenera rokas grāmata. Rīga, 2008