Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Cilvēkresursu stratēģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_170
Zinātnes nozare
Citas sociālās zinātnes, tai skaitā starpnozaru sociālās zinātnes un militārā zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

linda.alksne@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kurss koncentrējas uz cilvēkcentrētu pieeju, palīdzot vadītājiem veidot un uzturēt pozitīvas attiecības ar darbiniekiem digitālajā vidē. Studenti apgūs, kā izmantot tehnoloģijas, lai labāk izprastu un atbalstītu darbinieku individuālās vajadzības, iesaisti un labsajūtu. Kurss uzsver emocionālo inteliģenci, empātisku līderību un personāla attīstību, veidojot digitāli orientētu, bet cilvēkus respektējošu darba kultūru. Mērķis ir iepazīstināt vadītājus ar rīkiem un stratēģijām, kas palīdz veidot harmonisku un motivētu komandu, ņemot vērā paaudžu īpatnības un cilvēku tipus. Pēc kursa apgūšanas vadītāji spēs izvērtēt savus darbiniekus pēc dažādām pazīmēm. Kurss sastāvēs no pieredzes stāstiem un uzņēmumu vieslekcijām.

Priekšzināšanas

Nepieciešamas pamatzināšanas par cilvēkresursu vadības procesiem, piemēram, atlasi, motivāciju, darbinieku attīstību un veiktspējas novērtēšanu, kā arī izpratne par organizāciju struktūru un lomu sadalījumu komandās. Vēlamas zināšanas par vadības principiem un dažādiem līderības stiliem un pamatzināšanas par emocionālo inteliģenci un empātiju vadītāja lomā. Nepieciešams priekšstats par mūsdienu digitālajiem rīkiem un sistēmām (piemēram, HRIS, darbinieku aptaujas platformām, darbaspēka analītiku) un gatavība mācīties par jauniem tehnoloģiju risinājumiem cilvēkresursu vadībā. Spēja strādāt komandā un efektīvi komunicēt digitālajā vidē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti atpazīs un izskaidros efektīvas iekšējās komunikācijas principus un organizācijas kultūras veidošanas procesus, kā arī analizēs un pielāgos personāla vadības stratēģijas atbilstoši organizācijas mērķiem.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Tests par vieslekciju apmeklēšanu

2.Studenti izskaidros un novērtēs tehnoloģiju nozīmi un attīstības tendences talantu vadībā, pielietos tehnoloģijas darbinieku efektivitātes uzlabošanai un analizēs radošuma un inovāciju vadības metodes organizācijās.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Tests par vieslekciju apmeklēšanu

3.Studenti izpratīs un piemēros darba vietas kultūras veidošanas principus, kas veicina darbinieku labsajūtu un iesaisti.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Tests par vieslekciju apmeklēšanu

4.Studenti analizēs dažādus personību tipus un to ietekmi uz komandas dinamiku un sadarbību, kā arī salīdzinās un novērtēs dažādu paaudžu īpatnības, to ietekmi uz darba stilu un motivāciju.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Tests par vieslekciju apmeklēšanu

5.Studenti apgūs un pielietos mentoringa metodes, novērtējot to ietekmi uz līderu attīstību organizācijā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Tests par vieslekciju apmeklēšanu

6.Studenti iegūs priekšstatu un analizēs tehnoloģiju ieviešanas izaicinājumus publiskajā sektorā, kā arī izstrādās iespējamos risinājumus to pārvarēšanai.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgā darba aizstāvēšana Tests par vieslekciju apmeklēšanu

Prasmes

1.Studējošais spēj piemērot un analizēt teorētiskās zināšanas, metodes un problēmu risināšanas prasmes, lai patstāvīgi veiktu pētniecisko darbību kursa ietvaros.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums Patstāvīgā darba aizstāvēšana

2.Spēj patstāvīgi novērtēt un pilnveidot savas kompetences un specializāciju, uzņemas atbildību, analizē personāla grupas darba rezultātus un pielāgo vai pārveido darba, pētniecības vai tālākās mācīšanās pieejas sarežģītos un neprognozējamos apstākļos, radoši pielietojot jaunas metodes.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums Patstāvīgā darba aizstāvēšana

3.Spēj analizēt darbinieka profilu, izmantojot dažādus kursa laikā apgūtus kritērijus un pieejas.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

4.Prot atpazīt savā komandā dažādus cilvēku tipus un novirzīt tos atbilstošajam uzdevumam, lai sasniegtu labāko rezultātu.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

5.Prot izmantot un integrēt digitālos rīkus komandas darbā un veidot vidi, kas veicina inovācijas un darbinieku iesaisti.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

6.Spēj veidot un uzturēt pozitīvu, atbalstošu un motivējošu darba vidi, balstoties uz apgūtām prasmēm personāla vadībā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

7.Prot attīstīt mentoru un vadītāju attiecības, kas veicina profesionālo izaugsmi, piemērojot iegūtās zināšanas mentoringa pieejās.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

Kompetences

1.Spēj integrēt zināšanas no dažādām jomām, piemēram, personāla vadības, atlases un mentorēšanas, pielāgojot tās konkrētām situācijām organizācijā, lai pieņemtu pamatotus lēmumus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

2.Spēj darboties un pieņemt lēmumus sarežģītos un mainīgos apstākļos, kas saistīti ar tehnoloģiskām pārmaiņām, pielietojot elastīgas pieejas un risinājumus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

3.Spēj izmantot un integrēt digitālos rīkus un tehnoloģijas personāla atlasē, darba procesu pārvaldībā un komandas vadībā, optimizējot organizācijas darbību.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

4.Spēj plānot, pielāgot un novērtēt personāla vadības stratēģijas, saskaņojot tās ar organizācijas ilgtermiņa mērķiem un reaģējot uz ārējiem un iekšējiem izaicinājumiem.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

5.Spēj analizēt un pielietot zināšanas par paaudžu atšķirībām, pielāgojot pieejas motivācijai un darbinieku iesaistei, lai veicinātu efektīvu sadarbību starp dažādu vecumu darbiniekiem.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

60,00% no gala vērtējuma
10 balles

Visa nodarbību cikla laikā studentiem jāveic pētnieciskais darbs savā darba vietā. Jāspēj atpazīt savos darbiniekos cilvēku tipus, paaudžu īpatnības vai gluži pretēji, kas ir netipisks attiecīgās paaudzes darbiniekam. Patstāvīgi jāizzina darba vietas procedūras personāla atlasē. Jāfiksē jau izmantotie digitālie rīki, jāveic nodarbībā piedāvāto rīku testēšana. Jāizvērtē komandas gatavība tehnoloģiju ieviešanai, jāizvērtē iespējamie riski, jāizstrādā prezentācija par konkrēta jauninājuma ieviešanas gaitu savā darba vietā. Jāizstrādā plāns par ieviešamo jauninājumu. Pētījums par savu darba vietu jāveic visu semestri, jāprezentē grupai semestra beigās.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Kopumā tiks vērtēta studenta spēja apvienot teorētiskās zināšanas ar praktisko pieredzi, veikt kritisku analīzi un izstrādāt risinājumus, kas atbilst reālās darba vides vajadzībām. 20% no gala atzīmes sastādīs analīzes dziļums un precizitāte. Spēja identificēt cilvēku tipus un paaudžu īpatnības vai netipiskas pazīmes konkrētos darbiniekos, kā arī kritiskā domāšana, analizējot novērojumus. 20% no atzīmes noteiks personāla atlases procedūru un digitālo rīku izpēte un tehnoloģiju ieviešanas izvērtējums - komandas gatavības un iespējamo risku precīza novērtēšana un spēja identificēt izaicinājumus un piedāvāt atbilstošus risinājumus. 20 % no atzīmes sastādīs reflektīvais novērtējums un pielietojamība. Spēja analizēt iegūto pieredzi un sasaistīt to ar teorētisko zināšanu pielietojumu, kā arī priekšlikumu praktiskā pielietojamība darba vietas uzlabošanā.

2.

Patstāvīgā darba aizstāvēšana

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Jauninājuma ieviešanas plāna sagatavošana un prezentācija Prezentācijai jābūt skaidrai, strukturētai un labi pamatotai. Tiks vērtēta argumentācija un risinājumu praktiskums.

3.

Tests par vieslekciju apmeklēšanu

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenti pēc vieslekciju noklausīšanās aizpilda pašpārbaudes testu.

4.

Patstāvīgā darba starpvērtējums

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Tiks novērtēts studenta patstāvīgā darba progress un atbilstība definētajām prasībām.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stratēģiska pieeja personāla vadīšanai, organizācijas attīstībai un komunikācijai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Efektivizēts darbinieks ar mākslīgā intelekta palīdzību
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Inovāciju spējraise darbiniekos
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

IT personāla atlase
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālo rīku izmantošana personāla atlasē
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Citāda darba vide
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēku tipi, tiks precizēts
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēku tipi, tiks precizēts
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Paaudžu atšķirības
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Paaudžu atšķirības
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālā transformācija pašvaldībā
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mentorēšana vadītājiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labākais darba devējs Latvijā – pieredzes stāsts
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Labākais darba devējs Latvijā – pieredzes stāsts
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Budhwar, P., Chowdhury, S., Wood, G., Aguinis, H., Bamber, G. J., Beltran, J. R., … Varma, A. (2023). Human resource management in the age of generative artificial intelligence: Perspectives and research directions on ChatGPT. Human Resource Management Journal, 33(3), 606–659. https://doi.org/10.1111/1748-8583.12524Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Peiseniece, L. (2010). Cilvēkresursu vadīšanas novērtēšanas metodes un to pilnveidošanas virzieni Latvijas lielajos uzņēmumos [Promocijas darbs, Latvijas Universitāte, Ekonomikas un vadības fakultāte, Vadībzinību katedra]. Rīga.

3.

Zīlīte, L. (2013). Personāla vadība un socionika. SIA “Biznesa augstskola Turība”

4.

Dombrovska, L. R. (2009). Cilvēkresursu kapitāla vadība. Zvaigzne ABC.

5.

Ben Eubanks (2022) Artificial Intelligence for HR: Use AI to Support and Develop a Successful WorkforcePiemērots angļu valodas plūsmai

6.

Ergle, Daiga (2015). Fostering employee engagement through gamification. Management, letnik 10, številka 3, str. 219-234. URN:NBN:SI:DOC-JJ3Z7C8O from http://www.dlib.siPiemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Twenge, J. M. (2023). Generations: The real differences between Gen Z, Millennials, Gen X, Boomers, and Silents—and what they mean for America's future. Atria Books.

2.

Covey, S. R. (2011). Efektīvu cilvēku 7 paradumi (E. Avotiņš, Trans.). Zvaigzne ABC. (Oriģināldarbs izdots 1989. gadā)Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Stenlijs, P. D., & Klintons, R. J. (2017). Mentorings: attiecības, kas veicina izaugsmi (Latvijas Kristīgais studentu fonds, Izdevējs). Latvijas Kristīgais studentu fonds. (Oriģināldarbs izdots 1992. gadā)

4.

he Role of HR in the Transforming Workplace. Challenges, Technology, and Future Directions (2024). Edited By Anamika Pandey, Simon Grima, Suruchi Pandey, Balamurugan BalusamyPiemērots angļu valodas plūsmai

5.

Wellbeing for Sustainability in the Global Workplace (2019). Edited By Paola Ochoa, Maria-Teresa Lepeley, Peter EssensPiemērots angļu valodas plūsmai

6.

Workforce Readiness and the Future of Work (2019). Edited By Fred Oswald, Tara S. Behrend, Lori FosterPiemērots angļu valodas plūsmai

7.

Workplace Communication (2020). Edited By Leena Mikkola, Maarit ValoPiemērots angļu valodas plūsmai