Cilvēkresursu stratēģija
Studiju kursa īstenotājs
linda.alksne@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Kurss koncentrējas uz cilvēkcentrētu pieeju, palīdzot vadītājiem veidot un uzturēt pozitīvas attiecības ar darbiniekiem digitālajā vidē. Studenti apgūs, kā izmantot tehnoloģijas, lai labāk izprastu un atbalstītu darbinieku individuālās vajadzības, iesaisti un labsajūtu. Kurss uzsver emocionālo inteliģenci, empātisku līderību un personāla attīstību, veidojot digitāli orientētu, bet cilvēkus respektējošu darba kultūru. Mērķis ir iepazīstināt vadītājus ar rīkiem un stratēģijām, kas palīdz veidot harmonisku un motivētu komandu, ņemot vērā paaudžu īpatnības un cilvēku tipus. Pēc kursa apgūšanas vadītāji spēs izvērtēt savus darbiniekus pēc dažādām pazīmēm. Kurss sastāvēs no pieredzes stāstiem un uzņēmumu vieslekcijām.
Priekšzināšanas
Nepieciešamas pamatzināšanas par cilvēkresursu vadības procesiem, piemēram, atlasi, motivāciju, darbinieku attīstību un veiktspējas novērtēšanu, kā arī izpratne par organizāciju struktūru un lomu sadalījumu komandās. Vēlamas zināšanas par vadības principiem un dažādiem līderības stiliem un pamatzināšanas par emocionālo inteliģenci un empātiju vadītāja lomā. Nepieciešams priekšstats par mūsdienu digitālajiem rīkiem un sistēmām (piemēram, HRIS, darbinieku aptaujas platformām, darbaspēka analītiku) un gatavība mācīties par jauniem tehnoloģiju risinājumiem cilvēkresursu vadībā. Spēja strādāt komandā un efektīvi komunicēt digitālajā vidē.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti atpazīs un izskaidros efektīvas iekšējās komunikācijas principus un organizācijas kultūras veidošanas procesus, kā arī analizēs un pielāgos personāla vadības stratēģijas atbilstoši organizācijas mērķiem.
Tests par vieslekciju apmeklēšanu
2.Studenti izskaidros un novērtēs tehnoloģiju nozīmi un attīstības tendences talantu vadībā, pielietos tehnoloģijas darbinieku efektivitātes uzlabošanai un analizēs radošuma un inovāciju vadības metodes organizācijās.
Tests par vieslekciju apmeklēšanu
3.Studenti izpratīs un piemēros darba vietas kultūras veidošanas principus, kas veicina darbinieku labsajūtu un iesaisti.
Tests par vieslekciju apmeklēšanu
4.Studenti analizēs dažādus personību tipus un to ietekmi uz komandas dinamiku un sadarbību, kā arī salīdzinās un novērtēs dažādu paaudžu īpatnības, to ietekmi uz darba stilu un motivāciju.
Tests par vieslekciju apmeklēšanu
5.Studenti apgūs un pielietos mentoringa metodes, novērtējot to ietekmi uz līderu attīstību organizācijā.
Tests par vieslekciju apmeklēšanu
6.Studenti iegūs priekšstatu un analizēs tehnoloģiju ieviešanas izaicinājumus publiskajā sektorā, kā arī izstrādās iespējamos risinājumus to pārvarēšanai.
Patstāvīgā darba aizstāvēšana • Tests par vieslekciju apmeklēšanu
Prasmes
1.Studējošais spēj piemērot un analizēt teorētiskās zināšanas, metodes un problēmu risināšanas prasmes, lai patstāvīgi veiktu pētniecisko darbību kursa ietvaros.
Pārbaudījums • Patstāvīgā darba aizstāvēšana
2.Spēj patstāvīgi novērtēt un pilnveidot savas kompetences un specializāciju, uzņemas atbildību, analizē personāla grupas darba rezultātus un pielāgo vai pārveido darba, pētniecības vai tālākās mācīšanās pieejas sarežģītos un neprognozējamos apstākļos, radoši pielietojot jaunas metodes.
Pārbaudījums • Patstāvīgā darba aizstāvēšana
3.Spēj analizēt darbinieka profilu, izmantojot dažādus kursa laikā apgūtus kritērijus un pieejas.
Pārbaudījums
4.Prot atpazīt savā komandā dažādus cilvēku tipus un novirzīt tos atbilstošajam uzdevumam, lai sasniegtu labāko rezultātu.
Pārbaudījums
5.Prot izmantot un integrēt digitālos rīkus komandas darbā un veidot vidi, kas veicina inovācijas un darbinieku iesaisti.
Pārbaudījums
6.Spēj veidot un uzturēt pozitīvu, atbalstošu un motivējošu darba vidi, balstoties uz apgūtām prasmēm personāla vadībā.
Pārbaudījums
7.Prot attīstīt mentoru un vadītāju attiecības, kas veicina profesionālo izaugsmi, piemērojot iegūtās zināšanas mentoringa pieejās.
Pārbaudījums
Kompetences
1.Spēj integrēt zināšanas no dažādām jomām, piemēram, personāla vadības, atlases un mentorēšanas, pielāgojot tās konkrētām situācijām organizācijā, lai pieņemtu pamatotus lēmumus.
Pārbaudījums
2.Spēj darboties un pieņemt lēmumus sarežģītos un mainīgos apstākļos, kas saistīti ar tehnoloģiskām pārmaiņām, pielietojot elastīgas pieejas un risinājumus.
Pārbaudījums
3.Spēj izmantot un integrēt digitālos rīkus un tehnoloģijas personāla atlasē, darba procesu pārvaldībā un komandas vadībā, optimizējot organizācijas darbību.
Pārbaudījums
4.Spēj plānot, pielāgot un novērtēt personāla vadības stratēģijas, saskaņojot tās ar organizācijas ilgtermiņa mērķiem un reaģējot uz ārējiem un iekšējiem izaicinājumiem.
Pārbaudījums
5.Spēj analizēt un pielietot zināšanas par paaudžu atšķirībām, pielāgojot pieejas motivācijai un darbinieku iesaistei, lai veicinātu efektīvu sadarbību starp dažādu vecumu darbiniekiem.
Pārbaudījums
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Visa nodarbību cikla laikā studentiem jāveic pētnieciskais darbs savā darba vietā. Jāspēj atpazīt savos darbiniekos cilvēku tipus, paaudžu īpatnības vai gluži pretēji, kas ir netipisks attiecīgās paaudzes darbiniekam. Patstāvīgi jāizzina darba vietas procedūras personāla atlasē. Jāfiksē jau izmantotie digitālie rīki, jāveic nodarbībā piedāvāto rīku testēšana. Jāizvērtē komandas gatavība tehnoloģiju ieviešanai, jāizvērtē iespējamie riski, jāizstrādā prezentācija par konkrēta jauninājuma ieviešanas gaitu savā darba vietā. Jāizstrādā plāns par ieviešamo jauninājumu. Pētījums par savu darba vietu jāveic visu semestri, jāprezentē grupai semestra beigās. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Kopumā tiks vērtēta studenta spēja apvienot teorētiskās zināšanas ar praktisko pieredzi, veikt kritisku analīzi un izstrādāt risinājumus, kas atbilst reālās darba vides vajadzībām. 20% no gala atzīmes sastādīs analīzes dziļums un precizitāte. Spēja identificēt cilvēku tipus un paaudžu īpatnības vai netipiskas pazīmes konkrētos darbiniekos, kā arī kritiskā domāšana, analizējot novērojumus. 20% no atzīmes noteiks personāla atlases procedūru un digitālo rīku izpēte un tehnoloģiju ieviešanas izvērtējums - komandas gatavības un iespējamo risku precīza novērtēšana un spēja identificēt izaicinājumus un piedāvāt atbilstošus risinājumus. 20 % no atzīmes sastādīs reflektīvais novērtējums un pielietojamība. Spēja analizēt iegūto pieredzi un sasaistīt to ar teorētisko zināšanu pielietojumu, kā arī priekšlikumu praktiskā pielietojamība darba vietas uzlabošanā. |
||
|
2.
Patstāvīgā darba aizstāvēšana |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Jauninājuma ieviešanas plāna sagatavošana un prezentācija Prezentācijai jābūt skaidrai, strukturētai un labi pamatotai. Tiks vērtēta argumentācija un risinājumu praktiskums. |
||
|
3.
Tests par vieslekciju apmeklēšanu |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenti pēc vieslekciju noklausīšanās aizpilda pašpārbaudes testu. |
||
|
4.
Patstāvīgā darba starpvērtējums |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Tiks novērtēts studenta patstāvīgā darba progress un atbilstība definētajām prasībām. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stratēģiska pieeja personāla vadīšanai, organizācijas attīstībai un komunikācijai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Efektivizēts darbinieks ar mākslīgā intelekta palīdzību
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Inovāciju spējraise darbiniekos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
IT personāla atlase
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālo rīku izmantošana personāla atlasē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Citāda darba vide
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēku tipi, tiks precizēts
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēku tipi, tiks precizēts
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Paaudžu atšķirības
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Paaudžu atšķirības
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Digitālā transformācija pašvaldībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mentorēšana vadītājiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Labākais darba devējs Latvijā – pieredzes stāsts
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Labākais darba devējs Latvijā – pieredzes stāsts
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Budhwar, P., Chowdhury, S., Wood, G., Aguinis, H., Bamber, G. J., Beltran, J. R., … Varma, A. (2023). Human resource management in the age of generative artificial intelligence: Perspectives and research directions on ChatGPT. Human Resource Management Journal, 33(3), 606–659. https://doi.org/10.1111/1748-8583.12524Piemērots angļu valodas plūsmai
Peiseniece, L. (2010). Cilvēkresursu vadīšanas novērtēšanas metodes un to pilnveidošanas virzieni Latvijas lielajos uzņēmumos [Promocijas darbs, Latvijas Universitāte, Ekonomikas un vadības fakultāte, Vadībzinību katedra]. Rīga.
Dombrovska, L. R. (2009). Cilvēkresursu kapitāla vadība. Zvaigzne ABC.
Ben Eubanks (2022) Artificial Intelligence for HR: Use AI to Support and Develop a Successful WorkforcePiemērots angļu valodas plūsmai
Ergle, Daiga (2015). Fostering employee engagement through gamification. Management, letnik 10, številka 3, str. 219-234. URN:NBN:SI:DOC-JJ3Z7C8O from http://www.dlib.siPiemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Twenge, J. M. (2023). Generations: The real differences between Gen Z, Millennials, Gen X, Boomers, and Silents—and what they mean for America's future. Atria Books.
Covey, S. R. (2011). Efektīvu cilvēku 7 paradumi (E. Avotiņš, Trans.). Zvaigzne ABC. (Oriģināldarbs izdots 1989. gadā)Piemērots angļu valodas plūsmai
Stenlijs, P. D., & Klintons, R. J. (2017). Mentorings: attiecības, kas veicina izaugsmi (Latvijas Kristīgais studentu fonds, Izdevējs). Latvijas Kristīgais studentu fonds. (Oriģināldarbs izdots 1992. gadā)
he Role of HR in the Transforming Workplace. Challenges, Technology, and Future Directions (2024). Edited By Anamika Pandey, Simon Grima, Suruchi Pandey, Balamurugan BalusamyPiemērots angļu valodas plūsmai
Wellbeing for Sustainability in the Global Workplace (2019). Edited By Paola Ochoa, Maria-Teresa Lepeley, Peter EssensPiemērots angļu valodas plūsmai
Workforce Readiness and the Future of Work (2019). Edited By Fred Oswald, Tara S. Behrend, Lori FosterPiemērots angļu valodas plūsmai
Workplace Communication (2020). Edited By Leena Mikkola, Maarit ValoPiemērots angļu valodas plūsmai