Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Starptautiskā biznesa stratēģijas un vadība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_094
Zinātnes nozare
-
Kredītpunkti (ECTS)
5,00
Mērķauditorija
Uzņēmējdarbības vadība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt maģistrantūras studentu izpratni par aktuālajiem stratēģiskās vadības teorētiskajiem aspektiem, iepazīt un analizēt Eiropā un Latvijā uzkrāto pieredzi, radīt izpratni par biznesa procesiem un to vadību stratēģiskā skatījumā, mācīties ieraudzīt, analizēt un izmantot Eiropas Savienības un citu alianšu piedāvātās iespējas.

Priekšzināšanas

Vadībzinātne/ menedžments (obligāts), stratēģiskais menedžments (ieteicams), izpratne par vadības procesiem un pieredze vadīšanā (ieteicams).

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā studenti: atpazīs vadības zinātnes un ekonomisko sistēmu teorētiskās pamatnostādnes; identificēs to attīstības tendences mūsdienu starptautiskajā vidē; zinās stratēģiskās vadības aktuālo terminoloģiju; izpratīs globalizācijas un internacionalizācijas procesus, kā arī starptautiskā biznesa stratēģiskās vadības būtību un aktualitātes; varēs iegūtās zināšanas izmantot radoši un atbilstīgi situācijai.

Prasmes

1.Studenti izpratīs aktuālās ekonomiskās attīstības likumsakarības, finanšu rādītājus, ražošanas un pakalpojumu organizēšanas principus un paņēmienus, uzņēmuma īpašnieku un citu ieinteresēto pušu intereses un integrēs tās stratēģijā; atlasīs un veiks stratēģijas izstrādei nepieciešamās analīzes; pratīs vadīt pārmaiņas; sekmīgi komunicēs sadarbojoties ar personālu, partneriem, īpašniekiem un citām ieinteresētajām personām; argumentēti diskutēs par jaunākajām darba organizācijas formām un vadības informācijas sistēmām, piedāvās progresīvus risinājumus vadīšanas procesa nodrošināšanā, skaidri formulēs organizācijas attīstības mērķus un sastādīs attīstības stratēģiju organizācijas sekmīgai darbībai mūsdienu globalizācijas apstākļos, novērtējot uzņēmuma finanses; sekmīgi komunicēs un sadarbosies ar personālu, partneriem, īpašniekiem un citām ieinteresētajām personām.

Kompetences

1.Balstoties uz iegūtajām teorētiskajām un praktiskajām zināšanām, veiks augsti kvalificētas profesionālas funkcijas organizācijas un/ vai tās struktūrvienību efektīvā vadīšanā, analizēs zinātnisko literatūru stratēģiskās un pārmaiņu vadības jomā, kā arī formulēs problēmas un piedāvās argumentētus un zinātniski pamatotus problēmas risinājuma variantus; izmantojot iegūtās zināšanas un prasmes plānos un prognozēs organizācijas efektīvu darbību atbilstoši ārējās vides prasībām, izstrādājot stratēģiju, misiju un mērķus ieinteresēto pušu interesēs un nodrošinās organizācijas efektīvu darbību, veicot sadarbību ar citiem uzņēmumiem un ieinteresētajām pusēm. Patstāvīgi iegūs, atlasīs, analizēs un izmantos informāciju par konkrētu vadības zinātnes problēmjautājumu starptautiskajā ekonomiskajā un tiesiskajā telpā; patstāvīgi formulēs un kritiski analizēs profesionālas problēmas, integrējot dažādu ekonomikas un biznesa jomu zināšanas, lai rastu pamatotus risinājumus sarežģītās situācijās.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Līdzdalība lekcijās un semināros, individuālais darbs – darbs ar literatūru, referāts, prezentācijas. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentu zināšanas tiek vērtētas 10 ballu sistēmā. Gala vērtējumu veido visu iepriekš iegūto vērtējumu summa plus apmeklētība: • lekciju un semināru apmeklētība – 5%; • aktivitāte semināros un uzstāšanās kvalitāte – 35%; • referāts – 25% – obligāts, ja nav nodots, students netiek pielaists eksāmena kārtošanai; • eksāmens – 35%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktuālie stratēģiskās vadības teorētiskie aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Problēmas un pieeja to risināšanai (sistēmpieeja), ierobežojumi un iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārmaiņu būtība un to vadības pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prioritāšu evolūcija – cēloņi, nozīme un izmantošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zināšanu vadība – termins un praktiskas izmantošanas iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stratēģiskā procesa elementi, stratēģiskās plānošanas līmeņi, to nozīme un izmantošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dažādu analīzes metožu nozīme un izmantošana stratēģiskajā vadībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stratēģiskās vadības īpatnības, iespējamās problēmas un risinājumi, sagaidāmie ieguvumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vadībzinātnes (Management) pamatprocesi un aktualitātes – to nozīme stratēģiskajā procesā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdzsvarota vadība – pamatprincipi un izmantošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdervadība un emocionālā inteliģence – pamatprincipi, iespējas un izmantošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdervadība un emocionālā inteliģence – pamatprincipi, iespējas un izmantošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārmaiņu vadība kā viena no stratēģiskās vadības sastāvdaļām: būtība, nozīme, metodika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbošanās iekšējā un ārējā tirgū – kopējais un atšķirīgais, ieguvumi un iespējamās problēmas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Multinacionālās un transnacionālās kompānijas: to vadības un darbības filozofija un pamatprincipi; multikulturālas organizācijas: ieguvumi un iespējamās problēmas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Kontaktstundas:
30 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aktuālie stratēģiskās vadības teorētiskie aspekti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Problēmas un pieeja to risināšanai (sistēmpieeja), ierobežojumi un iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārmaiņu būtība un to vadības pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prioritāšu evolūcija – cēloņi, nozīme un izmantošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zināšanu vadība – termins un praktiskas izmantošanas iespējas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Stratēģiskā procesa elementi, stratēģiskās plānošanas līmeņi, to nozīme un izmantošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vadībzinātnes (Management) pamatprocesi un aktualitātes – to nozīme stratēģiskajā procesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Līdervadība un emocionālā inteliģence – pamatprincipi, iespējas un izmantošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārmaiņu vadība kā viena no stratēģiskās vadības sastāvdaļām: būtība, nozīme, metodika.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

I. Kalve. Apseglot pārmaiņu vējus. Biznesa augstskola Turība, Rīga, 2005.

2.

J. Caune. Stratēģiskā vadīšana, Lidojošā zivs. Rīga, 2009.

3.

Pārmaiņu vadība. Grāmatu sērija "Harvard business review on". Lietišķās Informācijas dienests, Rīga, 2008.

4.

Making Sense of Change Management: A Complete Guide to the Models Tools and Techniques of Organizational Change... by Esther Cameron and Mike Green; Publisher: Kogan Page; 3rd edition, 2012.

5.

Managing Change in Organizations. Colin A. Carnall. 5th edition. London: Prentice Hall, 2007.

6.

Г.Минцберг и др. Стратегический процесс, Питер. Санкт-Петербург, 2001.

Papildu literatūra

1.

A .Broks. Sistemoloģija mūsu dzīves un izglītības pilnveidei. Raksts no žurnāla „Skolotājs” 2002.g. 4.numura, 7.lpp.

2.

J. Rīdeštrolle, Č. A. Nūrdstrems. Aizraujošais bizness. Baltijas vadības konferences, Rīga, 2002.

3.

D. K. Hitchins. Putting systems to work.

Citi informācijas avoti

1.

www.economist.com

2.

www.harvardbusinessreview.com

3.

www.db.lv