Starptautiskā biznesa stratēģijas un vadība
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā studenti: atpazīs vadības zinātnes un ekonomisko sistēmu teorētiskās pamatnostādnes; identificēs to attīstības tendences mūsdienu starptautiskajā vidē; zinās stratēģiskās vadības aktuālo terminoloģiju; izpratīs globalizācijas un internacionalizācijas procesus, kā arī starptautiskā biznesa stratēģiskās vadības būtību un aktualitātes; varēs iegūtās zināšanas izmantot radoši un atbilstīgi situācijai.
Prasmes
1.Studenti izpratīs aktuālās ekonomiskās attīstības likumsakarības, finanšu rādītājus, ražošanas un pakalpojumu organizēšanas principus un paņēmienus, uzņēmuma īpašnieku un citu ieinteresēto pušu intereses un integrēs tās stratēģijā; atlasīs un veiks stratēģijas izstrādei nepieciešamās analīzes; pratīs vadīt pārmaiņas; sekmīgi komunicēs sadarbojoties ar personālu, partneriem, īpašniekiem un citām ieinteresētajām personām; argumentēti diskutēs par jaunākajām darba organizācijas formām un vadības informācijas sistēmām, piedāvās progresīvus risinājumus vadīšanas procesa nodrošināšanā, skaidri formulēs organizācijas attīstības mērķus un sastādīs attīstības stratēģiju organizācijas sekmīgai darbībai mūsdienu globalizācijas apstākļos, novērtējot uzņēmuma finanses; sekmīgi komunicēs un sadarbosies ar personālu, partneriem, īpašniekiem un citām ieinteresētajām personām.
Kompetences
1.Balstoties uz iegūtajām teorētiskajām un praktiskajām zināšanām, veiks augsti kvalificētas profesionālas funkcijas organizācijas un/ vai tās struktūrvienību efektīvā vadīšanā, analizēs zinātnisko literatūru stratēģiskās un pārmaiņu vadības jomā, kā arī formulēs problēmas un piedāvās argumentētus un zinātniski pamatotus problēmas risinājuma variantus; izmantojot iegūtās zināšanas un prasmes plānos un prognozēs organizācijas efektīvu darbību atbilstoši ārējās vides prasībām, izstrādājot stratēģiju, misiju un mērķus ieinteresēto pušu interesēs un nodrošinās organizācijas efektīvu darbību, veicot sadarbību ar citiem uzņēmumiem un ieinteresētajām pusēm. Patstāvīgi iegūs, atlasīs, analizēs un izmantos informāciju par konkrētu vadības zinātnes problēmjautājumu starptautiskajā ekonomiskajā un tiesiskajā telpā; patstāvīgi formulēs un kritiski analizēs profesionālas problēmas, integrējot dažādu ekonomikas un biznesa jomu zināšanas, lai rastu pamatotus risinājumus sarežģītās situācijās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Līdzdalība lekcijās un semināros, individuālais darbs – darbs ar literatūru, referāts, prezentācijas.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studentu zināšanas tiek vērtētas 10 ballu sistēmā. Gala vērtējumu veido visu iepriekš iegūto vērtējumu summa plus apmeklētība:
• lekciju un semināru apmeklētība – 5%;
• aktivitāte semināros un uzstāšanās kvalitāte – 35%;
• referāts – 25% – obligāts, ja nav nodots, students netiek pielaists eksāmena kārtošanai;
• eksāmens – 35%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālie stratēģiskās vadības teorētiskie aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Problēmas un pieeja to risināšanai (sistēmpieeja), ierobežojumi un iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārmaiņu būtība un to vadības pamatprincipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prioritāšu evolūcija – cēloņi, nozīme un izmantošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zināšanu vadība – termins un praktiskas izmantošanas iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stratēģiskā procesa elementi, stratēģiskās plānošanas līmeņi, to nozīme un izmantošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dažādu analīzes metožu nozīme un izmantošana stratēģiskajā vadībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stratēģiskās vadības īpatnības, iespējamās problēmas un risinājumi, sagaidāmie ieguvumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vadībzinātnes (Management) pamatprocesi un aktualitātes – to nozīme stratēģiskajā procesā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdzsvarota vadība – pamatprincipi un izmantošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdervadība un emocionālā inteliģence – pamatprincipi, iespējas un izmantošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdervadība un emocionālā inteliģence – pamatprincipi, iespējas un izmantošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārmaiņu vadība kā viena no stratēģiskās vadības sastāvdaļām: būtība, nozīme, metodika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Darbošanās iekšējā un ārējā tirgū – kopējais un atšķirīgais, ieguvumi un iespējamās problēmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Multinacionālās un transnacionālās kompānijas: to vadības un darbības filozofija un pamatprincipi; multikulturālas organizācijas: ieguvumi un iespējamās problēmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aktuālie stratēģiskās vadības teorētiskie aspekti.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Problēmas un pieeja to risināšanai (sistēmpieeja), ierobežojumi un iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārmaiņu būtība un to vadības pamatprincipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prioritāšu evolūcija – cēloņi, nozīme un izmantošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zināšanu vadība – termins un praktiskas izmantošanas iespējas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Stratēģiskā procesa elementi, stratēģiskās plānošanas līmeņi, to nozīme un izmantošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vadībzinātnes (Management) pamatprocesi un aktualitātes – to nozīme stratēģiskajā procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Līdervadība un emocionālā inteliģence – pamatprincipi, iespējas un izmantošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pārmaiņu vadība kā viena no stratēģiskās vadības sastāvdaļām: būtība, nozīme, metodika.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
I. Kalve. Apseglot pārmaiņu vējus. Biznesa augstskola Turība, Rīga, 2005.
J. Caune. Stratēģiskā vadīšana, Lidojošā zivs. Rīga, 2009.
Pārmaiņu vadība. Grāmatu sērija "Harvard business review on". Lietišķās Informācijas dienests, Rīga, 2008.
Making Sense of Change Management: A Complete Guide to the Models Tools and Techniques of Organizational Change... by Esther Cameron and Mike Green; Publisher: Kogan Page; 3rd edition, 2012.
Managing Change in Organizations. Colin A. Carnall. 5th edition. London: Prentice Hall, 2007.
Г.Минцберг и др. Стратегический процесс, Питер. Санкт-Петербург, 2001.
Papildu literatūra
A .Broks. Sistemoloģija mūsu dzīves un izglītības pilnveidei. Raksts no žurnāla „Skolotājs” 2002.g. 4.numura, 7.lpp.
J. Rīdeštrolle, Č. A. Nūrdstrems. Aizraujošais bizness. Baltijas vadības konferences, Rīga, 2002.