Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Medicīniskā ekspertīze veselības traucējumu un funkcionālo spēju novērtēšana neiroloģijā un psihiatrijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REX_032
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Neiroloģija
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt studējošam teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi spēju un funkcionēšanas ierobežojumu izvērtēšanai neiroloģijā un psihiatrijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošais apguvis teorētiskās zināšanas spēju un funkcionēšanas ierobežojumu izvērtēšanai neiroloģijā un psihiatrijā.

Prasmes

1.Studējošais prot izprast slimību izraisītos traucējumus, izvērtēt spēju un funkciju ierobežojumus neiroloģijā un psihiatrijā.

Kompetences

1.Studējošais ieguvis kompetences analizēt un noteikt kopsakarības pamatojoties uz teorētiskām zināšanām un jauniegūtām prasmēm neiroloģijā un psihiatrijā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošam apgūt zināšanas un praktiskās iemaņas spēju novērtēšanā un funkcionēšanas ierobežojumu izvērtēšanā neiroloģijā un psihiatrijā. Patstāvīgs darbs ar literatūru.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studiju kursa beigās teorētisko un praktisko zināšanu pārbaude.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Centrālās un perifērās nervu sistēmas slimības. Galvas un muguras smadzeņu asinsrites traucējumi, audzēji. Diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. Ķirurģiskās un konservatīvās terapijas riski. Slimību un traumu izraisītie spēju un funkcionēšanas ierobežojumi, dzīves kvalitāte.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Psihisku un uzvedības traucējumu etioloģija un patoģenēze, diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. Slimību izraisītie spēju un funkcionēšanas ierobežojumi, dzīves kvalitāte.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Mugurkaula iedzimtās un iegūtās slimības. Slimību un traumu izraisītie spēju un funkciju ierobežojumi.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Neiroloģisko slimību etioloģija un patoģenēze, diagnostika, ārstēšana un rehabilitācija.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Galvas un muguras smadzeņu asinsrites traucējumi. Insultu veidi. Biežākie ķirurģiskie un konservatīvie ārstēšanas riski, slimību izraisītie spēju un funkciju ierobežojumi.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Mugurkaula spondiloze, spondiloartroze un spondilolistēze. Biežākie slimību izraisītie darbspēju un funkciju ierobežojumi.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Biežākās centrālās un perifērās nervu sistēmas slimības, kas rada darbspēju zaudējumu un invaliditāti.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Miastēnija un paroksimālā mioplēģija. Multiplā izkaisītā skleroze. Biežākie slimību izraisītie darbspēju un funkciju ierobežojumi.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Infekciju slimību izraisītie nervu sistēmas bojājumi, kas rada darbspēju zaudējumu un invaliditāti.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Nervu sistēmas infekciozās slimības (meningīti, encefalīti, arahnoīdi, mielīti, epidurīti un poliradikuloneirīti). Biežākie ārstēšanās varianti un rehabilitācijas iespējas. Slimību izraisītie darbspēju un funkciju ierobežojumi.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Galvas smadzeņu asinsrites traucējumi. Pārejoši asinsrites traucējumi. Galvas smadzeņu infarkts. Hemorāģiskais insults. Aneirisma. Subarahnoidālais asinsizplūdums. Biežākie ķirurģiskie un konservatīvie ārstēšanās varianti un riski. Slimību izraisītie spēju un funkciju ierobežojumi.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Muguras smadzeņu asinsrites traucējumi. Spinālie asinsrites traucējumi. Slimību izraisītie spēju un funkcijas ierobežojumi.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Migrēna. Epilepsija. Parkinsona slimība. Intrakraniāla hipotenzija un hipertenzija. Galvas smadzeņu dislokācijas sindroms.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Medicīniskās ekspertīzes procedūra personai ar garīgās veselības traucējumiem.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Depresija, tās veidi. Izdegšanas sindroms un tā riska grupas. Slimību izraisītie darbspēju un funkciju ierobežojumi.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Galvas un muguras smadzeņu traumas. Biežākie ķirurģiskie un konservatīvie ārstēšanas riski, slimību izraisītie spēju un funkciju ierobežojumi.
  1. Prakse

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Mācību telpa

Tēmas

Organiski un psihiski personības traucējumi. Šizofrēnijas veidi. Šizofrēnija ar iegūtu un iedzimtu plānprātību. Slimību izraisītie darbspēju un funkciju ierobežojumi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Semināru skaits:
2
Ilgums (nedēļās):
3
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Rancāns, E. u.c. 2012. Depresijas un neirotisko traucējumu diagnostikas un ārstēšanas rekomendācijas ģimenes ārstiem. Latvija: RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra.

2.

Tērauds, E., Andrēziņa, R. un Zārde, I. 2013. Rekomendācijas psihiatrisko pacientu ārstēšanā. Praktizējošā ārsta rokasgrāmata. Latvija: SIA PS Media.

3.

Tērauds, E. u.c. 2014. Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. Latvijas psihiatru asociācija. 3. izd. Latvija: Rīga.

4.

Tērauds, E. u.c. 2015. Depresijas norise un ārstēšanas iespējas. Vadlīnijas. Latvijas psihiatru asociācija.

5.

Kulbergs, J. 2001. Dinamiskā psihiatrija, Latvija: Jumava.

6.

Salaspuro, M., Kīanmā, K. un Sepe K. 1998. Narkoloģija. Tulkota A. Stirnas redakcijā. Latvija: Nacionālais apgāds.

7.

Malans, D. H. 1997. Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Latvija: RaKa.

8.

Bazire, S. 2011. Psychotropic Drug Direktory 2010. The profesionals packet handbook and aide memories. Healthcomm.

9.

Bolda, R., Verduin, M. and Ruiz, P. 2021. Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry. 12th ed. LWW

10.

Semple, D. and Smyth, R. 2009. Oxford Handbook of Psychiatry. 4th ed. United Kingdom: Oxford University Press.

11.

Sadock, B.J., Sadock, V.A. 2008. Kaplan & Sadock’s Concise Textbook of Child and Adolescent Psychiatry. LWW.

12.

Stahl, S. 2008. Prescriber's Guide: Stahl's Essential Psychopharmacology. 7rd ed. Cambridge university press.

13.

Friedman L.S. a.o. Sourse Book of substance Abuse and Addiction. Williams a. Wilkins, 1996.

14.

Murray R., P. Hill, P. M.c. Gulfin. The Essentials of Postgraduate Psychiatry. Third Edition. Cambrige University Press, 1997.

15.

The ICD –10 Classifications of Mental and Behavioral Disorders. Clinical description and diagnostic guidelines. WHO. Geneva, 1992.

16.

Adams and Victor's Principles of Neurology, Ninth Edition (Adams & Victor's Principles of Neurology) [Hardcover] 2009

17.

Neurology in Clinical Practice E-dition: v. 1-2 Edition: 5th Revised edition 2009, Author/s: Bradley, Walter G.; Daroff, Robert B.; Fenichel, Gerald M.; Jankovic, Joseph Publisher: Elsevier Health Sciences

18.

Supe, I. 2004. Rokasgrāmata neiroloģijā. Latvija: Nacionālais apgāds.

19.

Logina, I. un Smeltere, E. 2009. Neiroloģija shēmās. Latvija: Avots.

20.

Logina, I. 2006. Muguras sāpes. Latviaj: Nacionālais apgāds.

21.

Logina, I., Smeltere, E. un Millers, A. 2009. Kraniālo nervu bojājuma sindromi un to izmeklēšana: Med.rek. studentiem un ārstiem rezidentiem. Latvija: RSU Neiroloģijas katedra.

22.

Logina, I., Smeltere, E., Labinska, Ž. 2006. Galvas smadzeņu pusložu bojājuma un kairinājuma sindromi. Latvija: RSU Neiroloģijas katedra.

23.

Glen O. Gabbard. Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice (4th Edition). American Psychiatric Publishing, 2005

24.

MacKinnon, Roger A., Michels, Robert, Buckley, Peter J. The psychiatric interview in clinical pracrice. Second Edition, American Psychiatric Publishing, 2006.

25.

Segal, Hanna, Yesterday, Today and Tomorrow, First published by Routledge. 2007. Fonagy, Peter. Attachment theory and psychoanalysis. Other Press. New York. 2001.

26.

Sandler, Joseph, Freud's models of the mind. First published by H. Karnac (books) Ltd., London, 1997.

27.

Kulbergs, J. Krīze un attīstība. Liepāja LPA, 1998.

28.

Gilliland, B.E., & James, R.K. Crisis intervention strategies. New York: Brooks/ Cole, 1997

29.

Patterson J.E. et al. Essential Skills in Family Therapy. Guliford Press, 1998.

30.

Karen V., Harpen- Darton M. H. Working with Children and their Famillies. Lyceum Books, 2001

31.

Manual for Forensic Psychiatry/Ed. By T.B. Dmitrijeva, B.V. Shostakovich, A.A. Tkachenko.- Moscow: Medicine Publishers, 2004 – 592.p. .

32.

Stern Th.A., Herman I.B., Glavin P.L., Guide to primary care Psychiatry MC Grow Hill companies, USA, 2004

33.

Wyszynski A., Wyszunsky B., Manual of Psychiatric Care for the Medicaly IU, American Psychiatric Publishing 2004

34.

McWilliams, Nancy. Psychoanalytical diagnosis: understanding personality structure in the clinical process. The Guilford Press. New York, 1994.

35.

Dobson, K.S. Handbook of cognitive behavioural therapies. NY: Guilford, 2009.

36.

Reinecke, M.A., Clark, D.A, & Beck, A.t (eds). Cognitive Therapy across the Lifespan: Evidence and Practice. NY: Cambridge University Press, 2004.

37.

J. Scott Rutan, Walter N. Stone and Joseph Shay. Psychodynamic Group Psychotherapy, 4th ed, Guilford Press, 2007

Papildu literatūra

1.

Caune, M. 2003. Sertifikācija psihiatrijā. Uzdevumu krājums. Latvija: Latvijas Psihiatru asociācija

2.

Войтенко А. Социальная психиатрия с основами медико-социальной экспертизы и реабилиталогии. Ст.-Петербург.-2002

Citi informācijas avoti