Veselības psiholoģija
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.• Nosauc un raksturo veselības psiholoģijas mērķus, uzdevumus, metodoloģiskos pamatprincipus. • Apraksta stresa un personības faktoru saistību ar veselību. • Nosauc un raksturo slimības uztveri, reprezentāciju un simptomu interpretāciju veidojošos faktorus. • Nosauc un raksturo faktorus, kas ietekmē veselības uzvedību hronisku slimību pacientiem un galvenās psiholoģisko intervenču grupas. • Nosauc veselības uzvedības modeļus veidojošos faktorus. • Raksturo indivīdu komunikāciju veselības aprūpes vidē.
Prasmes
1.• Identificē stresa un personības faktoru ietekmi, diskutējot par slimības uztveri, reprezentāciju, hronisku slimību pacientu veselības uzvedību, veselības uzvedības modeļiem un indivīdu komunikāciju veselības aprūpes vidē. • Salīdzina dažādus veselības uzvedības modeļus un pārskata veselības uzvedības maiņas nosacījumus. • Interpretē plašsaziņas līdzekļos aprakstītās problēmsituācijas saistībā ar veselības psiholoģijā veiktiem pētījumiem par komunikāciju veselības aprūpes vidē.
Kompetences
1.Raksturo un pielieto veselības psiholoģijas koncepcijas komunikācijā ar indivīdu dažādās mērķgrupās.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā plānoti 3 semināri, kad maģistrantiem tiks uzdots reflektēt par studiju kursa ietvaros apgūstamo jautājumu saistību ar veselības komunikāciju un iespējām to izmantot profesionālajā darbā, kā arī interpretēt plašsaziņas līdzekļos aprakstītās problēmsituācijas saistībā ar veselības psiholoģijā veiktiem pētījumiem par komunikāciju veselības aprūpes vidē.
Patstāvīgi un sistemātiski lasot norādītos avotus, izvēlēties vienu no veselības uzvedības modeļiem. Balstoties uz literatūras avotiem un pētījumiem par konkrētā veselības uzvedības modeļa pielietošanu, izveidot uz indivīdu vērstu veselības komunikācijas aktivitātes/aktivitāšu kopas projektu un prezentēt to grupā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gala vērtējumu veido patstāvīgo darbu vērtējums (50%) un eksāmena testa vērtējums (50%).
Patstāvīgā darba struktūra:
1. Izvēlētā veselības uzvedības modeļa raksturojums.
2. Veselības komunikācijas pasākumu kopas apraksts, raksturojot to, kā izmantots konkrētais veselības uzvedības modelis un citas studiju kursā gūtās zināšanas.
Eksāmena tests ietver 10 jautājumus ar un bez atbilžu variantiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības psiholoģijas jēdziens – definīcija un pieejas.
Faktori, kas ietekmē veselības psiholoģijas attīstību mūsdienās.
Stress, tā pārvarēšana un veselība. Personības faktori un veselība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Slimības uztvere, reprezentācija un simptomu interpretācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedība. Veselības uzvedības modeļi un iespējas tos izmantot veselības komunikācijā. Veselības uzvedības maiņa.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedība. Veselības uzvedības modeļi un iespējas tos izmantot veselības komunikācijā. Veselības uzvedības maiņa.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedība. Veselības uzvedības modeļi un iespējas tos izmantot veselības komunikācijā. Veselības uzvedības maiņa.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības uzvedība. Veselības uzvedības modeļi un iespējas tos izmantot veselības komunikācijā. Veselības uzvedības maiņa.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Faktori, kas ietekmē pielāgošanos hroniskai slimībai, pacientu veselības uzvedību un līdzestību. Psiholoģiskās intervences.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Faktori, kas ietekmē pielāgošanos hroniskai slimībai, pacientu veselības uzvedību un līdzestību. Psiholoģiskās intervences.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības komunikācijas prakse dažādās mērķgrupās veselības psiholoģijas ietvarā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības komunikācijas prakse dažādās mērķgrupās veselības psiholoģijas ietvarā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības psiholoģijas pētījumu/intervenču ieguldījums veselības komunikācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības psiholoģijas pētījumu/intervenču ieguldījums veselības komunikācijā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Martinsone, K. un Sudraba, V. (2019). Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīgas Stradiņa universitāte.
Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
Ogden, J. (2012). Health Psychology: A Textbook (5th ed.). Maidenhead, UK: Open University Press. (akceptējams izdevums)
Pipere, A. (2005). Veselības psiholoģija: Cilvēks. Vide. Perspektīvas: Mācību līdzeklis. Daugavpils: Daugavpils Universitāte. (akceptējams izdevums)
Sarafino, E.P., & Smith, T.W. (2012). Health Psychology: Biopsychosocial Interactions (7th ed.). Hoboken: John Wiley & Sons. (akceptējams izdevums)
Stokenberga, I., Freimane, G., Sudraba, V. un Bite, I. (2015). Veselība un slimība psiholoģijā. No: K.Mārtinsone un A. Miltuze. Psiholoģija, 2.sēj. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, (171. – 230.lpp.). Rīga: Zvaigzne ABC.
Papildu literatūra
Citi informācijas avoti
Journal of Health Psychology
British Journal of Health Psychology
Psychology and Health
Health Psychology Review