Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_247
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Attīstīt maģistrantu izpratni par veselības psiholoģijas jautājumiem, fokusējoties uz indivīda veselības uzvedību un tās maiņu, stresa pārvarēšanu, slimības uztveri un reprezentāciju, komunikāciju veselības aprūpes vidē, kā arī attīstīt maģistrantu prasmes un kompetenci zināšanas veselības psiholoģijā sasaistīt ar/attiecināt uz veselības komunikācijas praksi dažādās mērķgrupās.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.• Nosauc un raksturo veselības psiholoģijas mērķus, uzdevumus, metodoloģiskos pamatprincipus. • Apraksta stresa un personības faktoru saistību ar veselību. • Nosauc un raksturo slimības uztveri, reprezentāciju un simptomu interpretāciju veidojošos faktorus. • Nosauc un raksturo faktorus, kas ietekmē veselības uzvedību hronisku slimību pacientiem un galvenās psiholoģisko intervenču grupas. • Nosauc veselības uzvedības modeļus veidojošos faktorus. • Raksturo indivīdu komunikāciju veselības aprūpes vidē.

Prasmes

1.• Identificē stresa un personības faktoru ietekmi, diskutējot par slimības uztveri, reprezentāciju, hronisku slimību pacientu veselības uzvedību, veselības uzvedības modeļiem un indivīdu komunikāciju veselības aprūpes vidē. • Salīdzina dažādus veselības uzvedības modeļus un pārskata veselības uzvedības maiņas nosacījumus. • Interpretē plašsaziņas līdzekļos aprakstītās problēmsituācijas saistībā ar veselības psiholoģijā veiktiem pētījumiem par komunikāciju veselības aprūpes vidē.

Kompetences

1.Raksturo un pielieto veselības psiholoģijas koncepcijas komunikācijā ar indivīdu dažādās mērķgrupās.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studiju kursa laikā plānoti 3 semināri, kad maģistrantiem tiks uzdots reflektēt par studiju kursa ietvaros apgūstamo jautājumu saistību ar veselības komunikāciju un iespējām to izmantot profesionālajā darbā, kā arī interpretēt plašsaziņas līdzekļos aprakstītās problēmsituācijas saistībā ar veselības psiholoģijā veiktiem pētījumiem par komunikāciju veselības aprūpes vidē. Patstāvīgi un sistemātiski lasot norādītos avotus, izvēlēties vienu no veselības uzvedības modeļiem. Balstoties uz literatūras avotiem un pētījumiem par konkrētā veselības uzvedības modeļa pielietošanu, izveidot uz indivīdu vērstu veselības komunikācijas aktivitātes/aktivitāšu kopas projektu un prezentēt to grupā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu veido patstāvīgo darbu vērtējums (50%) un eksāmena testa vērtējums (50%). Patstāvīgā darba struktūra: 1. Izvēlētā veselības uzvedības modeļa raksturojums. 2. Veselības komunikācijas pasākumu kopas apraksts, raksturojot to, kā izmantots konkrētais veselības uzvedības modelis un citas studiju kursā gūtās zināšanas. Eksāmena tests ietver 10 jautājumus ar un bez atbilžu variantiem.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības psiholoģijas jēdziens – definīcija un pieejas. Faktori, kas ietekmē veselības psiholoģijas attīstību mūsdienās. Stress, tā pārvarēšana un veselība. Personības faktori un veselība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Slimības uztvere, reprezentācija un simptomu interpretācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedība. Veselības uzvedības modeļi un iespējas tos izmantot veselības komunikācijā. Veselības uzvedības maiņa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedība. Veselības uzvedības modeļi un iespējas tos izmantot veselības komunikācijā. Veselības uzvedības maiņa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedība. Veselības uzvedības modeļi un iespējas tos izmantot veselības komunikācijā. Veselības uzvedības maiņa.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības uzvedība. Veselības uzvedības modeļi un iespējas tos izmantot veselības komunikācijā. Veselības uzvedības maiņa.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Faktori, kas ietekmē pielāgošanos hroniskai slimībai, pacientu veselības uzvedību un līdzestību. Psiholoģiskās intervences.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Faktori, kas ietekmē pielāgošanos hroniskai slimībai, pacientu veselības uzvedību un līdzestību. Psiholoģiskās intervences.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācijas prakse dažādās mērķgrupās veselības psiholoģijas ietvarā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācijas prakse dažādās mērķgrupās veselības psiholoģijas ietvarā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības psiholoģijas pētījumu/intervenču ieguldījums veselības komunikācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības psiholoģijas pētījumu/intervenču ieguldījums veselības komunikācijā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Human Behaviour Change Project

2.

Martinsone, K. un Sudraba, V. (2019). Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīgas Stradiņa universitāte.

3.

Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.

4.

Ogden, J. (2012). Health Psychology: A Textbook (5th ed.). Maidenhead, UK: Open University Press. (akceptējams izdevums)

5.

Pipere, A. (2005). Veselības psiholoģija: Cilvēks. Vide. Perspektīvas: Mācību līdzeklis. Daugavpils: Daugavpils Universitāte. (akceptējams izdevums)

6.

Sarafino, E.P., & Smith, T.W. (2012). Health Psychology: Biopsychosocial Interactions (7th ed.). Hoboken: John Wiley & Sons. (akceptējams izdevums)

7.

Stokenberga, I., Freimane, G., Sudraba, V. un Bite, I. (2015). Veselība un slimība psiholoģijā. No: K.Mārtinsone un A. Miltuze. Psiholoģija, 2.sēj. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, (171. – 230.lpp.). Rīga: Zvaigzne ABC.

Papildu literatūra

1.

Lietišķā veselības psiholoģija: Emuāri (European Health Psychology Society)

Citi informācijas avoti

1.

Kelly McGonigall: How to make stress your friend. TED talks.

2.

Journal of Health Psychology

3.

British Journal of Health Psychology

4.

Psychology and Health

5.

Health Psychology Review