Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas prakse

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_263
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt studējošajiem iespēju attīstīt un padziļināt kompetenci psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzībā, psihologa pārraudzībā attīstīt un pilnveidot prasmi veidot kontaktu ar klientu / pacientu / grupu, izprast klienta / pacienta/ grupas pieprasījumu un vajadzības, izvirzīt un saskaņot ar klientu / pacientu / grupu psiholoģiskās palīdzības sniegšanas mērķus, izstrādāt psiholoģiskās palīdzības plānu, īstenot to, rakstīt sadarbības pārskatu par psiholoģiskās konsultēšanas procesu, informēt klientu / pacientu / grupu par psiholoģiskās palīdzības rezultātiem un sniegt rekomendācijas.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija, psihes bioloģiskie pamati, attīstības psiholoģija, personības psiholoģija, diferenciālā psiholoģija, klīniskā psiholoģija, psiholoģiskā izpēte un konsultēšana, grupu konsultēšana, neiropsiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pamatojoties uz profesionālās jomas jaunākajiem pētījumiem, padziļināti analizē un kritiski izvērtē dažādus mijiedarbības aspektus starp bioloģiskiem, psiholoģiskiem un sociāliem procesiem psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) kontekstā dažādām klientu grupām. Apraksta izziņas procesu un personības izpētes specifiku, klientu/ pacientu psiholoģiskās izpētes īpatnības/ vajadzības, apraksta atzinuma par izpētes rezultātiem struktūru, izskaidro izpētē iegūtos rezultātus. Demonstrē padziļinātu izpratni un kritiski izvērtē psiholoģiskās konsultēšanas procesu, kā arī izskaidro psiholoģiskās konsultēšanas procesa nosacījumus, ievērojot dažādu vecumposmu psiholoģiskās īpatnības. Izskaidro sadarbības pārskata principus un struktūru.

Prasmes

1.Argumentēti izskaidro psihologa profesionālās darbības aspektus gan speciālistiem, gan nespeciālistiem (klientiem/ pacientiem). Nosaka psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) mērķi atbilstoši konkrētai situācijai un klientu/ pacientu vajadzībām, izvēloties, veidojot un lietojot zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) metodes. Formulē psiholoģiskās konsultēšanas mērķi atbilstoši klientu/ pacientu/ grupas vajadzībām. Veido psiholoģiskās konsultēšanas plānu, izvēloties un lietojot zinātniski pamatotas psiholoģiskās metodes un veic psiholoģisko konsultēšanu. Sagatavo psihologa atzinumu un sadarbības pārskatu par psiholoģiskās konsultēšanas procesu, kā arī kritiski novērtē sava darba efektivitāti, ievērojot profesionālās darbības tiesiskos un ētiskos aspektus. Pārraudzībā veic gūtās informācijas kritisku izvērtējumu.

Kompetences

1.Īsteno mērķtiecīgu izpēti, interpretē iegūtos rezultātus, izvērtē klienta/ pacienta grūtības un resursus, un sastāda iespējamu psiholoģiskās palīdzības plānu klientiem/ pacientiem. Izprot izziņas procesu un personības pierādījumiem balstītas izpētes (novērtēšanas) metodēs, prot pamatoti izvēlēties un pielietot šīs metodes, interpretē izpētes rezultātus un apraksta tos strukturētā atzinumā. Sniedz psiholoģisko palīdzību, lietojot zinātniski pamatotas metodes. Sagatavo sadarbības pārskatu. Atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Praksē īsteno ētisko atbildību, izprotot savas darbības iespējamo ietekmi uz indivīdu, grupu un vidi. Novērtē sava darba efektivitāti. Psihologa pārraudzībā plāno un īsteno savu kompetenču pilnveidi.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Iepazīties ar prakses vietu un izveidot sadarbību ar prakses vadītājiem. Veikt psiholoģisko izziņas procesu un personības izpēti (novērtēšanu) klientiem/ pacientiem (pieaugušajiem un bērniem) saskaņā ar pieprasījumu un klienta/ pacienta vajadzībām, ar prakses vadītāju iepriekš saskaņojot izpētes mērķi, plānu, metožu izvēles pamatojumu un izpētes (novērtēšanas) procedūru. Uzrakstīt atzinumus (saskaņojot ar prakses vadītāju). Veikt psiholoģisko konsultēšanu klientiem/ pacientiem saskaņā ar pieprasījumu un/ vai klienta/ pacienta/ grupas vajadzībām. Uzrakstīt sadarbības pārskatus (saskaņojot ar prakses vadītāju). Regulāri apmeklēt prakses pārraudzības sesijas (vismaz 85% apmērā). Regulāri rakstīt katras dienas darbības aprakstu (atbilstoši noteiktajiem kritērijiem). Patstāvīgi sagatavot vienu atzinumu par psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) rezultātiem un vienu sadarbības pārskatu par psiholoģiskās konsultēšanas procesu, nodot un prezentēt to prakses aizstāvēšanās laikā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Vismaz 85% apmeklētas pārraudzības sesijas (10%). Prakses vadītāju vērtējumi par maģistranta darbu prakses vietā (20%). Prakses dokumentācija sagatavota, ievērojot prasības un nodota paredzētāja laikā (20%). Prakses aizstāvēšanas laikā (pēc noteiktajiem kritērijiem): prezentēti divi atzinumi (bērns/pieaugušais), prezentēta gadījuma analīze un sadarbības pārskats (klients/ pacients konsultēšanas praksē) (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadseminārs par prakses uzdevumiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadseminārs par prakses uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihologa pārraudzīta prakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihologa pārraudzīta prakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihologa pārraudzīta prakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihologa pārraudzīta prakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihologa pārraudzīta prakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihologa pārraudzīta prakse.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Atskaite (Prakse)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadseminārs par prakses uzdevumiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadseminārs par prakses uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihologa pārraudzīta prakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihologa pārraudzīta prakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihologa pārraudzīta prakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihologa pārraudzīta prakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihologa pārraudzīta prakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Psihologa pārraudzīta prakse.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Aizstāvēšana (Prakse)

Bibliogrāfija

Papildu literatūra

1.

Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. M., & Nock, M. K. (2017). Abnormal Psychology. Pearson.

Citi informācijas avoti

1.

Psihologu likums.

2.

Journal of Consulting & Clinical Psychology

3.

Journal of Psychological Assessment