Tautas sporta aktivitātes/pamati un didaktika (tūrisms, kāpšanas sports)
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Apgūt zināšanas un praktiskās iemaņas tautas sporta aktivitātēs, izmantojot piedzīvojumu izglītības pieeju, tai skaitā digitālās tehnoloģijas un metodes āra aktivitāšu plānošanā un vadīšanā.
Priekšzināšanas
Vispārējā vidējā izglītība.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti nosauc un raksturo piedzīvojumu izglītības/sporta pamatprincipus un metodoloģiju.
Piedzīvojumu aktivitāšu kopums
2.Studenti raksturo piedzīvojumu pasākumu veidus un to pielietojumu sporta izglītības procesos Latvijā un pasaulē.
Līdzdalība piedzīvojumu aktivitātēs ar un bez digitālajām tehnoloģijām
3.Izdala un salīdzina dažādas piedzīvojumu sporta/izglītības metodes un to ietekmi uz dalībnieku fizisko un mentālo labsajūtu.
Piedzīvojumu aktivitāšu kopums • Līdzdalība piedzīvojumu aktivitātēs ar un bez digitālajām tehnoloģijām
Prasmes
1.Studenti plāno un vada nelielas piedzīvojumu izglītības aktivitātes, piemērojot atbilstošas metodes un drošības principus.
Piedzīvojumu aktivitāšu kopums • Piedzīvojuma aktivitātes plānošana un vadīšana
2.Demonstrē sadarbības un komunikācijas prasmes, veicot komandas uzdevumus telpās un dabā.
Piedzīvojuma aktivitātes plānošana un vadīšana • Līdzdalība piedzīvojumu aktivitātēs ar un bez digitālajām tehnoloģijām
3.Izvērtē konkrētai situācijai piemērotākās piedzīvojumu aktivitātes, pamatojoties uz mērķauditoriju un kontekstu.
Aktivitātes vadītāja darba novērtējums (oponēšana)
Kompetences
1.Studenti izstrādā un īsteno nelielu piedzīvojumu sporta aktivitāti, integrējot iegūtās zināšanas un prasmes.
2.Reflektē par piedzīvojumu aktivitāšu ietekmi uz grupas dinamiku un dalībnieku individuālo attīstību.
Piedzīvojumu aktivitāšu kopums • Aktivitātes vadītāja darba novērtējums (oponēšana)
3.Pieņem pamatotus un atbildīgus lēmumus, vadot komandas uzdevumus un nodrošinot dalībnieku drošību un iesaisti.
Piedzīvojuma aktivitātes plānošana un vadīšana
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Piedzīvojumu aktivitāšu kopums |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studentam jāizstrādā piedzīvojumu aktivitāšu kopums konkrētai mērķauditorijai, ņemot vērā tās vecumu, fizisko sagatavotību un pieredzi piedzīvojumu aktivitātēs. Aktivitāšu kopumam jāiekļauj vismaz 3 dažāda veida uzdevumi (piemēram, sadarbības, uzticības, izaicinājuma elementi) ar īsu aprakstu, mērķi, nepieciešamo inventāru un īstenošanas norisi. Papildus jāiekļauj īsa refleksija par izvēlēto pieeju – kāpēc šie uzdevumi ir piemēroti konkrētajam kontingentam un kā tie veicina piedzīvojumu izglītības mērķus. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Piedzīvojuma aktivitātes plānošana un vadīšana |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studentam jāizplāno un jāvada viena piedzīvojuma vai komandas sadarbības aktivitāte kursa biedriem. Aktivitāte var notikt gan iekštelpās, gan dabā, atkarībā no satura un mērķa. Studenta uzdevums ir:
Darbs novērtē studentu prasmi strukturēti vadīt grupas procesu, sniegt atgriezenisko saiti un pielāgot uzdevumu grupas vajadzībām. |
||
|
2.
Aktivitātes vadītāja darba novērtējums (oponēšana) |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studentam jāveic oponenta loma, vērojot cita studenta vadītu piedzīvojuma vai sadarbības aktivitāti. Oponents izvērtē:
Pēc aktivitātes oponents sniedz konstruktīvu atgriezenisko saiti mutiski un rakstiski, izmantojot pasniedzēja izsniegto novērtēšanas veidlapu. |
||
|
3.
Līdzdalība piedzīvojumu aktivitātēs ar un bez digitālajām tehnoloģijām |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studenta uzdevums ir aktīvi piedalīties dažādās piedzīvojumu izglītības aktivitātēs, tostarp tādās, kuras ietver digitālo tehnoloģiju izmantošanu (piemēram, slēpņošana, Actionbound u.c.). Vērtēšanā tiks ņemta vērā:
Novērtējums tiks veikts, pamatojoties uz pasniedzēja novērojumiem un/vai dalības apliecinājumiem aktivitātēs. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads piedzīvojumu izglītībā
Apraksts
Piedzīvojumu izglītības jēdziena skaidrojums, vēsturiskā attīstība Latvijā un pasaulē, pamatprincipi un vieta mūsdienu izglītībā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu aktivitāšu veidi un to ietekme
Apraksts
Piemēri dažādām piedzīvojumu aktivitātēm (sadarbības uzdevumi, fiziski izaicinājumi, uzticības vingrinājumi), to mērķi un potenciālais efekts uz dalībniekiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Grupas dinamika un sadarbība piedzīvojumu aktivitātēs
Apraksts
Grupu veidošanās posmi, lomu sadalījums, komunikācijas un sadarbības attīstīšana aktivitāšu laikā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vadītāja loma un līderība piedzīvojumu procesā
Apraksts
Līdera uzdevumi un stili, grupas vadīšana, uzticības veidošana, situāciju vadība un dalībnieku motivēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Drošības aspekti un riska vadība piedzīvojumu izglītībā
Apraksts
Bīstamību izvērtēšana, drošības pasākumi, ētiskie un juridiskie aspekti piedzīvojumu pasākumu organizēšanā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās tehnoloģijas piedzīvojumu izglītībā
Apraksts
Tehnoloģiju izmantošanas iespējas aktivitātēs (Actionbound, slēpņošana, interaktīvās kartes u.c.), līdzsvars starp fizisko un digitālo pieredzi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās tehnoloģijas piedzīvojumu izglītībā
Apraksts
Tehnoloģiju izmantošanas iespējas aktivitātēs (Actionbound, slēpņošana, interaktīvās kartes u.c.), līdzsvars starp fizisko un digitālo pieredzi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Aktivitāšu piemērošana dažādām mērķgrupām
Apraksts
Vecumam, pieredzei un vajadzībām atbilstošu uzdevumu izvēle, pielāgošana, iekļaujoša pieeja un dalībnieku motivācijas veidošana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Aktivitāšu piemērošana dažādām mērķgrupām
Apraksts
Vecumam, pieredzei un vajadzībām atbilstošu uzdevumu izvēle, pielāgošana, iekļaujoša pieeja un dalībnieku motivācijas veidošana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās tehnoloģijas piedzīvojumu izglītībā
Apraksts
Tehnoloģiju izmantošanas iespējas aktivitātēs (Actionbound, slēpņošana, interaktīvās kartes u.c.), līdzsvars starp fizisko un digitālo pieredzi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās tehnoloģijas piedzīvojumu izglītībā
Apraksts
Tehnoloģiju izmantošanas iespējas aktivitātēs (Actionbound, slēpņošana, interaktīvās kartes u.c.), līdzsvars starp fizisko un digitālo pieredzi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Aktivitāšu piemērošana dažādām mērķgrupām
Apraksts
Vecumam, pieredzei un vajadzībām atbilstošu uzdevumu izvēle, pielāgošana, iekļaujoša pieeja un dalībnieku motivācijas veidošana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Aktivitāšu piemērošana dažādām mērķgrupām
Apraksts
Vecumam, pieredzei un vajadzībām atbilstošu uzdevumu izvēle, pielāgošana, iekļaujoša pieeja un dalībnieku motivācijas veidošana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Refleksija kā mācīšanās instruments piedzīvojumā
Apraksts
Reflektējošas domāšanas loma mācīšanās procesā, metodes refleksijas vadīšanai, jautājumu veidošana un grupas atbalsta sniegšana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu aktivitāšu plānošana un vadīšana
Apraksts
Sagatavošanās, aktivitātes struktūra, norises gaita, dalībnieku ieinteresēšana, novērošana un noslēguma daļa ar atgriezenisko saiti. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu aktivitāšu plānošana un vadīšana
Apraksts
Sagatavošanās, aktivitātes struktūra, norises gaita, dalībnieku ieinteresēšana, novērošana un noslēguma daļa ar atgriezenisko saiti. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu pasākuma izstrāde un izvērtējums
Apraksts
Neliela piedzīvojumu aktivitātes plānošana, īstenošana un analīze. Refleksija par procesu, izaicinājumiem un mācīšanās rezultātiem. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu pasākuma izstrāde un izvērtējums
Apraksts
Neliela piedzīvojumu aktivitātes plānošana, īstenošana un analīze. Refleksija par procesu, izaicinājumiem un mācīšanās rezultātiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads piedzīvojumu izglītībā
Apraksts
Piedzīvojumu izglītības jēdziena skaidrojums, vēsturiskā attīstība Latvijā un pasaulē, pamatprincipi un vieta mūsdienu izglītībā. |
|
Piedzīvojumu aktivitāšu veidi un to ietekme
Apraksts
Piemēri dažādām piedzīvojumu aktivitātēm (sadarbības uzdevumi, fiziski izaicinājumi, uzticības vingrinājumi), to mērķi un potenciālais efekts uz dalībniekiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Grupas dinamika un sadarbība piedzīvojumu aktivitātēs
Apraksts
Grupu veidošanās posmi, lomu sadalījums, komunikācijas un sadarbības attīstīšana aktivitāšu laikā. |
|
Vadītāja loma un līderība piedzīvojumu procesā
Apraksts
Līdera uzdevumi un stili, grupas vadīšana, uzticības veidošana, situāciju vadība un dalībnieku motivēšana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Drošības aspekti un riska vadība piedzīvojumu izglītībā
Apraksts
Bīstamību izvērtēšana, drošības pasākumi, ētiskie un juridiskie aspekti piedzīvojumu pasākumu organizēšanā. |
|
Aktivitāšu piemērošana dažādām mērķgrupām
Apraksts
Vecumam, pieredzei un vajadzībām atbilstošu uzdevumu izvēle, pielāgošana, iekļaujoša pieeja un dalībnieku motivācijas veidošana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās tehnoloģijas piedzīvojumu izglītībā
Apraksts
Tehnoloģiju izmantošanas iespējas aktivitātēs (Actionbound, slēpņošana, interaktīvās kartes u.c.), līdzsvars starp fizisko un digitālo pieredzi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Digitālās tehnoloģijas piedzīvojumu izglītībā
Apraksts
Tehnoloģiju izmantošanas iespējas aktivitātēs (Actionbound, slēpņošana, interaktīvās kartes u.c.), līdzsvars starp fizisko un digitālo pieredzi. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Refleksija kā mācīšanās instruments piedzīvojumā
Apraksts
Reflektējošas domāšanas loma mācīšanās procesā, metodes refleksijas vadīšanai, jautājumu veidošana un grupas atbalsta sniegšana. |
|
Aktivitāšu piemērošana dažādām mērķgrupām
Apraksts
Vecumam, pieredzei un vajadzībām atbilstošu uzdevumu izvēle, pielāgošana, iekļaujoša pieeja un dalībnieku motivācijas veidošana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu aktivitāšu plānošana un vadīšana
Apraksts
Sagatavošanās, aktivitātes struktūra, norises gaita, dalībnieku ieinteresēšana, novērošana un noslēguma daļa ar atgriezenisko saiti. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu aktivitāšu plānošana un vadīšana
Apraksts
Sagatavošanās, aktivitātes struktūra, norises gaita, dalībnieku ieinteresēšana, novērošana un noslēguma daļa ar atgriezenisko saiti. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu pasākuma izstrāde un izvērtējums
Apraksts
Neliela piedzīvojumu aktivitātes plānošana, īstenošana un analīze. Refleksija par procesu, izaicinājumiem un mācīšanās rezultātiem. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Papildu literatūra
Ewert, A., Sibthorp, J. 2014. Outdoor Adventure Education: Foundations, Theory, and Research. 1st Edition. Human Kinetic.Piemērots angļu valodas plūsmai
Priest, S., & Gass, M. A. 2018. Effective Leadership in Adventure Programming. 3rd Edition. Human Kinetics.Piemērots angļu valodas plūsmai