Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Tautas sporta aktivitātes/pamati un didaktika (tūrisms, kāpšanas sports)

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_464
Zinātnes nozare
Citas veselības un sporta zinātņu apakšnozares; Sporta pedagoģija; Sporta teorija un vēsture; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika (neklātiene)

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt zināšanas un praktiskās iemaņas tautas sporta aktivitātēs, izmantojot piedzīvojumu izglītības pieeju, tai skaitā digitālās tehnoloģijas un metodes āra aktivitāšu plānošanā un vadīšanā.

Priekšzināšanas

Vispārējā vidējā izglītība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti nosauc un raksturo piedzīvojumu izglītības/sporta pamatprincipus un metodoloģiju.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Piedzīvojumu aktivitāšu kopums

2.Studenti raksturo piedzīvojumu pasākumu veidus un to pielietojumu sporta izglītības procesos Latvijā un pasaulē.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Līdzdalība piedzīvojumu aktivitātēs ar un bez digitālajām tehnoloģijām

3.Izdala un salīdzina dažādas piedzīvojumu sporta/izglītības metodes un to ietekmi uz dalībnieku fizisko un mentālo labsajūtu.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Piedzīvojumu aktivitāšu kopums Līdzdalība piedzīvojumu aktivitātēs ar un bez digitālajām tehnoloģijām

Prasmes

1.Studenti plāno un vada nelielas piedzīvojumu izglītības aktivitātes, piemērojot atbilstošas metodes un drošības principus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Piedzīvojumu aktivitāšu kopums Piedzīvojuma aktivitātes plānošana un vadīšana

2.Demonstrē sadarbības un komunikācijas prasmes, veicot komandas uzdevumus telpās un dabā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Piedzīvojuma aktivitātes plānošana un vadīšana Līdzdalība piedzīvojumu aktivitātēs ar un bez digitālajām tehnoloģijām

3.Izvērtē konkrētai situācijai piemērotākās piedzīvojumu aktivitātes, pamatojoties uz mērķauditoriju un kontekstu.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Aktivitātes vadītāja darba novērtējums (oponēšana)

Kompetences

1.Studenti izstrādā un īsteno nelielu piedzīvojumu sporta aktivitāti, integrējot iegūtās zināšanas un prasmes.

2.Reflektē par piedzīvojumu aktivitāšu ietekmi uz grupas dinamiku un dalībnieku individuālo attīstību.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Piedzīvojumu aktivitāšu kopums Aktivitātes vadītāja darba novērtējums (oponēšana)

3.Pieņem pamatotus un atbildīgus lēmumus, vadot komandas uzdevumus un nodrošinot dalībnieku drošību un iesaisti.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Piedzīvojuma aktivitātes plānošana un vadīšana

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Piedzīvojumu aktivitāšu kopums

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studentam jāizstrādā piedzīvojumu aktivitāšu kopums konkrētai mērķauditorijai, ņemot vērā tās vecumu, fizisko sagatavotību un pieredzi piedzīvojumu aktivitātēs. Aktivitāšu kopumam jāiekļauj vismaz 3 dažāda veida uzdevumi (piemēram, sadarbības, uzticības, izaicinājuma elementi) ar īsu aprakstu, mērķi, nepieciešamo inventāru un īstenošanas norisi.

Papildus jāiekļauj īsa refleksija par izvēlēto pieeju – kāpēc šie uzdevumi ir piemēroti konkrētajam kontingentam un kā tie veicina piedzīvojumu izglītības mērķus.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Piedzīvojuma aktivitātes plānošana un vadīšana

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studentam jāizplāno un jāvada viena piedzīvojuma vai komandas sadarbības aktivitāte kursa biedriem. Aktivitāte var notikt gan iekštelpās, gan dabā, atkarībā no satura un mērķa. Studenta uzdevums ir:

  • ieinteresēt grupu un iepazīstināt ar aktivitātes mērķi,
  • skaidri izklāstīt norises noteikumus un drošības aspektus,
  • vadīt aktivitāti, vērojot grupas sadarbību un dinamiku,
  • nodrošināt strukturētu atgriezenisko saiti grupas dalībniekiem pēc aktivitātes, veicinot refleksiju un mācīšanos.

Darbs novērtē studentu prasmi strukturēti vadīt grupas procesu, sniegt atgriezenisko saiti un pielāgot uzdevumu grupas vajadzībām.

2.

Aktivitātes vadītāja darba novērtējums (oponēšana)

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studentam jāveic oponenta loma, vērojot cita studenta vadītu piedzīvojuma vai sadarbības aktivitāti. Oponents izvērtē:

  • kā aktivitāte tika strukturēta un ieviesta (sagatavotība, instrukcijas, drošība),
  • grupas iesaisti un vadītāja spēju reaģēt uz situācijām,
  • atgriezeniskās saites kvalitāti pēc aktivitātes.

Pēc aktivitātes oponents sniedz konstruktīvu atgriezenisko saiti mutiski un rakstiski, izmantojot pasniedzēja izsniegto novērtēšanas veidlapu.

3.

Līdzdalība piedzīvojumu aktivitātēs ar un bez digitālajām tehnoloģijām

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Studenta uzdevums ir aktīvi piedalīties dažādās piedzīvojumu izglītības aktivitātēs, tostarp tādās, kuras ietver digitālo tehnoloģiju izmantošanu (piemēram, slēpņošana, Actionbound u.c.).

Vērtēšanā tiks ņemta vērā:

  • studenta iesaiste praktiskajās nodarbībās,
  • atvērtība un aktivitāte grupas procesā,
  • spēja orientēties un izmantot piedāvātās tehnoloģijas aktivitāšu ietvaros.

Novērtējums tiks veikts, pamatojoties uz pasniedzēja novērojumiem un/vai dalības apliecinājumiem aktivitātēs.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads piedzīvojumu izglītībā
Apraksts

Piedzīvojumu izglītības jēdziena skaidrojums, vēsturiskā attīstība Latvijā un pasaulē, pamatprincipi un vieta mūsdienu izglītībā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Piedzīvojumu aktivitāšu veidi un to ietekme
Apraksts

Piemēri dažādām piedzīvojumu aktivitātēm (sadarbības uzdevumi, fiziski izaicinājumi, uzticības vingrinājumi), to mērķi un potenciālais efekts uz dalībniekiem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Grupas dinamika un sadarbība piedzīvojumu aktivitātēs
Apraksts

Grupu veidošanās posmi, lomu sadalījums, komunikācijas un sadarbības attīstīšana aktivitāšu laikā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vadītāja loma un līderība piedzīvojumu procesā
Apraksts

Līdera uzdevumi un stili, grupas vadīšana, uzticības veidošana, situāciju vadība un dalībnieku motivēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Drošības aspekti un riska vadība piedzīvojumu izglītībā
Apraksts

Bīstamību izvērtēšana, drošības pasākumi, ētiskie un juridiskie aspekti piedzīvojumu pasākumu organizēšanā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Digitālās tehnoloģijas piedzīvojumu izglītībā
Apraksts

Tehnoloģiju izmantošanas iespējas aktivitātēs (Actionbound, slēpņošana, interaktīvās kartes u.c.), līdzsvars starp fizisko un digitālo pieredzi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Digitālās tehnoloģijas piedzīvojumu izglītībā
Apraksts

Tehnoloģiju izmantošanas iespējas aktivitātēs (Actionbound, slēpņošana, interaktīvās kartes u.c.), līdzsvars starp fizisko un digitālo pieredzi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Aktivitāšu piemērošana dažādām mērķgrupām
Apraksts

Vecumam, pieredzei un vajadzībām atbilstošu uzdevumu izvēle, pielāgošana, iekļaujoša pieeja un dalībnieku motivācijas veidošana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Aktivitāšu piemērošana dažādām mērķgrupām
Apraksts

Vecumam, pieredzei un vajadzībām atbilstošu uzdevumu izvēle, pielāgošana, iekļaujoša pieeja un dalībnieku motivācijas veidošana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Digitālās tehnoloģijas piedzīvojumu izglītībā
Apraksts

Tehnoloģiju izmantošanas iespējas aktivitātēs (Actionbound, slēpņošana, interaktīvās kartes u.c.), līdzsvars starp fizisko un digitālo pieredzi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Digitālās tehnoloģijas piedzīvojumu izglītībā
Apraksts

Tehnoloģiju izmantošanas iespējas aktivitātēs (Actionbound, slēpņošana, interaktīvās kartes u.c.), līdzsvars starp fizisko un digitālo pieredzi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Aktivitāšu piemērošana dažādām mērķgrupām
Apraksts

Vecumam, pieredzei un vajadzībām atbilstošu uzdevumu izvēle, pielāgošana, iekļaujoša pieeja un dalībnieku motivācijas veidošana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Aktivitāšu piemērošana dažādām mērķgrupām
Apraksts

Vecumam, pieredzei un vajadzībām atbilstošu uzdevumu izvēle, pielāgošana, iekļaujoša pieeja un dalībnieku motivācijas veidošana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Refleksija kā mācīšanās instruments piedzīvojumā
Apraksts

Reflektējošas domāšanas loma mācīšanās procesā, metodes refleksijas vadīšanai, jautājumu veidošana un grupas atbalsta sniegšana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Piedzīvojumu aktivitāšu plānošana un vadīšana
Apraksts

Sagatavošanās, aktivitātes struktūra, norises gaita, dalībnieku ieinteresēšana, novērošana un noslēguma daļa ar atgriezenisko saiti.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Piedzīvojumu aktivitāšu plānošana un vadīšana
Apraksts

Sagatavošanās, aktivitātes struktūra, norises gaita, dalībnieku ieinteresēšana, novērošana un noslēguma daļa ar atgriezenisko saiti.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Piedzīvojumu pasākuma izstrāde un izvērtējums
Apraksts

Neliela piedzīvojumu aktivitātes plānošana, īstenošana un analīze. Refleksija par procesu, izaicinājumiem un mācīšanās rezultātiem.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Piedzīvojumu pasākuma izstrāde un izvērtējums
Apraksts

Neliela piedzīvojumu aktivitātes plānošana, īstenošana un analīze. Refleksija par procesu, izaicinājumiem un mācīšanās rezultātiem.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA (NEKLĀTIENE)
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ievads piedzīvojumu izglītībā
Apraksts

Piedzīvojumu izglītības jēdziena skaidrojums, vēsturiskā attīstība Latvijā un pasaulē, pamatprincipi un vieta mūsdienu izglītībā.

Piedzīvojumu aktivitāšu veidi un to ietekme
Apraksts

Piemēri dažādām piedzīvojumu aktivitātēm (sadarbības uzdevumi, fiziski izaicinājumi, uzticības vingrinājumi), to mērķi un potenciālais efekts uz dalībniekiem.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Grupas dinamika un sadarbība piedzīvojumu aktivitātēs
Apraksts

Grupu veidošanās posmi, lomu sadalījums, komunikācijas un sadarbības attīstīšana aktivitāšu laikā.

Vadītāja loma un līderība piedzīvojumu procesā
Apraksts

Līdera uzdevumi un stili, grupas vadīšana, uzticības veidošana, situāciju vadība un dalībnieku motivēšana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Drošības aspekti un riska vadība piedzīvojumu izglītībā
Apraksts

Bīstamību izvērtēšana, drošības pasākumi, ētiskie un juridiskie aspekti piedzīvojumu pasākumu organizēšanā.

Aktivitāšu piemērošana dažādām mērķgrupām
Apraksts

Vecumam, pieredzei un vajadzībām atbilstošu uzdevumu izvēle, pielāgošana, iekļaujoša pieeja un dalībnieku motivācijas veidošana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Digitālās tehnoloģijas piedzīvojumu izglītībā
Apraksts

Tehnoloģiju izmantošanas iespējas aktivitātēs (Actionbound, slēpņošana, interaktīvās kartes u.c.), līdzsvars starp fizisko un digitālo pieredzi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Digitālās tehnoloģijas piedzīvojumu izglītībā
Apraksts

Tehnoloģiju izmantošanas iespējas aktivitātēs (Actionbound, slēpņošana, interaktīvās kartes u.c.), līdzsvars starp fizisko un digitālo pieredzi.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Refleksija kā mācīšanās instruments piedzīvojumā
Apraksts

Reflektējošas domāšanas loma mācīšanās procesā, metodes refleksijas vadīšanai, jautājumu veidošana un grupas atbalsta sniegšana.

Aktivitāšu piemērošana dažādām mērķgrupām
Apraksts

Vecumam, pieredzei un vajadzībām atbilstošu uzdevumu izvēle, pielāgošana, iekļaujoša pieeja un dalībnieku motivācijas veidošana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Piedzīvojumu aktivitāšu plānošana un vadīšana
Apraksts

Sagatavošanās, aktivitātes struktūra, norises gaita, dalībnieku ieinteresēšana, novērošana un noslēguma daļa ar atgriezenisko saiti.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Piedzīvojumu aktivitāšu plānošana un vadīšana
Apraksts

Sagatavošanās, aktivitātes struktūra, norises gaita, dalībnieku ieinteresēšana, novērošana un noslēguma daļa ar atgriezenisko saiti.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Piedzīvojumu pasākuma izstrāde un izvērtējums
Apraksts

Neliela piedzīvojumu aktivitātes plānošana, īstenošana un analīze. Refleksija par procesu, izaicinājumiem un mācīšanās rezultātiem.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Digitālā aplikācija Slēpņošana/GeocachingPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Digitālā aplikācija ActionboundPiemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Ewert, A., Sibthorp, J. 2014. Outdoor Adventure Education: Foundations, Theory, and Research. 1st Edition. Human Kinetic.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Izglītojošs audiovizuāls materiāls: "Piedzīvojums dabā" (LSM.lv raidījumi)

3.

Priest, S., & Gass, M. A. 2018. Effective Leadership in Adventure Programming. 3rd Edition. Human Kinetics.Piemērots angļu valodas plūsmai