Ideju vēsture
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • Pārzinās mūsdienās aktuālās idejas un spēs analītiski reflektēt par to izcelsmi, attīstību un transformāciju laika laikā. • Gūs ieskatu Rietumu filozofijas vēsturē, kā arī tās mijiedarbē ar “nefilozofiskām” idejām. • Spēs integrēt gūtās zināšanas ikdienas dzīvē, kā arī radoši tās interpretēt. • Gūs izpratni par Rietumu filozofijas un mūsdienu teoriju jēdzieniem, to pielietojumu sociālo un kultūras parādību analīzē. • Gūs izpratni par ikdienā lietoto vārdu (piemēram, “ķermenis”, “cilvēks”, “daba” utml.) daudznozīmību.
Prasmes
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti būs ieguvuši: • Prasmi novērtēt un analizēt sociālās un kultūras norises no ideju vēstures viedokļa. • Prasmi atšķirt un pielietot dažādus jēdzienus un argumentus. • Prasmi saskatīt ideju ģenealoģiju Latvijas kultūras un sabiedrisko procesu kontekstā. • Iemaņas filozofiski interpretēt ikdienas dzīvi un savu personīgo pieredzi. • Spēju uzdot kritiskus jautājumus.
Kompetences
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti būs ieguvuši: • Kompetenci identificēt, izvērst un analizēt dažādu ideju ģenealoģijas, izvērtēt to ietekmi un nozīmi mūsdienu sabiedrībā. • Atbildību par sociālās un kultūras analīzes kvalitāti un atbilstību kritiskas refleksijas standartam. • Spēju veidot uz zināšanām balstītu pieeju turpmākajos pētījumos. • Veidot dialogu un prezentācijas par kursa tēmām, argumentēt, piedāvāt tēmām radošu interpretāciju.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgais darbs grupās ir balstīts teksta analīzē un spējā sasaistīt lasīto ar kādu konkrētu pieredzi vai aktuālu situāciju, pārnesot iegūtās zināšanas uz ikdienas dzīvi. Katram darbam tiks dotas papildu norādes, kā to izdarīt (piemēram, veidojot kolāžu, atnesot un pastāstot par kādu priekšmetu, apmeklējot mākslas izstādi utml.).
Par gūto pieredzi studenti sagatavo prezentāciju, kurā izceļ tekstā aplūkoto jautājumu, izvēlētā konteksta ietvaros, un dalās ar savām atziņām.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studentu gala atzīmi veido vērtējumi par:
• izpildītiem testiem (6 gab., par katru tēmu), veido 60% no gala vērtējuma;
• patstāvīgajiem darbiem (3 gab., darbs grupās), veido 30% no gala vērtējuma;
• apmeklējums, veido 10% no gala vērtējuma.
Testi ir pieejami 2 nedēļas pēc attiecīgās nodarbības. Izpildes termiņš netiek pagarināts. Vienīgais izņēmums: ja studenti kļūst par vecākiem - tādā gadījumā lūdzu konsultēties individuāli.
Patstāvīgi veicamie uzdevumi tiek publicēti e-studiju vidē. Kavējumu gadījumā uzdevumi jāpilda patstāvīgi, atsūtot pasniedzējai divu nedēļu laikā. Termiņš netiek pagarināts. To vērtēšanas kritēriji:
1) teorētiskās zināšanas, spēja atpazīt jaunos jēdzienus un tos paskaidrot;
2) refleksija par ideju izcelsmi un transformāciju dažādos laikmetos;
3) prasme saistīt teorētiskas zināšanas ar konkrētu pieredzi vai situāciju;
4) prezentācijas prasmes: skaidri izklāstīt savu argumentu, pētījuma rezultātus.
Kavētās lekcijas atstrādāt nav iespējams. Kursu var nokārtot, ja apmeklējums ir vismaz 50%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība. Laimīgie objekti. Laime kā sociālās kontroles veids.
Apraksts
Literatūra: Literatūra:
New!!! Hanovs D. Vakars itāļu operā. Eiropas aristokrātijas kultūra 17.-19.gadsimtā. Rīga, 2014. 146-183
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība. Ķermenis kā būtība, kā virsma, kā performance. Ķermenis un mode.
Apraksts
Literatūra: Literatūra:
V. Šekspīra lugas: Hamlets, Makbets (atrodas jebkurā bibliotēkā) + Dž. Verdi Šekspīra lugas interpretācija operas mākslā.
Uz vietas: Baza Lurmana filmas „Romeo un Džuljeta” fragmenti (filma angļu valodā). Debates par ekranizācijas versijām.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība. Čaildisma teorija: bērna ideja.
Apraksts
Literatūra: Literatūra:
Sv. Augustīns. Grēksūdze – 2 fragmenti (kopijās)
Mc Kitterick R. Europe and the Carolingian Inheritance. // Mortland P. (ed.) The Future of the Past. Big Questions in History. – Pimlico, 2002. – PP. 16 – 33.
Hanovs D. Skaistais bruņinieks ar zelta ķēdi…Eposa Vīrieša
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Noslēdzošā lekcija. Ideju spēle.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Posthumānisma izaicinājumi cilvēka izpratnei.
Apraksts
Literatūra: (Lugas analīzei: “Valdnieks Oedips” un “Medeja”).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nodarbība. Kas ir autors? Vai autors ir miris?
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai:
Cohn-Sherbok D. Anti-Semitism. - Sutton, 2002. - P. 288-307.
Brehts B. Kuražas māte un viņas bērni. // Izlase. – Rīga, 1961. – 83-158. (tiem, kas lasa krievu valodā, luga ir pieejama internetā http://lib.ru/INPROZ/BREHT/kurazh.t
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Kursa uzbūve un gaita. Cilvēka ideja un humānisms.
Apraksts
Literatūra: Literatūra: (visa literatūra ir pieejama jebkurā bibliotēkā. Daži, īsākie darbi tiks nokopēti Jūsu ērtībai.)
Sofokls. Valdnieks Edips (obligāti jāizlasa uz semināru). Eiripīds. Medeja (obligāti jāizlasa uz semināru)
Steinberg J. What is Europe?// Mortland P.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Savvaļas teorētiskais ietvars
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai:
Nabokov V. Speak memory. - Vintage, 1989. - pp. 30-32;45-50; 241-244 (līdz 4. nodaļai)
Шенк Ф. "Августовское переживание": начало Первой мировой войны как поворотный пункт немецкой истории.// Новое литературное об
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslas ideja.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai:
Evanss Dž. R. Trešā reiha tapšana. - Rīga: Atēna, 2006. - lpp. 367-428.;
Faidžiss O. Čukstētāji. Privātā dzīve Staļina Krievijā. - Rīga: Zvaigzne, 2010. - lp
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Varas ideja. Postkoloniālā teorija.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai:
Literatūra esejai: Ž. F. Liotārs. Postmodernaism stāvoklis. Pārskats par zināšanām. Rīga, 2008. 68.- 113. lpp.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kas ir emocijas un afekti?
Apraksts
Literatūra: Literatūra:
P. Burke. Glorification of Louis XIV
Memoires of Madame de Campan
Hanovs D. Aristokrāts pārtop par galminieku.. Eiropas aristokrātiskās kultūras iezīmes 17.gads
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Vai postsociālisms ir postkoloniāls?
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķermeņa ideja: no bioloģiskā determinisma līdz jaunajam materiālismam un nespējas studijām.
Apraksts
Literatūra: Dante Aligjēri. Dievišķa komēdija (atsevišķo nodaļu izlase no „Elles”, „Šķīstītavas” un „Paradīzes” e-studijās )
Iespējama mākslas filmas fragmentu demonstrēšana (tiek precizēts vēlāk)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dabas ideja, dabiskuma ideoloģija, dabkultūra un neaugsmes jēdziens
Apraksts
Literatūra: Literatūra:
Barrell J. Sad Stories. Louis XVI, Gerge III, and the Language of Sentiment. In: Sharpe K. (ed.) Refiguring Revolutions, – pp. 75-98.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads. Kursa uzbūve un gaita. Cilvēka ideja un humānisms.
Apraksts
Literatūra: Literatūra: (visa literatūra ir pieejama jebkurā bibliotēkā. Daži, īsākie darbi tiks nokopēti Jūsu ērtībai.)
Sofokls. Valdnieks Edips (obligāti jāizlasa uz semināru). Eiripīds. Medeja (obligāti jāizlasa uz semināru)
Steinberg J. What is Europe?// Mortland P.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Noslēdzošā lekcija. Ideju spēle.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ahmed, Sara. 2010. The Promise of Happiness. Durham N.C. Chesham: Duke University Press : Combined Academic distributor.
Barts, Rolāns. 2004. Autora nāve. Tulk. Astra Skrābane. Satori, 5. janv.
Cronon, William. 1996. The Trouble with Wilderness. Environmental History, Vol. 1. No. 1. Jan. pp. 7-28.
Haraveja, Donna. 2021. Kiborga manifests. Fragmenti. Tulk. Ieva Melgalve. Strāva Nr. 1, 76.–90. lpp.
Sartrs, Žans Pols. 2004. Eksistenciālisms ir humānisms. Tulk. Normunds Pukjans. Satori, 25. aug.
Schmelzer, Matthias, Andrea Vetter and Aaron Vansintjan. 2022. The Future Is Degrowth : A Guide to a World Beyond Capitalism. London: Verso.
Vols, Džons. 2023. Čaildisms. Bērnības izaicinājumi ētikā un humanitārajās zinātnēs. Tulk. Ieva Melgalve. Strāva Nr.9. 21.-39. lpp.
Papildu literatūra
Alaimo, Stacy. 2010. Bodily Natures: Science, Environment, and the Material Self. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
Annus, Epp. 2018. Soviet Postcolonial Studies: A view from the Western Borderlands. London and New York: Routledge.
Bordo, Susan. 2013. Unbearable Weight: Feminism, Western Culture, and the Body. Berkeley: University of California Press.
Butler, Judith. 1993. Bodies That Matter: On the Discursive Limits of “Sex”. New York: Routledge.
Clough, Patricia Ticineto and Jean O'Malley Halley. 2007. The Affective Turn : Theorizing the Social. Durham: Duke University Press.
Fuko, Mišels. 2001. Uzraudzīt un sodīt: Cietuma rašanās. Tulk. Inta Geile-Sīpoliece. Rīga: Omnia mea.
Ferrando, Francesca and Rosi Braidotti, 2021, Philosophical Posthumanism. London: Bloomsbury Academic.
Gregg, Melissa, and Gregory Seigworth, eds. 2010. The Affect Theory Reader. Duke University Press.
Horowitz, Maryanne Cline. 2005. New Dictionary of the History of Ideas. Vol. 1 - 6. New York: Charles Scribner's Sons.
Koobak, Redi, Madina Tlostanova and Suruchi Thapar-Björkert, eds. 2021. Postcolonial and Postsocialist Dialogues. Intersections, Opacities, Challenges in Feminist Theorizing and Practice. London and New York: Routledge.