Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Ideju vēsture

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_195
Zinātnes nozare
Filozofija, ētika un reliģija; Filozofijas vēsture
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa ietvaros student iepazīst idejas, kuras noteikušas Eiropas filozofijas un kultūras vēsturi un turpina būt aktuālas arī mūsdienās. Kursa ietvaros būs iespēja izsekot šo ideju transformācijai un attīstībai, dažādu teoriju un pasaules uzskatu ietvaros. Kurss nodrošina vispārējā humanitārā redzesloka paplašināšanu, kas ir svarīgs priekšnoteikums speciālistu kvalifikācijas iegūšanai.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • Pārzinās mūsdienās aktuālās idejas un spēs analītiski reflektēt par to izcelsmi, attīstību un transformāciju laika laikā. • Gūs ieskatu Rietumu filozofijas vēsturē, kā arī tās mijiedarbē ar “nefilozofiskām” idejām. • Spēs integrēt gūtās zināšanas ikdienas dzīvē, kā arī radoši tās interpretēt. • Gūs izpratni par Rietumu filozofijas un mūsdienu teoriju jēdzieniem, to pielietojumu sociālo un kultūras parādību analīzē. • Gūs izpratni par ikdienā lietoto vārdu (piemēram, “ķermenis”, “cilvēks”, “daba” utml.) daudznozīmību.

Prasmes

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti būs ieguvuši: • Prasmi novērtēt un analizēt sociālās un kultūras norises no ideju vēstures viedokļa. • Prasmi atšķirt un pielietot dažādus jēdzienus un argumentus. • Prasmi saskatīt ideju ģenealoģiju Latvijas kultūras un sabiedrisko procesu kontekstā. • Iemaņas filozofiski interpretēt ikdienas dzīvi un savu personīgo pieredzi. • Spēju uzdot kritiskus jautājumus.

Kompetences

1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti būs ieguvuši: • Kompetenci identificēt, izvērst un analizēt dažādu ideju ģenealoģijas, izvērtēt to ietekmi un nozīmi mūsdienu sabiedrībā. • Atbildību par sociālās un kultūras analīzes kvalitāti un atbilstību kritiskas refleksijas standartam. • Spēju veidot uz zināšanām balstītu pieeju turpmākajos pētījumos. • Veidot dialogu un prezentācijas par kursa tēmām, argumentēt, piedāvāt tēmām radošu interpretāciju.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgais darbs grupās ir balstīts teksta analīzē un spējā sasaistīt lasīto ar kādu konkrētu pieredzi vai aktuālu situāciju, pārnesot iegūtās zināšanas uz ikdienas dzīvi. Katram darbam tiks dotas papildu norādes, kā to izdarīt (piemēram, veidojot kolāžu, atnesot un pastāstot par kādu priekšmetu, apmeklējot mākslas izstādi utml.). Par gūto pieredzi studenti sagatavo prezentāciju, kurā izceļ tekstā aplūkoto jautājumu, izvēlētā konteksta ietvaros, un dalās ar savām atziņām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentu gala atzīmi veido vērtējumi par: • izpildītiem testiem (6 gab., par katru tēmu), veido 60% no gala vērtējuma; • patstāvīgajiem darbiem (3 gab., darbs grupās), veido 30% no gala vērtējuma; • apmeklējums, veido 10% no gala vērtējuma. Testi ir pieejami 2 nedēļas pēc attiecīgās nodarbības. Izpildes termiņš netiek pagarināts. Vienīgais izņēmums: ja studenti kļūst par vecākiem - tādā gadījumā lūdzu konsultēties individuāli. Patstāvīgi veicamie uzdevumi tiek publicēti e-studiju vidē. Kavējumu gadījumā uzdevumi jāpilda patstāvīgi, atsūtot pasniedzējai divu nedēļu laikā. Termiņš netiek pagarināts. To vērtēšanas kritēriji: 1) teorētiskās zināšanas, spēja atpazīt jaunos jēdzienus un tos paskaidrot; 2) refleksija par ideju izcelsmi un transformāciju dažādos laikmetos; 3) prasme saistīt teorētiskas zināšanas ar konkrētu pieredzi vai situāciju; 4) prezentācijas prasmes: skaidri izklāstīt savu argumentu, pētījuma rezultātus. Kavētās lekcijas atstrādāt nav iespējams. Kursu var nokārtot, ja apmeklējums ir vismaz 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nodarbība. Laimīgie objekti. Laime kā sociālās kontroles veids.
Apraksts
Literatūra: Literatūra: New!!! Hanovs D. Vakars itāļu operā. Eiropas aristokrātijas kultūra 17.-19.gadsimtā. Rīga, 2014. 146-183
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nodarbība. Ķermenis kā būtība, kā virsma, kā performance. Ķermenis un mode.
Apraksts
Literatūra: Literatūra: V. Šekspīra lugas: Hamlets, Makbets (atrodas jebkurā bibliotēkā) + Dž. Verdi Šekspīra lugas interpretācija operas mākslā. Uz vietas: Baza Lurmana filmas „Romeo un Džuljeta” fragmenti (filma angļu valodā). Debates par ekranizācijas versijām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nodarbība. Čaildisma teorija: bērna ideja.
Apraksts
Literatūra: Literatūra: Sv. Augustīns. Grēksūdze – 2 fragmenti (kopijās) Mc Kitterick R. Europe and the Carolingian Inheritance. // Mortland P. (ed.) The Future of the Past. Big Questions in History. – Pimlico, 2002. – PP. 16 – 33. Hanovs D. Skaistais bruņinieks ar zelta ķēdi…Eposa Vīrieša
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Noslēdzošā lekcija. Ideju spēle.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Posthumānisma izaicinājumi cilvēka izpratnei.
Apraksts
Literatūra: (Lugas analīzei: “Valdnieks Oedips” un “Medeja”).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Nodarbība. Kas ir autors? Vai autors ir miris?
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Cohn-Sherbok D. Anti-Semitism. - Sutton, 2002. - P. 288-307. Brehts B. Kuražas māte un viņas bērni. // Izlase. – Rīga, 1961. – 83-158. (tiem, kas lasa krievu valodā, luga ir pieejama internetā http://lib.ru/INPROZ/BREHT/kurazh.t
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads. Kursa uzbūve un gaita. Cilvēka ideja un humānisms.
Apraksts
Literatūra: Literatūra: (visa literatūra ir pieejama jebkurā bibliotēkā. Daži, īsākie darbi tiks nokopēti Jūsu ērtībai.) Sofokls. Valdnieks Edips (obligāti jāizlasa uz semināru). Eiripīds. Medeja (obligāti jāizlasa uz semināru) Steinberg J. What is Europe?// Mortland P.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Savvaļas teorētiskais ietvars
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Nabokov V. Speak memory. - Vintage, 1989. - pp. 30-32;45-50; 241-244 (līdz 4. nodaļai) Шенк Ф. "Августовское переживание": начало Первой мировой войны как поворотный пункт немецкой истории.// Новое литературное об
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mākslas ideja.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Evanss Dž. R. Trešā reiha tapšana. - Rīga: Atēna, 2006. - lpp. 367-428.; Faidžiss O. Čukstētāji. Privātā dzīve Staļina Krievijā. - Rīga: Zvaigzne, 2010. - lp
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Varas ideja. Postkoloniālā teorija.
Apraksts
Literatūra: Literatūra esejai: Literatūra esejai: Ž. F. Liotārs. Postmodernaism stāvoklis. Pārskats par zināšanām. Rīga, 2008. 68.- 113. lpp.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kas ir emocijas un afekti?
Apraksts
Literatūra: Literatūra: P. Burke. Glorification of Louis XIV Memoires of Madame de Campan Hanovs D. Aristokrāts pārtop par galminieku.. Eiropas aristokrātiskās kultūras iezīmes 17.gads
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Vai postsociālisms ir postkoloniāls?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermeņa ideja: no bioloģiskā determinisma līdz jaunajam materiālismam un nespējas studijām.
Apraksts
Literatūra: Dante Aligjēri. Dievišķa komēdija (atsevišķo nodaļu izlase no „Elles”, „Šķīstītavas” un „Paradīzes” e-studijās ) Iespējama mākslas filmas fragmentu demonstrēšana (tiek precizēts vēlāk)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dabas ideja, dabiskuma ideoloģija, dabkultūra un neaugsmes jēdziens
Apraksts
Literatūra: Literatūra: Barrell J. Sad Stories. Louis XVI, Gerge III, and the Language of Sentiment. In: Sharpe K. (ed.) Refiguring Revolutions, – pp. 75-98.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads. Kursa uzbūve un gaita. Cilvēka ideja un humānisms.
Apraksts
Literatūra: Literatūra: (visa literatūra ir pieejama jebkurā bibliotēkā. Daži, īsākie darbi tiks nokopēti Jūsu ērtībai.) Sofokls. Valdnieks Edips (obligāti jāizlasa uz semināru). Eiripīds. Medeja (obligāti jāizlasa uz semināru) Steinberg J. What is Europe?// Mortland P.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Noslēdzošā lekcija. Ideju spēle.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Ahmed, Sara. 2010. The Promise of Happiness. Durham N.C. Chesham: Duke University Press : Combined Academic distributor.

2.

Barts, Rolāns. 2004. Autora nāve. Tulk. Astra Skrābane. Satori, 5. janv.

3.

Cronon, William. 1996. The Trouble with Wilderness. Environmental History, Vol. 1. No. 1. Jan. pp. 7-28.

4.

Haraveja, Donna. 2021. Kiborga manifests. Fragmenti. Tulk. Ieva Melgalve. Strāva Nr. 1, 76.–90. lpp.

5.

Hedva, Johanna. 2016. Slimās sievietes teorija. Tulk. Katrīna Rudzīte. Punctum, 19.07.2023.

6.

Sartrs, Žans Pols. 2004. Eksistenciālisms ir humānisms. Tulk. Normunds Pukjans. Satori, 25. aug.

7.

Schmelzer, Matthias, Andrea Vetter and Aaron Vansintjan. 2022. The Future Is Degrowth : A Guide to a World Beyond Capitalism. London: Verso.

8.

Vols, Džons. 2023. Čaildisms. Bērnības izaicinājumi ētikā un humanitārajās zinātnēs. Tulk. Ieva Melgalve. Strāva Nr.9. 21.-39. lpp.

Papildu literatūra

1.

Alaimo, Stacy. 2010. Bodily Natures: Science, Environment, and the Material Self. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

2.

Annus, Epp. 2018. Soviet Postcolonial Studies: A view from the Western Borderlands. London and New York: Routledge.

3.

Bordo, Susan. 2013. Unbearable Weight: Feminism, Western Culture, and the Body. Berkeley: University of California Press.

4.

Butler, Judith. 1993. Bodies That Matter: On the Discursive Limits of “Sex”. New York: Routledge.

5.

Clough, Patricia Ticineto and Jean O'Malley Halley. 2007. The Affective Turn : Theorizing the Social. Durham: Duke University Press.

6.

Fuko, Mišels. 2001. Uzraudzīt un sodīt: Cietuma rašanās. Tulk. Inta Geile-Sīpoliece. Rīga: Omnia mea.

7.

Ferrando, Francesca and Rosi Braidotti, 2021, Philosophical Posthumanism. London: Bloomsbury Academic.

8.

Gregg, Melissa, and Gregory Seigworth, eds. 2010. The Affect Theory Reader. Duke University Press.

9.

Horowitz, Maryanne Cline. 2005. New Dictionary of the History of Ideas. Vol. 1 - 6. New York: Charles Scribner's Sons.

10.

Koobak, Redi, Madina Tlostanova and Suruchi Thapar-Björkert, eds. 2021. Postcolonial and Postsocialist Dialogues. Intersections, Opacities, Challenges in Feminist Theorizing and Practice. London and New York: Routledge.