Datu analīze un mākslīgais intelekts veselības aprūpē
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kursa mērķis ir iepazīstināt ar lielo datu analīzes, datu vizualizācijas, mākslīgā intelekta un mašīnmācīšanās pamatprincipiem, lai veiksmīgi izmantotu šīs prasmes veselības aprūpes uzlabošanai un inovācijām. Kurss nodrošinās iespēju sasniegt augsta līmeņa digitālās prasmes, lai efektīvi darbotos digitālās veselības aprūpes kontekstā.
Priekšzināšanas
- Izpratne par informācijas tehnoloģiju un veselības datu nozīmi un lomu veselības aprūpes pilnveidē un inovāciju radīšanā; - Priekšstats par saistīto likumdošanu, kas attiecas uz veselības datu apstrādi un privātumu; - Pamata prasmes darbā ar datiem (informācijas meklēšana, datu apstrāde ar Microsoft Excel vai līdzvērtīgu lietojumprogrammatūru).
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.- Pārzināt aprakstošās un prognostiskās veselības datu analīzes metodes; - Pārzināt un raksturot veselības datu vizualizācijas pieejas un iespējas; - Pārzināt dažādus mākslīgā intelekta risinājumus un to pielietojumu veselības aprūpē; - Pārzināt un atšķirt mašīnmācīšanās veidus un raksturot to pielietošanas iespējas veselības aprūpē.
Prasmes
1.- Argumentēt un integrēt aprakstošās un prognostiskās veselības datu analīzes metodes; - Pielietot veselības datu vizualizācijas pieejas un metodes, datos balstītu lēmumu pieņemšanai; - Izvēlēties atbilstošus risinājumus un identificēt prasības, lielo datu ģenerēšanai, atlasei un to tālākai analītiskai apstrādei, izmantojot augstas veiktspējas skaitļošanas pieeju; - Izprast un izvēlēties piemērotāko mākslīgā intelekta risinājumu noteiktu veselības aprūpes procesu īstenošanā; - Identificēt mašīnmācīšanās pielietojumu iespējas veselības aprūpē.
Kompetences
1.- Identificēt, izvēlēties un pielietot veselības lielo datu analītiskās pieejas, datos balstītu lēmumu pieņemšanā; - Pilnveidot esošos veselības aprūpes tehnoloģiskos risinājumus, izmantojot mākslīgā intelekta un mašīnmācīšanās pieejas; - Radīt datos balstītus veselības aprūpes risinājumus un inovācijas; - Īstenot mašīnmācīšanās pieeju, veselības jomas efektivitātes un problēmjautājumu risināšanā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
E-studijās ievietoto materiālu apguve (videolekcijas, raksti, publikācijas, datu kopas), pašpārbaudes uzdevumi.
Patstāvīgā darba izstrāde: noteiktai veselības datu kopai veikt izpētes datu analīzi, vizualizāciju un prognostiskā modeļa izstrādi ar kursā piedāvātajiem datu analītikas un prognostikas rīkiem.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa vērtējums: gala eksāmena testa vērtējums. Eksāmens ir pieejams tiem studējošajiem, kuri ir sekmīgi izpildījuši pārbaudes darbu par visām kursa tēmām.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīzes tehnoloģijas un datu vizualizācija datu izpētes analīzē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīzes tehnoloģijas un datu vizualizācija datu izpētes analīzē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Datu analīzes tehnoloģijas un datu vizualizācija datu izpētes analīzē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgā intelekta pielietošana veselības aprūpē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgā intelekta pielietošana veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Mākslīgā intelekta pielietošana veselības aprūpē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mašīnmācīšanās pielietošana prognostiskajā analīzē veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Mašīnmācīšanās pielietošana prognostiskajā analīzē veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Mašīnmācīšanās pielietošana prognostiskajā analīzē veselības aprūpē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dziļās mācīšanas pielietošana prognostiskajā analīzē veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Dziļās mācīšanas pielietošana prognostiskajā analīzē veselības aprūpē
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Dziļās mācīšanas pielietošana prognostiskajā analīzē veselības aprūpē
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Timothy L. Wiemken and Robert R. Kelley. 2020. Machine Learning in Epidemiology and Health Outcomes Research. Annual Review of Public Health 2020 41:1, 21-36,
Sprūdžs, U. 2023. Sirds un asinsrites slimību mirstības riska prognoze nākamajam gadam no anonimizētiem Latvijas veselības aprūpes sistēmas datiem: XGBoost mašīnmācīšanās algoritma iespējamības pārbaude | Akadēmiskā Dzīve (lu.lv)