Pētniecības metodes I
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students apgūs zināšanas par pētniecības attīstību un nozīmi nozarē, kvantitatīviem un kvalitatīviem pētījumiem, pētniecību regulējošiem normatīvajiem aktiem.
Prasmes
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students pratīs formulēt pētījumu jautājumus; parādīt prasmes patstāvīgā zinātniskās literatūras meklēšanā, kritiski izvērtēt zinātniskās publikācijas specialitātē; saprast, izvēlēties un pamatot atbilstošo pētījuma dizainu un metodoloģiju, ņemot vērā ētiskos aspektus; apgūs pamatprasmes veidot ziņojumu par veikto pētījumu.
Kompetences
1.Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes veicot pētniecības uzdevumus, kritiski lasīt zinātniskas publikācijas specialitātē, sagatavot ziņojumus par pētījumiem (rakstisks ziņojums, uzstāšanās, stenda ziņojums).
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Individuālais un grupas darbs – gatavošanās pārbaudes darbiem, prezentāciju gatavošana semināriem, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem ieskaites darba sagatavošanai par izvēlēto tēmu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• aktīva un rezultatīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; mutisko atbilžu kvalitāte;
• aktīva un rezultatīva līdzdalība grupas patstāvīgajā darbā, laikus iesniegti, kvalitatīvi izpildīti rakstiskie mājas darbi un to prezentācijas;
• sekmīgi uzrakstīti testi;
• ieskaites darba un tā prezentācijas kvalitāte;
• kursa beigās – eksāmens (rakstisks).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zinātniskā pētījuma process. Pētniecības pieejas.
Literatūras izpēte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Ētiskie un tiesiskie aspekti zinātniskos pētījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zinātniskā pētījuma process. Pētījuma metodes: mērījumu veikšana, mērīšana pētniecībā.
Mērīšanas ticamības līmeņi.
Datu analīze. Datu statistiskās analīzes plānošana – atbilstošu statistisku rādītāju izvēle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zinātniskā pētījuma process. Pētījuma metodes: mērījumu veikšana, mērīšana pētniecībā.
Mērīšanas ticamības līmeņi.
Datu analīze. Datu statistiskās analīzes plānošana – atbilstošu statistisku rādītāju izvēle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Zinātniskā pētījuma process:
Ētikas principi zinātniskos pētījumos.
Pieteikums Ētikas komitejai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Ziņojumi par pētījumiem. Kritiska lasīšana. Zinātnisko rakstu analīze (kritiska pieeja).
Stenda ziņojumu veidošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Ziņojumi par pētījumiem. Kritiska lasīšana. Zinātnisko rakstu analīze (kritiska pieeja).
Stenda ziņojumu veidošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Ziņojumi par pētījumiem (uzstāšanās, stends, raksts). Zinātnisko publikāciju analīze (kritiska pieeja).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātne, tās raksturojošās īpašības. Pētniecības pieejas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma metodes: pētījuma dizains.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma metodes: izlases veidošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma metodes: mērīšana. Mērīšanas ticamības līmeņi. Skalas. Aptaujas. Intervijas. Novērošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Zinātniskā pētījuma process. Pētniecības pieejas.
Literatūras izpēte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ētiskie un tiesiskie aspekti zinātniskos pētījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Zinātniskā pētījuma process. Pētījuma metodes: mērījumu veikšana, mērīšana pētniecībā.
Mērīšanas ticamības līmeņi.
Datu analīze. Datu statistiskās analīzes plānošana – atbilstošu statistisku rādītāju izvēle.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ziņojumi par pētījumiem. Kritiska lasīšana. Zinātnisko rakstu analīze (kritiska pieeja).
Stenda ziņojumu veidošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ziņojumi par pētījumiem (uzstāšanās, stends, raksts). Zinātnisko publikāciju analīze (kritiska pieeja).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātne, tās raksturojošās īpašības. Pētniecības pieejas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma metodes: pētījuma dizains.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma metodes: izlases veidošana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma metodes: mērīšana. Mērīšanas ticamības līmeņi. Skalas. Aptaujas. Intervijas. Novērošana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Pētniecība: teorija un prakse / Kristīnes Mārtinsones, Anitas Piperes, Daigas Kamerādes zinātniskajā redakcijā; Rīga, RaKa, 2016, 546 lpp.
DePoy, E., Gitlin, L. (2016). Introduction to research: understanding and applying multiple strategies. Toronto: Mosby,Inc. (3. nodaļa, latv. val.)
Papildu literatūra
Baltiņš M. (2003) Lietišķā epidemioloģija. Rīga: Zinātne
DePoy, E., Gitilin, L. (2016). Introduction to research: understanding and applying multiple strategies.Toronto: Mosby,Inc.
Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes : pētījums / sastādītāja Kristīne Mārtinsone; Rīga, RaKa, 2011, 284 lpp.
Citi informācijas avoti
International journal of rehabilitation research http://journals.lww.com/intjrehabilres/pages/default.aspx
Helsinku deklarācija
RSU ētikas kodekss
Zinātnieka ētikas kodekss
Zinātniskās darbības likums
Fizisku personu datu aizsardzības likums
Ārstniecības likums
Pacientu tiesību likums