Farmaceitiskā bioķīmija un bioķīmisko analīžu interpretācija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, cfbk@rsu.lv, +371 67061550
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais spēs: • pastāstīt par citohromu P 450 nozīmi metabolismā, darbības principu; • definēt konjugējošo molekulu veidošanos un nozīmi metabolismā. • raksturot galvenos atindēšanas procesus organismā; • interpretēt diagnostikā izmantojamos bioķīmiskos parametrus.
Prasmes
1.Mācēs izskaidrot: • Ksenobiotiķu veidošanās iespējas organismā; • Citohromu P 450 darbības principus; • Konjugējošo molekulu veidošanās procesus un nozīmi atindēšanā. Spēs novērtēt atindēšanas procesu gaitu un atšķirību dažādos orgānos. Spēs novērtēt diagnostikā izmantojamo bioķīmisko rādītāju nozīmi.
Kompetences
1.Students spēs pielietot iegūtās zināšanas par organismā notiekošiem atindēšanas procesiem; to integrāciju un regulāciju. Spēs saprast bioķīmiskos diagnostikas rādītājus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga teorētisko tēmu apguve, izmantojot citus avotus, kā zinātniskās grāmatas, publikācijas, datu bāzes.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Dalība praktiskās nodarbībās, uzdevumu risināšana (50%).
• Gala pārbaudījuma - zinātniska darba prezentācija, par doto studiju kursu (50%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Enzīmi, darbības princips, ietekmējošie faktori, darbības regulācijas iespējas. Medikamentu darbības princips.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Citohromu P 450 funkcija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Konjugējošās vielas, to veidošanās, nozīme. Enzīmi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Aminoskābes kā konjugējošās vielas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
3
|
Tēmas
|
Bioķīmisko analīžu interpretācija - asins aina.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Bioķīmisko analīžu interpretācija - bioķīmiskie rādītāji.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Asins aina.
Holesterols. Tauki. Slāpekļa vielmaiņas rādītāji.
Enzīmi diagnostikā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību laboratorija
|
3
|
Tēmas
|
Pētniecisko darbu prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sandra Lejniece. Klīniskā hematoloģija. Medicīnas apgāds, 2020
V.W.. Rodwell, D.A. Bender, P.J. Kennelly, P.A. Weil. Harper's Illustrated Biochemistry. 31st ed., 2018. by Appleton & Lange, Stamford, CT. 807.
A. Balode. Laboratoriskā diagnostika. Nacionālais apgāds, 2008 (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
R.A. Harvey, D.R. Ferrier. Lippincott's Illustrated Reviews: Biochemistry (Lippincott's Illustrated Reviews Series), 2021: 544.
Klīnisko analīžu rokasgrāmata E. Gulbja laboratorija, 2018
Citi informācijas avoti
Pub Med un citas datu bāzes.