Nāves vēsture
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti orientējas nāves antropoloģijas daudzpusībā un izprot dažādus diskursus un aspektus, kā iespējams pētīt ar nāvi un miršanu saistītus problēmjautājumus. Studenti atpazīst tādus jēdzienus kā – nāve kā rituāls, sociāls ķermenis, sēras, sociālā nāve u.c.
Prasmes
1.Prot izskaidrot nāves rituālu nozīmību sabiedrībās un to, kādi procesi veido un ietekmē ar nāvi un mirstīgumu saistītās mainīgās tradīcijas. Prot aprakstīt kontekstus un situācijas, kurās var izpausties t.s. sociālā nāve, kā arī izprot, caur kādām kategorijām var pievērsties sociālās nāves pētniecībai. Spēj iesaistīties auglīgās diskusijās ar autoriem, kas par to raksta, par šī jēdziena lietderību un stiprajām un vājajām pusēm. Studenti spēj analītiski lasīt augstas kvalitātes akadēmisku sociālo zinātņu literatūru, kas kompleksi aptver tādas tēmas kā nāve un miršana to sociālajā, medicīniskajā, politiskajā, vēsturiskajā kontekstā. Studenti spēj verbāli un rakstiski izteikt argumentētus, piemēros balstītus skatījumus par nāves un miršanas sociālkulturālajiem jautājumiem.
Kompetences
1.Studenti spēj kompetenti spriest un diskutēt par nāves un miršanas kompleksajiem vēsturiskajiem un sociālkulturālajiem procesiem. Studenti ir kompetenti diskutēt par ar nāvi un miršanu saistītiem jautājumiem, dažādu diskursu ietvaros.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kursa ietvaros noteiktās literatūras lasīšana un analīze.
Koncentrēti (700 – 1000 vārdi) rakstiski pārspriedumi par semināru tekstiem – rakstiem un grāmatām – (pie norādītajām nodarbībām), kas iesniedzami līdz semināra dienai.
Praktiskais darbs.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Analītisks ziņojums par praktisko uzdevumu.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība nodarbību diskusijās.
Seši īsi pārspriedumi par semināra tekstiem.
Praktiskais uzdevums.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads nāves vēsturē. Dzīve un nāve antropoloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads nāves vēsturē. Dzīve un nāve antropoloģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nāve, rituāli un sabiedrība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nāve, rituāli un sabiedrība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķermenis un sociālā identitāte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķermenis un sociālā identitāte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nāve un politika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nāve un politika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sēras, atmiņas un pieminēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sēras, atmiņas un pieminēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nāve medicīnā: orgānu transplantācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nāve medicīnā: orgānu transplantācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Fabian, J. (1972). “How others die: Reflections on the Anthropology of Death”. Social Research. Vol. 39. Taylor & Francis. 49-61.
Hertz, R. ([1907] 2016). A Contribution to the Study of the Collective Representation of Death. In: Hertz, Robert Death and the right hand. pp. 197-212.
Scheper-Hughes, N. (2017). “Death Without Weeping.” In Robben, Antonius C G M. 2017. Death, Mourning, and Burial: A Cross-Cultural Reader. 2nd Edition. Wiley. pp. 179-193.
Verdery, K. (1999). The political lives of dead bodies: Reburial and postsocialist change. Columbia University Press.
Lock, M. (2001). Twice Dead: Organ Transplants and the Reinvention of Death. Berkeley: University of California Press. American Medical Association, vol. 205, No 6, 1968 Aug. 5, 85-88.
Papildu literatūra
Rosaldo, Renato. (2014). The Day of Shelly’s Death. The Poetry and Ethnography of Grief. Durham & London: Duke University Press.
Barts, Rolāns. (2010). Sēru dienasgrāmata. 1977. gada 26. oktobris – 1979. gada 15. septembris. Rīga: Laikmetīgās mākslas centrs. (latviešu plūsmai)
Atul, G. (2014). Being mortal: medicine and what matters in the end.
Kalanithi, P. (2016). When breath becomes air. Random House.
De León, J. (2015). The land of open graves: Living and dying on the migrant trail (Vol. 36). Univ of California Press.
Watson, J. L. (1982). “On Flesh and Bones: the Management of Death Pollution in Cantonese Society” in Death and the Regeneration of Life., M. Bloch and J. Parry, eds. 155-187.
Lawton, J. (1998). Contemporary hospice care: the sequestration of the unbounded body and ‘dirty dying’. Sociology of Health & Illness, 20(2), 121-143.