Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Zinātniskās darbības metodoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_313
Zinātnes nozare
Socioloģija un sociālais darbs
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne; Politikas zinātne; Psiholoģija; Socioloģija; Sporta treneris; Tiesību zinātne; Vadībzinātne
LKI
8. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt doktorantu izpratni par zinātnisko darbību, tās metodoloģiju un pilnveidot prasmi veidot, attīstīt un īstenot pētniecības principiem sociālajās zinātnēs atbilstošu pētījuma projektu, ietverot detalizētu tā pamatojumu un īstenošanas procesu aprakstu; attīstīt spēju kritiski analizēt un izvērtēt pētījuma projekta zinātniskā stipruma ierobežojumus, riskus un draudus.

Priekšzināšanas

Maģistra līmeņa pieredze pētniecībā sociālajās zinātnēs.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Salīdzina un kritiski izvērtē pētījuma stratēģijas un dizainus izvēlēto pētniecisko mērķu sasniegšanai, kā arī novērtē un analizē potenciālos riskus un draudus zinātniskā stipruma nodrošināšanai pētījuma procesā; raksturo datu ieguves metodes un avotus; apraksta pētījuma organizācijas nosacījumus, lietojot pētniecības terminoloģiju.

Prasmes

1.Identificē aktuālās pētījumu problēmas; attīsta pētījuma projektu noteiktā zinātnes nozarē, atbilstoši izvēlētās pētījuma stratēģijas un dizaina zinātniskā stipruma kritērijiem; izvēlas un apraksta pētījuma mērķim atbilstošu pētījuma metodoloģiju; kritiski izvērtē sava pētījuma projekta īstenošanas iespējas un ierobežojumus.

Kompetences

1.Attīsta sava potenciālā pētījuma projektu, pamatojot pētījuma aktualitāti, problēmu, formulējot mērķi, pētniecisko jautājumu/hipotēzi, izveidojot mērķtiecīgu literatūras apskatu, izvēloties piemērotus datu ieguves avotus un metodes, formulējot datu analīzes plānu; veic projekta zinātniskā stipruma izvērtēšanu; diskutē par savu pētījuma projektu.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Veikt savas disertācijas pētījuma tēmai atbilstošas literatūras meklēšanu, atlasīšanu, analīzi un attīstīt sava pētījuma projektu, ietverot pētījuma laika plānu, tā pamatojumu, literatūras apskatu un detalizētu pētījuma metodoloģijas aprakstu (datu ieguves avoti un metodes); izvērtēt iespējamos plānotā pētījuma riskus un draudus; diskutēt par pētījuma projektu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Sava pētījuma projekta prezentācija un diskusija par to.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātniskā darbība. Zinātne, pētniecība, inovācija. Zinātniskā izziņa: racionalitāte un kritiskums. Uz pierādījumiem balstītā prakse un alternatīvās pieejas sociālajās zinātnēs: priekšrocības un ierobežojumi. Pierādījumi, to hierarhija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātnes filosofijas jautājumi: paradigma, ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija, aksioloģija. Zinātnisko disciplīnu attiecību profili. Komplicētības teorija sociālajās zinātnēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma stratēģijas un dizaini sociālajās zinātnēs. Kvantitatīvas, kvalitatīvas un jaukto metožu pētījuma stratēģiju salīdzinājums. Stratēģijas un dizaina izvēles kritēriji. Pētījuma zinātniskais stiprums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma stratēģijas un dizaini sociālajās zinātnēs. Kvantitatīvas, kvalitatīvas un jaukto metožu pētījuma stratēģiju salīdzinājums. Stratēģijas un dizaina izvēles kritēriji. Pētījuma zinātniskais stiprums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Primārie, sekundārie dati un terciārie dati: priekšrocības un trūkumi. Primāro datu ieguves metodes pētījumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Primārie, sekundārie dati un terciārie dati: priekšrocības un trūkumi. Primāro datu ieguves metodes pētījumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma plānošana un process. Pētījuma aktualitātes pamatojums, problēmas un mērķa, pētījuma jautājuma un hipotēzes formulēšana. Literatūras apskata veidošana: akadēmiskās rakstīšanas principi. Pētījumā pielietotās teorētiskās pieejas saskaņotība ar metodoloģiju. Pētījuma datu ieguves metodes un avoti. Datu analīzes plāns.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma rezultātu izplatīšana. Pētījuma projekta metodoloģijas risku un draudu izvērtējums saskaņā ar pētījuma zinātniskā stipruma nosacījumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma stratēģijas un dizaini sociālajās zinātnēs. Kvantitatīvas, kvalitatīvas un jaukto metožu pētījuma stratēģiju salīdzinājums. Stratēģijas un dizaina izvēles kritēriji. Pētījuma zinātniskais stiprums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Primārie, sekundārie dati un terciārie dati: priekšrocības un trūkumi. Primāro datu ieguves metodes pētījumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma plānošana un process. Pētījuma aktualitātes pamatojums, problēmas un mērķa, pētījuma jautājuma un hipotēzes formulēšana. Literatūras apskata veidošana: akadēmiskās rakstīšanas principi. Pētījumā pielietotās teorētiskās pieejas saskaņotība ar metodoloģiju. Pētījuma datu ieguves metodes un avoti. Datu analīzes plāns.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pētījuma rezultātu izplatīšana. Pētījuma projekta metodoloģijas risku un draudu izvērtējums saskaņā ar pētījuma zinātniskā stipruma nosacījumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Creswell, J. W. (2018). Qualitative Inquiry & Research Design Choosing Among 5 Approaches (4th ed.). London: SAGE Publications, Inc.

2.

De Poi, E., & Gitlin, L. N. (2019). Introduction to research: Understanding and applying multiple strategies (6th ed.). Mosby.

3.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2018). The SAGE handbook of qualitative research. Sage Publications.

4.

Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.). (2019). Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Rīga: RSU izdevniecība.

5.

Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (red.). (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa, 546 lpp.

6.

Newman, W.L. (2014). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches (7th ed). Edinburgh: Pearson. pp 400.

7.

Walliman, N. (2016). Social Research Methods: the Essentials. Los Angeles:, SAGE Publications pp 232.

Papildu literatūra

1.

Becker, L. M. (2014). Writing successful reports and dissertations. Los Angeles: SAGE Publications, pp 208.

2.

Bellamy, C. (2012). Principles of methodology: Research design in Social Science. London: SAGE Publications.

3.

Kroplijs, A. un Raščevska, M. (2010). Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: Raka. 178 lpp.

4.

Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.). (2011). Ievads pētniecībā. Stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: Raka, 284 lpp.

5.

Robson, C. (2016). Real World Research: a Resource for Users of Social Research Methods in Applied Settings. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

6.

Vedins I. (2008). Zinātne un patiesība. Rīga: Avots, 702 lpp.

Citi informācijas avoti

1.

Zinātniskās darbības likums

2.

Scopus, Web of Science.

3.

Pētniecības terminu skaidrojošā vārdnīca (zin. red. Mārtinsone, K., Pipere A.): https://www.rsu.lv/en/petniecibas-terminu-vardnica