Zinātniskās darbības metodoloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Salīdzina un kritiski izvērtē pētījuma stratēģijas un dizainus izvēlēto pētniecisko mērķu sasniegšanai, kā arī novērtē un analizē potenciālos riskus un draudus zinātniskā stipruma nodrošināšanai pētījuma procesā; raksturo datu ieguves metodes un avotus; apraksta pētījuma organizācijas nosacījumus, lietojot pētniecības terminoloģiju.
Prasmes
1.Identificē aktuālās pētījumu problēmas; attīsta pētījuma projektu noteiktā zinātnes nozarē, atbilstoši izvēlētās pētījuma stratēģijas un dizaina zinātniskā stipruma kritērijiem; izvēlas un apraksta pētījuma mērķim atbilstošu pētījuma metodoloģiju; kritiski izvērtē sava pētījuma projekta īstenošanas iespējas un ierobežojumus.
Kompetences
1.Attīsta sava potenciālā pētījuma projektu, pamatojot pētījuma aktualitāti, problēmu, formulējot mērķi, pētniecisko jautājumu/hipotēzi, izveidojot mērķtiecīgu literatūras apskatu, izvēloties piemērotus datu ieguves avotus un metodes, formulējot datu analīzes plānu; veic projekta zinātniskā stipruma izvērtēšanu; diskutē par savu pētījuma projektu.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Veikt savas disertācijas pētījuma tēmai atbilstošas literatūras meklēšanu, atlasīšanu, analīzi un attīstīt sava pētījuma projektu, ietverot pētījuma laika plānu, tā pamatojumu, literatūras apskatu un detalizētu pētījuma metodoloģijas aprakstu (datu ieguves avoti un metodes); izvērtēt iespējamos plānotā pētījuma riskus un draudus; diskutēt par pētījuma projektu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Sava pētījuma projekta prezentācija un diskusija par to.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātniskā darbība. Zinātne, pētniecība, inovācija. Zinātniskā izziņa: racionalitāte un kritiskums. Uz pierādījumiem balstītā prakse un alternatīvās pieejas sociālajās zinātnēs: priekšrocības un ierobežojumi. Pierādījumi, to hierarhija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnes filosofijas jautājumi: paradigma, ontoloģija, epistemoloģija, metodoloģija, aksioloģija.
Zinātnisko disciplīnu attiecību profili. Komplicētības teorija sociālajās zinātnēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma stratēģijas un dizaini sociālajās zinātnēs. Kvantitatīvas, kvalitatīvas un jaukto metožu pētījuma stratēģiju salīdzinājums. Stratēģijas un dizaina izvēles kritēriji. Pētījuma zinātniskais stiprums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma stratēģijas un dizaini sociālajās zinātnēs. Kvantitatīvas, kvalitatīvas un jaukto metožu pētījuma stratēģiju salīdzinājums. Stratēģijas un dizaina izvēles kritēriji. Pētījuma zinātniskais stiprums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Primārie, sekundārie dati un terciārie dati: priekšrocības un trūkumi. Primāro datu ieguves metodes pētījumā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Primārie, sekundārie dati un terciārie dati: priekšrocības un trūkumi. Primāro datu ieguves metodes pētījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma plānošana un process. Pētījuma aktualitātes pamatojums, problēmas un mērķa, pētījuma jautājuma un hipotēzes formulēšana. Literatūras apskata veidošana: akadēmiskās rakstīšanas principi. Pētījumā pielietotās teorētiskās pieejas saskaņotība ar metodoloģiju. Pētījuma datu ieguves metodes un avoti. Datu analīzes plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu izplatīšana. Pētījuma projekta metodoloģijas risku un draudu izvērtējums saskaņā ar pētījuma zinātniskā stipruma nosacījumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma stratēģijas un dizaini sociālajās zinātnēs. Kvantitatīvas, kvalitatīvas un jaukto metožu pētījuma stratēģiju salīdzinājums. Stratēģijas un dizaina izvēles kritēriji. Pētījuma zinātniskais stiprums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Primārie, sekundārie dati un terciārie dati: priekšrocības un trūkumi. Primāro datu ieguves metodes pētījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma plānošana un process. Pētījuma aktualitātes pamatojums, problēmas un mērķa, pētījuma jautājuma un hipotēzes formulēšana. Literatūras apskata veidošana: akadēmiskās rakstīšanas principi. Pētījumā pielietotās teorētiskās pieejas saskaņotība ar metodoloģiju. Pētījuma datu ieguves metodes un avoti. Datu analīzes plāns.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma rezultātu izplatīšana. Pētījuma projekta metodoloģijas risku un draudu izvērtējums saskaņā ar pētījuma zinātniskā stipruma nosacījumiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Creswell, J. W. (2018). Qualitative Inquiry & Research Design Choosing Among 5 Approaches (4th ed.). London: SAGE Publications, Inc.
De Poi, E., & Gitlin, L. N. (2019). Introduction to research: Understanding and applying multiple strategies (6th ed.). Mosby.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2018). The SAGE handbook of qualitative research. Sage Publications.
Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.). (2019). Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Rīga: RSU izdevniecība.
Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. (red.). (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa, 546 lpp.
Newman, W.L. (2014). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches (7th ed). Edinburgh: Pearson. pp 400.
Walliman, N. (2016). Social Research Methods: the Essentials. Los Angeles:, SAGE Publications pp 232.
Papildu literatūra
Becker, L. M. (2014). Writing successful reports and dissertations. Los Angeles: SAGE Publications, pp 208.
Bellamy, C. (2012). Principles of methodology: Research design in Social Science. London: SAGE Publications.
Kroplijs, A. un Raščevska, M. (2010). Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: Raka. 178 lpp.
Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.). (2011). Ievads pētniecībā. Stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: Raka, 284 lpp.
Robson, C. (2016). Real World Research: a Resource for Users of Social Research Methods in Applied Settings. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Vedins I. (2008). Zinātne un patiesība. Rīga: Avots, 702 lpp.
Citi informācijas avoti
Zinātniskās darbības likums
Scopus, Web of Science.
Pētniecības terminu skaidrojošā vārdnīca (zin. red. Mārtinsone, K., Pipere A.): https://www.rsu.lv/en/petniecibas-terminu-vardnica