Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihodinamiskie koncepti supervīzijā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_303
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt iespēju apgūt zināšanas par psihodinamiskiem konceptiem supervīzijā un prasmes pielietot apgūtās zināšanas, lai spētu izprast personības attīstību un lomu, organizējot un vadot supervīzijas procesu (individuāli, grupā vai organizācijā).

Priekšzināšanas

Individuālā supervīzija; Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā; Supervizora personības kvalitātes; Personība un veselība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Maģistranti skaidro, raksturo nozīmīgākos teorētiskos psihodinamiskos konceptus supervīzijā, apraksta, analizē un pamato personības funkcionēšanas līmeņus, galvenos psihes aizsargmehānismus, to ietekmi uz supervīzijas procesu. Atpazīst transferenci, kontratransferenci un paralēlos procesus supervīzijā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgais darbs Aktīva dalība nodarbībās

Prasmes

1.Maģistranti izvērtē personības funkcionēšanas līmeņus, galvenos psihes aizsargmehānismus, ar tiem saistītās problēmas, grūtības, novērtē profesionālās grūtības, vajadzības un resursus. Palīdz attīstīt supervizējamo pašnovērtējuma, analītiskās, pašrefleksijas iemaņas, kas palīdz patstāvīgi risināt profesionālās problēmas.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgie uzdevumi

Kompetences

1.Maģistranti, atbilstoši supervīzijas mērķiem, konkrētai situācijai, supervizējamā vajadzībām, novērtē psihodinamiskos konceptus supervīzijas procesā un, atbilstoši tiem, organizē supervīzijas darbu.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Patstāvīgi noskatīties videolekcijas, lasīt norādītos avotus un literatūru. Aktīva dalība diskusijās nodarbībās. Noslēguma darba (eksāmena) sagatavošana: prezentācija par pētījumu atradnēm par psihodinamiskiem konstruktiem supervīzijā. Kursa noslēgumā katrs students aizpilda atgriezeniskās saites aptauju.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgie uzdevumi

40,00% no gala vērtējuma
10 balles

Izpildīti un laikā iesniegti visi patstāvīgie uzdevumi

2.

Aktīva dalība nodarbībās

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Aktīva dalība nodarbībās minot piemērus, kas attiecināmi uz teorētisko materiālu, diskutējot, uzdodot jautājumus

3.

Pārbaudījums

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Noslēguma darbs: prezentācija par pētījumu atradnēm par psihodinamisko konstruktu atpazīšanu supervīzijā – 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības attīstības psihodinamiskās teorijas (psihoseksuālā, psihosociālā, objektu attiecību teorija)
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar personības attīstības psihodinamiskām teorijām (Z. Freids, K.G. Jungs, K. Horneja, M. Kleina u.c.)

Nodarbībā studējošie salīdzina personības attīstības teorijas, diskutē par to pielietojumu supervīzijā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihes aizsargmehānismi
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā tiek aplūkota psihes aizsardzības mehānismu (PAM) nozīme, rašanās iemesli. Ar video piemēriem no filmām tiek demonstrēti galvenie PAM- noliegums, projekcija, identifikācija, regresija, racionalizācija, intelektualizācija, sublimācija u.c.

Nodarbībā ar dažādu uzdevumu palīdzību tiek trenēta spēja atpazīt PAM, kā arī prasme izvirzīt hipotēzes par PAM nozīmi atbilstoši konkrētai situācijai supervīzijā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības funkcionēšanas organizācija jeb funkcionēšanas līmeņi
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā tiek aplūkoti funkcionēšanas līmeņi- veids kā raksturot cilvēka spēju darboties dažādās dzīves jomās- darbā, attiecībās, pašaprūpē, sabiedrībā. GAF skala (Global Assessment of Functioning).

Nodarbībā studējošie analizē video piemērus, trenē prasmi atpazīt dažādus funkcionēšanas līmeņus. Diskutē par iespējamām dažāda funkcionēšanas līmeņa izpausmēm cilvēkiem darba vidē un supervīzijās.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pretestība supervīzijā. Transference, kontrtransference
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā tiek aplūkotas dažādi pretestību veidi, kas novērojami supervīzijās. Transferences un kontrtransferences konceptu skaidrojums, atšķirīgās darba stratēģijas psihoterapijā un supervīzijā.

Nodarbībā tiek analizēti video piemēri, tādejādi tiek trenēta prasme atpazīt transferences un kontrtransferences mehānismus.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Paralēlie procesi. Projektīvā identifikācija. Kauns supervīzijā
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā tiek skaidrots jēdziens- paralēlais process, minēti piemēri, kas to raksturo. Projektīvās identifikācijas neirobioloģiskais pamatojums. Emociju translācija un projektīvās identifikācijas veidošanās. Kauna izjūtas raksturojums. Kauna izjūtas saistība ar profesionālās identitātes attīstības stadijām. Kauns attiecībās supervizors- supervizējamais.

Nodarbībā studējošie pielietojot lomu spēles trenē spēju atpazīt paralēlos procesus un projektīvo identifikāciju. Refleksija grupā par kauna izjūtu profesionālajā darbībā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Domāšanas veidi supervīzijā
Apraksts

Anotācija:

Lekcijā tiek skaidrota dažādu domāšanas veidu (induktīvais, asociatīvais, radošais, pašreflektējošais) nozīme supervizējamā spēju attīstīšanā. Tiek raksturots katrs no minētiem domāšanas veidiem, to pielietojums atbilstoši supervizējamā vajadzībām.

Nodarbībā studējošie mācās atpazīt personīgo domāšanas veidu, kā arī pāros izmantojot lomu spēli "Supervizors un supervizējamais" mācās atpazīt citu grupas biedru domāšanas veidu un veidot atbilstošas stratēģijas supervīzijā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praktiska gadījumu (pacientu/klientu, literatūras, videomateriālu u.c.) analīze
Apraksts

Anotācija:

Studējošiem tiek dots uzdevums sameklēt piemērus no daiļliteratūras, mākslas filmām, pacientu/klientu aprakstiem, kas atspoguļo psihodinamiskos konceptus (psihes aizsardzības mehānismi, funkcionēšanas līmeņi, transference, kontrtransference u.c.) Nodarbībās tiek analizēti piemēri, diskutēts par darba stratēģijām supervīzijā pamanot šos fenomenus.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praktiska gadījumu (pacientu/klientu, literatūras, videomateriālu u.c.) analīze
Apraksts

Anotācija:

Studējošiem tiek dots uzdevums sameklēt piemērus no daiļliteratūras, mākslas filmām, pacientu/klientu aprakstiem, kas atspoguļo psihodinamiskos konceptus (psihes aizsardzības mehānismi, funkcionēšanas līmeņi, transference, kontrtransference u.c.) Nodarbībās tiek analizēti piemēri, diskutēts par darba stratēģijām supervīzijā pamanot šos fenomenus.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praktiska gadījumu (pacientu/klientu, literatūras, videomateriālu u.c.) analīze
Apraksts

Anotācija:

Studējošiem tiek dots uzdevums sameklēt piemērus no daiļliteratūras, mākslas filmām, pacientu/klientu aprakstiem, kas atspoguļo psihodinamiskos konceptus (psihes aizsardzības mehānismi, funkcionēšanas līmeņi, transference, kontrtransference u.c.) Nodarbībās tiek analizēti piemēri, diskutēts par darba stratēģijām supervīzijā pamanot šos fenomenus.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praktiska gadījumu (pacientu/klientu, literatūras, videomateriālu u.c.) analīze
Apraksts

Anotācija:

Studējošiem tiek dots uzdevums sameklēt piemērus no daiļliteratūras, mākslas filmām, pacientu/klientu aprakstiem, kas atspoguļo psihodinamiskos konceptus (psihes aizsardzības mehānismi, funkcionēšanas līmeņi, transference, kontrtransference u.c.) Nodarbībās tiek analizēti piemēri, diskutēts par darba stratēģijām supervīzijā pamanot šos fenomenus.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praktiska gadījumu (pacientu/klientu, literatūras, videomateriālu u.c.) analīze
Apraksts

Anotācija:

Studējošiem tiek dots uzdevums sameklēt piemērus no daiļliteratūras, mākslas filmām, pacientu/klientu aprakstiem, kas atspoguļo psihodinamiskos konceptus (psihes aizsardzības mehānismi, funkcionēšanas līmeņi, transference, kontrtransference u.c.) Nodarbībās tiek analizēti piemēri, diskutēts par darba stratēģijām supervīzijā pamanot šos fenomenus.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Praktiska gadījumu (pacientu/klientu, literatūras, videomateriālu u.c.) analīze
Apraksts

Anotācija:

Studējošiem tiek dots uzdevums sameklēt piemērus no daiļliteratūras, mākslas filmām, pacientu/klientu aprakstiem, kas atspoguļo psihodinamiskos konceptus (psihes aizsardzības mehānismi, funkcionēšanas līmeņi, transference, kontrtransference u.c.) Nodarbībās tiek analizēti piemēri, diskutēts par darba stratēģijām supervīzijā pamanot šos fenomenus.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, K., Mihailova, S. (sast.) (2017). Supervīzija: teorija, pētījumi, prakse. Rīga: RSU

2.

Spurling, L. (2025). An Introduction to Psychodynamic Counselling. Bloomsbury Academic

3.

Barsness, R. E. (2024). Psychodynamic Supervision Theory and Practices. Routledge

4.

Mendelsohn, R. (2012). Parallel Process and Projective Identification in Psychoanalytic Supervision. Psychoanalytic Review,

5.

Watkins, E. (2011). Toward a Tripartite Vision of Supervision for Psychoanalysis and Psychoanalytic Psychotherapies: Alliance, Transference–Countertransference Configuration, and Real Relationship. Psychoanalytic Review, 98(4): 557-590. (akceptējams izdevums)

6.

Milne, D. (2009). Evidence Based Clinical Supervision. Principles and Practice. BPS Blackwell. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Scharff, J.S. (2014). Clinical Supervision of Psychoanalytic Psychotherapy. International Psychotherapy Institute E-Books.

2.

Falender, C.A., & Shafranske, E.P. (eds) (2008). Casebook for Clinical Supervision: A Competency-based. American Psychological Association.

3.

Wiener, J., Mizen, R., & Duckham, J. (eds.) (2003). Supervising and Being Supervised: A Practice in Search of a Theory. Palgrave Macmillan.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Clinical Supervision