Psihodinamiskie koncepti supervīzijā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt iespēju apgūt zināšanas par psihodinamiskiem konceptiem supervīzijā un prasmes pielietot apgūtās zināšanas, lai spētu izprast personības attīstību un lomu, organizējot un vadot supervīzijas procesu (individuāli, grupā vai organizācijā).
Priekšzināšanas
Individuālā supervīzija; Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā; Supervizora personības kvalitātes; Personība un veselība.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Maģistranti skaidro, raksturo nozīmīgākos teorētiskos psihodinamiskos konceptus supervīzijā, apraksta, analizē un pamato personības funkcionēšanas līmeņus, galvenos psihes aizsargmehānismus, to ietekmi uz supervīzijas procesu. Atpazīst transferenci, kontratransferenci un paralēlos procesus supervīzijā.
Patstāvīgais darbs • Aktīva dalība nodarbībās
Prasmes
1.Maģistranti izvērtē personības funkcionēšanas līmeņus, galvenos psihes aizsargmehānismus, ar tiem saistītās problēmas, grūtības, novērtē profesionālās grūtības, vajadzības un resursus. Palīdz attīstīt supervizējamo pašnovērtējuma, analītiskās, pašrefleksijas iemaņas, kas palīdz patstāvīgi risināt profesionālās problēmas.
Patstāvīgie uzdevumi
Kompetences
1.Maģistranti, atbilstoši supervīzijas mērķiem, konkrētai situācijai, supervizējamā vajadzībām, novērtē psihodinamiskos konceptus supervīzijas procesā un, atbilstoši tiem, organizē supervīzijas darbu.
Pārbaudījums
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi noskatīties videolekcijas, lasīt norādītos avotus un literatūru. Aktīva dalība diskusijās nodarbībās. Noslēguma darba (eksāmena) sagatavošana: prezentācija par pētījumu atradnēm par psihodinamiskiem konstruktiem supervīzijā. Kursa noslēgumā katrs students aizpilda atgriezeniskās saites aptauju. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgie uzdevumi |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izpildīti un laikā iesniegti visi patstāvīgie uzdevumi |
||
|
2.
Aktīva dalība nodarbībās |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Aktīva dalība nodarbībās minot piemērus, kas attiecināmi uz teorētisko materiālu, diskutējot, uzdodot jautājumus |
||
|
3.
Pārbaudījums |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Noslēguma darbs: prezentācija par pētījumu atradnēm par psihodinamisko konstruktu atpazīšanu supervīzijā – 50%. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības attīstības psihodinamiskās teorijas (psihoseksuālā, psihosociālā, objektu attiecību teorija)
Apraksts
Anotācija: Lekcijā studējošie tiek iepazīstināti ar personības attīstības psihodinamiskām teorijām (Z. Freids, K.G. Jungs, K. Horneja, M. Kleina u.c.) Nodarbībā studējošie salīdzina personības attīstības teorijas, diskutē par to pielietojumu supervīzijā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihes aizsargmehānismi
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek aplūkota psihes aizsardzības mehānismu (PAM) nozīme, rašanās iemesli. Ar video piemēriem no filmām tiek demonstrēti galvenie PAM- noliegums, projekcija, identifikācija, regresija, racionalizācija, intelektualizācija, sublimācija u.c. Nodarbībā ar dažādu uzdevumu palīdzību tiek trenēta spēja atpazīt PAM, kā arī prasme izvirzīt hipotēzes par PAM nozīmi atbilstoši konkrētai situācijai supervīzijā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības funkcionēšanas organizācija jeb funkcionēšanas līmeņi
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek aplūkoti funkcionēšanas līmeņi- veids kā raksturot cilvēka spēju darboties dažādās dzīves jomās- darbā, attiecībās, pašaprūpē, sabiedrībā. GAF skala (Global Assessment of Functioning). Nodarbībā studējošie analizē video piemērus, trenē prasmi atpazīt dažādus funkcionēšanas līmeņus. Diskutē par iespējamām dažāda funkcionēšanas līmeņa izpausmēm cilvēkiem darba vidē un supervīzijās. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pretestība supervīzijā. Transference, kontrtransference
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek aplūkotas dažādi pretestību veidi, kas novērojami supervīzijās. Transferences un kontrtransferences konceptu skaidrojums, atšķirīgās darba stratēģijas psihoterapijā un supervīzijā. Nodarbībā tiek analizēti video piemēri, tādejādi tiek trenēta prasme atpazīt transferences un kontrtransferences mehānismus. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Paralēlie procesi. Projektīvā identifikācija. Kauns supervīzijā
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek skaidrots jēdziens- paralēlais process, minēti piemēri, kas to raksturo. Projektīvās identifikācijas neirobioloģiskais pamatojums. Emociju translācija un projektīvās identifikācijas veidošanās. Kauna izjūtas raksturojums. Kauna izjūtas saistība ar profesionālās identitātes attīstības stadijām. Kauns attiecībās supervizors- supervizējamais. Nodarbībā studējošie pielietojot lomu spēles trenē spēju atpazīt paralēlos procesus un projektīvo identifikāciju. Refleksija grupā par kauna izjūtu profesionālajā darbībā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Domāšanas veidi supervīzijā
Apraksts
Anotācija: Lekcijā tiek skaidrota dažādu domāšanas veidu (induktīvais, asociatīvais, radošais, pašreflektējošais) nozīme supervizējamā spēju attīstīšanā. Tiek raksturots katrs no minētiem domāšanas veidiem, to pielietojums atbilstoši supervizējamā vajadzībām. Nodarbībā studējošie mācās atpazīt personīgo domāšanas veidu, kā arī pāros izmantojot lomu spēli "Supervizors un supervizējamais" mācās atpazīt citu grupas biedru domāšanas veidu un veidot atbilstošas stratēģijas supervīzijā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiska gadījumu (pacientu/klientu, literatūras, videomateriālu u.c.) analīze
Apraksts
Anotācija: Studējošiem tiek dots uzdevums sameklēt piemērus no daiļliteratūras, mākslas filmām, pacientu/klientu aprakstiem, kas atspoguļo psihodinamiskos konceptus (psihes aizsardzības mehānismi, funkcionēšanas līmeņi, transference, kontrtransference u.c.) Nodarbībās tiek analizēti piemēri, diskutēts par darba stratēģijām supervīzijā pamanot šos fenomenus. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiska gadījumu (pacientu/klientu, literatūras, videomateriālu u.c.) analīze
Apraksts
Anotācija: Studējošiem tiek dots uzdevums sameklēt piemērus no daiļliteratūras, mākslas filmām, pacientu/klientu aprakstiem, kas atspoguļo psihodinamiskos konceptus (psihes aizsardzības mehānismi, funkcionēšanas līmeņi, transference, kontrtransference u.c.) Nodarbībās tiek analizēti piemēri, diskutēts par darba stratēģijām supervīzijā pamanot šos fenomenus. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiska gadījumu (pacientu/klientu, literatūras, videomateriālu u.c.) analīze
Apraksts
Anotācija: Studējošiem tiek dots uzdevums sameklēt piemērus no daiļliteratūras, mākslas filmām, pacientu/klientu aprakstiem, kas atspoguļo psihodinamiskos konceptus (psihes aizsardzības mehānismi, funkcionēšanas līmeņi, transference, kontrtransference u.c.) Nodarbībās tiek analizēti piemēri, diskutēts par darba stratēģijām supervīzijā pamanot šos fenomenus. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiska gadījumu (pacientu/klientu, literatūras, videomateriālu u.c.) analīze
Apraksts
Anotācija: Studējošiem tiek dots uzdevums sameklēt piemērus no daiļliteratūras, mākslas filmām, pacientu/klientu aprakstiem, kas atspoguļo psihodinamiskos konceptus (psihes aizsardzības mehānismi, funkcionēšanas līmeņi, transference, kontrtransference u.c.) Nodarbībās tiek analizēti piemēri, diskutēts par darba stratēģijām supervīzijā pamanot šos fenomenus. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiska gadījumu (pacientu/klientu, literatūras, videomateriālu u.c.) analīze
Apraksts
Anotācija: Studējošiem tiek dots uzdevums sameklēt piemērus no daiļliteratūras, mākslas filmām, pacientu/klientu aprakstiem, kas atspoguļo psihodinamiskos konceptus (psihes aizsardzības mehānismi, funkcionēšanas līmeņi, transference, kontrtransference u.c.) Nodarbībās tiek analizēti piemēri, diskutēts par darba stratēģijām supervīzijā pamanot šos fenomenus. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Praktiska gadījumu (pacientu/klientu, literatūras, videomateriālu u.c.) analīze
Apraksts
Anotācija: Studējošiem tiek dots uzdevums sameklēt piemērus no daiļliteratūras, mākslas filmām, pacientu/klientu aprakstiem, kas atspoguļo psihodinamiskos konceptus (psihes aizsardzības mehānismi, funkcionēšanas līmeņi, transference, kontrtransference u.c.) Nodarbībās tiek analizēti piemēri, diskutēts par darba stratēģijām supervīzijā pamanot šos fenomenus. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Spurling, L. (2025). An Introduction to Psychodynamic Counselling. Bloomsbury Academic
Barsness, R. E. (2024). Psychodynamic Supervision Theory and Practices. Routledge
Mendelsohn, R. (2012). Parallel Process and Projective Identification in Psychoanalytic Supervision. Psychoanalytic Review,
Watkins, E. (2011). Toward a Tripartite Vision of Supervision for Psychoanalysis and Psychoanalytic Psychotherapies: Alliance, Transference–Countertransference Configuration, and Real Relationship. Psychoanalytic Review, 98(4): 557-590. (akceptējams izdevums)
Milne, D. (2009). Evidence Based Clinical Supervision. Principles and Practice. BPS Blackwell. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Scharff, J.S. (2014). Clinical Supervision of Psychoanalytic Psychotherapy. International Psychotherapy Institute E-Books.
Falender, C.A., & Shafranske, E.P. (eds) (2008). Casebook for Clinical Supervision: A Competency-based. American Psychological Association.
Wiener, J., Mizen, R., & Duckham, J. (eds.) (2003). Supervising and Being Supervised: A Practice in Search of a Theory. Palgrave Macmillan.