Praktiskā psiholoģija sporta speciālistu ikdienā
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sniegt studējošiem zināšanas par pedagoģiskās psiholoģijas būtību, problemātiku un tās izpausmēm mūsdienu sporta jomas speciālistu darbībā, sekmējot izpratnes veidošanos par pedagoģiskās psiholoģijas atziņu pielietošanas iespējām praktiskā sporta speciālista darbībā ar dažāda vecuma, dzimuma, motivācijas, sporta veida un sporta sagatavotības līmeņa sportistiem un kustību aktivitāšu nodarbību audzēkņiem.
Priekšzināšanas
Iegūts īsā cikla augstākās izglītības līmenis sporta zinātnē, vai arī apgūti studiju kursi vispārīgā un attīstības psiholoģijā, vispārīgā pedagoģijā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zināšanas par pedagoģiskās psiholoģijas jēdzienu, mācīšanas un mācīšanās metodoloģiskajiem principiem un problemātiku mūsdienu vides kontekstā.
2 pedagoģisko paradigmu, metodoloģisko principu vai pedagoģisko pieeju salīdzinošais izvērtējums
Prasmes
1.Izpratne par motivāciju, individualizāciju, diferenciāciju un personalizāciju sporta pedagoģijā un sporta speciālista darbībā, kā arī iespēju to realizēt pozitīvas komunikācijas un savstarpējās sadarbības vidē.
Personības mācīšanās motivācija un tās efektivitātes analīze 2 dažāda līmeņa sportistiem atšķirīgu sporta veidu kontekstā • Personalizētā uztvere mācīšanās procesā – kognitīvais, afektīvais un psihomotorais kritēriji
Kompetences
1.Kompetences analizēt un diskutēt par mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pieejām un mācīšanās iespējām dažāda vecuma un sagatavotības līmeņa audzēkņiem, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēles iespējas profesionālajās situācijās.
STEM un TECH pieejas iespējas dažāda vecuma un sagatavotības līmeņa audzēkņiem sporta nodarbībās • Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
2 pedagoģisko paradigmu, metodoloģisko principu vai pedagoģisko pieeju salīdzinošais izvērtējums |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Atlasīt, analizēt un salīdzinoši izvērtēt sporta darbības kontekstā 2 pedagoģisko paradigmu, metodoloģisko principu vai pedagoģisko pieeju realizēšanu. |
||
|
2.
Personības mācīšanās motivācija un tās efektivitātes analīze 2 dažāda līmeņa sportistiem atšķirīgu sporta veidu kontekstā |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Analizēt sportista vai sporta aktivitāšu dalībnieka personības mācīšanās motivāciju un izvērtēt tās noturīgumu un efektivitāti rezultātu sasniegšanas kontekstā 2 dažāda līmeņa sportistiem vai sporta aktivitāšu dalībniekiem atšķirīgu sporta veidu kontekstā. |
||
|
3.
Personalizētā uztvere mācīšanās procesā – kognitīvais, afektīvais un psihomotorais kritēriji |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Veikt analīzi par informācijas avotiem par personalizētu uztveri mācīšanās procesā, aprakstot katru no kritērijiem - kognitīvais, afektīvais un psihomotorais kritēriji. |
||
|
4.
STEM un TECH pieejas iespējas dažāda vecuma un sagatavotības līmeņa audzēkņiem sporta nodarbībās |
15,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Veikt divu - trīs situāciju analīzi, parādot izpratni par STEM un TECH pieeju iespējām dažāda vecuma un sagatavotības līmeņa audzēkņiem sporta nodarbībās. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izstrādāt patstāvīgo darbs ar prezentāciju, balstoties uz vismaz 3 informācijas avotiem un aprakstot to pielietošanu konkrētā izvēlētā sporta veidā noteiktas sagatavotības sportistiem vai kustību aktivitāšu dalībniekiem. Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskās psiholoģijas paradigmas, metodoloģiskie principi un pedagoģiskās pieejas.
Apraksts
Teorijas izklāsts par dažādām pedagoģiskās psiholoģijas paradigmām, metodoloģiskiem principiem un pedagoģiskām pieejām. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskās psiholoģijas paradigmas, metodoloģiskie principi un pedagoģiskās pieejas.
Apraksts
Teorijas izklāsts par dažādām pedagoģiskās psiholoģijas paradigmām, metodoloģiskiem principiem un pedagoģiskām pieejām. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanas un mācīšanās problemātikas īpatnības sporta jomā.
Apraksts
Teorētiskie pamati un praktisko situāciju analīze par mācīšanas un mācīšanās problemātiku un tās īpatnībām sporta jomā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanas un mācīšanās problemātikas īpatnības sporta jomā.
Apraksts
Teorētiskie pamati un praktisko situāciju analīze par mācīšanas un mācīšanās problemātiku un tās īpatnībām sporta jomā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Motivācija, individualizācija, diferenciācija un personalizācija sporta speciālistiem pedagoģiskajā procesā.
Apraksts
Būtības un galveno teoriju izklāsts par jēdzieniem - motivācija, individualizācija, diferenciācija un personalizācija. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Motivācija, individualizācija, diferenciācija un personalizācija sporta speciālistiem pedagoģiskajā procesā.
Apraksts
Būtības un galveno teoriju izklāsts par jēdzieniem - motivācija, individualizācija, diferenciācija un personalizācija. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvas komunikācijas un savstarpējās sadarbības vide un tās veidošanas iespējas sporta nodarbībās.
Apraksts
Emocionālā inteliģence un COMPASS modelis pozitīvas komunikācijas un savstarpējās sadarbības vides veidošanas iespējās sporta nodarbībās. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Pozitīvas komunikācijas un savstarpējās sadarbības vide un tās veidošanas iespējas sporta nodarbībās.
Apraksts
Emocionālā inteliģence un COMPASS modelis pozitīvas komunikācijas un savstarpējās sadarbības vides veidošanas iespējās sporta nodarbībās. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Personalizētā uztvere, STEM un TECH pieejas sporta vidē.
Apraksts
Izklāsts par personalizētās uztveres būtību, kā arī STEM un TECH pieejām un to pielietošanas iespējām sporta vidē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Personalizētā uztvere, STEM un TECH pieejas sporta vidē.
Apraksts
Izklāsts par personalizētās uztveres būtību, kā arī STEM un TECH pieejām un to pielietošanas iespējām sporta vidē. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā.
Apraksts
Studentu prezentācijas par tēmu - Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā.
Apraksts
Studentu prezentācijas par tēmu - Mūsdienu sporta speciālista pedagoģiskās darbības pozitīvās komunikācijas un sadarbības vides veidošana, modelējot problēmu risināšanas taktiku izvēli dažādās profesionālajās situācijās sportā. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Šteinberga A. Pedagoģiskā psiholoģija. RaKa, 2013. (pēdējais jaunākais izdevums)
Špona, A. Pedagoģija: pārdomas, atziņas. Rīga: RaKa, 2022.
Goulmens D. Tava emocionālā inteliģence. Izd.: Jumava, 2021.
Leiendekers A. Konfliktu vadība. SIA J.L.V., 2016.
Rutka, L. Pedagoga psiholoģiskā kompetence. Rīga: RaKa, 2012. (pēdējais jaunākais izdevums)
Papildu literatūra
Ābele A. Sporta psiholoģija. R: RaKa, 2018.
Svence, G. Psiholoģija jaunajam skolotājam. LU Akadēmiskais apgāds, 2020.
Geidžs N.L., Berliners. Pedagoģiskā psiholoģija. R: Zvaigzne ABC, 1999.