Infekciju slimības un laboratorā medicīna
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Linezera iela 3, idk@rsu.lv, +371 67014777
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Infekciju slimības: Studējošie spēs raksturot un klasificēt infekcijas slimības pēc to etioloģiskā faktora, saistības ar patoģenēzi, klīniskām izpausmēm, iespēju izplatīties un bīstamības indivīdam un sabiedrības veselībai; aprakstīs un identificēs specifiskos, tipiskos, patoģenētiskos un citus simptomus; izskaidros izmeklēšanas programmu un sistematizēs metodes; formulēs un izskaidros terapijas vispārējos principus; saistīs veselības aprūpes plāna etapus ar individualizētu veselības aprūpi; izskaidros mūsdienu specifiskās profilakses principus, attiecinot tos gan uz sabiedrību, gan indivīdu. Laboratorā medicīna: Studējošie spēs raksturot laboratorās medicīnas uzdevumus un nozīmi slimību diagnostikā un slimības gaitas novērtējumā gan saistībā ar etioloģisko faktoru, gan patoģenēzi, gan klīniskām izpausmēm; sekmēt izpratni par biodrošības teorētiskiem un praktiskiem aspektiem; spēs noteikt izvēlētā biomateriāla priekšrocības un izvēlētās metodes vērtību; aprakstīs un identificēs specifiskos, tipiskos, patoģenētiskos un citus laboratoros raksturlielumus; izveidos izmeklēšanas plānu un sistematizēs laboratorās metodes katram indivīdam; formulēs un izskaidros izvēlētās metodes vispārējos principus un vērtību indivīdam; saistīs veselības aprūpes plāna etapus ar individualizētu veselības aprūpi; izskaidros mūsdienu specifisko izmeklējumu principus, attiecinot tos gan uz sabiedrību, gan indivīdu.
Prasmes
1.Infekciju slimības: Pratīs veidot plānu medicīniskām darbībām, kas vērstas uz indivīda slimības diagnostiku un ārstēšanu; pratīs sastādīto plānu īstenot, ņemot vērā anamnēzes, laboratorijas izmeklējumu un citus datus; pratīs novērtēt fizikālās izmeklēšanas rezultātā iegūtos datus; pratīs integrēt laboratoro izmeklējumu slimības diagnostikas dizainā; izplānot profilakses pasākumus, kas nepieciešams slimības izplatības ierobežošanai. Laboratorā medicīna: Pratīs veidot plānu medicīniskām laboratorām darbībām, kas vērstas uz indivīda slimības diagnostiku un ārstēšanu; pratīs sastādīto plānu īstenot, ņemot vērā anamnēzes, klīnisko izpausmju, epidemioloģisko īpatnību, iepriekšējo laboratorijas izmeklējumu rezultātus un citus datus; pratīs novērtēt laboratorā izmeklēšanā iegūtos datus; pratīs integrēt laboratoro izmeklējumu rezultātus slimības diagnostikas dizainā; izplānot turpmākos izmeklēšanas pasākumus, kas nepieciešami slimības gaitas novērtēšanai un pacienta veselības statusa noteikšanai.
Kompetences
1.Infekciju slimības: Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskajā infektoloģijā konstatējamās situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi indivīda un sabiedrības veselības nodrošināšanā; saskaroties ar pacientiem, pacientu tuviniekiem un kolēģiem sekmīgi komunicēt infekcijas slimību profilakses, diagnostikas, diferenciāldiagnostikas un ārstniecības jomās; profesionāli sadarboties ar pacientiem, pacientu tuviniekiem, kolēģiem cieņas pilnā gaisotnē, ievērojot medicīnas ētikas normas, respektējot pacientu tiesības un nodrošinot epidemioloģisko drošību; patstāvīgi mācīties un izmantot e-medicīnas vidi saskarsmei ar studentiem un kolēģiem; demonstrēt un pilnveidot sevi kā topošu ārstniecības personu un veselības veicinātāju infekciju slimību specifiskās un nespecifiskās profilakses kontekstā. Laboratorā medicīna: Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskajā laboratorajā medicīnā konstatējamās situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi indivīda un sabiedrības veselības nodrošināšanā; sekmīgi komunicēties ar kolēģiem un pacientiem diagnostikas, diferenciāldiagnostikas un ārstniecības jomās; profesionāli sadarboties ar kolēģiem un pacientiem cieņas pilnā gaisotnē, ievērojot medicīnas ētikas normas, respektējot pacientu tiesības un nodrošinot epidemioloģisko drošību; patstāvīgi mācīties un izmantot e-medicīnas vidi saskarsmei ar studentiem un kolēģiem; demonstrēt un pilnveidot sevi kā topošu ārstniecības personu un veselības veicinātāju specifiskās un nespecifiskās profilakses kontekstā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgai nodarbību tēmai. Patstāvīgais darbs – referāts par izvēlēto tēmu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgais darbs – referāts, vērtēšanas kritēriji – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai (25%), studenta ieguldītais patstāvīgais darbs (25%), studenta zināšanu līmenis (25%), kas novērtēts, pārrunājot patstāvīgo darbu ar docētāju, darba noformējums (25%).
Eksāmens: nodarbību apmeklējums un patstāvīgā darba vērtējums - 50%, rakstveida pārbaudījuma daļa (50%), kas sastāv no teorētiskā jautājuma (20%) par apgūto tematiku un viena klīniskā gadījuma interpretācija (30%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Infektoloģija: definīcijas, jēdzieni, klasifikācija, veselības aprūpes principi. Infekcijas slimību diagnostikas, terapijas un profilakses principi. Infektoloģija 21. gadsimtā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Infekcijas slimību imunoloģija: nespeciālā un speciālā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Akūtās respiratorās slimības: ierosinātāji, klīniskais raksturojums, diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas principi, prognoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Tuberkuloze: klasifikācija, klīniskā aina, diagnostika, pieejas terapijai, terapijas rezultātu novērtējums, prognoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
HIV infekcija/AIDS – diagnostika, klīniskās norises raksturojums, ārstēšana. Indikātorslimības, oportūnistiskās slimības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Vīrushepatīti: ierosinātāji, diagnostika, klīniskās norises varianti. Ārstēšanas iespējas. Prognoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Zarnu infekcijas: klasifikācija, klīniskā norise, diagnostika, diferenciāldiagnostika, pieejas terapijai, prognoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Parazitārās infekcijas: klasifikācija, klīniskās norises daudzveidība, diagnostika, pieejas terapijai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Ceļotāju un tropiskās infekcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Neiroinfekcijas: klasifikācija, klīniskā norise, diagnostika, diferenciāldiagnostika, pieejas terapijai, prognoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Herpesvīrusu ierosinātās infekcijas. Klīniskā saistība ar konkrētu herpesvīrusu. Hroniska noguruma sindroms: fakti un hipotēzes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Infekcijas, kas saistītas ar svešķermeņu ievietošanu organismā (protēze, tīkliņi, implanti u.c.). Biofilmu infekcijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Pārtikas produktu un vides objektu mikrobioloģiskie kritēriji un laboratoriskās kontroles organizēšana kā infekciju slimību profilakse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Infekcijas slimību norise īpašās pacientu grupās: imūnsupresētiem pacientiem, senioriem, bērnu infekcijas pieaugušajiem u.c.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Veselības aprūpē iegūtās infekcijas slimības: ierosinātāji, diagnostika, terapija, prognoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Ievads laboratorā medicīnā.
Biomateriāla veidi un īpatnības. Izmeklēšanas procedūru izvēle un medicīnas laboratorijā izmantojamo tehnoloģiju īss apskats.
Laboratorijas izmeklēšanas posmi – pirms izmeklēšanas (prasības par paraugu noņemšanu un transportēšanu, pacienta sagatavošanu paraugu noņemšanai un personāla piesardzību), izmeklēšanas (testēšanas) process un pēc izmeklēšanas posms (testēšanas rezultāti, referentās un kritiskās vērtības un klīniskā interpretācija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Izmeklējumu un biomateriālu izvēles (atlases) principi domātam/plānotam/paredzamam rezultātam (diagnozei, slimībai).
Laboratorijas darba standartizācijas pamati, medicīnas laboratorijas akreditācijas būtība.
Bioriski.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēmas (t.sk. aknu), nieru un urīnceļu, plaušu, ādas un tās derivātu, reproduktīvās sistēmas slimību laboratoriskā diagnostika. Izmeklējumu un biomateriālu izvēles principi un iegūto testēšanas rezultātu klīniskā interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Sirds, asinsrites un limfātiskās sistēmas, nervu sistēmas, endokrinoloģisko slimību laboratoriskā diagnostika.
Imunoloģisko, hematoloģisko, onkoloģisko un ģenētisko slimību laboratoriskā diagnostika. Izmeklējumu un biomateriālu izvēles principi un iegūto testēšanas rezultātu klīniskā interpretācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Infekcijas slimību laboratoriskā diagnostika. Parazitāro infekciju laboratoriskā diagnostika. Izmeklējumu un biomateriālu izvēles principi un iegūto testēšanas rezultātu klīniskā interpretācija.
Ārējās vides objektu izmeklēšana cilvēka (arī dzīvnieka) infekciju kontekstā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bennett J.E., Dolin R.l., Blaser Mandell M. J., Douglas, and Bennett's. 2020. Mandell, Douglas, and Bennett's Principles and Practice of Infectious Diseases. 8th.ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey
Vīksna L. Infekcijas slimības. Rīga: Medicīnas apgāds; 2011. (akceptējams izdevums)
Maxine A. Papadakis, Stephen J. McPhee, Michael W. Rabow Lange. 2022. Current Medical Diagnosis and Treatment. 61th ed. USA: McGraw Hill. Access Medicine. Iegūts no: via Access Medicine
Ferri's Clinical Advisor 2022. Clinical Advisor Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey
Cilvēka imūndeficīta vīrusa (HIV) infekcijas diagnostikas, ārstēšanas un profilakses klīniskās vadlīnijas. 2014. Pieejams tiešsaistē: https://www.vmnvd.gov.lv/lv/cilveka-imundeficita-virusa-hiv-infekcijas-diagnostikas-arstesanas-un-profilakses-kliniskas-vadlinijas
Vīrushepatīta B diagnostikas un etiotropās ārstēšanas vadlīnijas. 2011. (akceptējams izdevums) Pieejams tiešsaistē: https://www.vmnvd.gov.lv/lv/virushepatita-b-diagnostikas-un-etiotropas-arstesanas-vadlinijas
Madhukar Pai, Marcel A. Behr, David Dowdy, et.al. 2016. Tuberculosis. Nature reviews. 27October. PubMed. Available from: https://www.nature.com/articles/nrdp201676
CDC Yellow Book 2014: Health Information for International Travel, Oxford University Press. Ebsco. Iegūts no via: Ebsco
Robert Rich, Thomas Fleisher, William Shearer ,Harry Schroeder, Anthony Frew, Cornelia Weyand. 2022. Clinical Immunology, Principles and Practice; 5th ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no : via: ClinicalKey.
Arash Aalirezaie, Afshin Anoushiravani, James Cashman, David Choon, et.al. 2019. General Assembly, Prevention, Host Risk Mitigation – Local Factors: Proceedings of International Consensus on Orthopedic Infections. The Journal of Arthroplasty. Feb;34(2S):S37-S41. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883540318308349?via%3Dihub
Richard A. McPherson, MD, MSc and Matthew R. Pincus, MD, PhD.2022. Henry's Clinical Diagnosis And Management By Laboratory Methods,24 th.ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey
Clinical Microbiology Procedures Handbook, Amy L. Leber, ASM Press, 2016, p. 2954
Laboratory quality management system: handbook. 2011. World Health Organization. (akceptējams izdevums) Pieejams tiešsaistē: https://www.who.int/publications/i/item/9789241548274
Ārvalstu studentiem/For international students:
Bennett J.E., Dolin R.l., Blaser Mandell M. J., Douglas, and Bennett's. 2020. Mandell, Douglas, and Bennett's Principles and Practice of Infectious Diseases. 8th.ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey
Maxine A. Papadakis, Stephen J. McPhee, Michael W. Rabow Lange.2 022. Current Medical Diagnosis and Treatment. 61th ed. USA: McGraw Hill. Access Medicine. Iegūts no: via Access Medicine
Ferri's Clinical Advisor 2023. Clinical Advisor Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey
CDC Yellow Book 2014: Health Information for International Travel, Oxford University Press. Ebsco. Iegūts no via: Ebsco
Clinical Microbiology Procedures Handbook, Amy L. Leber, ASM Press, 2016, p. 2954
Papildu literatūra
HIV/AIDS quidelines 2022. Pieejams tiešsaistē: https://clinicalinfo.hiv.gov/en/guidelines
EACS quidelines European AIDS clinical society 2021. Pieejams tiešsaistē: https://www.eacsociety.org/guidelines/eacs-guidelines/
Biorisk management. Laboratory biosecurity guidance. 2006. WHO WHO/CDS/EPR/2006.6. Pieejams tiešsaistē: https://apps.who.int/iris/handle/10665/69390
Fredricks, D.N.2013. The Human Microbiota : How Microbial Communities Affect Health and Disease. John Wiley& Sons. Proquest Ebook Central. Iegūts no via: Proquest Ebook Central
J Michael Miller, Matthew J Binnicker, Sheldon Campbell. 2018 A Guide to Utilization of the Microbiology Laboratory for Diagnosis of Infectious Diseases: 2018 Update by the Infectious Diseases Society of America and the American Society for Microbiology. Clinical Infectious Diseases. 67(6) PubMed. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7108105/
Guder W.G.2015. Pre- Examination Procedures in Laboratory Diagnostics: preanalytical Aspects and Their Impact on the Quality of Medical Laboratory Results.De Gruyter. Proquest Ebook Central. Iegūts no via: Proquest Ebook Central
Guidance on regulations for the transport of infectious substances 2019–2020.2019. Geneva: World Health Organization; 2019 (WHO/WHE/CPI/2019.20). https://www.who.int/publications/i/item/WHO-WHE-CPI-2019.20
Kessel M.2014 Neglected Diseases, Delinquent Diagnostics. Science Translational Medicine. 6(226) PubMed. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24598586/
Citi informācijas avoti
Practical Laboratory Medicine, Journal, Co Editors-in-Chief: William Clarke, Mike J. Hallworth, ISSN: 2352-5517
The Journal of Laboratory and Clinical Medicine, The Official Publication of the Central Society for Clinical Research https://www.elsevier.com/journals/the-journal-of-laboratory-and-clinical-medicine
Journal of Cytology & Molecular Biology (JCMB) http://www.avensonline.org/biology/cytology-molecular-biology-biology/home-22/
Laboratory Biosafety Manual http://www.who.int/csr/resources/publications/biosafety/Biosafety7.pdf?ua=1
WHO European Guidance on standards for infectious diseases laboratories http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0005/133457/e94772v2.pdf
Alert, response, and capacity building under the International Health Regulations (IHR) – http://www.who.int/ihr/lyon/hls/en/
Laboratory Quality Stepwise Implementation tool – http://www.who.int/ihr/lyon/hls_lqsi/en/