Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Infekciju slimības un laboratorā medicīna

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
IUDK_033
Zinātnes nozare
Infekcijas slimības; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Infektoloģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Linezera iela 3, idk@rsu.lv, +371 67014777

Par studiju kursu

Mērķis

Infekciju slimību kursa daļas mērķis ir sekmēt teorētisko un praktisko zināšanu apguvi par infekcijas slimību etioloģiju un attīstības mehānismiem cilvēka organismā, sasaistot tās ar klīniskajām izpausmēm, principiālām pieejām ārstēšanai un konkrētas specifiskās un etioloģiskās terapijas iespējām, kā arī par izsargāšanās iespējām no infekciju slimībām, to izplatības ierobežošanu un ietekmi uz indivīda dzīves kvalitāti un sabiedrības veselību. Laboratorās medicīnas kursa daļas mērķis ir sekmēt teorētisko un praktisko zināšanu apguvi laboratorajā medicīnā, tai skaitā biodrošībā; izprast biomateriālu un ārējās vides analīzes veikšanas pamatus, principus un metodes; prast novērtēt analizējamā biomateriāla izvēli, kvalitāti un vērtību laboratorās izmeklēšanas mērķa sasniegšanai; prast izvēlēties un novērtēt laboratorās izmeklēšanas klāstu konkrētu pacienta sistēmu un orgānu patoloģijas gadījumā; izvēlēties un interpretēt ar infekcijas aģentiem saistītu izmeklējumu rezultātus; prast veidot laboratoro izmeklējumu atlasi, analizēšanas secību un interpretēt rezultātus konkrētam pacientam.

Priekšzināšanas

Fizikā, anatomijā, bioķīmijā, bioloģijā, parazitoloģijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā, mikrobioloģijā, imunoloģijā, propedeitikā, iekšķīgajās slimībās un farmakoloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Infekciju slimības: Studējošie spēs raksturot un klasificēt infekcijas slimības pēc to etioloģiskā faktora, saistības ar patoģenēzi, klīniskām izpausmēm, iespēju izplatīties un bīstamības indivīdam un sabiedrības veselībai; aprakstīs un identificēs specifiskos, tipiskos, patoģenētiskos un citus simptomus; izskaidros izmeklēšanas programmu un sistematizēs metodes; formulēs un izskaidros terapijas vispārējos principus; saistīs veselības aprūpes plāna etapus ar individualizētu veselības aprūpi; izskaidros mūsdienu specifiskās profilakses principus, attiecinot tos gan uz sabiedrību, gan indivīdu. Laboratorā medicīna: Studējošie spēs raksturot laboratorās medicīnas uzdevumus un nozīmi slimību diagnostikā un slimības gaitas novērtējumā gan saistībā ar etioloģisko faktoru, gan patoģenēzi, gan klīniskām izpausmēm; sekmēt izpratni par biodrošības teorētiskiem un praktiskiem aspektiem; spēs noteikt izvēlētā biomateriāla priekšrocības un izvēlētās metodes vērtību; aprakstīs un identificēs specifiskos, tipiskos, patoģenētiskos un citus laboratoros raksturlielumus; izveidos izmeklēšanas plānu un sistematizēs laboratorās metodes katram indivīdam; formulēs un izskaidros izvēlētās metodes vispārējos principus un vērtību indivīdam; saistīs veselības aprūpes plāna etapus ar individualizētu veselības aprūpi; izskaidros mūsdienu specifisko izmeklējumu principus, attiecinot tos gan uz sabiedrību, gan indivīdu.

Prasmes

1.Infekciju slimības: Pratīs veidot plānu medicīniskām darbībām, kas vērstas uz indivīda slimības diagnostiku un ārstēšanu; pratīs sastādīto plānu īstenot, ņemot vērā anamnēzes, laboratorijas izmeklējumu un citus datus; pratīs novērtēt fizikālās izmeklēšanas rezultātā iegūtos datus; pratīs integrēt laboratoro izmeklējumu slimības diagnostikas dizainā; izplānot profilakses pasākumus, kas nepieciešams slimības izplatības ierobežošanai. Laboratorā medicīna: Pratīs veidot plānu medicīniskām laboratorām darbībām, kas vērstas uz indivīda slimības diagnostiku un ārstēšanu; pratīs sastādīto plānu īstenot, ņemot vērā anamnēzes, klīnisko izpausmju, epidemioloģisko īpatnību, iepriekšējo laboratorijas izmeklējumu rezultātus un citus datus; pratīs novērtēt laboratorā izmeklēšanā iegūtos datus; pratīs integrēt laboratoro izmeklējumu rezultātus slimības diagnostikas dizainā; izplānot turpmākos izmeklēšanas pasākumus, kas nepieciešami slimības gaitas novērtēšanai un pacienta veselības statusa noteikšanai.

Kompetences

1.Infekciju slimības: Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskajā infektoloģijā konstatējamās situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi indivīda un sabiedrības veselības nodrošināšanā; saskaroties ar pacientiem, pacientu tuviniekiem un kolēģiem sekmīgi komunicēt infekcijas slimību profilakses, diagnostikas, diferenciāldiagnostikas un ārstniecības jomās; profesionāli sadarboties ar pacientiem, pacientu tuviniekiem, kolēģiem cieņas pilnā gaisotnē, ievērojot medicīnas ētikas normas, respektējot pacientu tiesības un nodrošinot epidemioloģisko drošību; patstāvīgi mācīties un izmantot e-medicīnas vidi saskarsmei ar studentiem un kolēģiem; demonstrēt un pilnveidot sevi kā topošu ārstniecības personu un veselības veicinātāju infekciju slimību specifiskās un nespecifiskās profilakses kontekstā. Laboratorā medicīna: Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskajā laboratorajā medicīnā konstatējamās situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi indivīda un sabiedrības veselības nodrošināšanā; sekmīgi komunicēties ar kolēģiem un pacientiem diagnostikas, diferenciāldiagnostikas un ārstniecības jomās; profesionāli sadarboties ar kolēģiem un pacientiem cieņas pilnā gaisotnē, ievērojot medicīnas ētikas normas, respektējot pacientu tiesības un nodrošinot epidemioloģisko drošību; patstāvīgi mācīties un izmantot e-medicīnas vidi saskarsmei ar studentiem un kolēģiem; demonstrēt un pilnveidot sevi kā topošu ārstniecības personu un veselības veicinātāju specifiskās un nespecifiskās profilakses kontekstā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgai nodarbību tēmai. Patstāvīgais darbs – referāts par izvēlēto tēmu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Patstāvīgais darbs – referāts, vērtēšanas kritēriji – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai (25%), studenta ieguldītais patstāvīgais darbs (25%), studenta zināšanu līmenis (25%), kas novērtēts, pārrunājot patstāvīgo darbu ar docētāju, darba noformējums (25%). Eksāmens: nodarbību apmeklējums un patstāvīgā darba vērtējums - 50%, rakstveida pārbaudījuma daļa (50%), kas sastāv no teorētiskā jautājuma (20%) par apgūto tematiku un viena klīniskā gadījuma interpretācija (30%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Infektoloģija: definīcijas, jēdzieni, klasifikācija, veselības aprūpes principi. Infekcijas slimību diagnostikas, terapijas un profilakses principi. Infektoloģija 21. gadsimtā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Infekcijas slimību imunoloģija: nespeciālā un speciālā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Akūtās respiratorās slimības: ierosinātāji, klīniskais raksturojums, diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas principi, prognoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Tuberkuloze: klasifikācija, klīniskā aina, diagnostika, pieejas terapijai, terapijas rezultātu novērtējums, prognoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

HIV infekcija/AIDS – diagnostika, klīniskās norises raksturojums, ārstēšana. Indikātorslimības, oportūnistiskās slimības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Vīrushepatīti: ierosinātāji, diagnostika, klīniskās norises varianti. Ārstēšanas iespējas. Prognoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Zarnu infekcijas: klasifikācija, klīniskā norise, diagnostika, diferenciāldiagnostika, pieejas terapijai, prognoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Parazitārās infekcijas: klasifikācija, klīniskās norises daudzveidība, diagnostika, pieejas terapijai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Ceļotāju un tropiskās infekcijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Neiroinfekcijas: klasifikācija, klīniskā norise, diagnostika, diferenciāldiagnostika, pieejas terapijai, prognoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Herpesvīrusu ierosinātās infekcijas. Klīniskā saistība ar konkrētu herpesvīrusu. Hroniska noguruma sindroms: fakti un hipotēzes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Infekcijas, kas saistītas ar svešķermeņu ievietošanu organismā (protēze, tīkliņi, implanti u.c.). Biofilmu infekcijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Pārtikas produktu un vides objektu mikrobioloģiskie kritēriji un laboratoriskās kontroles organizēšana kā infekciju slimību profilakse.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Infekcijas slimību norise īpašās pacientu grupās: imūnsupresētiem pacientiem, senioriem, bērnu infekcijas pieaugušajiem u.c.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Veselības aprūpē iegūtās infekcijas slimības: ierosinātāji, diagnostika, terapija, prognoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Ievads laboratorā medicīnā. Biomateriāla veidi un īpatnības. Izmeklēšanas procedūru izvēle un medicīnas laboratorijā izmantojamo tehnoloģiju īss apskats. Laboratorijas izmeklēšanas posmi – pirms izmeklēšanas (prasības par paraugu noņemšanu un transportēšanu, pacienta sagatavošanu paraugu noņemšanai un personāla piesardzību), izmeklēšanas (testēšanas) process un pēc izmeklēšanas posms (testēšanas rezultāti, referentās un kritiskās vērtības un klīniskā interpretācija).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Izmeklējumu un biomateriālu izvēles (atlases) principi domātam/plānotam/paredzamam rezultātam (diagnozei, slimībai). Laboratorijas darba standartizācijas pamati, medicīnas laboratorijas akreditācijas būtība. Bioriski.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Gremošanas sistēmas (t.sk. aknu), nieru un urīnceļu, plaušu, ādas un tās derivātu, reproduktīvās sistēmas slimību laboratoriskā diagnostika. Izmeklējumu un biomateriālu izvēles principi un iegūto testēšanas rezultātu klīniskā interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Sirds, asinsrites un limfātiskās sistēmas, nervu sistēmas, endokrinoloģisko slimību laboratoriskā diagnostika. Imunoloģisko, hematoloģisko, onkoloģisko un ģenētisko slimību laboratoriskā diagnostika. Izmeklējumu un biomateriālu izvēles principi un iegūto testēšanas rezultātu klīniskā interpretācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Infekcijas slimību laboratoriskā diagnostika. Parazitāro infekciju laboratoriskā diagnostika. Izmeklējumu un biomateriālu izvēles principi un iegūto testēšanas rezultātu klīniskā interpretācija. Ārējās vides objektu izmeklēšana cilvēka (arī dzīvnieka) infekciju kontekstā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
80 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Bennett J.E., Dolin R.l., Blaser Mandell M. J., Douglas, and Bennett's. 2020. Mandell, Douglas, and Bennett's Principles and Practice of Infectious Diseases. 8th.ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey

2.

Vīksna L. Infekcijas slimības. Rīga: Medicīnas apgāds; 2011. (akceptējams izdevums)

3.

Maxine A. Papadakis, Stephen J. McPhee, Michael W. Rabow Lange. 2022. Current Medical Diagnosis and Treatment. 61th ed. USA: McGraw Hill. Access Medicine. Iegūts no: via Access Medicine

4.

Ferri's Clinical Advisor 2022. Clinical Advisor Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey

5.

Cilvēka imūndeficīta vīrusa (HIV) infekcijas diagnostikas, ārstēšanas un profilakses klīniskās vadlīnijas. 2014. Pieejams tiešsaistē: https://www.vmnvd.gov.lv/lv/cilveka-imundeficita-virusa-hiv-infekcijas-diagnostikas-arstesanas-un-profilakses-kliniskas-vadlinijas

6.

Vīrushepatīta B diagnostikas un etiotropās ārstēšanas vadlīnijas. 2011. (akceptējams izdevums) Pieejams tiešsaistē: https://www.vmnvd.gov.lv/lv/virushepatita-b-diagnostikas-un-etiotropas-arstesanas-vadlinijas

7.

Madhukar Pai, Marcel A. Behr, David Dowdy, et.al. 2016. Tuberculosis. Nature reviews. 27October. PubMed. Available from: https://www.nature.com/articles/nrdp201676

8.

CDC Yellow Book 2014: Health Information for International Travel, Oxford University Press. Ebsco. Iegūts no via: Ebsco

9.

Robert Rich, Thomas Fleisher, William Shearer ,Harry Schroeder, Anthony Frew, Cornelia Weyand. 2022. Clinical Immunology, Principles and Practice; 5th ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no : via: ClinicalKey.

10.

Arash Aalirezaie, Afshin Anoushiravani, James Cashman, David Choon, et.al. 2019. General Assembly, Prevention, Host Risk Mitigation – Local Factors: Proceedings of International Consensus on Orthopedic Infections. The Journal of Arthroplasty. Feb;34(2S):S37-S41. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883540318308349?via%3Dihub

11.

Richard A. McPherson, MD, MSc and Matthew R. Pincus, MD, PhD.2022. Henry's Clinical Diagnosis And Management By Laboratory Methods,24 th.ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey

12.

Clinical Microbiology Procedures Handbook, Amy L. Leber, ASM Press, 2016, p. 2954

13.

Laboratory quality management system: handbook. 2011. World Health Organization. (akceptējams izdevums) Pieejams tiešsaistē: https://www.who.int/publications/i/item/9789241548274

14.

Ārvalstu studentiem/For international students:

15.

Bennett J.E., Dolin R.l., Blaser Mandell M. J., Douglas, and Bennett's. 2020. Mandell, Douglas, and Bennett's Principles and Practice of Infectious Diseases. 8th.ed. Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey

16.

Maxine A. Papadakis, Stephen J. McPhee, Michael W. Rabow Lange.2 022. Current Medical Diagnosis and Treatment. 61th ed. USA: McGraw Hill. Access Medicine. Iegūts no: via Access Medicine

17.

Ferri's Clinical Advisor 2023. Clinical Advisor Elsevier. ClinicalKey. Iegūts no via: ClinicalKey

18.

CDC Yellow Book 2014: Health Information for International Travel, Oxford University Press. Ebsco. Iegūts no via: Ebsco

19.

Clinical Microbiology Procedures Handbook, Amy L. Leber, ASM Press, 2016, p. 2954

Papildu literatūra

1.

HIV/AIDS quidelines 2022. Pieejams tiešsaistē: https://clinicalinfo.hiv.gov/en/guidelines

2.

EACS quidelines European AIDS clinical society 2021. Pieejams tiešsaistē: https://www.eacsociety.org/guidelines/eacs-guidelines/

3.

Biorisk management. Laboratory biosecurity guidance. 2006. WHO WHO/CDS/EPR/2006.6. Pieejams tiešsaistē: https://apps.who.int/iris/handle/10665/69390

4.

Fredricks, D.N.2013. The Human Microbiota : How Microbial Communities Affect Health and Disease. John Wiley& Sons. Proquest Ebook Central. Iegūts no via: Proquest Ebook Central

5.

J Michael Miller, Matthew J Binnicker, Sheldon Campbell. 2018 A Guide to Utilization of the Microbiology Laboratory for Diagnosis of Infectious Diseases: 2018 Update by the Infectious Diseases Society of America and the American Society for Microbiology. Clinical Infectious Diseases. 67(6) PubMed. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7108105/

6.

Guder W.G.2015. Pre- Examination Procedures in Laboratory Diagnostics: preanalytical Aspects and Their Impact on the Quality of Medical Laboratory Results.De Gruyter. Proquest Ebook Central. Iegūts no via: Proquest Ebook Central

7.

Guidance on regulations for the transport of infectious substances 2019–2020.2019. Geneva: World Health Organization; 2019 (WHO/WHE/CPI/2019.20). https://www.who.int/publications/i/item/WHO-WHE-CPI-2019.20

8.

Kessel M.2014 Neglected Diseases, Delinquent Diagnostics. Science Translational Medicine. 6(226) PubMed. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24598586/

Citi informācijas avoti

1.

Practical Laboratory Medicine, Journal, Co Editors-in-Chief: William Clarke, Mike J. Hallworth, ISSN: 2352-5517

3.

The Journal of Laboratory and Clinical Medicine, The Official Publication of the Central Society for Clinical Research https://www.elsevier.com/journals/the-journal-of-laboratory-and-clinical-medicine

4.

Journal of Cytology & Molecular Biology (JCMB) http://www.avensonline.org/biology/cytology-molecular-biology-biology/home-22/

6.

WHO European Guidance on standards for infectious diseases laboratories http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0005/133457/e94772v2.pdf

7.

Alert, response, and capacity building under the International Health Regulations (IHR) – http://www.who.int/ihr/lyon/hls/en/

8.

Laboratory Quality Stepwise Implementation tool – http://www.who.int/ihr/lyon/hls_lqsi/en/