Socioloģijas teorijas sociālajā darbā
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti ir apguvuši galvenās socioloģijas teorijas.
Prasmes
1.Studenti prot lietot galvenās socioloģijas teorijas lietišķajos pētījumos sociālajā darbā.
Kompetences
1.Studenti ir kompetenti dažādu socioloģisku pieeju kritiskā analīzē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Nodarbību apmeklētība.
2. Sistemātiska, patstāvīga teorētiskās literatūras apguve.
3. Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija.
4. Pārbaudes darbi.
5. Eksāmens.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Aktivitāte lekcijās un praktiskajās nodarbībās, pārbaudes darbi (30%)
2. Teorētiskās literatūras studēšana un rezultātu prezentēšana – 2 pastāvīgie darbi (30%)
3. Eksāmens (40%)
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģija un sociālais darbs. Socioloģija un sabiedrības attīstība. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. Galvenās teorētiskās pieejas: strukturālais funkcionālisms, konflikta teorija, simboliskais interakcionsims. M.Vēbers, G.Zimmels.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģija un sociālais darbs. Socioloģija un sabiedrības attīstība. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. Galvenās teorētiskās pieejas: strukturālais funkcionālisms, konflikta teorija, simboliskais interakcionsims. M.Vēbers, G.Zimmels.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģija un sociālais darbs. Socioloģija un sabiedrības attīstība. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. Galvenās teorētiskās pieejas: strukturālais funkcionālisms, konflikta teorija, simboliskais interakcionsims. M.Vēbers, G.Zimmels.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģija un sociālais darbs. Socioloģija un sabiedrības attīstība. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. Galvenās teorētiskās pieejas: strukturālais funkcionālisms, konflikta teorija, simboliskais interakcionsims. M.Vēbers, G.Zimmels.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simboliskais interakcionisms (Č.Kūlijs, Dž.H.Mīds, I.Gofmans, H.Blumers, u.c.). Sociālais konstrukcionisms (T.Lukmans, H.Bekers u.c.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simboliskais interakcionisms (Č.Kūlijs, Dž.H.Mīds, I.Gofmans, H.Blumers, u.c.). Sociālais konstrukcionisms (T.Lukmans, H.Bekers u.c.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simboliskais interakcionisms (Č.Kūlijs, Dž.H.Mīds, I.Gofmans, H.Blumers, u.c.). Sociālais konstrukcionisms (T.Lukmans, H.Bekers u.c.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simboliskais interakcionisms (Č.Kūlijs, Dž.H.Mīds, I.Gofmans, H.Blumers, u.c.). Sociālais konstrukcionisms (T.Lukmans, H.Bekers u.c.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Struktūra un darbība. A.Gidenss: galvenās problēmas sociālajā teorijā (darbība, struktūra un pretrunas); globalizācijas radītās izmaiņas sabiedrībā (Gidensa paradokss). U.Beks – riska teorija. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Struktūra un darbība. A.Gidenss: galvenās problēmas sociālajā teorijā (darbība, struktūra un pretrunas); globalizācijas radītās izmaiņas sabiedrībā (Gidensa paradokss). U.Beks – riska teorija. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Struktūra un darbība. A.Gidenss: galvenās problēmas sociālajā teorijā (darbība, struktūra un pretrunas); globalizācijas radītās izmaiņas sabiedrībā (Gidensa paradokss). U.Beks – riska teorija. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Struktūra un darbība. A.Gidenss: galvenās problēmas sociālajā teorijā (darbība, struktūra un pretrunas); globalizācijas radītās izmaiņas sabiedrībā (Gidensa paradokss). U.Beks – riska teorija. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
P.Burdjē (par izglītību, mākslu, kapitālu). Konflikta teorijas pieejas: M.Fuko, R.Darendrofs, J.Habermass u.c. Sociālo tīklu teorētiskā pieeja (M.Kastells u.c.). 21.gs. teorētiskās pieejas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
P.Burdjē (par izglītību, mākslu, kapitālu). Konflikta teorijas pieejas: M.Fuko, R.Darendrofs, J.Habermass u.c. Sociālo tīklu teorētiskā pieeja (M.Kastells u.c.). 21.gs. teorētiskās pieejas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
P.Burdjē (par izglītību, mākslu, kapitālu). Konflikta teorijas pieejas: M.Fuko, R.Darendrofs, J.Habermass u.c. Sociālo tīklu teorētiskā pieeja (M.Kastells u.c.). 21.gs. teorētiskās pieejas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
P.Burdjē (par izglītību, mākslu, kapitālu). Konflikta teorijas pieejas: M.Fuko, R.Darendrofs, J.Habermass u.c. Sociālo tīklu teorētiskā pieeja (M.Kastells u.c.). 21.gs. teorētiskās pieejas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģija un sociālais darbs. Socioloģija un sabiedrības attīstība. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. Galvenās teorētiskās pieejas: strukturālais funkcionālisms, konflikta teorija, simboliskais interakcionsims. M.Vēbers, G.Zimmels.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Socioloģija un sociālais darbs. Socioloģija un sabiedrības attīstība. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. Galvenās teorētiskās pieejas: strukturālais funkcionālisms, konflikta teorija, simboliskais interakcionsims. M.Vēbers, G.Zimmels.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simboliskais interakcionisms (Č.Kūlijs, Dž.H.Mīds, I.Gofmans, H.Blumers, u.c.). Sociālais konstrukcionisms (T.Lukmans, H.Bekers u.c.)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Struktūra un darbība. A.Gidenss: galvenās problēmas sociālajā teorijā (darbība, struktūra un pretrunas); globalizācijas radītās izmaiņas sabiedrībā (Gidensa paradokss). U.Beks – riska teorija. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Struktūra un darbība. A.Gidenss: galvenās problēmas sociālajā teorijā (darbība, struktūra un pretrunas); globalizācijas radītās izmaiņas sabiedrībā (Gidensa paradokss). U.Beks – riska teorija. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Struktūra un darbība. A.Gidenss: galvenās problēmas sociālajā teorijā (darbība, struktūra un pretrunas); globalizācijas radītās izmaiņas sabiedrībā (Gidensa paradokss). U.Beks – riska teorija. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Struktūra un darbība. A.Gidenss: galvenās problēmas sociālajā teorijā (darbība, struktūra un pretrunas); globalizācijas radītās izmaiņas sabiedrībā (Gidensa paradokss). U.Beks – riska teorija. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
P.Burdjē (par izglītību, mākslu, kapitālu). Konflikta teorijas pieejas: M.Fuko, R.Darendrofs, J.Habermass u.c. Sociālo tīklu teorētiskā pieeja (M.Kastells u.c.). 21.gs. teorētiskās pieejas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
P.Burdjē (par izglītību, mākslu, kapitālu). Konflikta teorijas pieejas: M.Fuko, R.Darendrofs, J.Habermass u.c. Sociālo tīklu teorētiskā pieeja (M.Kastells u.c.). 21.gs. teorētiskās pieejas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
P.Burdjē (par izglītību, mākslu, kapitālu). Konflikta teorijas pieejas: M.Fuko, R.Darendrofs, J.Habermass u.c. Sociālo tīklu teorētiskā pieeja (M.Kastells u.c.). 21.gs. teorētiskās pieejas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
V. Volkovs. Socioloģijas teorijas. XIX gadsimts - XX gadsimta sākums. Daugavpils, 2007.
G. Zimmels. Nauda modernajā kultūrā, Lielpilsētas un garīgā dzīve. LU Zinātniskie raksti, 629.sēj., 13.-38.lpp. Pieejams no: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=zimmels+Naudas+filzofija&ie=UTF-8&oe=UTF-8
J. Habermass. Postnacionālā konstelācija un demokrātijas nākotne. Zinātne, 2012, 111 lpp.
Papildu literatūra
A.Vilks. Socioloģisko pētījumu kontekstuālās problēmas. – R., 2010.
E. Gidenss. Sabiedrības veidošanās / tulk. Antra Puriņa; Aivara Tabuna priekšv. - Rīga: AGB, 1999. - 399, [1] lpp. - Palīgrād.: 365.-399.lpp. Pieejams no: http://www.izdevnieciba.com/fragmenti/9984-9169-9-5.pdf
A. Stepčenko. Nauda un dzīvesstils// LU Zinātniskie raksti No. 629, 54.-71.lpp. Pieejams no: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=zimmels+Naudas+filzofija&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Ž. Bodrijārs (2000.) Simulakri un simulācija//Omnia mea, 157 lpp.
S. Dobelniece. Nabadzības kultūras veidošanās Latvijā// LU Zinātniskie raksti Nr. 629. 195.-202.lpp. Pieejams no: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=zimmels+Naudas+filzofija&ie=UTF-8&oe=UTF-8
P. Burdje. Praktiskā jēga, Omnea mea. 2004, 397 lpp.
M.Fuko. Patiesība. Vara. Patība//Spektrs, 1995, 140 lpp.
J. Broks. Patiesība Tīklā. Scientific Journal of Riga Technical University The Humanities and Social Science. History of Science and Higher Education, 2012., Vol. 20., 9.-17.lpp.
Cilvēks un dzīve socioloģijas skatījumā. (Zin. red. Dr. soc. B.Zepa un Dr. soc. A.Zobena). – R., 1996.
Socioloģijas skaidrojošā vārdnīca. (Zin. red. Dr. soc. B.Zepa un Dr. soc. A.Zobena). – R., 1997.
Citi informācijas avoti
(Par P. Burdje kapitālu veidiem) V. Menšikovs, Kopkapitāls, tā struktūra un saikne ar darba migrāciju (uz Latgales piemēra). Pieejams no: http://du.lv/wp-content/uploads/2013/10/2Menshikov.pdf
K. Račevskis, Mišels Fuko, apziņa un valodas esamība. Zinātne, 2003, 161 lpp.
Žans Bodrijārs. Pieejams no: https://satori.lv/profile/zans-bodrijars
Tīklu ēnā. Pieejams no: https://satori.lv/article/tiklu-ena