Āra aktivitātes: pārvietošanās ar sporta inventāru saturs un metodika
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Zina faktus, izprot teorijas un likumsakarības āra aktivitātēm pārvietojoties ar sporta inventāru (t.sk. slēpošana, braukšana) moduļa tēmās. 2. Izprot mācīšanās snieguma vērtēšanas veidus un to noteicošos kritērijus slēpošanas un braukšanas Studiju procesa, sporta un veselības nodarbības plānošanā, organizēšanā un vadīšanā, ievērojot drošības noteikumus un āra vides faktorus. 3. Metodes, paņēmieni un līdzekļi ievērojot individuālu pieeju atbilstoši vecumam, dzimumam un attīstības līmenim. 4. Slēpošanas un braukšanas inventāru sagatavošana sporta un veselības nodarbībām vadoties no āra vides apstākļiem un materiāli tehniskā nodrošinājuma. 5. Dažādas mācīšanas metodes, formas un tehnoloģijas mācību darbā un atbilstība starp mācību nodarbības mērķiem, izmantotajiem līdzekļiem un sasniegtajiem rezultātiem.
Prasmes
1.6. Demonstrēt pirmsskolas mācību programmā esošo saturu pārvietošanās ar sporta līdzekļiem (slēpošana, braukšana). 7. Individuālā pieejā izvēlēties atbilstoši vecumposma bērnu attīstībai un mācīšanas īpatnībām nodarbības saturu pārvietošanās ar palīglīdzekļiem (slēpošana, braukšana). 8. Novērtēt bērna sasniegumu un personības izaugsmi.
Kompetences
1.9. Spēja plānot starpdisciplināru un individualizētu Studiju procesu. 10. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un līdzekļus, to atbilstību bērna spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās āra aktivitātēs pārvietojoties ar sporta inventāru. 11. Uzņemties atbildību par mācību nodarbības, pasākuma drošumu āra aktivitātēs pārvietojoties ar sporta inventāru. 12. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan bērna, gan savas darbības novērtējumā. 13. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības āra aktivitātēs pārvietojoties ar sporta inventāru. 14. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās āra aktivitātēs pārvietojoties ar sporta inventāru, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmu risināšanas stratēģijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
Pārbaudījums
Studiju kursa tēmu plāns
-
Slēpošanas un braukšanas sporta apģērbs, apavi, inventārs – izvēle, sagatavošana, kopšana un palīglīdzekļu izmantošana.
-
Ceļu satiksmes noteikumi. Drošības tehnika un aizsargekipējums, higiēna un norūdīšanās. Traumas, profilakse, pirmās palīdzības sniegšana.
-
Slēpošanas pārvietošanās veidu prasmju apguve: 1. Klasiskie soļi. 2. Šķēršļu pārvarēšana: nelīdzenumi, paugurs, ieplaka, izcilnis, kritums, grava, pārkāpšana, izlīšana, vingrinājumi uz līdzenas vietas un uz nogāzes pa vienam, pāros, grupās, kustību rotaļas un spēles.
-
Slēpošanas nodarbību un pasākumu plānošana, organizēšana izmantojot vietas reljefu, āra aktivitāšu līdzekļus un daudzveidīgu piemērojamo sporta inventāru (ragaviņas, īsās slēpes, paliktņus, bumbas, smilšu maisiņus, fotoorientēšanās, orientēšanās apvidū ar slēpēm, biatlons).
-
Braukšanas prasmju apguve: 1.Uzsākšana, apstāšanās, taisnvirzienā uz priekšu, apgriešanās, bremzēšana. 2. Šķēršļu pārvarēšana: nelīdzenumi, apmale, nogāze.
-
Braukšanas nodarbību un pasākumu plānošana, organizēšana izmantojot vietas reljefu, āra aktivitāšu līdzekļus un daudzveidīgu piemērojamo sporta inventāru (skrejriteni, divriteni, trīsriteni, pašriti, skrituļdēli).
-
Vingrinājumu, rotaļu, spēļu pielietošana pārvietošanās ar sporta inventāru (slēpošana un braukšana) prasmju apguvē un pilnveidošanā.
-
Pārvietošanās ar sporta inventāru veidu kustību prasmju vērtēšanas kritēriju izveide bērnu snieguma vērtēšanai.
-
Paškontrole un drošība pārvietošanās ar sporta inventāru (pārgājieni, āra aktivitāšu pasākumi).
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Bula-Biteniece, I., Jansone, R. & Piech, K. (2013). Bērns un sports pirmsskolā. Rīga, RaKa, 238lpp.
2. Grants, J. (2007). Mācīsimies slēpot. Rīga, RaKa, 157lpp.
3. Grants, J. (1995). Rotaļas un spēles uz slēpēm. Rīga, LSPA, 60lpp.
4. Grants, J. (1997). Fiziskā audzināšana, sports un vesels bērns. Rīga, Studiju grāmata, 215lpp.
5. Kjaspere, V., & Šime, Z. (2015). Jaunajam velosipēdistam.Rīga, Zvaigzne ABC, 48lpp.
6. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Rīga, RaKA, 526lpp.
7. Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 716.
Papildu literatūra
10. Mācīsimies sadarbojoties. (1998). Rīga, Studiju grāmata, 129lpp.
11. Rusko, H. (2003). Cross Country Skiing. Blackwell.Science Ltd.
12. Fritsch, W., & Wilmann, T. (2005). Skilanglauf Methodik und Technik. Meyer&Meyer Vorlag.
13. Karlovska, R., & Martinsone, U. (1999). Kustību aktivitātes. Vingrojumi iztēles un fizisko spēju attīstībai. Rīga, Zvaigzne ABC, 107lpp.