Sabiedrības un vides veselība funkcionālā speciālista praksē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: - izprast un izskaidrot vides faktoru ietekmi uz cilvēka veselību un piesārņojuma mazināšanas iespējas; - izprast un izskaidrot darba vides riska faktoru mazināšanas iespējas; - izprast un izskaidrot slimību biežuma radītājus (incidece, prevalence); - izprast un izskaidrot veselību ietekmējošos faktorus un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumus.
Prasmes
1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: - atpazīt izplatītākos vides faktorus, kas var izraisīt vides slimības; - atpazīt darba vides riska faktorus, kas var ietekmēt nodarbināto un pacientu veselību; - atlasīt, apkopot un izmantot būtiskāko informāciju par sabiedrības veselību un iedzīvotāju veselības paradumiem Latvijā; - pielietot slimību biežuma aprēķinus.
Kompetences
1.Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: - piedalīties dabas un darba vides faktoru ietekmes mazināšanas pasākumos savā darba vietā; - analizēt un interpretēt sabiedrības veselības situāciju un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumus; - interpretēt slimību biežuma aprēķinu datus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa mācību uzdevumi:
1) individuāli:
a) globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē - izvēlēties globālu problēmu no piemēriem un analizēt galvenās vides veselības problēmas, apkopot risinājumus individuālā, pašvaldības un valsts līmenī, sniegt priekšlikumus risinājumiem;
b) Darba vietas vai darba veida pārbaude un tajā esošo darba vides faktoru noteikšana un to novērtēšana - aizpildīta novērtējuma veidlapa, ziņojums par novērtējuma rezultātiem;
2) grupā (2-3 studenti) - sabiedrības veselības veicināšana pašvaldībā - sabiedrības veselības profila izpēte un analīze pašvaldībā, veselības veicināšanas pasākumu apzināšana un analīze pašvaldībā, ziņojums un diskusija.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju kursa noslēgumā kumulējošs eksāmens par studiju kursā īstenotajiem mācību uzdevumiem: 1) individuāli: a) globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē (individuāli); b) darba vides riska faktoru novērtējums (individuāli) - 50%; 2) grupā - sabiedrības veselības veicināšana pašvaldībā - 50%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Vides veselība, vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Vides ķīmiskie, bioloģiskie, fizikālie un psihosociālie faktori, to ietekme uz cilvēka veselību. Globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Gaiss kā vides sastāvdaļa. Gaisa piesārņojums un tā ietekme uz cilvēka veselību. Iekštelpu gaisa piesārņojuma problēmas, slimo ēku sindroms. Mikroklimats un tā noteicošie faktori.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Elektromagnētiskais un ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Redzamā gaisma, tās ietekme uz cilvēka darbaspējām un veselību.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Darba vides bioloģiskie, ķīmiskie, fizikālie, fiziskie, psihoemocionālie un citi faktori. Ārstniecības iestāžu vide.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības un sabiedrības veselības jēdziens, sabiedrības veselības darbības jomas. Funkcionālā speciālista loma sabiedrības veselības uzlabošanā.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas, slimību biežuma aprēķini.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Mikroklimatisko parametru novērtējums. Ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa tīrības rādītājs. Apgaismojuma novērtējums dažādās darba vietās. Situāciju uzdevumu risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Dzeramā ūdens kvalitātes novērtējums. Darba vides riska faktoru izvērtējums dažādās darba vietās. Studējošo patstāvīgo darbu prezentēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Epidemioloģijas pamatrādītāji, slimību biežuma aprēķini un veselības informācija. Epidemiloģisko datu analīze un interpretēšana funkcionālā speciālista praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Veselību ietekmējošie faktori un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumi. Funkcionālo speciālistu loma veselības paradumu ietekmēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Seminārs: patstāvīgā uzdevuma prezentācija un paveiktā darba analīze.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Vides veselība, vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Vides ķīmiskie, bioloģiskie, fizikālie un psihosociālie faktori, to ietekme uz cilvēka veselību. Globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Gaiss kā vides sastāvdaļa. Gaisa piesārņojums un tā ietekme uz cilvēka veselību. Iekštelpu gaisa piesārņojuma problēmas, slimo ēku sindroms. Mikroklimats un tā noteicošie faktori.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Elektromagnētiskais un ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Redzamā gaisma, tās ietekme uz cilvēka darbaspējām un veselību.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Darba vides bioloģiskie, ķīmiskie, fizikālie, fiziskie, psihoemocionālie un citi faktori. Ārstniecības iestāžu vide.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Veselības un sabiedrības veselības jēdziens, sabiedrības veselības darbības jomas. Funkcionālā speciālista loma sabiedrības veselības uzlabošanā.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas, slimību biežuma aprēķini.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Mikroklimatisko parametru novērtējums. Ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa tīrības rādītājs. Apgaismojuma novērtējums dažādās darba vietās. Situāciju uzdevumu risināšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Dzeramā ūdens kvalitātes novērtējums. Darba vides riska faktoru izvērtējums dažādās darba vietās. Studējošo patstāvīgo darbu prezentēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Epidemioloģijas pamatrādītāji, slimību biežuma aprēķini un veselības informācija. Epidemiloģisko datu analīze un interpretēšana funkcionālā speciālista praksē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Veselību ietekmējošie faktori un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumi. Funkcionālo speciālistu loma veselības paradumu ietekmēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
4
|
Tēmas
|
Seminārs: patstāvīgā uzdevuma prezentācija un paveiktā darba analīze.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Baltiņš M. Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas, Lietišķā epidemioloģija. “Zinātne”, 2003., 48 – 66.lpp. (akceptējams izdevums)
Baltiņš M. Slimību biežuma aprēķini, Lietišķā epidemioloģija. “Zinātne”, 2003., 68 – 106.lpp. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Slimību profilakses un kontroles centrs. Latvijas iedzīvotāju veselību ietekmējošo paradumu pētījums, 2018