Pediatrijas pamati II
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Iegūtās zināšanas ļaus atpazīt gremošanas, endokrīnās, locītavu un saistaudu, sirds-asinsvadu, asinsradošās sistēmu biežākās slimības, to izplatību un īpatnības dažādos bērna vecuma periodos, aprakstīt un izklāstīt faktus par slimību riska faktoru ietekmi, primārās profilakses, morfoloģijas, etioloģijas, patoloģijas, diagnostikas un ārstēšanas, tai skaitā klīniskās farmakoloģijas, rehabilitācijas, psihoterapijas, intensīvās terapijas, un sekundārās profilakses aspektiem pediatrijā.
Prasmes
1.Veikt pacienta sūdzību un anamnēzes noskaidrošanu. Veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi. Veikt perifērā pulsa, sirds darbības frekvences, elpošanas frekvences un asinsspiediena rādītājus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopējo izmeklēšanas procesu. Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi. Prast komunicēt ar pacientiem, to radiniekiem, kolēģiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām. Izplānot savu komunikāciju iemaņu patstāvīgu pilnveidošanu, respektējot citu personu atšķirīgu zināšanu līmeni, pieredzi, tradīcijas, kultūru un citas personības individuālas īpašības.
Kompetences
1.Interpretēt klīniskās analīzes, attiecināt uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopēju izmeklēšanas procesu. Integratīvas domāšanas ceļā salīdzināt patoloģijas pazīmes ar morfoloģijas un homeostāzes normāliem parametriem, pazīt slimības simptomus, izskaidrot patoloģiju, noformulēt diagnozi un diferencēt to no citām diagnozēm, pārbaudīt biežāko komplikāciju varbūtību, prognozēt patoloģiskā procesa gaitu un sekas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Kursā apgūtās zināšanas tiek pārbaudītas, izmantojot daudzizvēļu testus, kurus studējošie pilda e-studiju vidē katrā nodarbībā.
Pirms katras nodarbības studējošais sagatavojas un iepazīstas ar tekošo vielu, izmantojot e-vidē pieejamos paškontroles jautājumus katrai nodarbībai.
Uz ieskaites nodarbību students izveido PowerPoint prezentāciju par apskatīto pacientu/docētājā iedoto klīnisko gadījumu, kurā ievieto – klīniskā gadījuma nosaukumu, kopsavilkumu, ievadu, gadījuma prezentāciju, diskusiju un references.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Testu izpilde tiek automātiski vērtēta e-studiju vidē un veido 50% no ikdienas nodarbības vērtējuma.
Otru pusi atzīmes (50%) sastāda studentu iesaiste nodarbībā – spēja atbildēt uz docētāja uzdotajiem jautājumiem + klīnisko gadījumu analīzes.
Eksāmena atzīme tiek rēķināta: 50% nodarbību vērtējums (vidējā nodarbību atzīme + ieskaites nodarbība/2) + 50% eksāmena vērtējums (tests (70%) + klīniskais gadījums (30%).
Eksāmens ar kumulatīvu vērtējumu (studentiem, kas 4.mācību gadā kursā “Pediatrijas pamati I” galā saņēma “automāta” iespējas) - visiem studentiem, kas sekmīgi nokārtojuši katru no studiju rezultātu pārbaudes testiem un saņēmuši vidējo kumulatīvo vērtējumu 7 un augstāk – (lekciju tests (''Pediatrijas pamati I'' kursa lekciju atzīme) + vidējā atzīme par praktisko nodarbību + ieskaites vērtējums)/3 – papildus eksāmens nav jākārto.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Gastrīts, čūlas slimība, pankreatīts. Hroniskā vēdersāpju sindroma diferenciāldiagnoze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Cukura diabētu īpatnības bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Juvenils idiopātisks artrīts, etioloģija, patogenēze, tipu klīniskais raksturojums, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas principi. Akūti artrīti. Locītavu izmeklēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Pēcstreptokoku reimatoloģiskās komplikācijas bērniem.
Primārs reimatiskais drudzis, primārā reimatiskā drudža īpatnības, patoģenēze, diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšana, profilakse.
Pēcstreptoku artrīts. PANDAS sindroms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Aknu patoloģija bērniem – neinfekciozie hepatīti. Aknu mazspēja. Iekaisīgo zarnu slimību (Krona slimība, Čūlains kolīts) īpatnības bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Hemorāģiskais sindroms bērniem.
Leikozes, trombocitopenija, hemofīlija, īpatnības dažādos bērnu vecuma periodos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Biežākie audzēji bērniem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Vaskulīti bērniem (Purpura Schönlein-Henoch, Kawasaki slimība, nodozais poliarterīts, ANCA asociēti vaskulīti, Takayasu slimība).
Difūzas saistaudu salimšanas bērniem (SLE, JDM, Jaukta saistaudu, Sklerodermija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Praktiskās iemaņas klīniskā darbā KPR bērniem dažādos vecuma periodos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Ieskaite – slimnieku izmeklēšanas praktisko iemaņu un slēdziena veidošanas iemaņu pārbaude. Slimnieku/ klīnisko gadījumu prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
E - studijās ievietotie mācību materiāli./E - learning materials
Kliegman, Robert M., St Geme, Joseph W., Blum, Nathan J., et.al. Nelson Texbook of Pediatrics. 2020, Elsevier Inc.
RSU tiešsaistes datu bāzes: brīvpieejas datubāzes (PubMed), uz pierādījumiem balstītas medicīnas datubāzes- ClinicalKEY, DynaMedPlus./RSU online databases
Papildu literatūra
Kliegman, Robert M., Lye, Patricia S., Bordini, Brett J., et.al. Nelson Pediatric symtom- based diagnosis. 2022, Elsevier, Inc.
Marcdante, Karen J., Kliegman, Robert M. Nelson Essentials of pediatrics. 2023, Elsevier, Inc.