Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pediatrijas pamati II

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PEK_051
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Pediatrija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Pediatrijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem zināšanas par bērna organisma strukturālām un funkcionālām īpatnībām, attīstību no dzimšanas līdz 18 gadu vecumam, par biežākām bērna vecuma slimībām, kā arī veidot nepieciešamās prasmes un attieksmi vispārējās prakses ārsta darbā ar bērniem. Saturs: • Bērna fiziskā, garīgā un sociālā veselība • Uzturs un tā nozīme dažādos bērna vecuma periodos • Agrīnā, pirmsskolas, skolas vecuma biežākā pataloģija • Orgānu sistēmu strukturālās un funkcionālās īpatnības (gremošanas, endokrīnās sistēmas, locītavu un saistaudu sistēmas, sirds-asinsvadu, asinsradošās sistēmas) un to biežākās saslimšanas • Neatliekamie stāvokļi pediatrijā simulētās situācijās • Veselības veicināšana bērna vecumā.

Priekšzināšanas

Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Preklīniskās teorētiskās zināšanas par cilvēka organisma uzbūvi un funkciju (1., 2., 3., 4. studiju gada disciplīnas), klīniskā medicīna, iekšķīgo slimību kurss.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Iegūtās zināšanas ļaus atpazīt gremošanas, endokrīnās, locītavu un saistaudu, sirds-asinsvadu, asinsradošās sistēmu biežākās slimības, to izplatību un īpatnības dažādos bērna vecuma periodos, aprakstīt un izklāstīt faktus par slimību riska faktoru ietekmi, primārās profilakses, morfoloģijas, etioloģijas, patoloģijas, diagnostikas un ārstēšanas, tai skaitā klīniskās farmakoloģijas, rehabilitācijas, psihoterapijas, intensīvās terapijas, un sekundārās profilakses aspektiem pediatrijā.

Prasmes

1.Veikt pacienta sūdzību un anamnēzes noskaidrošanu. Veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi. Veikt perifērā pulsa, sirds darbības frekvences, elpošanas frekvences un asinsspiediena rādītājus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopējo izmeklēšanas procesu. Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi. Prast komunicēt ar pacientiem, to radiniekiem, kolēģiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām. Izplānot savu komunikāciju iemaņu patstāvīgu pilnveidošanu, respektējot citu personu atšķirīgu zināšanu līmeni, pieredzi, tradīcijas, kultūru un citas personības individuālas īpašības.

Kompetences

1.Interpretēt klīniskās analīzes, attiecināt uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopēju izmeklēšanas procesu. Integratīvas domāšanas ceļā salīdzināt patoloģijas pazīmes ar morfoloģijas un homeostāzes normāliem parametriem, pazīt slimības simptomus, izskaidrot patoloģiju, noformulēt diagnozi un diferencēt to no citām diagnozēm, pārbaudīt biežāko komplikāciju varbūtību, prognozēt patoloģiskā procesa gaitu un sekas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Kursā apgūtās zināšanas tiek pārbaudītas, izmantojot daudzizvēļu testus, kurus studējošie pilda e-studiju vidē katrā nodarbībā. Pirms katras nodarbības studējošais sagatavojas un iepazīstas ar tekošo vielu, izmantojot e-vidē pieejamos paškontroles jautājumus katrai nodarbībai. Uz ieskaites nodarbību students izveido PowerPoint prezentāciju par apskatīto pacientu/docētājā iedoto klīnisko gadījumu, kurā ievieto – klīniskā gadījuma nosaukumu, kopsavilkumu, ievadu, gadījuma prezentāciju, diskusiju un references.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Testu izpilde tiek automātiski vērtēta e-studiju vidē un veido 50% no ikdienas nodarbības vērtējuma. Otru pusi atzīmes (50%) sastāda studentu iesaiste nodarbībā – spēja atbildēt uz docētāja uzdotajiem jautājumiem + klīnisko gadījumu analīzes. Eksāmena atzīme tiek rēķināta: 50% nodarbību vērtējums (vidējā nodarbību atzīme + ieskaites nodarbība/2) + 50% eksāmena vērtējums (tests (70%) + klīniskais gadījums (30%). Eksāmens ar kumulatīvu vērtējumu (studentiem, kas 4.mācību gadā kursā “Pediatrijas pamati I” galā saņēma “automāta” iespējas) - visiem studentiem, kas sekmīgi nokārtojuši katru no studiju rezultātu pārbaudes testiem un saņēmuši vidējo kumulatīvo vērtējumu 7 un augstāk – (lekciju tests (''Pediatrijas pamati I'' kursa lekciju atzīme) + vidējā atzīme par praktisko nodarbību + ieskaites vērtējums)/3 – papildus eksāmens nav jākārto.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Gastrīts, čūlas slimība, pankreatīts. Hroniskā vēdersāpju sindroma diferenciāldiagnoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Cukura diabētu īpatnības bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Juvenils idiopātisks artrīts, etioloģija, patogenēze, tipu klīniskais raksturojums, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas principi. Akūti artrīti. Locītavu izmeklēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Pēcstreptokoku reimatoloģiskās komplikācijas bērniem. Primārs reimatiskais drudzis, primārā reimatiskā drudža īpatnības, patoģenēze, diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšana, profilakse. Pēcstreptoku artrīts. PANDAS sindroms.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Aknu patoloģija bērniem – neinfekciozie hepatīti. Aknu mazspēja. Iekaisīgo zarnu slimību (Krona slimība, Čūlains kolīts) īpatnības bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Hemorāģiskais sindroms bērniem. Leikozes, trombocitopenija, hemofīlija, īpatnības dažādos bērnu vecuma periodos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Biežākie audzēji bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Vaskulīti bērniem (Purpura Schönlein-Henoch, Kawasaki slimība, nodozais poliarterīts, ANCA asociēti vaskulīti, Takayasu slimība). Difūzas saistaudu salimšanas bērniem (SLE, JDM, Jaukta saistaudu, Sklerodermija).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Praktiskās iemaņas klīniskā darbā KPR bērniem dažādos vecuma periodos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Ieskaite – slimnieku izmeklēšanas praktisko iemaņu un slēdziena veidošanas iemaņu pārbaude. Slimnieku/ klīnisko gadījumu prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
30 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

E - studijās ievietotie mācību materiāli./E - learning materials

2.

Kliegman, Robert M., St Geme, Joseph W., Blum, Nathan J., et.al. Nelson Texbook of Pediatrics. 2020, Elsevier Inc.

3.

RSU tiešsaistes datu bāzes: brīvpieejas datubāzes (PubMed), uz pierādījumiem balstītas medicīnas datubāzes- ClinicalKEY, DynaMedPlus./RSU online databases

Papildu literatūra

1.

Kliegman, Robert M., Lye, Patricia S., Bordini, Brett J., et.al. Nelson Pediatric symtom- based diagnosis. 2022, Elsevier, Inc.

2.

Marcdante, Karen J., Kliegman, Robert M. Nelson Essentials of pediatrics. 2023, Elsevier, Inc.