Patopsiholoģijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, vppk@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Veidot izpratni par patopsiholoģiju kā psiholoģijas apakšvirzienu, tās tematiku, izmantotajiem jēdzienim un specifiku. Veidot izpratni par psiholoģisko procesu izmaiņām, pataloģisku izmaiņu gadījumos.
Priekšzināšanas
Personības psiholoģija, Attīstības psiholoģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Spēj klasificēt psihiskās attīstības slimības, to simptomātiku, izpausmes un raksturot to veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā. Spēj aprakstīt izpētes metodes psihiskās attīstības traucējumu izvērtēšanai. Spēj izvērtēt ētiskos aspektus darbā ar cilvēkiem ar psihiskās attīstības traucējumiem.
Prasmes
1.Spēj pielietot zināšanas, lai formulētu indivīda kognitīvo, afektīvo un uzvedības procesu patopsiholoģiju. Spēj formulēt psihologa profesionālās darba robežas multidisciplinārā komandā.
Kompetences
1.Spēj izmantot apgūtās zināšanas, lai atbilstoši traucējuma specifikai, izvēlētos izpētes un konsultēšanas metodes. Spēj patstāvīgi aprakstīt un noteikt psihologa kompetences robežas darbā ar indivīdiem ar psihiskās attīstības traucējumiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Patstāvīga sagatavošanās pirms un aktīva līdzdalība nodarbībās.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva līdzdalība nodarbībās (15%)
Pareizi atbildēti mazie pārbaudes darbi katras nodarbības sākumā (15%)
Individuāli veikta rakstiska gadījuma analīze (30%)
Eksāmens (40%)
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Abnormāla uzvedība - vēsture, izpētes metodoloģija un metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patopsiholoģija un kognitīvie procesi - uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas traucējumi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patopsiholoģija un kognitīvie procesi - uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas traucējumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patopsiholoģija un afekts - emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Afektīvas psihozes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patopsiholoģija un afekts - emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Afektīvas psihozes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patoloģiskas personības raksturojums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patoloģiskas personības raksturojums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patoloģiskas personības raksturojums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās konsultēšanas un izvērtēšanas nozīme darbā ar psihopatoloģijām
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psiholoģiskās konsultēšanas un izvērtēšanas nozīme darbā ar psihopatoloģijām
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem ar psihiskiem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem ar psihiskiem traucējumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Abnormāla uzvedība - vēsture, izpētes metodoloģija un metodes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patopsiholoģija un kognitīvie procesi - uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas traucējumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patopsiholoģija un afekts - emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Afektīvas psihozes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patoloģiskas personības raksturojums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patoloģiskas personības raksturojums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem ar psihiskiem traucējumiem.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. M., & Nock, M. K. (2017). Abnormal Psychology. Pearson Higher Ed USA.
Andrew S. Davis, P. (2013). Psychopathology of Childhood and Adolescence : A Neuropsychological Approach. Springer Publishing Company.
Oyebode, F. (2018). Sims' Symptoms in the Mind: Textbook of Descriptive Psychopathology, 6th edition. Edinburgh: Elsevier.
Papildu literatūra
Liepiņa, S. (2003). Speciālā psiholoģija. RaKa.