Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Patopsiholoģijas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_362
Zinātnes nozare
Klīniskā psiholoģija; Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, vppk@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni par patopsiholoģiju kā psiholoģijas apakšvirzienu, tās tematiku, izmantotajiem jēdzienim un specifiku. Veidot izpratni par psiholoģisko procesu izmaiņām, pataloģisku izmaiņu gadījumos.

Priekšzināšanas

Personības psiholoģija, Attīstības psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Spēj klasificēt psihiskās attīstības slimības, to simptomātiku, izpausmes un raksturot to veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā. Spēj aprakstīt izpētes metodes psihiskās attīstības traucējumu izvērtēšanai. Spēj izvērtēt ētiskos aspektus darbā ar cilvēkiem ar psihiskās attīstības traucējumiem.

Prasmes

1.Spēj pielietot zināšanas, lai formulētu indivīda kognitīvo, afektīvo un uzvedības procesu patopsiholoģiju. Spēj formulēt psihologa profesionālās darba robežas multidisciplinārā komandā.

Kompetences

1.Spēj izmantot apgūtās zināšanas, lai atbilstoši traucējuma specifikai, izvēlētos izpētes un konsultēšanas metodes. Spēj patstāvīgi aprakstīt un noteikt psihologa kompetences robežas darbā ar indivīdiem ar psihiskās attīstības traucējumiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga sagatavošanās pirms un aktīva līdzdalība nodarbībās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva līdzdalība nodarbībās (15%) Pareizi atbildēti mazie pārbaudes darbi katras nodarbības sākumā (15%) Individuāli veikta rakstiska gadījuma analīze (30%) Eksāmens (40%)

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Abnormāla uzvedība - vēsture, izpētes metodoloģija un metodes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patopsiholoģija un kognitīvie procesi - uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas traucējumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patopsiholoģija un kognitīvie procesi - uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas traucējumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patopsiholoģija un afekts - emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Afektīvas psihozes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patopsiholoģija un afekts - emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Afektīvas psihozes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patoloģiskas personības raksturojums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patoloģiskas personības raksturojums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patoloģiskas personības raksturojums
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskās konsultēšanas un izvērtēšanas nozīme darbā ar psihopatoloģijām
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskās konsultēšanas un izvērtēšanas nozīme darbā ar psihopatoloģijām
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem ar psihiskiem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem ar psihiskiem traucējumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Abnormāla uzvedība - vēsture, izpētes metodoloģija un metodes
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērnu un pusaudžu patopsiholoģija - garīgā atpalicība, epilepsija, šizofrēnija, depresija, trauksme, autisms, neirozes un psihosomatiskas saslimšanas, psihopātija, uzmanības deficīts, hiperaktivitāte
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patopsiholoģija un kognitīvie procesi - uzmanības, uztveres, atmiņas, domāšanas traucējumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patopsiholoģija un afekts - emocionālās un gribas sfēras traucējumi. Afektīvas psihozes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patoloģiskas personības raksturojums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patoloģiskas personības raksturojums
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Biopsihosociālais modelis un aprūpe multidisciplinārā komandā. Ētiskie aspekti darbā ar cilvēkiem ar psihiskiem traucējumiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. M., & Nock, M. K. (2017). Abnormal Psychology. Pearson Higher Ed USA.

2.

Andrew S. Davis, P. (2013). Psychopathology of Childhood and Adolescence : A Neuropsychological Approach. Springer Publishing Company.

3.

Oyebode, F. (2018). Sims' Symptoms in the Mind: Textbook of Descriptive Psychopathology, 6th edition. Edinburgh: Elsevier.

Papildu literatūra

1.

Liepiņa, S. (2003). Speciālā psiholoģija. RaKa.