Starptautiskās institūcijas
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studentam studiju kursā jāapgūst: • pamatzināšanas par starptautisko institūciju darbības principiem, formām un problēmām; • izpratne par dažādām pastāvošajām pieejām starptautisko institūciju problemātikai; • spēja aprakstīt un salīdzināt starptautisko institūciju darbību konkrētu problēmu risināšanā; • izpratne par starptautisko institūciju klasifikācijas principiem, atbilstoši to uzbūvei, darbības principiem un virzieniem.
Prasmes
1.Studiju kursā tiks iegūtas prasmes: • orientēties literatūrā un prast atšķirt dažādas pieejas starptautisko institūciju problemātikai; • analizēt starptautisko institūciju darbību, to panākumus un vājās puses; • prezentēt sava darba rezultātus.
Kompetences
1.Studiju kursā studenti apgūst: • spēju argumentēti un loģiski diskutēt par starptautisko institūciju lomu pasaules politikā un to darbības problēmām; • pielietot akadēmiskās zināšanas konkrētu starptautisko institūciju darbības vērtēšanai; • izmantot vispārējos institūciju darbības principus atsevišķu institūciju darbības analīzei; • izstrādāt esejas un referātu kā analītiskus darbus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studentu patstāvīgais darbs ietver:
• obligātās literatūras apguvi uz katru lekciju un nodarbību;
• gatavošanos katrai semināra nodarbībai;
• gatavošanās 3 zināšanu pārbaudes testiem;
• individuālā darba (referāta) uzrakstīšanu, tā prezentāciju semināra nodarbībās.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Referāta (individuālā darba) mērķis ir attīstīt spēju padziļināti apskatīt un analizēt, kādu problēmu; attīstīt iemaņas patstāvīgi veikt problēmas izpēti un dot tai novērtējumu.
Referāts (individuālais projekts) paredz trīs lietas:
• tēmas pamatproblēmas noteikšanu;
• alternatīvu argumentu un viedokļu noteikšanu un novērtēšanu;
• Jūsu viedokļa izvirzīšanu un pamatošanu.
Studentam jāspēj pamatot savs viedoklis un jāsalīdzina visas iespējamās alternatīvas, apsverot visas to vājās un stiprās puses.
Referāta mērķis ir attīstīt iemaņas patstāvīgi veikt situācijas un problēmas izpēti, dot tai novērtējumu un spēt izstrādāt problēmas risinājuma variantus.
Referāta novērtējumu veidos:
1) referāta prezentācija (saturiskā un vizuālā prezentācija, pasniegšanas veida atraktivitāte);
2) referāta saturs rakstiskajā formā.
Referāta sagatavošanai un uzrakstīšanai par pamatu obligāti jābūt ieteiktajiem avotiem (literatūrai un interneta mājas lapām), taču, lai saņemtu novērtējumu, kas augstāks par 5 ballēm, gala rakstiskajā versijā ir jāizmanto no 6-20 zinātniskās literatūras avotiem.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa ietvaros paredzēto semināra nodarbību mērķis ir iepazīstināt studentus ar dažādiem starptautisko organizāciju darbības aspektiem, rosināt diskusijas un pārdomas par noteiktiem jautājumiem, kā arī veicināt studentos spēju meklēt un apkopot informāciju par dažādiem jautājumiem un no tiem formulēt nostāju, īsā laika periodā.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studentu darbs tiek vērtēts 10 ballu sistēmā visā kursa gaitā, atbilstoši sekojošiem kritērijiem:
• Lekciju un semināru apmeklētība (t.sk. arī atbilžu kvalitāte) – 30%;
• Testi – 20%;
• Individuālais projekts/referāts (t.sk. projekta vai referāta prezentācija) – 30%;
• Eksāmena atzīme – 20%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kursa prasības. Starptautisko institūciju vēsturiskā attīstība – no Tautu Savienības līdz ANO.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautisko institūciju loma pasaules politikā. Starptautisko institūciju tipoloģija un klasifikācija. Lēmumu pieņemšanas process, darbības rezultāti, lēmumu īstenošanas mehānismi. Dažādu aktoru pārstāvniecība un darbība SO.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ANO sistēma. ANO institūciju darbības principi un problēmas: Ģenerālā Asambleja, ECOSOC un Drošības Padome.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
ANO sistēma. ANO institūciju darbības principi un problēmas: Ģenerālā Asambleja, ECOSOC un Drošības Padome.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautisko institūciju loma labklājības veicināšanā un ekonomiskajā attīstībā. ECOSOC. Bretonvudsas organizācijas. Lielvaras globālajā pārvaldībā. Ziemeļu/Dienvidu dalījums. OECD.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautisko institūciju loma labklājības veicināšanā un ekonomiskajā attīstībā. ECOSOC. Bretonvudsas organizācijas. Lielvaras globālajā pārvaldībā. Ziemeļu/Dienvidu dalījums. OECD.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nevalstisko aktoru darbība starptautiskajās organizācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nevalstisko aktoru darbība starptautiskajās organizācijās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reģionālās starptautiskās organizācijas un to darbības specifika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Reģionālās starptautiskās organizācijas un to darbības specifika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautisko institūciju darbības ierobežojumi, izaicinājumi un problemātika. Gadījumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskās organizācijas, starptautiskā drošība un miera uzturēšana. Atbruņošanās problemātika ANO darbībā un starptautiskie bruņojuma kontroles režīmi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautiskās organizācijas, starptautiskā drošība un miera uzturēšana. Atbruņošanās problemātika ANO darbībā un starptautiskie bruņojuma kontroles režīmi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vides un cilvēktiesību politikas veidošana starptautisko organizāciju ietvaros.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vides un cilvēktiesību politikas veidošana starptautisko organizāciju ietvaros.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautisko institūciju darbība – kopsavilkums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Starptautisko institūciju darbība – kopsavilkums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simulācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simulācija
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Simulācija
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem
Margaret P. Karns, Karen A. Mingst. International Organizations: The Politics and Processes of Global Governance. Boulder, London: Lynne Rienner Publishers, 2015
Ian Hurd. International organization: Politics, Law, Practise. New York: Cambridge University Press, 2021
Archer, Clive. International Organisations. 3rd edition. Taylor and Francis Group, 2014
Mingst, Karen A., and Karns, Margaret P. The United Nations in the 21st Century. 4th edition. Westview Press, 2012
Mingst, Karen A., and Arreguin-Toft, Ivan M. Essentials of International Relations. 7th edition. W.W. Norton & Company, 2017
Carlsnaes Walter, Risse Thomas, et.al. The Handbook of International Relations. 2nd edition. Sage Publications, 2013
Hurd, Ian and Hogan C. Jacob. The Oxford Handbook of International Organizations. Oxford University Press, 2018
Pal, Leslie A., Tok, Evren M. Global Governance and Muslim Organizations. Palgrave Macmillan, 2019
African Foreign Policies in International Institutions. Ed.by Warner, J., Shaw, Timothy W. Palgrave Macmillan, 2018
Fiti Sinclair, Guy. To Reform the World: International Organizations and the Making of Modern States. Oxford University Press, 2017
Bruckmeier, Karl. Global Environmental Governance. Palgrave Macmillan, 2019
Oberleitner, Gerd. International Human Rights: Institutions, Tribunals and Courts. Springer, 2018