Neiroloģija un pacientu aprūpe
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 37. korpuss; Hipokrāta iela 2, 7. nodaļa, 901. telpa, neuro@rsu.lv, +371 67069653; +371 67536540
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Apgūt zināšanas par neiroloģisko slimnieku aprūpes mērķiem un ārstēšanas principiem ambulatorajā praksē. Plānot, sniegt un izvērtēt neiroloģiskam pacientam piemērotu aprūpi. Students būs ieguvis zināšanas, kas ļauj: • izprast neiroloģisko slimību specifiku; • zināt biežāko neiroloģisko sindromu un slimību cēloņus un mehānismus; • novērtēt pacientu sūdzības par nervu sistēmas bojājuma simptomiem, to nozīmi un ietekmes klīniskajā praksē.
Prasmes
1.Students spēs: • izmantot iegūtās zināšanas neiroloģisko slimnieku aprūpē, atpazīt raksturīgās sūdzības, mērķtiecīgi vākt datus; • formulēt aprūpes problēmas, plānot neiroloģiska pacienta aprūpi; • atpazīt pacientus ar redzes, dzirdes un runas traucējumiem, veidot pilnvērtīgu komunikāciju; • lietot radošu pieeju neiroloģiska pacienta daudzveidīgo problēmu risināšanā un integrēt citu klīnisko kursu zināšanas un prasmes neiroloģiska pacienta aprūpē; • sniegt psihoemocionālu atbalstu pacientam un viņa tuviniekiem, izglītot tos. Apgūstot studiju kursu, studenti apgūs neiroloģisko slimību izvērtēšanu, slimības gaitu un prognozi; prasmes izmantot iegūtās zināšanas neiroloģisko slimnieku aprūpē un neiroloģisko pacientu slimību specifikas izpratnē, raksturīgāko sūdzību atpazīšanā un prasmē veikt neiroloģisko pacientu pamatizmeklēšanu, kā arī aprūpes problēmu formulēšanā, neiroloģiska pacienta aprūpes plānošanā. Studiju kursā studenti apgūs prasmes veidot pilnvērtīgu komunikāciju ar neiroloģisku pacientu, sniegt psihoemocionālu atbalstu pacientam un viņa tuviniekiem, kā arī kā arī prasmes pacienta un viņa piederīgo izglītošanā.
Kompetences
1.Students varēs: • piedalīties neiroloģiska slimnieka aprūpes plānošanā; • sadarbībā ar citām ārstniecības personām noteikt individuālam pacientam attiecīgu aprūpes taktiku, kas balstīta uz biopsihosociālu pieeju; • novērtēt ārstēšanas un profilaktisko pasākumu īslaicīgos un ilgtermiņa efektus un prognostiskos uzdevumus pacientiem ar nervu sistēmas slimībām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Students patstāvīgi apgūst studiju programmā piedāvāto literatūru, veicot iegūtās informācijas apkopojumu. Piedalīšanās diskusijās par konkrētiem klīniskajiem gadījumiem, terapijas, profilakses un aprūpes analīzi. Klīnisko gadījumu un aprūpes protokolu sagatavošana un analīze nodarbību laikā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
a. Nodarbību apmeklējums un aktivitāte nodarbībās
b. Teorētisko un praktisko zināšanu apjoms teorētiskajā ieskaitē
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads neiroloģijā :
Neiroloģijas disciplīnas uzdevumi. Nervu sistēmas uzbūve un klīniskā anatomija. Neiroloģiskās aprūpes uzdevumi un etapi. Papildus izmeklējumi neiroloģijā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neirālā kustību akta regulācija un kustību traucējumu sindromi: Parēzes un paralīzes, to pazīmes. Kraniālo muskuļu kustību traucējumi: acs ābolu un mīmikas muskulatūras parēzes, bulbārs un pseidobulbārs sindroms. Smadzeņu stumbra bojājuma simptomi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neirālā kustību akta regulācija un kustību traucējumu sindromi: Parēzes un paralīzes, to pazīmes. Kraniālo muskuļu kustību traucējumi: acs ābolu un mīmikas muskulatūras parēzes, bulbārs un pseidobulbārs sindroms. Smadzeņu stumbra bojājuma simptomi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ekstrapiramidālie kustību traucējumu sindromi: parkinsonisms un hiperkinēzes. Līdzsvara un koordinācijas traucējumi: ataksijas un reibonis. Aprūpes uzdevumi pacientiem ar kustību un pārvietošanās traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ekstrapiramidālie kustību traucējumu sindromi: parkinsonisms un hiperkinēzes. Līdzsvara un koordinācijas traucējumi: ataksijas un reibonis. Aprūpes uzdevumi pacientiem ar kustību un pārvietošanās traucējumiem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sensorās jeb maņu sistēmas un to traucējumi: redze, dzirde, oža, garša, perifērie sensorie traucējumi un sāpes. Muguras smadzeņu šķērsbojājuma sindromi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Smadzeņu pusložu bojājuma simptomi. Demences, valodas un citu augstāko funkciju traucējumi. Pacientu ar augstākās nervu darbības traucējumiem aprūpes uzdevumi
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Smadzeņu asinsrites traucējumi: veidi, riska faktori un profilakse, klīniskās izpausmes. Insulta vienības darbības principi un uzdevumi, pacientu monitorēšanas un aprūpes uzdevumi. Insultu profilakses uzdevumi primārās aprūpes līmenī un dažādos insulta aprūpes etapos
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Smadzeņu asinsrites traucējumi: veidi, riska faktori un profilakse, klīniskās izpausmes. Insulta vienības darbības principi un uzdevumi, pacientu monitorēšanas un aprūpes uzdevumi. Insultu profilakses uzdevumi primārās aprūpes līmenī un dažādos insulta aprūpes etapos
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Perifērās nervu sistēmas slimības, to izpausmes. Muguras sāpju cēloņi un profilakse, analgēzijas principi, metodes un sāpju aprūpes protokoli; Akūto sāpju aprūpes dienests: ārstu un māsu vadītais; Noturīgas pēcoperāciju sāpes
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvassāpes, to veidi. Galvassāpju brīdinošie simptomi. Primāro galvassāpju riska faktori un profilakse. Neiroinfekciju cēloņi, veidi un klīniskās pazīmes. Neiroinfekciju aprūpes uzdevumi un profilakse
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvas un muguras smadzeņu trauma. Pacienta ar muguras smadzeņu šķērsbojājumu aprūpes principi. Bezsamaņas un komas pakāpes izvērtējums. Paroksizmālie stāvokļi: epileptiskas un neepileptiskas lēkmes. Aprūpes un ārstēšanas principi, neatliekamā palīdzība lēkmes laikā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Muskuļu saslimšanas un neiromuskulārās sinapses slimības. Miopātijas, miozīti, miastēnija. Pacientu ar neiromuskulāru saslimšanu novērtēšana un aprūpes principi
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Gerontoloģisku pacientu aprūpes īpatnības neiroloģijā. Somatisku saslimšanu izraisītie CNS funkciju traucējumi. Pacienta ar akūtu apjukumu novērtēšana, aprūpe
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Demielinizējošu saslimšanu klīniskās izpausmes, komplikācijas. Māsas loma multiplās sklerozes pacientu aprūpē un izglītošanā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neirodeģeneratīvās saslimšanas, to klīniskās izpausmes. Parkinsona slimība, demence, amiotrofā laterālā skleroze. Neiroloģisku pacientu ar progresējošu elpošanas mazspēju, rīšanas traucējumiem izvērtēšana un aprūpes principi.
Autonomas disfunkcijas pazīmes, novērtēšana un aprūpes principi
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Douglas J.Gould, PhD. Pocket Neuroanatomy. 2014.
Ināra Logina, Elvīra Smeltere. Neiroloģija shēmās. Avots, 2009. 61 lpp. (akceptējams izdevums)
Lange Medical book "Current Medical Diagnosis & Treatment". 2022.
Fundamentals of Neurology. An Illustrated Guide. 2nd Edition, 2017.
Ārvalstu studentiem/ For international students:
Douglas J.Gould, PhD. Pocket Neuroanatomy. 2014.
Wilkinson, Judith M. Treas, Leslie S.Barnett, Karen L. Smith, Mable H. 2016. Fundamentals of Nursing. F.A.Davis. EBSCOhost
Lange Medical book "Current Medical Diagnosis & Treatment". 2022.
Fundamentals of Neurology. An Illustrated Guide. 2nd Edition, 2017.
Papildu literatūra
Harrison's Neurology in Clinical Medicine, 2006
Neurorehabilitation Technology, 2016.
Citi informācijas avoti
Medscape. Available from: http://emedicine.medscape.com
UpToDate. Available from: https://www.uptodate.com/home